|
||
KOVAS
Senieji
mėnesio pavadinimai Morčius, Karvelinis.
UŽGAVĖNĖS
(kilnojama data; 2022 m. - kovo 1 d.) - tai mėsiedo laikotarpio užbaiga,
gavėnios išvakarės - linksma ir
triukšminga šventė. Ja prasideda priešvelykinio
susitelkimo metas - gavėnia. Užgavėnės visada būna
antradienį. Jų papročiuose aiškiai
jungiasi ikikrikščioniškos ir krikščioniškos kultūros
baltiškieji elementai. Net ankstyviausios Užgavėnės jau
laikytos pavasario pradžia. Tai - žiemos virsmo į pavasarį
šventė, žiemos palydos ir pavasario žadinimas.
PELENŲ
DIENA (2022 m. -
kovo 2 d.) tai pirmoji gavėnios
diena, kurios data priklauso nuo kilnojamos Velykų šventės
(ji švenčiama pirmą sekmadienį po pirmutinės mėnulio
pilnaties po kovo 22 dienos). Tądien (visada trečiadienį) bažnyčiose
šventinami pelenai, gauti sudeginus išdžiūvusias praėjusių
metų šventintas verbas, ir jais barstomos tikinčiųjų
galvos, primenant, jog dulkė esi ir dulkėmis virsi. Krikščionybėje
gavėnios laikotarpis pusseptintos savaitės prieš Velykas
skirtas prisiminti Kristaus pasitraukimą į dykumą 40-čiai
dienų prieš savo mokslo skelbimo pradžią, taipogi
atgailai bei vidiniam pasiruošimui svarbiausiai krikščionių
pasaulio šventei. Senieji šios dienos pavadinimai Pelenė,
Pelenija, Papelenė, Papielčius, Papelčius. Septynių dienų kelionė - savęs perrinkimo - rekolekcijų mąstymai ŠVENTASIS
KAZIMIERAS (kovo 4 d.). Šis šventasis (1458-1484)
yra Lietuvos didysis kunigaikštis ir Lenkijos karalius,
Jogailos anūkas, Gedimino proproanūkis, ilgai buvęs
vienintelis lietuvis šventasis ir Lietuvos, ypač jaunimo,
dangiškasis globėjas. 2004 m. paminėtos 400-osios jo
kanonizavimo, t. y. paskelbimo šventuoju, metinės. KETURIASDEŠIMTIES KANKINIŲ diena (kovo 10 d.). Bažnyčios liturgijoje minima grupė kankinių, IV a. atidavusių gyvybę už krikščionybės išpažinimą. Liaudyje tai Keturiasdešimties paukščių diena. Sakyta: Kankinių garbei atskrenda 40 paukščių. Tikėta, kad į gimtinę parskrenda jau 40 rūšių paukščių.
NEPRIKLAUSOMYBĖS atkūrimo diena (kovo 11 d.)
- 1990 m. Seimas paskelbė apie nepriklausomos Lietuvos
Respublikos atkūrimą. ŠVENTASIS
JUOZAPAS (kovo 19 d.)
Mergelės Marijos sužadėtinis, neturtingas amatininkas - dailidė,
Jėzaus Kristaus žemiškasis globėjas, įtėvis, auklėtojas; taip
pat ir visos Katalikų Bažnyčios globėjas (paskelbtas 1870 m.),
vaikų, šeimų, vyrų globėjas. Taip pat jis - Kanados,
Austrijos, Belgijos ir Peru globėjas. Šv. Juozapo kultas
prasidėjo Rytuose V a.; Vakaruose jis paplito tik XV a.
PAVASARIO
LYGIADIENIS (kovo 20-21 d.)
arba Lygė dienos ir nakties ilgumas
tampa vienodas astronominė pavasario pradžia. Nuo dabar
diena jau vėl bus ilgesnė už naktį. Senovės lietuviai tikėjo,
kad lygiadienio rytą išsimaudžius upėje, tekančioje iš rytų,
būsi tyras ir sveikas visus metus. Lygiadienio rytą saulė
teka tiksliai rytuose. Toks paprotys praustis rytą užfiksuotas
ir Velykų šventės metu; galbūt kažkada ikikrikščioniškos
Velykos buvo švenčiamos būtent šią dieną, per pavasario
lygiadienį.
PUSIAUGAVĖNIS
(2020 m. kovo 20 d.) tai ketvirtasis gavėnios
sekmadienis. Pusiaugavėnyje Gavėnas per žardą
pervirto. Gavėno pervirtimas panašus stebuklas, kaip
vandens virtimas vynu KūčiųKalėdų naktį, kaip paparčio
žiedo pražydėjimas Rasos vidurnaktį. Nežiūrint gavėniai
deramos rimties, Pusiaugavėnis būdavo greičiau linksma,
pagoniška šventė. Visokeriopai skatinta, kad Gavėnas
(juoda baidyklė, pamėklė) virstų per galvą, kad
jis pasikeistų, kad atsiverstų, kad likdamas tas pats ir
čia pat, parodytų ir kitą, teigiamą, šviesų savo veidą
(saulės zuikutis). Arba kad kaukas, negimusi prieblandose
klaidžiojanti būtybė, pervirstų per anapus/šiapus slenkstį
ir taptų krykštaujančiu kūdikiu...
Viešpaties
APREIŠKIMAS Švč. M. Marijai (kovo 25 d.) Šią
dieną Dievo siųstas angelas Gabrielius pranešė Dangaus
nutarimą pasirinkti Mariją Jėzaus Kristaus motina. Ir Marija
atsako: Štai aš Viešpaties tarnaitė, tebūna man, kaip tu
pasakei. Kai kurios tautos Apreiškimo Marijai dieną yra
paskelbusios Negimusio Kūdikio diena. Taigi, kovo antra pusė (šiuo metu išsiskaidžiusi į keletą kalendorinių datų) tikra gamtinio bei antgamtinio persikeitimo, virsmo, prasidėjimo puota: ir astronominė šviesiojo laikotarpio riba, ir žemdirbio darbų pradžia, ir augalijos bei gyvūnijos atbudimas, ir net Dievo prasidėjimas žemės Mergelėje.
|
|