Pelenų dienos liturgijos
prasmė
Kiekvienais metais Pelenų
diena Bažnyčia pradeda gavėnios laiką. Skirtas pasiruošti švęsti
didžiajai šventei - Kristaus Prisikėlimui, šis liturginis laikas yra
kelias, vedantis į Kristaus kančios garbinimą ypatingu būdu Didžiojo
tridienio dienomis ir, kaip skelbia Evangelija, įžengimas į Prisikėlimo
džiaugsmą kartu su triumfuojančiu Kristumi.
Pelenų dienos liturgija lyg ir kontrastuoja su taip staiga nutrūkusiu
eiliniu liturginiu laiku. Dievo žodis moko atgailos, atgailą ir
nusižeminimą simbolizuojantis violetas kreipia dėmesį į mūsų
netobulumus, o pirmąją gavėnios dieną kaip visiško žmogaus trapumo ir
mirtingumo ženklas ant galvų barstomi pelenai. Ties pastaruoju momentu
ir susitelkime. Pelenų barstymas sakant žodžius: Atmink, žmogau, kad
dulkė esi ir dulke pavirsi - labai primena anksčiau nemirtingo Adomo
būseną po nuopuolio, arba Atsiverskite ir tikėkite Evangelija - tai
Jono Krikštytojo šauksmas, daug kartų pakartotas daugybės šventųjų,
iškelia mums prieš akis tiesą - mes esame nuodėmingi. Pelenai - sunykimo
simbolis - siejasi su nuodėmės ir išgelbėjimo drama. Krikščionybė
pačioje giliausioje savo esmėje yra apibrėžiama nuodėmės, pasmerkimo ir
teisumo, išgelbėjimo Kristuje sąvokomis. Tikėjimas, kad žmogus buvo
Dievo sukurtas nemirtingas ir ši būsena jam grąžinama per Kristaus
Prisikėlimą, jei įsijungiama į mistinį Kristaus Kūną, apima ir nuopuolio
momentą. Turima omenyje, jog žmogus pasipriešino Dievo valiai ir taip
pats transformavo savo būvį iš nemirtingumo būsenos į mirties ir irumo,
suponuotų nuodėmės, ypač pirminės, būseną. Šis Adomo ir Ievos nusisukimo
nuo Dievo sąvoka apibūdintas vyksmas yra krikščioniškasis mirties ir
skausmo slėpinio paaiškinimas. Pasaulis prisipildė skausmo ir neteisybės
dėl prieš Dievą nukreipto žmogaus pasirinkimo. Apskritai kiekvienas
Dievo valios nepaisymas tampa mirties šaltiniu. Ir atvirkščiai -
Kristuje žmogus yra išgelbstimas iš mirties slėpinio, o nemirtingumas
grąžinamas prarasto amžinojo gyvenimo pavidalu.
Taip iš tikėjimo Kristaus Prisikėlimu kyla suvokimas, jog amžių
pabaigoje mūsų kūnai bus prikelti ir visas aš, visas
žmogus, ne vien tik siela, kuri, kaip žinome, yra nemirtinga, stos prieš
Dievo teismą. Šis perėjimas (kaip ir senojo Izraelio išgelbėjimas iš
Egipto nasrų), šis išgelbėjimas iš mirties nasrų vyksta Kristuje,
išganingame Dievo įsikišime į istoriją, įvykusiame per Jėzų, šįkart
visam laikui ir pačiu plačiausiu būdu. Kristus savo mirtimi ir
Prisikėlimu kiekvienam yra perėjimas iš mirties į gyvenimą, ir būtent
tai ruošiamės švęsti per Velykas. Gavėnia tuotarp kreipia mūsų žingsnius
į laikinumo tikrovę, mūsų trapumo tikrovę, kad galiausiai pasitiktume
Kristaus kančios šventimą atviromis ir nuolankiomis širdimis, kad mūsų
ribotumas nesutrukdytų atsiverti Viešpaties malonei. Todėl gavėnioje ir
ypač pirmojoje jos dienoje toks ryškus žmogaus silpnumo ir irumo
akcentas. Pelenų barstymas ant galvos yra senas, iš senojo Izraelio
ateinantis ir krikščioniškojoje tradicijoje prigijęs atgailos ženklas,
sakantis: Aš matau, Viešpatie, save tokį, koks iš tikrųjų esu - silpną
ir trapų, mirtingą ir visiškai priklausantį nuo Tavęs.
Tokia yra Pelenų dienos liturgijos prasmė - išgyventi visišką nuolankumą
Dievo akivaizdoje.
Aidas Rudėnas,
Bernardinai.lt, 2009
|