Pamąstymai
apie pasninką
Pelenų
Trečiadienis ženklina keturiasdešimt dienų trunkančios Gavėnios pradžią.
Per šį laikotarpį ypač bažnyčiose žodis pasninkas skamba
gana dažnai. Tad pabandykime pamąstyti ką mums, krikščionims, dar galėtų
reikšti pasninkas XXI a. pradžioje?
Prieš
keletą dienų sekmadienio liturgijoje teko girdėti tokį pasakojimą:
Jono mokiniai ir fariziejai pasninkavo. Žmonės atėję klausė Jėzų:
Kodėl Jono mokiniai ir fariziejų
mokiniai pasninkauja, o tavieji - ne? Jėzus atsakė: Argi
gali vestuvių svečiai pasninkauti, kol su jais yra jaunikis? Kol jie
turi jaunikį, jie negali pasninkauti. Bet ateis dienos, kai jaunikis bus
iš jų atimtas, ir tada, tą dieną, jie pasninkaus (Mk 2, 18-20).
Iš
pirmo žvilgsnio atrodo, kad Jėzus nepalankiai žiūri į pasninką,
kuris yra būdingas daugeliui religijų. Tačiau nuskambėjus Jo žodžiams
apie jaunikio paslaptingą atėmimą, mes, krikščionys, atrodo, taip pat
neišvengiame šios religinės praktikos.
Jau
antrajame amžiuje, krikščioniškos teisės aušroje, aptinkame priesaką
pasninkauti prieš Kristaus Prisikėlimo šventę, ir tai motyvuojama būtent
tuo, kad tomis dienomis buvo atimtas Jaunikis (Tertulijonas, Apie
pasninką, 2,2). Tik daug vėliau buvo pradėta pasninkauti
atgailaujant už nuodėmes.
Mūsų
dienomis pasninkas tapo dviprasmiška praktika. Senovėje buvo žinomas
tik religinis pasninkas. Šiandien egzistuoja politinis ir socialinis,
higieninis ir ideologinis, estetinis ir patologinis pasninkas. Be abejo,
yra dar ir neišvengiamas pasninkas: milijonai žmonių, neturinčių ko
valgyti ir gerti. Tačiau, kaip suprantame, šie pasninkai neturi nieko
bendro su religija ir asketika.
Kalbant
apie pasninką, Biblijoje aptinkame gana įdomią laikyseną, kurią
galime nusakyti: taip, bet. Senajame Testamente matome ir pritarimą,
ir atsargią kritiką. Mozė ir Elijas pasninkauja keturiasdešimt dienų
ir keturiasdešimt naktų (plg. Iš 34, 28; 1 Kar 19, 8); pranašas Joelis
kviečia tautą pasninkauti stichinei nelaimei užklupus, kad būtų
permaldauta Dievo rūstybė (plg. Jl 1, 14). Bet štai pranašo Izaijo
knygoje Dievas sako: Argi man prie širdies šitoks pasninkas
diena, kai žmogus nusižemina, nuleidžia galvą kaip nendrė ir guli
apsivilkęs ašutine pelenuose? Ar tu tai vadini pasninku, Viešpačiui
malonia diena? Pasninkas, kokio aš noriu: nuimti neteisėtai uždėtus
pančius, atrišti jungo valkčius, duoti laisvę pavergtiesiems, sulaužyt
bet kokį jungą, dalytis su alkstančiu savo duona, priglausti pastogėn
vargšą ir benamį, aprengti, ką pamačius, nuogą, neatsukti nugaros
saviesiems (Iz 58, 5-7).
Panašus
taip, bet randamas ir Naujajame Testamente. Jėzus pasninkauja
keturiasdešimt dienų ir keturiasdešimt naktų prieš pradėdamas savo
misiją (plg. Mt 4, 2); Jis sako, kad tam tikra demonų veislė kitaip
neišvaroma, kaip tik malda ir pasninku (Mt 17, 21); po Kristaus Prisikėlimo,
Bažnyčia pasninkauja prieš priimdama svarbius sprendimus (plg. Apd 13,
2-3; 14, 23); taip pat ir apaštalas Paulius pasninkauja (plg. 2 Kor 6,
5). Bet štai bet: Jėzus kritikuoja griežtą ir liūdną pasninką
(plg. Mt 6, 16-18) arba pasninką, norint pelnyti nuopelnų Dievo akyse
(plg. Lk 18, 12); apaštalas Paulius nepritaria pasninkui ir kai kurio
maisto atsisakymui, jeigu tame nėra vidinės laisvės ir meilės artimui
(plg. Rom 14, 14-23).
O mums,
šiandienos krikščionims, Jėzus labiau pabrėžtų taip ar
bet? Pirmiausia pastebime akivaizdžią pasninko krizę tarp krikščionių.
Tarp visų privalomų pasninkų ir susilaikymų Katalikų Bažnyčios
Kanonų Teisėje liko tik Pelenų trečiadienio ir Didžiojo penktadienio
pasninkas bei susilaikymas nuo mėsos ar kitokio maisto per visus metus
kiekvieną penktadienį (plg. kan. 1251), taip pat vienos valandos
susilaikymas nuo bet kokio maisto, išskyrus vandenį ir vaistus, prieš
priimant Švenčiausiąjį Sakramentą (plg. kan. 919). O ir tos kelios
nuorodos šiandien nėra taip griežtai traktuojamos kaip seniau.
Šis
drastiškas privalomų pasninkų sumažinimas, vis dėlto yra pozityvus
faktas, nes kitaip dėmesys neišvengiamai nukrypsta į išorinį įstatymo
laikymąsi, o ne į vidinį širdies nusiteikimą. Biblija palieka
pasninkui, kaip maldai bei išmaldos davimui, spontaniškumo erdvę: nėra
užrašyto nė vieno privalomo pasninko, išskyrus vieną dieną per metus
(plg. Kun 16, 29). Tačiau privalomų pasninkų sumažėjimas neturėtų
reikšti ir visiško pasninko atsisakymo.
Šiandien,
be abejo, mes esame bet pusėje. Primename apie būtinybę
dalytis su alkstančiu savo duona, priglausti pastogėn vargšą ir
benamį, aprengti, ką pamačius nuogą (Iz 58, 7). Visai teisėtai jaučiama
gėda vadintis pasninkaujančiais, kai tuo metu tai, kas mums yra per griežta
valgyti šviežią duoną ir gerti gėlą vandenį milijonams kitų
žmonių tai jau yra ypatinga prabanga.
Turėtume
pabandyti atrasti taip teigiamas savybes. Juk šiandien Jėzus
veikiausiai išgirstų panašų klausimą: Kodėl Budos ir
Mahometo mokiniai pasninkauja, o tavieji ne? Mes nebegalime trauktis
pasinaudodami Jėzaus atsakymu. Iš tikrųjų Jaunikis jau yra paimtas iš
mūsų (net jeigu kita prasme mes žinome, kad Jis yra visą laiką tarp mūsų).
Kokie visuomenėje
galėtų būti argumentai, kurie mums padėtų atrasti pasninko naudą
(taip vadinasi vienas šv. Augustino veikalas)? Katalikų Bažnyčios
Katekizmas sako, kad pasninkas ir susilaikymas mus parengia liturginėms
šventėms bei padeda mums valdyti savo instinktus ir pasiekti širdies
laisvę (plg. n. 2043). Gyvename Vakarų kultūroje, kuri nebėra veikiama
materijos ir dvasios dualizmo ar priešiškumo kūnui, bet greičiau
materializmo ir maksimalaus vartotojiškumo. Pasninkas mums gali padėti išvengti
tos keistos mados būti nuvertintiems iki vartotojo būsenos;
pasninkas mums padeda pasiekti tą brangų Dvasios vaisių, kurį
apaštalas Paulius vadina susivaldymu (Gal 5, 19), vedančiu į širdies
laisvę; pasninkas mus parengia susitikimui su Dievu, kuris yra dvasia. Šis
pasninkas, pasirenkamas laisvai, yra ypač naudingas, kai turime ką nors
svarbaus atlikti dėl Dievo Karalystės, kaip, pavyzdžiui, ikonų
tapytojai, kurie pasninkauja prieš pradėdami perteikti ant lentelės Jėzaus,
Mergelės Marijos ar šventųjų veido bruožus.
Žinoma,
turėtume neužmiršti, kad egzistuoja ne tik susilaikymas nuo maisto.
Vienas senas posakis, kurį kai kurie šaltiniai priskiria net pačiam Jėzui,
kalba apie pasninką nuo pasaulio. Šiandien mes galime atsisakyti rūkymo,
alkoholio ir - turbūt tai dar svarbiau - banalių visuomenės informavimo
priemonių, kurios šiandien yra tapusios pagrindinėmis pasaulio ir
kūno platintojomis.
Kalbėdamas
Kafarnaumo miestelyje, Jėzus ištaria sakinį, kuris mums padeda užbaigti
pamąstymus apie pasninką: Plušėkite ne dėl žūvančio maisto, bet
dėl išliekančio amžinajam gyvenimui! Jo duos jums Žmogaus Sūnus
(Jn 6, 27).
Br.
Ramūnas Mizgiris OFM, Bernardinai.lt, 2006
|