| 
		 | ||
| GRUODIS 
 Senieji mėnesio pavadinimai - Sausinis, Vilkinis, Vilkų, Kalėdų ADVENTAS (2022 metais - nuo lapkričio 27 d.) - prasideda naujieji Bažnyčios liturginiai metai. Tai keturios savaitės prieš Kalėdas, kurios skaičiuojamos ne nuo gruodžio 25 d., bet pradedamos artimiausią sekmadienį nuo švento Andriejaus dienos. 
					Pagal
                  lietuvišką ir krikščionišką tradiciją visą
                  gruodžio mėnesį tęsiasi ADVENTAS 
                  tai prieškalėdinio
                  susikaupimo, atgailos, apsivalymo, pasiruošimo laikotarpis, laukiant
                  Kristaus atėjimo pasaulin šventės 
                  Kalėdų. Adventu
                  prasideda nauji liturginiai Bažnyčios metai. Lotynų k. žodis
                  adventus reiškia 'atėjimas, atvykimas, artinimasis, 
					pradžia, atsiradimas' ir turi prasminį laukimo atspalvį. 
					...Šiuo tylos
                  ir įsiklausymo į save bei Dievo balsą laiku įsijauskime ir
                  į tai, jog žmonija jau trečiąjį tūkstantmetį laiką
                  skaičiuoja nuo Kūdikio Jėzaus gimimo dienos. Pasirenkime
                  dvasiniam Jo gimimui mumyse pačiuose. Budėkime
                  ir laukime Jo antrojo Atėjimo.  Senojoje lietuvių tradicijoje gruodžio mėnuo  saulėgrįžos laukimo, pasirengimo žiemos šventėms, kartu ir poilsio nuo sunkių rudens darbų laikais. Papročiai draudė darbus, ypač tuos, kurie susiję su sukimo judesiu: negalima malti girnomis, verpti rateliu, žiesti puodus. Mitine mąstysena vadovaujantis, vengta sutrikdyti natūralius gamtos procesus, susijusius su Saulės kelione dangaus skliautu. Gruodžio 13-oji pagal senąjį Julijaus kalendorių atitikdavo Kalėdas. Pasiruošimas šventei prasidėdavęs prieš savaitę. Tačiau savaitės ilgumas senovėje, anot Simono Daukanto, būdavęs devynios dienos. Taigi šventei ruošdavosi nuo gruodžio 6-osios, t. y. nuo švento Mykolo. 
					Senovėje
                  šį mėnesį liaudis ne tik bažnytines giesmes giedojo, bet
                  ir dainavo ypatingas adventines dainas, kurios skiriasi
                  tik joms būdingais priedainiais:
                  leliumai, leliumoi, aleliuma loda, lėliu
                  kalėda, oi kalėda kalėdien ir kt. Lietuvių
                  liaudies saulės sugrįžimo šventei skirta apie 2/3 visų
                  kalendorinių dainų. Jas vadina lauktuvių (advento) arba kalėdinėmis.
                  Dainuodavo jas vakarodami susirinkę bendrai ką nors dirbti,
                  neretai iki pat Trijų Karalių. Kalėdinėse dainose
                  apdainuojamas bernelio ir mergelės troškimas susitikti,
                  atrasti vienas kitą ir panašiai. Šios dainos parodo, kaip žmonės
                  suvokė pasaulį. Saulei gresia mirtis; atsiradusiam chaosui,
                  tamsioms požemių jėgoms priešpastatoma kosmoso darna.
                  Daugelis pasaulio tautų kosmosą įsivaizduoja kaip medį.
                  Saulės lauktuvių dainų pasaulio įvaizdis yra grūšelė,
                  kurioje žvakelė dega, elnias devyniaragis, kuriam ant
                  devinto rago stovi seklyčia, jovaras, šermukšnis ir t. t.
                  Šių dainų archajiškumą patvirtina tai, kad tarp gausybės
                  užrašytų nė vienoje neužsimenama apie Kristaus gimimą.
                  Vakarais ne tik dainuodavo kalėdines dainas, bet ir žaidė
                  šio meto  žaidimus, šoko ratelius, kuriuose vyravo piršlybų,
                  vestuvių motyvai (pavyzdžiui, Jievaro tiltas). Jievaras  taip
                  pat ir mitoliginis tiltas, kurį turi pereiti visa gamta (ir
                  žmogus)  mirti ir prisikelti (atkreipkime dėmesį į sasają
                  su metų priešprieša - su rugiapjūtės jievaru  į kasą
                  supinta sauja nenupjautų rugių; tai tarsi žiemos-vasaros
                  tiltas). 
					Runų
                  kalendoriuje nuo lapkričio 28 d. iki gruodžio 12 d.  sąstingio
                  laikotarpis, žymintis bet kokio vyksmo pertrauką bei
                  prievartinį poilsį.  
					Iš
                  didžiųjų darbų gruodį valstiečiams belikęs linamynis.  
					ŠVENTOJI 
					BARBORA 
					(gruodžio 4 d.) 
                  IV a. mergelė kankinė. Anot legendos, Barbora buvusi Mažosios Azijos turtuolio Dioskuro dukra. Tėvas labai 
					ją saugojo ir net uždarė bokšte, kad jos nesuviliotų nuolatiniai gerbėjai. Barbora įtikėjo, apsikrikštijo ir
                  davė skaistybės įžadus. Už šį poelgį buvo tėvo pasmerkta. 
					Romėnų valdžia ją kankino ir nukirsdino tėvo kardu. Tikima, 
					kad po jos mirties tėvą nutrenkė žaibas. Ikonografijoje 
					Barbora vaizduojama su karūna ant galvos ir ilgu apsiaustu. Dažniausiai kairėje rankoje 
					ji laiko kalaviją, o dešinėje taurę arba palmės šakelę.  
					
					ŠVENTASIS MIKALOJUS (gruodžio 6 d.) 
                  IV a. Myros (dabartinė Turkija) vyskupas, išdalinęs visą paveldėtą turtą vargšams,
                  globojęs ir šelpęs našlaičius, užtaręs ligonius, keliautojus, vargstančius, nuteistuosius, pirklius, turtingus ir vargšus, nežiūrint jų tikėjimo. Mikalojus yra Rusijos ir Graikijos šventasis
                  globėjas. Viduramžiais
                  apie jį sukurta daugybė legendų, kurių rezultatas yra krikščioniškasis
                  Kalėdų Senelis, kuris didelėje pasaulio dalyje vadinamas
                  Santa Klausu.  Beje, prieš raudonąjį Santos įvaizdį
                  kyla vis daugiau balsų, kadangi jis buvęs sukurtas 1931 m.
                  Coca Cola reklamuoti ir nieko neturi bendro su senuoju
                  tradiciniu Mikalojaus šventumu.  
					Liaudyje gruodžio 6 d.  tai Arklių , Žirgų ašvienių diena - būdavo pamaloninami arkliai, dėkojant jiems už
                  sunkų rudens triūsą. Krikščionybėje arklių ir arklininkų
                  globėjais laikomi šv. Floras ir šv. Lauras; o šv.
                  Mikalojus laikomas keliauninkų globėju. Tačiau Lietuvoje būtent
                  jo vardo diena yra Arklių diena. 
					ŠVČ.
                  M. MARIJOS NEKALTO PRASIDĖJIMO IŠKILMĖ (gruodžio 8 d.).
                  Popiežius Pijus IX 1854 m. gruodžio 8 d.  Marijos Nekaltojo Prasidėjimo dogmą
                  paskelbė privaloma tikėjimo tiesa visam katalikiškam pasauliui. Jėzaus motiną Mariją jau pirmieji Bažnyčios mokytojai
                  lygina su Ieva, kol šioji dar buvo mergelė. ...bet vėliau
                  viena jų 
                  Ieva 
                  tapo mūsų mirties priežastimi, o antra
                  
                  mūsų
                  atgimimo priežastimi (šv. Efremas). Mergelė Marija,
                  numatyta būti Dievo Motina, nuo pirmojo savo egzistavimo
                  momento Dievo visagalybės buvo apsaugota nuo gimtosios nuodėmės.
                  Tai ir vadinama Nekaltu Prasidėjimu.  
					ŠVENTOJI 
					LIUCIJA 
					(gruodžio 13 d.) arba Šviesos diena.
                  Liucija
                  
                  III-IV a. Sirakūzuose gyvenusi mergelė kankinė;
                  ji neišsižadėjo krikščioniškojo tikėjimo nei gąsdinama kalaviju, nei grasinama atiduoti į gėdos
                  namus, nei deginama ugnimi.  
					ELNIO
                  DEVYNIARAGIO ŠVENTĖ (gruodžio 21 d.) arba Žiemos
                  saulėgrįžos pradžia. Pagal astronominį kalendorių žiemos solsticija 
					(ilgiausia naktis ir trumpiausia diena) įvyks gruodžio 
					22-ąją - tuomet šiaurės ašigalis esti labiausiai nukrypęs 
					nuo saulės. Ikikrikščioniškais laikais mūsų
                  protėviai turėjo savitas žiemos saulėgrįžos
                  apeigas. Tas saulės stabtelėjimas horizonte būdavo švenčiamas
                  keletą dienų. Kai kas iš prosenovinių apeigų išliko iki
                  mūsų dienų kaip tradiciniai lietuviškų Kūčių ir Kalėdų
                  papročiai. Tamsa vis tirštėja, pasaulis smenga pragarmėn, kol didysis Rėdos ratas pasiekia žemiausiąjį tašką. Tai Kalėdos, didžiausio gamtos nusikalėjimo, nuovargio taškas, maros triumfo valanda. Būtent šitokioje būklėje pasaulį išvydo atėjęs Kūdikėlis Jėzus  jo žemiausiame taške, duobėje. Bet Kalėdos  ir vilties pradžia. Prakartėlės jaukumoje glūdintis Pažadas įsuka Ratą aukštyn. Būtent Kūčių vakarą įvyksta didysis lūžis  aukštyn, į šviesą, į viltį. 
					 KŪČIOS 
					(gruodžio
                  24 d.). Šis vakaras 
                  pati svarbiausia lietuvių šeimos šventė
                  (Kalėdų išvakarės). Visi turi būti namuose. Neesantiems
                  ir tais metais mirusiems paliekama įprastinė jų vieta. Kūčių
                  vakarienė pradedama malda ir geriausiais palinkėjimais.
                  Duonos, o vėliau šventintos plotkelės (kalėdaičio) laužimas
                  
                  sakralus veiksmas, sujungiantis laužėjus visiems metams. Kūčių
                  naktį  baigiasi senas ir prasideda naujas ciklas. Tai
                  nepaprasta akimirka,
                  kai žmogus tarsi pakimba tarp dangaus ir žemės, tarp gyvybės
                  ir mirties, kuomet atsiveria visos galimybės. Iš čia 
                  visi kalėdiniai ir naujametiniai burtai. Šią nepaprastą
                  naktį žmogus pats yra lyg vanduo, virstantis vynu. Su nauja
                  viltimi jis turi atnaujinti savo dvasią naujam prasidedančių
                  metų ratui, kilimui aukštyn, su saule, į Šviesą.  
					
					ŠVENTIEJI ADOMAS IR IEVA 
					(gruodžio 24 d.). Jų minėjimas Bažnyčioje
                  būtent šiuo metu
                  
                  tarsi dar vienas pasaulio sutvėrimo,
                  visos žmonijos pradžios (kaip ir Metų pradžios) simbolis. Ir ryšys su 
					Kūčiomis kaip intymia šeimos švente bei su po poros dienų 
					švenčiama Šventosios Šeimos iškilme. 
					
                  	KALĖDOS
                  	(gruodžio 25 d.)   
  Jėzaus Kristaus gimimo
                  ir Žiemos
                  saulėgrįžos šventė.  Šventų Kalėdų rytas prasideda
                  Bernelių mišiomis, kurios anuomet būdavo vaikų džiaugsmo
                  ir jaunimo linksmybės valanda bažnyčioje: piemenėliai
                  grodavo, dūduodavo, švilpiniuodavo  liūliuodavo gimusį Kūdikėlį
                  Jėzų. Pirmąją
                  Kalėdų dieną visi
                  stengiasi būti geri, nesipykti, nesibarti. Tą dieną į svečius
                  nevaikščiodavo, nedirbdavo jokių darbų. 
					ŠVENTASIS 
					STEPONAS 
					(gruodžio 26 d.) 
                  I a. pirmasis krikščionių šventasis kankinys, graikiškai kalbėjęs žydas. Jo darbai ir kankinystė aprašyti Apaštalų Darbuose. Už piktažodžiavimą prieš Dievą ir Mozę
                  Steponas buvo nuvestas į sinedrioną, kur jis apkaltino žydus Dievo Sūnaus nužudymu. Žydai labai įniršo ir užmėtė jį akmenimis.
                  Šv. Steponas laikomas diakonų ir kenčiančių galvos skausmus globėju.
                  Ikonografijoje jis vaizduojamas kaip jaunas vyras su diakono
                  dalmatika; atributai 
                  akmenys, palmės šakelė, smilkytuvas. BLUKVILKIS arba KALADĖS DIENOS (gruodžio 26-30 d.)  tai ypatinga senovinė apeiga. Per kaimus su didžiausiu triukšmu velkamas blukas (blukis)  senas kelmas, kuris vėliau sudeginamas. Sakoma, kad sudeginami senieji, blogi metai. Šis paprotys paplitęs ir Latvijoje bei daugelyje kitų Europos tautų. 
					ŠVENTOJI 
					ŠEIMA (gruodžio 26 d.) 
                  Jėzaus, Marijos ir Juozapo
                  šventė (iškilmingai minima sekmadienį tarp gruodžio
                  26 d. ir 31 d., o jei tokio nėra, tai gruodžio 30 d.). Bažnyčia, 
					švęsdama
                  Šventosios Šeimos dieną, nori mums atskleisti meilę,
                  besireiškiančią žmogiškosiose bendruomenėse, ypač
                  šeimos bendruomenėje. Šventoji šeima yra daugelio kitų šeimų
                  pavyzdys. Šioje šeimoje labiausiai įgyvendinta tai, apie ką
                  rašė apaštalas Paulius: apsivilkite nuoširdžiu
                  gailestingumu, gerumu, nuolankumu, romumu ir kantrumu (Kol
                  3, 12).  
					
					
					 
					KŪČELĖS
                  (gruodžio 31 d.) 
                  Naujųjų Metų išvakarės, kurios
                  senovės kaime tarsi atkartodavo Kalėdų išvakarių,
                  t. y.
                  Kūčių apeigas, burtus ir panašiai.  
 |   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
 | |