Šventoji
Dvasia - danguje, žemėje, mumyse
Sekminių
šventės tradiciškai yra siejamos su Apaštalų darbų knygoje aprašytu
įvykiu, kai ant Jėzaus mokinių būrelio, kuriame buvo ir Jėzaus motina
Marija, nusileido Šventoji Dvasia. Tačiau Bažnyčios patirtyje buvo ne
tik šitos Sekminės. Evangelija pasakoja ir apie tyliąsias
Sekmines, kai Jėzus kambaryje kvepia į apaštalus Šventąją Dvasią
ir siunčia juos misijai. Taigi Sekminės yra susijusios su pažadu atsiųsti
Šventąją Dvasią. Tuo pačiu metu, kai buvo švenčiamos pirmosios
Sekminės, anot Apaštalų darbų knygos, vyko ir Senajame Testamente aprašoma
derliaus šventė. Šventoji Dvasia visada yra siejama ir su vaisingumu,
su tuo, kad Bažnyčiai ji suteikia galią misijai, o misija yra ir tai,
kad Dievo meilės žinia plinta pasaulyje. Nepaliaujamas Bažnyčios
augimas yra Šventosios Dvasios derlius.
Tačiau Šventoji Dvasia labai dažnai šiandien paprasto pamaldumo yra užmirštama.
Betgi ji yra tas Trejybės asmuo, kuris mus veda. Mes juk neturime Jėzaus
regimu būdu, ir Tėvo nepažintume be Šventosios Dvasios. Šventoji
Dvasia yra tai, kas mums šiandien atskleidžia Dievo meilę. Nuo
pirmosios Sekminių dienos iki šiandien. Jos atsiuntimas ir priėmimas
yra vienas didžiausių pažadų išsipildymų to Globėjo, to Vedlio,
apie kurį kalbėjo Jėzus.
Kaip
konkrečiai pasireiškia Šventosios Dvasios veikimas mūsų gyvenime,
kaip jis atpažįstamas?
Apaštalų tikėjimo išpažinime yra tokios eilutės: Tikiu į Šventąją
Dvasią, Šventąją Visuotinę Bažnyčią. Šie du dalykai yra
susieti visiškai neatsitiktinai Bažnyčios visuotinumas ir Šventoji
Dvasia. Manau, Šventosios Dvasios veikimas pirmiausia atpažįstamas per
krikščionių bendrystę. Per ją gimsta bendruomeniškumo ir meilės žinia
visam pasauliui. Šventoji Dvasia yra vienybės, atvirumo, komunikavimo,
bendrystės Dvasia. Ten, kur ji yra, yra ir šviesa. Šventajame Rašte
mums žadama: nevaikščiosite tamsoje, turėsite gyvenimo šviesą. Tai
yra šviesa, kuri leidžia mums bendrauti vienam su kitu, būti vienam šalia
kito, dalytis tuo, ką dovanoja Dievas. Dalytis tiek, kiek mes jį pažįstam,
kiek galime jį priimti. Tos dalybos, man atrodo, yra vienas pagrindinių
Šventosios Dvasios veikimo rezultatų. Bažnyčios augimas, plėtimasis,
gyvenimas per visas krizes, išbandymus, nepaisant visų skilimų.
Ekumeninis judėjimas, pavyzdžiui, tikrai yra Šventosios Dvasios darbas.
Kitas dalykas, minimas Šventajame Rašte, yra Šventosios Dvasios
dovanos, vadinamos charizmos. Jos dovanojamos bendruomenėje apaštalas
Paulius visą laiką tai pabrėžia. Ir dovanojamos ne tam, kad patirtume
kažką ypatinga, bet kad dalytumėmės jomis vieni su kitais. Paulius
sako vienas turi vieną dovaną, kitas kitą, o mes visi turime
vieną dovaną būti su Dievu, būti su Kristumi.
Šventosios
Dvasios patirtis pirmiesiems krikščionims buvo labai konkreti, galima
sakyti apčiuopiama: nusileido ugnies liežuviai, visi ėmė kalbėti
kalbomis, tapo kupini Šventosios Dvasios... Ar turėtume suprasti šiuos
žodžius tiesiogiai?
Šventoji Dvasia nėra neapčiuopiama, nėra abstrakcija. Jei kas nors pažodžiui
supranta tai, kas parašyta, nieko blogo nematau palaiminti tie, kurie
priima tokią žinią. Bet už kiekvieno įvykio aprašymo slypi ir
simbolis, gilesnė tikrovė, kurią norima apreikšti. Pirmųjų Sekminių
pasakojime svarbiausias dalykas, kurį panoro apreikšti mums Dievas per
Šventąjį Luką, yra tai, kad po tų įvykių, griausmų ir ugnies liežuvių
jie meldėsi, ir tos maldos buvo suprantamos visiems, atvykusiems į
Senojo Testamento šventę Jeruzalėje. Taip tarsi atstatoma tai, kas buvo
sugriauta Babilono bokšto statybos metu. Atstatoma arba pažadama per
šį Dievo veikimą žmonijos vienybė.
Tačiau krikščionys turi vengti siekti įvairių patirčių bet kuria
kaina. Mes turime prašyti dovanų, laukti jų, priimti jas, tačiau tai nėra
savitikslis dalykas. Apaštalas Paulius pabrėžia, kad ne visiems duotos
kalbų ar stebuklų darymo, pranašavimo dovanos, bet tam tikra dovana
duota kiekvienam. Pavyzdžiui, jis kalba apie vadovavimo dovaną, kas mums
atrodo labai įprasta ir kasdieniška. Iš tikrųjų tai nėra kasdieniška.
Tai irgi dovana, ir priimti ją yra viso mūsų gyvenimo mokykla.
Gal
daugiausia klausimų ir neaiškumų sukelia maldos kalbomis dovana.
Pakomentuokite tai plačiau.
Dažnai kalbant apie charizmas minima būtent ši maldos kalbomis -
dovana, nes būtent su ja siejamas gausus charizmatinis sąjūdis, prasidėjęs
XX a. Tai malda nesuprantamais žodžiais, malda, kurią, sakoma, Dievas
girdi kaip širdies kalbą. Dažnai charizmatų teologai ją lygina su
kontempliatyviąja malda, kurioje jau nebėra jokių žodžių, tiktai Šventosios
Dvasios įkvėpti atsidūsėjimai Dievo akivaizdoje. Ši dovana buvo
pasirinkta paties Dievo - kaip ženklas, kurį paskui charizmatinis sąjūdis
galbūt pernelyg sureikšmino. Bet jei peržvelgtume visą XX a. šimtmetį
ir bandytume įsigilinti į šio judėjimo misiją, tai toji misija
tiesiog perduoti kitiems gyvą Dievo žinią. Ši dovana buvo duota ne
tam, kad kažkas įgytų galią, bet kad krikščionys įgytų meilės jėgos,
kuri veda į mažumą ir nuolankumą. Charizmų turėjimas veda į tai,
kad jos pagaliau tampa dovana visai Bažnyčiai, su ja susilieja, tie žmonės
tampa tarsi atgimimo šaukliais, ir tas atgimimas vėl leidžia pajusti
vienybės ir meilės ryšį Bažnyčioje.
O
pranašystės dovana?
Ši dovana visų pirma skirta visai Bažnyčiai. Visa Bažnyčia yra pranašiška
tauta, nes skelbia Dievo karalystę, kurią reikia atpažinti ir priimti
čia, žmonių bendruomenėje. Pranašystė tai pasakyti žmonėms
apie jų situaciją, atskleisti ją ir pasiūlyti išeitį, įvardyti
Dievo artumo ženklus. Pranašai taip elgėsi visais laikais ir
Senojo, ir Naujojo Testamento. Žiūrėjo į Dievo tautos būklę ir kalbėjo
apie tai ne dėl to, kad pažemintų ar kažkaip sutryptų. Tiesiog
kalbėjo, įspėjo, žadino, sakydami, kad toji būklė šaukiasi Dievo.
Tai yra pagrindinė pranašo funkcija. Pranašas kalba apie tai, kas turi
įvykti tavo gyvenime, kad jis pasikeistų iš esmės. Tai labai skiriasi
nuo visokių dalinių pranašysčių, kuriomis paprastai užsiiminėja žmonės,
norintys patirti įvairiausias paslaptis atspėti būsimus savo
gyvenimo įvykius ar valdyti kitų gyvenimus. Nors Biblijoje nėra visiškai
atsisakoma pranašystės, kaip ateities įvykių spėjimo, tačiau tai
niekada nėra esminis dalykas jis visada susiejamas su esminiu Dievo
ir žmogaus, Dievo ir tautos, Dievo ir Bažnyčios santykiu. Prisiminkime
Pauliaus pranašystę, kai jis kalba, jog Šventoji Dvasia jam sakanti,
kad jis tuojau turės pasitraukti, išeiti. Paulius atsisveikina su
bendruomenėm, grįžta į Jeruzalę, nes Šventoji Dvasia kalba jam apie
skaudžius įvykius, kurie bus jo gyvenime. Paulius nežino, kas jo laukia
tiksliai, bet jaučia. Ir tai yra Dvasios pranašystė. Jam tiesiog
duodama proga kalbėti žmonėms ir galbūt atnaujinti su jais santykį,
pagilinti jį toje perspektyvoje, kuri jo laukia.
Kaip
neapsigauti, kad dovanos, kurias minite, nekyla iš paties žmogaus, o yra
Dievo Dvasios duotos?
Sunku pasakyti taisyklę, kaip čia neapsigauti. Katalikų teologai, kalbėdami
apie charizmas, sako, kad jos atpažįstamos pagal vaisius. Ne per apraiškas
ir ne per jausmus. Žinome, kiek daug žmonių šiandien ir balsus girdi,
ir regėjimus mato, ir labai emocingai išgyvena maldą, tapdami savotiškais
emocijų narkomanais. Ką reiškia pažinti per vaisius? Žmogus gali
matyti savo gyvenimo kaitą ir vertinti, ar tas gyvenimas yra tik ėjimas
per gilias duobes nuo emocijos prie emocijos, ar jis turi nuoseklią kryptį.
Ar jis yra integralus, ar nėra suskaldytas į atskiras realybes
gyvenimo ir maldos. Ar jis turi kryptį, kurioje vis labiau ryškėja Jėzaus
veidas? Jo meilės šaukimas?
Padėti mums visa tai atpažinti gali dvasios vadovai. Kiekvieno iš mūsų
kelias vyksta ir vienumoje, ir slaptoje su Dievu, bet ganytojas, kunigas
ar dvasios vadovas, arba tikėjimo broliai ir seserys, kurie meldžiasi
kartu, gali padėti mums atpažinti, kas čia tikra, ir kas ne.
Kaip
su Šventosios Dvasios nužengimu yra susijęs Sutvirtinimo sakramentas,
kuris paprastai bendruomenės nariams suteikiamas per Sekminių šventę?
Susijęs tiesiogiai, nes Sutvirtinimo sakramentas ir laikomas Šventosios
Dvasios suteikimu, pripildymu Šventąja Dvasia.
Suteikiant šį sakramentą, uždedamos rankos ir patepama šventąja
krizma du šie gestai žymi Šventosios Dvasios atėjimo ir misijos
vienybę.
Kodėl neužtenka Krikšto, o reikia dar ir Sutvirtinimo sakramento?
Sutvirtinimo sakramentas Vakarų Bažnyčioje yra suprantamas kaip sąmoningas
žmogaus atsakas į Dievo kvietimą. Kai žmogus krikštijamas jau suaugęs,
Sutvirtinimo sakramentas teikiamas tuojau po Krikšto, kai krikštijami kūdikiai,
Sutvirtinimas teikiamas atskirai. Tada mes kviečiami jau sąmoningai
apsispręsti ir priimti Dievą į savo gyvenimus. Per Sutvirtinimo
sakramentą mes ne tik priimame vienybę su Dievu, bet vienybę su Bažnyčia.
Mes sutvirtinami ir siunčiami į misiją. Ir tai yra Sutvirtinimo
sakramento esmė.
Arūnas Pranciškus
Peškaitis OFM, Bernardinai.lt, 2005