SEKMINIŲ NETIKĖTUMAS. bAŽNYČIOS
GIMIMAS
Girdime apaštalus kalbant mūsų skirtingomis kalbomis. Tuo stebėjosi
Jeruzalės svečiai. Šventoji Dvasia įveikia žmogišką nesusikalbėjimą. Ji
įveikia ir vidinę žmogaus netvarką užkalbindama jį netikėčiausiomis
progomis.
Per
Sekmines kalbame apie Bažnyčios gimimą ir jos viešą pasirodymą. Be abejo,
pasakojimo apie Sekmines esminis elementas yra netikėtumas. Iš apaštalų
tuo metu jau niekas nieko nebesitikėjo. Pasaulio akyse jie buvo nugalėti,
nereikšminga grupelė, kurios vadovas nukryžiuotas, o jo kūnas, kaip manė
daugelis, dingęs nežinia kur.
Valdžiai, padedamai bendradarbių ir išdavikų, dar kartą pavyko įvesti
tvarką ir išvengti sukilimo. Situacija grįžo į savo vėžes pasibaigus
neramumams, kuriuos pastaruoju metu buvo sukėlęs švenčių niekintojas iš
Galilėjos.
Nebelikus nemalonių incidentų pavojaus, švenčių kalendorius irgi grįžo į
įprastą ritmą. Paskutiniųjų Velykų įvykiai, žydų kunigų nuomone, turėjo
būti tinkama pamoka tiems, kuriems galėjo kilti kokių nors maištingų
minčių. Tad žmonės iš visų kraštų, kaip buvo įpratę, susirinko Sekminių
šventei į Jeruzalę.
Sekminių Bažnyčia yra besikurianti Bažnyčia. Ji stulbina, nes iškyla
netikėtai, kalbant apie neįsivaizduojamus dalykus. Elgiasi neįprastai,
teikia niekada negirdėtų pasiūlymų. Kitaip tarus, drįsta stebinti. Tokia
Bažnyčia taip pat ir sugėdina, kelia nerimą, priekaištauja. Negalėdama
apsiginti, neturėdama galingų globėjų, elgiasi nepaprastai laisvai. Tokia
Bažnyčia domina, nes jai neįmanoma pritaikyti jokios praeities
kategorijos. Ji nesinaudoja jau buvusiais modeliais ar patyrimu. Bažnyčia
iš nieko neprašė leidimo išeiti iš pogrindžio. Ji nesirinko laiko, būdo ir
kitokių ribų, kartu nepretenduodama, kad kažkokia žemiška galybė ją
patvirtintų.
Kita
vertus, jei jau kalbama apie ugnį, būtų absurdiška reikalauti kokių nors
garantijų už ar prieš gaisrą. Tai buvo nepaprastas įvykis ir jo pasekmes
jaučiame ir dabar. Be abejo, gal kai kas ir norėjo, kad tie žmonės
sudrumstų Sekminių rimtį, būtų paralyžiuoti baimės, liktų užsidarę
namuose. Panašiai kaip buvo tą vakarą, kai juos rado prisikėlęs Kristus.
Tačiau Mokytojas juos ragina eiti į pasaulį. Kaip mane siuntė Tėvas, taip
ir aš jus siunčiu, sako jis. O Viešpaties Dvasia priverčia akimirksniu
ištraukti langų ir durų kaiščius.
Sekminių dieną gimusi Bažnyčia nesiteirauja, kur būtų vieta jai įsikurti.
Nesilaiko įprastų taisyklių, nesideda prie vienos ar kitos pusės. Ir dar:
nereikalauja leidimo iš norinčių tapti jos nariais. Sekminių dieną
gimusios Bažnyčios neįmanoma kontroliuoti. Ji nepasiduoda naivumui,
netampa švenčių puošybiniu elementu, tam tikros nustatytos tvarkos
palaikytoja, garantuojančia keleto privilegijuotųjų puotos tvarką.
Bažnyčia negalima manipuliuoti, negalima jos panaudoti kitiems tikslams,
su ja neįmanoma derėtis. Bažnyčia gali ilgai laukti Vakarienės kambaryje.
Tačiau sugeba išeiti ir viešumon, į aikštes ir gatves, skelbdama jai
patikėtą pasiuntinybę, žadindama sąžinę, demaskuodama neteisybę, įvykdytą
nukryžiuojant Kristų.
Bažnyčia rūpinasi Dievo reikalais, tačiau parodo uolumo, kai kalbama apie
žmonių reikalus. Tačiau ne apie žmonių biznį. Be abejo, ir dabar yra
nemažai vyresniųjų ir viršininkėlių, kurie norėtų kitokios Bažnyčios.
Protingos, naminės, prijaukintos, baikščios, pasiduodančios, davatkiškos.
Visiškai pasinėrusios vien į sielų gelbėjimą, suprastos pačia siaurąja
prasme ir tuo pat metu leidžiančios sukčiams užsiimti visu kuo kitu.
Tačiau Kristaus ir Dvasios Bažnyčia negali būti tokia. Ji visą laiką yra
kažkiek kažkam nepatogi. Nedaug ką šioje žemėje garantuojanti. Sekminių
dieną visi, girdėdami Petro pamokslą, klausė vieni kitų: kas čia darosi?
Šiandien mes minime savo Bažnyčios gimtadienį. Žvelgdami į ją kartais irgi
esame verčiami paklausti savęs, šios Bažnyčios narių: Kas darosi? Kas
atsitiko mums? Ar tikrai mes ir Sekminių dieną gimusi Bažnyčia esame tie
patys?
Bažnyčia gimė, kai pavieniai nedrąsūs Jėzaus bičiuliai tapo vienu kūnu,
suvienytu vienos dvasios. Du Šventojo Rašto skaitiniai vienas kitą
atskleidžia ir paaiškina. Sekminių dieną, kai Šventoji Dvasia nusileido
ant apaštalų, ir jie pasirodė esą žmonės, virpantys ir pakerėti šio
įkvėpimo, pilni gyvybės dvasios, džiaugsmo dvasios, juos matę ir girdėję
nieko nesuprasdami kalbėjo: ar tik jie nebus prisigėrę vyno, iš kur tas
džiugesys ir pakilimas, taip liudijama Apaštalų darbų knygoje.
/.../ Mes,
krikščionys, esame pašaukti būti Šventosios Dvasios nešėjai, mumyse turi
atsispindėti amžinojo gyvenimo džiaugsmas, iš mūsų turi nepaliaujamai
trykšti dieviškojo gyvenimo susižavėjimas, meilė, kūrybinis įkvėpimas.
Kun. Jonas Pakalniškis. Bažnyčios žinios
|