Popiežiaus Benedikto XVI žinia
Pasaulinės taikos dienos
proga
ŽMOGUS TAIKOS ŠIRDIS
1. Naujųjų metų pradžioje norėčiau palinkėti
valdantiesiems ir tautų atsakingiesiems, taip pat visiems
geros valios žmonėms taikos. Pirmiausia kreipiuosi į tuos,
kurie skendi skausme ir kančioje, gyvena smurto bei
ginkluotų konfliktų grėsmės šešėlyje arba, sutrypti ir
netekę orumo, laukia savo žmogiškojo ir visuomeninio
išlaisvinimo. Kreipiuosi į vaikus, kurių nekaltumas teikia
žmonijai gerumo bei vilties ir kurių skausmas akina mus
visus tiesti kelią teisingumui bei taikai. Būtent turėdamas
omenyje vaikus, ypač tuos, kurių ateičiai grėsmę kelia
skrupulų neturinčių suaugusiųjų išnaudojimas bei nedorumas,
Pasaulinės taikos dienos proga visų dėmesį norėjau sutelkti
į temą: Žmogus taikos širdis. Esu įsitikinęs, kad
taiką skatina pagarba asmeniui ir kad statydinant taiką
kuriamos autentiško visapusiško humanizmo sąlygos. Taip
ateinančioms kartoms rengiama giedra ateitis.
Žmogus ir taika: dovana ir užduotis
2. Šventajame Rašte sakoma: Dievas sukūrė žmogų pagal
savo paveikslą, pagal savo paveikslą sukūrė jį; kaip vyrą ir
moterį sukūrė juos (Pr 1, 27). Kadangi žmogus sukurtas
pagal Dievo paveikslą, jam būdingas asmens kilnumas; jis
nėra koks nors daiktas, bet geba save pažinti, save valdyti,
laisvai save dovanoti ir įeiti į bendrystę su kitais
asmenimis. Kartu jis yra malone pašauktas sandorai su savo
Kūrėju, kad atsilieptų jam tikėjimu ir meile, niekam kitam
to už jį negalint padaryti (1). Žvelgiant iš tokios įstabios
perspektyvos, suprantama tampa žmogui patikėta užduotis
bręsti gebėjimu mylėti ir prisidėti prie pasaulio pažangos,
atnaujinant jį teisingumo ir taikos dvasia. Įspūdingai
apibendrindamas, šv. Augustinas moko: Dievas, sukūręs mus
be mūsų, nenorėjo atpirkti mūsų be mūsų (2). Todėl visų
žmonių pareiga puoselėti dvigubo dovanos ir užduoties
aspekto suvokimą.
3. Taika irgi yra dovana ir kartu užduotis. Jei
tiesa, kad taika tarp individų ir tautų gebėjimas gyventi
vieniems šalia kitų palaikant teisingumu bei solidarumu
paremtus santykius yra niekada galioti nenustojanti
pareiga, tai lygiai taip pat ir dar labiau tiesa yra tai,
kad taika yra Dievo dovana. Juk taika tai
dieviškojo veikimo bruožas, pasireiškiantis tiek tvarkingos
ir darnios visatos sukūrimu, tiek žmonijos, kurią reikia
susigrąžinti iš nuodėmės netvarkos, atpirkimu. Tad sukūrimas
ir atpirkimas leidžia suprasti mūsų egzistencijos žemėje
prasmę. Mano garbingasis pirmtakas Jonas Paulius II, 1995 m.
spalio 5 d. kreipdamasis į Jungtinių Tautų Organizacijos
generalinę asamblėją, yra pasakęs: Gyvename ne
iracionaliame, beprasmiame pasaulyje <...> egzistuoja
moralinė logika, apšviečianti žmogaus egzistenciją ir
daranti dialogą tarp žmonių ir tautų galimą (3).
Transcendentinė gramatika, t. y. individualaus elgesio ir
žmonių abipusių santykių, paremtų teisingumu bei solidarumu,
taisyklių visuma, yra įrašyta išmintingą Dievo planą
atspindinčioje sąžinėje. Neseniai pats patvirtinau: Mes
tikime, kad pradžioje yra amžinasis žodis, protas, o ne
neprotingumas (4). Tad taika yra ir užduotis, kiekvieną
įpareigojanti asmeniniam, dieviškąjį planą atitinkančiam
atsakui. Kriterijus, kuriuo šis atsakas turėtų vadovautis,
tegali būti pagarba žmogaus širdyje jo Kūrėjo įrašytai
gramatikai.
Žvelgiant iš tokios perspektyvos, prigimtinės teisės
normos nelaikytinos tarsi prievartaujant žmogaus laisvę iš
išorės primestais potvarkiais. Priešingai, jos priimtinos
kaip pašaukimas ištikimai įgyvendinti žmogaus prigimtyje
įrašytą visuotinį Dievo planą. Vadovaudamosi tokiomis
normomis, tautos kiekviena atitinkamoje savo kultūroje
galėtų priartėti prie didžiausiojo slėpinio Dievo
slėpinio. Todėl ir šiandien prigimtinės teisės pripažinimas
bei pagarba jai tebėra dialogo tarp įvairių religijų
tikinčiųjų ir tarp tikinčiųjų ir netikinčiųjų pagrindas. Tai
didysis susitikimo taškas ir dėl to pamatinė autentiškos
taikos prielaida.
Teisė į gyvybę ir religijos laisvę
4. Iš pareigos gerbti kiekvieno žmogaus, kurio prigimtyje
atsispindi Kūrėjo paveikslas, kilnumą nuosekliai išplaukia,
kad žmogaus asmeniu nevalia disponuoti kaip nori.
Besimėgaujantieji didesne politine, technologine ir
ekonomine galia neturėtų jos naudoti kitų, mažiau
pasiekusiųjų, teisėms pažeisti. Juk taika remiasi
atsižvelgimu į visų teises. Tai suvokdama, Bažnyčia tampa
kiekvieno žmogaus pagrindinių teisių gynėja. Ji ypač
reikalauja gerbti gyvybę ir religijos laisvę. Pagarba
teisei į gyvybę visais gyvenimo tarpsniais yra nepajudinamas
esminės svarbos taškas: gyvybė yra dovana, kuria
individas negali visiškai nevaržomai disponuoti.
Panašiai teisės į religijos laisvę teigimas susieja žmogų
su transcendentiniu Pradu, apsaugančiu jį nuo žmogiškos
savivalės. Teisė į gyvybę ir į laisvą savo tikėjimo į
Dievą reiškimą nepavaldi žmogaus valdžiai. Taika reikalauja
nubrėžti aiškią skiriamąją liniją tarp to, kuo galima
disponuoti ir kuo negalima: tai leistų išvengti
nepriimtino kišimosi į vertybių, būdingų žmogui kaip tokiam,
paveldą.
5. Kalbant apie teisę į gyvybę, privalu smerkti
mūsų visuomenėje gyvybei sukeliamas kančias: greta ginkluotų
konfliktų, terorizmo ir įvairių smurto formų aukų tyliai
mirštama dėl bado, abortų, eksperimentų su embrionais,
eutanazijos. Argi visa tai nėra kėsinimasis į taiką? Abortai
ir eksperimentai su embrionais tiesiogiai priešingi
pamatinei svetingumo kitam laikysenai, būtinai statydinant
tvarius taikos santykius. Kitas nerimą keliantis taikos
stygiaus pasaulyje simptomas turint prieš akis laisvą
savo tikėjimo reiškimą yra sunkumai, dažnai iškylantys
krikščionims bei kitų religijų sekėjams norint viešai ir
laisvai išpažinti savo religinius įsitikinimus. Kalbėdamas
konkrečiai apie krikščionis, su skausmu turiu konstatuoti,
kad jiems ne tik kliudoma, kai kuriose valstybėse jie
tiesiog persekiojami ir net pastaruoju laiku būta tragiškų
žiauraus smurto atvejų. Yra režimų, visiems primetinėjančių
vieną religiją, yra ir tokių, kurie, būdami religiškai
neutralūs, kursto ne smurtinius persekiojimus, bet
sistemingą kultūrinę religinių įsitikinimų pajuoką. Bet
kuriuo atveju žmogaus pagrindinė teisė negerbiama, o tai
taikiam sugyvenimui turi rimtų padarinių ir neišvengiamai
skatina taikai kenksmingą mąstyseną ir kultūrą.
Prigimtinė visų žmonių lygybė
6. Nemažos dalies taikai grėsmę keliančių įtampų ištakos
neabejotinai glūdi daugybėje tragiškai pasaulyje
tebesančių neteisingų nelygybių. Ypač grėsmingos tarp
jų yra, viena vertus, skirtingos galimybės prieiti prie
tokių esminių gėrybių kaip maistas, vanduo, gyvenamasis
būstas bei sveikata ir, kita vertus, nesiliaujanti nelygybė
tarp vyro ir moters realizuojant pamatines žmogaus teises.
Pirmutinės svarbos elementas statydinant taiką yra
esminės žmonių lygybės, kylančios iš jų bendro
transcendentinio kilnumo, pripažinimas. Lygybė šiuo lygmeniu
yra prigimtinei gramatikai priklausantis visų gėris,
išplaukiantis iš Dievo kuriamojo plano, gėris, kurio
negalima niekinti ar menkai vertinti nesukeliant rimtų,
taikai grasinančių padarinių. Daugelį tautų, pirmiausia
Afrikos žemyno, kamuojantis didžiausias vargas yra smurtinių
reikalavimų versmė ir todėl baisi žaizda taikai.
7. Nestabilumo į visuomeninę tvarką taip pat įneša
nepakankamas dėmesys moters padėčiai. Turiu galvoje
moterų, laikomų objektais, išnaudojimą ir daugialypes
pagarbos jų kilnumui stygiaus formas; turiu galvoje kitame
kontekste kai kuriose kultūrose tebegyvuojančius
antropologinius požiūrius, paskiriančius moteriai vietą,
menkai teapsaugotą nuo vyro savivalės, ir todėl lemiančius,
kad jos asmens kilnumas pažeidinėjamas, o jos pagrindinių
teisių įgyvendinimas suvaržomas. Nevalia pasiduoti
iliuzijai, jog taika bus laiduota, jei nebus įveiktos ir
šios diskriminacijos formos, pažeidžiančios kiekviename
žmoguje Kūrėjo įrašytą asmeninį kilnumą (5).
Taikos ekologija
8. Jonas Paulius II enciklikoje Centesimus annus
rašo: Žmogui Dievo duota ne tik žemė, kad jis,
neišleisdamas iš akių jos pirminio tikslo, ja naudotųsi,
žmogui Dievo dovanotas jis yra ir pats ir todėl privalo
gerbti jam suteiktą prigimtinę bei moralinę struktūrą (6).
Atsiliepdamas į Kūrėjo jam patikėtą užduotį, žmogus kartu su
jam panašiais gali įkvėpti gyvybę taikos pasauliui. Šalia
gamtos ekologijos egzistuoja vadinamoji žmogiškoji
ekologija, savo ruožtu reikalaujanti socialinės. O tai
reiškia, kad žmonija, jei jai rūpi taika, vis aiškiau prieš
akis turėtų turėti sąsajas tarp gamtos ekologijos, taigi
pagarbos gamtai, ir žmogiškosios ekologijos. Patyrimas rodo,
jog bet kuri nepagarbi laikysena aplinkos atžvilgiu daro
žalą žmonių sugyvenimui, ir priešingai. Vis aiškesni
darosi nesutraukomi taikos su kūrinija ir taikos tarp žmonių
saitai. Ir viena, ir kita suponuoja taiką su Dievu. Kaip
Saulės giesmė žinoma poetinė šventojo Pranciškaus malda
yra nuostabus, visada aktualus šios daugialypės taikos
ekologijos pavyzdys.
9. Kokie artimi vieną ir kitą ekologiją jungiantys
saitai, padeda suvokti kasdien vis didesnės aprūpinimo
energija problemos. Pastaraisiais keleriais metais į
pramoninę gamybą su polėkiu įsitraukė naujos tautos ir todėl
išaugo energijos poreikis. Tai verčia kaip niekada anksčiau
lenktyniauti stengiantis prieiti prie esamų išteklių. Kartu
kai kuriose žemės dalyse tebegyvenama didelio atsilikimo
sąlygomis, taigi kelias plėtrai taip pat dėl padidėjusių
energijos kainų praktiškai užkirstas. Kas šitų tautų
laukia? Kokią plėtrą ar neplėtrą joms primes energijos
stygius? Kokių nelygybių ir priešiškumų rasis varžantis dėl
energijos šaltinių? Ir kaip reaguos tie, kurie iš tų
lenktynių bus išstumti? Tai klausimai, leidžiantys suvokti,
kaip artimai pagarba gamtai susijusi su būtinybe tarp žmonių
ir tautų plėtoti santykius, gerbiančius jų kilnumą bei
gebančius patenkinti jų autentiškus poreikius. Aplinkos
griovimas, netinkamas bei savanaudiškas elgesys jos
atžvilgiu ir prievartinis žemės išteklių išgavimas gimdo
pažeidimus, konfliktus ir karus būtent todėl, kad visa tai
yra žmogui priešingo plėtros supratimo vaisius. Plėtra,
apsiribojanti vien techniniu-ūkiniu aspektu ir iš akių
išleidžianti etinį-religinį matmenį, nebūtų visapusiškas
žmogaus vystymasis ir galiausiai dėl savo vienpusiškumo
skatintų griaunamuosius žmogaus gebėjimus.
Iškreipti požiūriai į žmogų
10. Todėl neatidėliotina, net dabartinių sunkumų bei
tarptautinių įtampų sąlygomis, įsipareigoti pašaukti į
gyvenimą taikos medžiui augti padėsiančią žmogiškąją
ekologiją. Imantis tokio sumanymo, būtina vadovautis
ideologinių ir kultūrinių prietarų arba politinių ir
ekonominių interesų, kurstančių neapykantą ir smurtą,
nesugadintu požiūriu į žmogų. Suprantama, kad požiūris į
žmogų įvairiose kultūrose skirtingas. Tačiau atmestini
antropologiniai vaizdiniai, kuriuose pačiuose glūdi
priešpriešos ir smurto daigai. Lygiai taip pat nepriimtini
Dievo vaizdiniai, skatinantys nepakantumą ir smurtą
kitų žmonių atžvilgiu. Labai aiškiai būtina pakartoti: karas
Dievo vardu niekada nepriimtinas! Jei koks nors Dievo
vaizdinys yra nusikalstamų veiksmų versmė, šitai rodo, kad
tas vaizdinys jau pavirtęs ideologija.
11. Tačiau taika šiandien verčia abejoti ne tik
konfliktas tarp įvairių iškreiptų požiūrių į žmogų, tai yra
tarp ideologijų, bet ir abejingumas tam, kas sudaro
tikrąją žmogaus prigimtį. Juk daug amžininkų neigia
savitos žmogiškos prigimties egzistenciją ir atkelia vartus
ekstravagantiškiausiems aiškinimams to, kas sudaro žmogaus
esmę. Čia irgi būtinas aiškumas: silpnas požiūris į žmogų,
paliekantis erdvės bet kokiam, net ekscentriškiausiam,
vaizdiniui, tik regimai skatina taiką. Iš tikrųjų jis tik
kliudo autentiškam dialogui ir atveria kelią autoritariniam
primetinėjimui, galiausiai palikdamas žmogų beginklį ir
prieinamą priespaudai ir smurtui.
Žmogaus teisės ir tarptautinės organizacijos
12. Tikra ir tvari taika suponuoja pagarbą žmogaus
teisėms. Tačiau jei tos teisės remiasi netvirtu požiūriu į
žmogų, tai kaip jos gali pačios nesusilpnėti? Prireikus šias
teises pateisinti bei apginti, aikštėn iškyla
reliatyvistinio požiūrio į žmogų nepakankamumas. Aporija
šiuo atveju akivaizdi: teisės pateikiamos kaip absoliučios,
tačiau jų pamatas, ant kurio jos statydinamos, tik
santykinis. Argi tada reikia stebėtis, kad nepatogaus
vienos ar kitos teisės reikalavimo akivaizdoje kas nors
stoja ją ginčyti ar nusprendžia panaikinti? Šios teisės,
nesibaiminant, kad bus atšauktos, gali būti įtvirtintos tik
tada, kai jos šaknijasi Dievo žmogui duotos prigimties
objektyviose pretenzijose. Apskritai akivaizdu, kad žmogaus
teisės jam taip pat reiškia ir pareigas. Mahatma Gandis savo
nuomonę apie tai išsakė vaizdžiais žodžiais: Teisių Gangas
leidžiasi nuo pareigų Himalajų. Tiktai aiškiai suvokus šią
pamatinę prielaidą, įmanoma tinkamai ginti šiandien
nuolatiniams pasikėsinimams išstatytas žmogaus teises. Be
tokio aiškumo sąvoka žmogaus teisės vartojama, su ja
siejant labai skirtingus jų subjekto įsivaizdavimus:
vieniems tai žmogaus asmuo, apdovanotas nuolatiniu kilnumu
ir nuolatos, visur ir kiekvienam galiojančiomis teisėmis,
kitiems žmogus su kintamu kilnumu ir vis iš naujo
turinio, laiko trukmės ir galiojimo srities atžvilgiais
išsiderėti galimomis teisėmis.
13. Į žmogaus teisių apsaugą nuolatos apeliuoja
tarptautinės organizacijos ir pirmiausia Jungtinių Tautų
Organizacija. Ji savo 1948 m. Visuotine deklaracija kaip
pagrindinės užduoties ėmėsi šių teisių skatinimo. Ši
Deklaracija laikoma savotišku visos žmonijos prisiimtu
moraliniu įsipareigojimu. Čia glūdi gili tiesa, ypač
tada, kai Deklaracijoje nusakytų teisių pamatu laikomas ne
tik tiesiog asamblėjos nutarimas, bet žmogaus prigimtis ir
jo, kaip Dievo sukurto asmens, kilnumas. Todėl svarbu, kad
tarptautinės organizacijos neišleistų iš akių prigimtinio
žmogaus teisių pamato. Tai apsaugos jas nuo, deja, visada
paslėpto pavojaus nuslysti į vien pozityvistinę šių teisių
interpretaciją. Jei taip nutiktų, paaiškėtų, jog
tarptautinės organizacijos neturi reikiamo prestižo asmens
ir tautų pagrindinių teisių gynėjų vaidmeniui užduoties,
dėl kurio jos apskritai egzistuoja bei veikia, išplėtoti.
Humanitarinė tautų teisė ir teisė valstybių viduje
14. Remiantis suvokimu, jog egzistuoja neatimamos žmogaus
teisės, susijusios su bendra žmonių prigimtimi, buvo
išplėtota humanitarinė tautų teisė, kurios laikytis
valstybės privalo ir karo atveju. To, deja, kaip rodo ne per
seniausiai kilusios konfliktinės situacijos, nekalbant apie
praeitį, tinkamai nepaisyta. Tas, pavyzdžiui, nutiko per
konfliktą, kurio arena prieš kelis mėnesius buvo Pietų
Libanas, kai dažniausiai buvo neatsižvelgiama į pareigą
apsaugoti nekaltas aukas bei joms padėti ir neįtraukti
civilių gyventojų. Skausmingas Libano likimas ir nauja
konfliktų kokybė, ypač nuo tada, kai teroristinė grėsmė
išjudino nežinomas smurto formas, reikalauja iš
tarptautinės bendrijos patvirtinti humanitarinę tautų teisę
ir taikyti ją visoms šiandienėms ginkluotųjų konfliktų,
įskaitant galiojančios tautų teisės nenumatytus,
situacijoms. Be to, terorizmo blogis verčia giliau apmąstyti
etines ribas, susijusias su šiandienių priemonių naudojimu
nacionaliniam saugumui garantuoti. Mat karai vis dažniau
nepaskelbiami, ypač tada, kai jie pradedami teroristinių
grupių, pasiryžusių pasiekti savo tikslus bet kokiomis
priemonėmis. Paskutinių kelerių metų sukrečiančių scenarijų
akivaizdoje valstybės negali nesuvokti būtinybės nusistatyti
aiškesnes taisykles, galinčias padėti veiksmingai priešintis
dabar išgyvenamam dramatiškam dreifavimui. Karas visada yra
nesėkmė tarptautinei bendrijai ir didelis nuostolis
žmonijai. Jei, nepaisant visko, jis vis dėlto kyla, būtina
išlaikyti bent esminius žmoniškumo principus ir pagrindines
bet kurio pilietinio sugyvenimo vertybes, nustatant elgesio
normas, kuriomis, kiek įmanoma, būtų apribojama žala ir
siekiama palengvinti civilių gyventojų ir visų konflikto
aukų kančias (7).
15. Kitas nerimą keliantis elementas yra neseniai kelių
valstybių pareikštas noras apsirūpinti branduoliniais
ginklais. Dėl to pasklidusi nesaugumo ir galimos
atominės katastrofos baimės paženklinta atmosfera dar
paaštrėjo. Tai grąžina žmones į gniuždančias vadinamojo
šaltojo karo epochos baimes. Jai pasibaigus, puoselėtos
viltys, jog atominis pavojus galutinai pašalintas, ir
žmonija galinti ilgam su palengvėjimu atsikvėpti. Koks
aktualus šiuo atžvilgiu atrodo Vatikano II Susirinkimo
įspėjimas: Kiekvienas karo veiksmas, nešantis beatodairišką
naikinimą ištisiems miestams arba plačioms sritims drauge su
jų gyventojais, yra nusikaltimas Dievui bei pačiam žmogui ir
turi būti griežtai ir nedvejojant pasmerktas (8). Deja,
žmonijos horizonte vėl kaupiasi grėsmingi šešėliai. Kelias į
taikios ateities visiems laidavimą veda ne tik per
tarptautines branduolinių ginklų neplatinimo
sutartis, bet ir per pastangas ryžtingai juos mažinti bei
galiausiai jų galutinai atsisakyti. Tenelieka nieko
neišbandyta derybomis siekiant šių tikslų! Ant kortos
pastatytas visos žmonijos likimas!
Bažnyčia žmogaus asmens transcendentiškumo saugotoja
16. Galiausiai norėčiau kreiptis į Dievo tautą
primygtinai ragindamas kiekvieną krikščionį jausti pareigą
būti nenuilstančiu taikos statydintoju ir drąsiu žmogaus
kilnumo bei jo neatimamų teisių gynėju. Dėkodamas Viešpačiui
už tai, kad jis pašaukė jį priklausyti Bažnyčiai, esančiai
pasaulyje žmogaus asmens transcendentiškumo ženklu ir
saugotoja (9), krikščionis turi nepaliaujamai melsti jo
pamatinio taikos gėrio, tokio reikšmingo kiekvieno gyvenime.
Be to, jis didžiuosis galįs kilniadvasiškai atsidavęs
tarnauti taikos reikalui, artindamasis ne tik prie skurdo ir
vargo kamuojamų, bet ir prie šio brangaus gėrio stokojančių
brolių. Jėzus mums apreiškė, kad Dievas yra meilė
(plg. Jn 4, 8) ir kad meilė yra didžiausias kiekvieno
žmogaus pašaukimas. Kristuje galime atrasti iškiliausius
motyvus tapti tvirtais žmogaus kilnumo gynėjais ir drąsiais
taikos statydintojais.
17. Tad kiekvienas tikintysis tegu nenuilstamai skatina
tikrąjį, pasak enciklikų Populorum progressio ir
Sollicitudo rei socialis, kurių atitinkamai 40-ąsias ir
20-ąsias metines šiais metais švęsime, mokymo,
visapusišką humanizmą. 2007 metų, į kuriuos, nepaisydami
pavojų ir problemų, žvelgiame vilties kupinomis širdimis,
pradžioje savo primygtinę maldą už visą žmoniją patikiu
taikos Karalienei ir Jėzaus Kristaus, mūsų sutaikinimo
(plg. Ef 2, 14), Motinai. Marija teparodo mums savo sūnuje
taikos kelią ir teapšviečia mūsų akis, kad mokėtume
atpažinti jo veidą kiekvieno žmogaus, kuris yra taikos
širdis, veide!
(1) Katalikų Bažnyčios katekizmas, 357.
(2) Sermo 169, 11, 13: PL 38, 923.
(3) 3.
(4) Homilija per šv. Mišias Regensburgo Islinger Feld
parke (2006 m. rugsėjo 12 d.).
(5) Plg. Tikėjimo mokymo kongregacija. Laiškas Katalikų
Bažnyčios vyskupams apie vyrų ir moterų bendradarbiavimą
Bažnyčioje ir pasaulyje (2004 m. gegužės 31 d.), 1516.
(6) 38.
(7) Šiuo klausimu Katalikų Bažnyčios katekizme pateikti
labai griežti ir tikslūs kriterijai: plg. 23072317.
(8) Pastoracinė konstitucija Gaudium et spes, 80.
(9) Ten pat, 76.
BENEDICTUS PP. XVI,
Vatikanas, 2006 m. gruodžio 8 d.; Bažnyčios žinios, 2006 gruodžio 22, Nr. 24; Katalikai.lt,
Bernardinai.lt, 2006