KRISTAUS KRIKŠTAS
Viešpaties
Krikšto šventė toliau plėtoja velykinę Viešpaties Gimimo
ir Apsireiškimo prasmę. Kalėdos, išminčių apsilankymas
prie Kūdikio lopšio, Jėzaus Krikštas yra ne tik istorinio
Jėzaus gyvenimo epizodai, bet Velykų slėpinio etapai.
Kiekvienoje iš šių švenčių galima įžvelgti sąsają su
pagrindiniu liturginių metų slėpiniu: Jėzaus mirtimi ir
prisikėlimu, taip pat jo atėjimu laikų pabaigoje. Kristaus
Krikštas Jordane apreiškia žmonijai skirtą išganymą.
Kristus čia apsireiškia kaip Sūnus, Dievo Avinėlis,
naikinantis pasaulio nuodėmę. Jėzus patvirtinamas kaip
Mesijas ir Karalius. Rytų Bažnyčių liturgijoje ypač ryški
Epifanijos etapų vienovė. Kristaus apsireiškimas prie
Jordano toliau atskleidžiamas jo apsireiškimu mokiniams
Kanos vestuvėse.
Žmogus
Jėzus išgyveno sąmonėjimo ir mokymosi procesą ( plg. Lk
2, 52). Augdamas Jėzus tolydžio vis labiau suvokė ryšį su
dangiškuoju Tėvu. Pasirodydamas viešai kaip Mesijas Jėzus
gauna regimą ir girdimą patvirtinimą. Pirmasis Jėzaus
pamatytas ženklas buvo prasivėręs dangus. Dangus
atsiveria pasauliui. Antrasis ženklas ant Jėzaus
nusileidžianti balandžio pavidalo Dvasia. Šis ženklas
nurodo tai, ką skelbė Jonas Krikštytojas, pranašaudamas
krikštą Šventąja Dvasia. Maudynės įvaizdį pakeičia
perliejimas jėga: Dangaus karalystė jėga puolama, ir
smarkieji ją sau grobia (Mt 11, 12). Trečiasis ženklas
yra iš dangaus girdimas Tėvo balsas. Dievas prabyla į
pasaulį per savo Sūnų. Šie stiprūs Dievo įsiveržimo į
žmonių pasaulį įvaizdžiai tarsi įrėmina Įsikūnijimo
įvykį. Dievo įsikūnijimas reiškia jo įžengimą į
pasaulio širdį. Iki šiol švęstuose Epifanijos etapuose
dieviškasis spindesys kaip ta išminčius vedusi žvaigždė
spindi virš pasaulio. Žmonės su nuostaba žvelgia į
Apsireiškimo slėpinį, tačiau pats Dievas nesikiša. Prie
Jordano iš dangaus nuskambėjęs balsas: Tu mano mylimasis
Sūnus, tavimi aš gėriuosi papildo Kalėdų žinią, kai
anuomet iš dangaus pasigirdo: Žemėje ramybė jo
mylimiems žmonėms.
Krikštas
reiškia pasinėrimą ir išnirimą. Toks yra Jėzaus gyvenimo
kelias. Iš Tėvo šlovės aukštybių jis nusileidžia į pačią
žmogiškumo gelmę, pasineria Jordano vandenyse ir Kryžiaus
mirtyje. Jis išeina iš Jordano, keliasi iš kapo į savo Tėvo
šlovę. Kiekvieno iš mūsų krikštu pasikartoja šis slėpinys.
Mums taip pat atsiveria dangus, Dievas priima kiekvieną kaip
mylimą vaiką.
Jono
teiktas atgailos krikštas skyrėsi nuo Jėzaus įsteigto ir
jo mokinių teikiamo krikšto. Žmonės miniomis plūdo pas
Joną, jie išpažindavo savo nuodėmes. Po Jono Krikštytojo
panardinimo žmonės išeidavo vidujai švarūs. Jono krikštą
galima palyginti su indo išvalymu. Iš sutepto indo
pirmiausia išpilami nešvarumai, po to jis kruopščiai išplaunamas.
Jono klausytojai, išpažindami nuodėmes, tarsi išpildavo
nešvarumus, po to Jordano vandeniu būdavo nuplaunami. Jų širdys
likdavo švarios, bet tam tikra prasme tuščios. Jonas Krikštytojas
ruošė žmonių širdis malonės pripildymui, tačiau pats
nebuvo įgaliotas tos malonės teikti. Jėzaus įsteigtas
sakramentinis krikštas ne tik nuvalo žmogaus širdį, bet ir
pripildo ją didžiausiu turtu paties Dievo buvimu.
Jėzus
kreipėsi į Joną prašydamas pakrikštyti jį vandeniu. Jis
neišpažino nuodėmių, nes jų neturėjo, jam nereikėjo
nuskaistinimo, nes buvo šventas. Priimdamas krikštą Jėzus
parodė, kad mums reikia to dvejopo akto nuvalymo ir malonės
pripildymo. Kai kurie katalikai Krikšto arba Susitaikinimo
sakramentus suvokia tik kaip nuvalymą nuo nuodėmių. Jų
manymu, jei širdies neslegia didelės nudėmės, neverta rūpintis
jų nuvalymu. Tokia mąstysena būdinga veikiau Jono, o ne Jėzaus
mokiniams. Tyra širdis yra didžiulė vertybė. Tačiau didžiausia
kiekvieno krikščionio vertybė yra tai, kad jo širdyje yra
Dievo šventovė. Suskilęs molinis pilnas aukso ąsotis yra
brangesnis už tuščią krištolo indą. Gražiausia bažnyčia
su tuščiu tabernakuliu tėra tik iškilus pastatas. Tik
Eucharistija pripildo pastatą gyvojo Dievo buvimu. Panašiai
ir žmogus, pripildytas Šventosios Dvasios, tampa tikru krikščioniu.
Bažnyčios žinios
|