Epifanija
Kad ir kokia varginga Jo prakartėlė, nuo pat savo
mirtingojo gyvenimo pradžios Jėzus išjudina pasaulį. Jis
patraukia sielas arba jas pašiurpina. Sužadina švelnumą ir
garbinimą arba sukelia mirtiną neapykantą. Prie Jo kojų iš
įvairių pusių renkasi visų sluoksnių atstovai. Pirmi
kuklūs fizinio darbo darbininkai. Mokslininkai ir protinio
darbo darbininkai taip pat nepasilieka nuošalyje. Jis myli
visas sielas, iš Jo rankų ir širdies joms visoms liejasi
palaiminimas.
Epifanija tai trijų išminčių kelionės diena. Jie
atvyksta iš labai toli. Atkeliauja iš tolimų kraštų, ir
svarbiausia, kad, būdami pagonys, jie labai tolimi pagal
savo sielos būklę. Tačiau jų klaidingi įsitikinimai
negąsdina Kūdikėlio-Dievo. Jis yra tiesa, išsklaidanti
suklydimus, ir atėjo jos skleisti.
Epifanija apsireiškiančios ir besiskleidžiančios
Šviesos šventė. Pakilusi nuo Betliejaus kalvų, kur buvo
angelų apreikšta apstulbusioms piemenų akims ir svarbiausia
širdims, ji perskriejo lygumas bei slėnius, kalveles bei
kalnus, upokšnius bei upes ir tapo išminčių žvaigžde,
sušvitusia vaiskiame Rytų danguje.
Tai ta pati šviesa, ir kitos nėra. Kiekvienas iš
žvaigždės ar sielos sklindantis spindulys turi ją atitikti.
Tai Jėzus, Amžinasis Žodis, Dievas iš Dievo, Šviesa iš
Šviesos. Jis apšviečia akis, o per akis ir širdis. Ir
vieniems, ir kitiems Jis save dovanoja. Tai jų džiaugsmas ir
Jo džiaugsmas.
Evangelijoje nieko nepasakyta apie išminčių
susijaudinimą, išvydus netikėtai pasirodžiusią žvaigždę,
pajutus jos ženklinamą dieviškąją šviesą. Joje beveik visada
nutylimi gilieji jausmai. Galbūt dėl to, kad žemiškieji
žodžiai juos nublukintų, ir dėl to, kad kiekvienas iš mūsų
galėtų pats savo širdyje juos pajusti. Nėra abejonės, kad
dieviškoji šviesa tolydžio suspindi mūsų sielose, kviesdama
jas pas Jėzų. Visos Evangelijos scenos tam tikri
pavyzdžiai, kuriuos privalu atkurti ir daugiau ar mažiau
jais gyventi. Mūsų žemiškasis gyvenimas yra nuolatinis Dievo
kvietimas ateiti pas Jį, tad kiekviename įvykyje galima
atpažinti ženklą iš dangaus. Trūksta tik tikėjimo,
padedančio šį ženklą įžvelgti ir už jį gaubiančios
sukurtosios išorės atrasti begalinį švelnumą. Dievas visada
kalba, tik mes beveik niekada Jo negirdime.
Kodėl tik tiek žmonių pastebėjo Rytų žvaigždę? Tik tiek
girdėjo angelų giesmę? Gal Dievas ne visiems davė išvysti
savo stebuklingąją žvaigždę arba išgirsti dangiškąją
melodiją? Žinoma, kad ne. Dievas atsidavė visiems ir nieko
taip netrokšta, kaip visiems save dovanoti. Tačiau Jis
niekam savęs neprimeta. Tik atsimerkiančios akys ir
atsiveriančios širdys gali Jį kontempliuoti ir priimti. O Jo
šviesai atsimerkia tik tos akys, kurios prireikus sugeba
užsimerkti prieš apgaulingą spindesį, Jo švelnumui atsiveria
tik tos širdys, kurios sugeba nepripažinti kūrinių traukos.
Gyvenimas augina mus pamažu, viena po kitos einančiomis
pakopomis, kurios yra atsižadėjimo pakopos.
Atsižadėjimas neapsieina be aukos. Kiek vargų išminčiai
turėjo būti pasiryžę patirti, rengdamiesi kelionei prie
dieviškojo Karaliaus kojų. Kokių būtent, mes nežinome. Kai
kuriuos galime tik nuspėti. Tačiau akivaizdu, kad jų būta
didžiulių. Anuomet niekas nekeliaudavo prabangiais
traukiniais, tad jiems reikėjo daug laiko, daugybės
sudėtingų pasirengimo darbų, sunkaus triūso taisantis į
kelionę, be to, jų laukė pavojai. Visa tai jie įveikė
pasikliaudami vien neįprasta žvaigžde. Idant tai įvyktų,
išorinį pašaukimą Dievas turėjo papildyti gyvu vidiniu
kvietimu, o šioms dviguboms dieviškojo paraginimo pastangoms
turėjo atsiliepti tikrai didžiadvasės ir tikinčios sielos.
Jų atlygis dvejopas, ir Šventraštyje jis aiškiai
aprašytas. Vienas buvo neigiamas, nes kelionėje jie
neišvengia kliūčių. Didžioji kliūtis Jeruzalės ir žydų
vadovybės tikėjimo stygius. Žvelgiant iš tam tikro atstumo
ir apsipratus su šia Evangelijos ištrauka, mūsų tai
nebesukrečia. Tačiau juk išminčių nuostaba turėjo būti
didžiulė: šis gimimas, išjudinęs juos ir paskatinęs
išsirengti į tokią ilgą kelionę, nesukelia jokio šalies
krautuvininkų susidomėjimo, nepakursto skalbėjų šnekų!
Visiškas abejingumas! Įvykis, turintis pakylėti visas sielas
ir perkeisti pasaulį, lieka visiškoje nežinioje. Sunku
patikėti, kad, susidūrę su tokiu Jeruzalės nusiteikimu,
išminčiai vis dėlto nepasuko atgalios.
Antras atlygis teigiamas, nes keliavusiems su tokiu
tikėjimu galiausiai suspindi šviesa. Žvaigždė vėl pasirodo
ir tampa jų vedle. Pats dangus jiems brėžia konkrečią
kelionės kryptį. Reikia tik keliauti šviesoje, o
nušviestasis kelias labai trumpas. Po kelių paguodos
valandų, per kurias jų sielos buvo palaikomos ir tartum
nešamos malonės, dieviškoji teisumo Saulė leidžiasi
kontempliuojama tų, kurie, nepaisydami visų sunkumų,
vėlavimų ir užtemimų, ja pasitikėjo. Dieviškoji Saulė save
dovanoja tik sumažėjusi, tik pasislėpusi už šydo. Net atkakę
prie jos kojų ir su ja susitikę, jie gali ją atrasti ir
apglėbti vien tikėjimo žvilgsniu.
Šis Karalius tik beturtis. Šis Dievas tik kūdikėlis.
Šis beribis protas neturi žodžių, o iš Jo širdies
spinduliuojantis švelnumas išreiškiamas vien naujagimio
klegesiu ir neaiškiu krykštavimu. Išminčių nerimas ne
didesnis, negu kelionėje susidūrus su pavojais, nematant
kelio pabaigos ar patyrus žydų abejingumą. Ta Šviesa šviečia
juose ir leidžia išvysti kitapus vystyklų slypinčią tylą ir
nuogumą. Žvaigždė įsikūrė jų širdyse ir apšviečia jas nauja
šviesa. Dievas spindi per tai, ką žmonės menkina. Išminčiams
nėra nieko prakilnesnio už Tą, kuris žmonių akimis
menkiausias, ir šiame mažame, nuo žmonių malonės ir
aplinkybių priklausomame kūdikėlyje jie garbina
Aukščiausiąjį Valdovą. Jų dvasia prasiskverbia į
išlaisvinančios Tiesos gelmę. Žemiškame menkume jie
atpažįsta Tą, kuris yra Viskas. Viskas prasideda ten, kur
baigiasi niekas, vos pasirodęs, išsisklaidantis tartum
debesis, užleisdamas Jam vietą.
Išminčiams išaušta nauja diena, kai minutės nebebėga
viena paskui kitą, kai visa nušvinta amžinybės šviesa. Ši
diena ir ši šviesa čia pat, priešais juos, atsiduodanti mažo
klegančio kūdikėlio bruožuose. Kažin ar jiems virš galvų
pakilo laiminanti ranka, ar Jo žvilgsnis susitiko su jų? Tai
nesvarbu. Jų tikėjimas prasiskverbia pro šį paviršių ir eina
susitikti su begaline Meile, kuri už jo slypėdama spindi dar
ryškiau.
Augustin Guillerand,
Bernardinai.lt, 2009 |