PRAKARTĖLĖS STAIGMENOS
Šią šventę įkyriai lydi mėginimai nustatyti, kokia žvaigždė
rodė karaliams kelią į Betliejų. Rodos, jei būtum nuoseklus
katalikas, Trijų karalių istoriją reikėtų palikti tiems,
kurie tiki burtais ir astrologija. Evangelijos autorius tuos
vyrus iš Rytų šalies tiesiog ir vadina magais. Turbūt
pabūgus negerų asociacijų ilgainiui krikščionių tradicijoje
imti minėti karaliai. Jeigu viskas įvyko tik todėl, kad
mokėta suprasti žvaigždes, ką čia veikti paprastam žmogui,
kuris net horoskopų nepasiskaito?
Kai buvau vaikas, turėjau dar ir kitų sąskaitų su jais.
Jų šventė reiškė Kalėdų pabaigą, liūdną eglutės nupuošimą ir
sukūrenimą. Man jie atrodė pikti, klastingi seniai,
pasipuikavę prieš Kūdikėlį brangiomis dovanomis ir sprukę
tolyn nuo Erodo keršto. Dėl jų apgavystės paskui bus
išžudyti nekaltieji Betliejaus berneliai. Ar gali laukti ko
nors gero iš tokių?
Reabilituoti juos karštai panorau tada, kai Biblijos
aiškintojų knygose ėmė pasitaikyti užuominų, jog Mato
evangelijoje aprašyta jų istorija yra veikiau teologinis
paveikslas, o ne tikras įvykis. Pasidarė dar liūdniau negu
likviduojant eglutę. Pajutau, kad, atidavęs karalius
vaizduotės ir išmonės sričiai, neteksiu visos tiesos apie
Kalėdas. Prakartėlėje be jų bus tik saviškiai, rinktinė
publika, neatspindinti Mesijo pašaukimo apšviesti pagonis
bei kitus, atsidūrusius už ribos. Prapuls faktas, kad Dievo
įsikūnijimas savo malone atsirito net iki žynių ir
burtininkų.
Juo sunkiau bus priimti naujuosius Kalėdų papročius ar
save pačius kalėdiniuose festivaliuose, juo labiau mums bus
reikalinga Trijų karalių istorija. Evangelijoje ji kaip
akibrokštas pagrįstam, sąmoningam dalyvavimui Jėzaus gimimo
šventėje. Piemenys atskuba prie Kūdikėlio angelo sukviesti,
dangaus galybėms įsikišus, pagal visas taisykles ir biblinį
protokolą. Karaliai keliaus į Betliejų, remdamiesi savo
įtartinais mokslais, neatsikratę prietarų, tikri
įsibrovėliai. Niekas jų ten nelaukia. Niekas nekreipia
dėmesio į jų dovanas. Niekas jų neperdarys iš burtininkų į
apaštalus. Yra tik džiaugsmas išvydus žvaigždę. Bežodis
garbinimo aktas, į kurį nebuvo atsakymo.
Ši istorija neturi gražios, optimistinės pabaigos.
Evangelistas Matas, visam laikui atsisveikinęs su karaliais,
vėliau pasakos apie Erodo kerštą. Kūdikėlis bus išgelbėtas,
bet vietoj jo žus kiti. Karaliai iš tiesų išprovokuoja
nekalto kraujo praliejimą ir aptemdo Kalėdų idiliją.
Nepaisant to, jiems bus lemta paskelbti apie Jėzų
svarbesnius dalykus, negu krykštaujantiems piemenėliams. Nuo
šios valandos Betliejaus vaikelis jau bus pasmerktasis,
mirtininkas, ir atėjus metui ne jo meili šypsena, bet jo
kraujo auka rašys dieviškąjį išteisinimą saviems ir
svetimiems.
Keisti, stulbinami vaidmenų pasikeitimai, kurių paskui
bus pilna evangelijose, prasideda būtent čia. Jėzus
garbinamas kaip valdovas, nors jis neturi jokių viešpatystės
požymių. Aukštieji kunigai bei Rašto aiškintojai Jeruzalėje,
puikiai informuoti apie tai, kas įvyko Betliejuje, pasirodo
akli Dievo ženklams. Juos perskaitys svetimšaliai
astrologai, pasikliovę žvaigždžių kalba. Erodas turėtų būti
vienintelis teisėtas ir tikras karalius šioje istorijoje,
tačiau įprasta karališka valdžia ir didybė staiga netenka
jokios galios. Tas pomėgis versti niekais vaidmenų
hierarchiją vėliau tik įsibėgės. Kūdikėlis užaugęs bus
matomas muitininkų ir nusidėjėlių draugijoje. Jo artumas
gramzdins gilyn į tamsą tautos šviesuolius, o padugnes,
nepažįstančias Įstatymo, skelbs palaimintais Dievo vaikais.
Trys karaliai tai paguodos žinia pasauliui, nelaikytam
vertu Dievo išgelbėjimo. Nepatekusiam tarp kviestinių Kalėdų
svečių. Savais, ne visai tiesiais ir teisingais keliais tas
pasaulis gali atrasti Kūdikėlio buvimo vietą. O atradęs
godžiai pripuola prie to, kas turėtų būti skirta
išrinktiesiems. Žinoma, viską daro pats Kūdikėlis, ne kokie
nors pagerinti Rytų ar Vakarų mokslai. Kada šventos knygos
ir šventi žmonės nebeįkvepia troškimo keliauti pas jį,
leidžiama prabilti žvaigždėms. Arba žiemos spalvoms. Arba
tamsai.
Tegyvuoja trys karališkos raidės, sausio 6-ąją
teberašomos ant mūsų durų pašventinta kreida. Šitaip
atsiduodame vis naujiems susitikimų su Juo maršrutams.
-js-; Šiaurės Atėnai;
Bernardinai.lt, 2007
|