Nors anądien per
nelaimę užsiroviau ant kalėdinio coca-colos
karavano šalia Prezidentūros, o Katedros aikštės prakartėlė,
kol dar buvo be stogo ir be durelių, privertė krūptelėti,
nes pasirodė siaubingai panaši į kartuves iš kino filmų ir
t. t., sakau sau: tiek to. Piktintis, kad kažkas atėmė
tikrąjį adventą ir kad nauji papročiai negailestingi
seniesiems, tampa dar didesnė banalybė negu piligriminės
kelionės į prekybos centrus. Juk puikiai matyti, kad ne
vienam gražu ir linksma. Būti džiaugsmo, tegu ir paties
neįmantriausio, priešu? Ką pasakytų šv. Pranciškus, krėtęs
fokusus ir baręs savo brolius dėl surūgusių fizionomijų?
Vyskupas Juozas Tunaitis, rodos, seno kirpimo žmogus,
šypsojosi it kūdikis pasakodamas, kiek vaikų suguža prie
eglutės po jo langais. Tai iš tiesų stipru.
Bet ir ne vien dėl pradžiugintos vaikystės. Kas jau čia
galėtų prisiekti esąs tikras, kurioje pusėje stovi pats
advento ir Kalėdų kaltininkas? Kad jis meiliai apkabina ir
laimina visus, kurie tris savaites bus pilni rimties bei
susikaupimo, o visiems ne laiku besilinksminantiems rengia
baisų kerštą? Jeigu pasitelktume Evangeliją, tektų
prisiminti, jog jam nelabai terūpėjo, ar kruopščiai
laikomasi protėvių padavimo. Ir tradicines šventes
Jeruzalėje jis nuolat sugebėdavo kaip nors sugadinti,
pakreipti ne ten, kur reikia.
Dar kitas dalykas, kad šventas įsiūtis dėl bažnytinio
kalendoriaus nesilaikymo labai noriai ropščiasi ant
altoriaus ir taikosi į pagrindinį vaidmenį didingoje Kalėdų
dramoje. Ilgainiui darosi juokinga. Juk negali būti, kad
Dievo įsikūnijimo slėpinys galų gale reiškia tik tiek:
surask dvidešimt skirtumų tarp dviejų paveikslėlių, tarp
mūsų ir jų. Kadangi išorė ir dvasios žmonėms kitąsyk būna
pirmiausia, nė nepastebi, kaip pradedi šokti pagal jos
dūdelę. O juk niekas dar neįrodė, kad teisingas ritualų
išdėstymas laiduoja dangaus palaimą ir malonę.
Nesitraukiantis mūsų advento palydovas Jonas Krikštytojas,
tiesa, buvo didis asketas ir atgailautojas, bet Bažnyčia jam
lenkiasi ne už tai. Ne rūstus pasaulio malonumų
atsižadėjimas, netgi ne kankinystė jį iškėlė į šventumo
aukštumas. Jonas balsas, skelbiantis žinią apie tą, kuris
ateina, didesnis ir galingesnis. Jono atliekamas atgailos
krikštas tiek reikšmingas Evangelijai, kiek jis yra nuoroda
į kitą krikštytoją, Šventosios Dvasios ir ugnies nešėją.
Advento proga Joną saugiau, patogiau pasirinkti dvasingo
gyvenimo pavyzdžiu, bet jis gūžiasi nuo tokio pašaukimo ir
neria atgal į savo tyrus, kad būtų tik balsas ir užleistų
vietą tam, kuriam skirta groti kitais instrumentais.
Panašiai kyla grėsmė susmulkėti ir mūsų advento šūkiui
Taisykite Viešpačiui kelią, ištiesinkite jam takus, jeigu
čia perskaitysime praktišką patarimą visaip apsikuopti prieš
šventes, susitvarkyti savo religinius reikalus. Galbūt
pranašas Izaijas ir manė, jog dangaus siųstas Gelbėtojas
ateis raudonu kilimu. Gal ir Jonui Krikštytojui rodėsi, kad
jo kieta askezė ištiesina Viešpaties takus. Bet vos tik
pasirodys žadėtasis ir lauktasis, jo kelias per žemę
neatitiks jokių žmogiškų prognozių. Bus einama
netikėčiausiais vingiais, per duobes, per neparuoštas,
neišgražintas teritorijas. Evangelijose toks įspūdis daug
dažnesnis, negu informacija apie Viešpaties garbei surengtus
paradus ir garbės sargybas. Tą jis pažadėjo tik laikų
pabaigoje, kai ateis debesyje ir suklupdys visus prieš savo
didybę.
Šiame neadventiško advento teisinime galima būtų pasigesti
žodžio atsivertimas, vienodai priklausančio ir Jonui
Krikštytojui, ir Jėzui. Žinios apie atsivertimą tikrai
neperskaitysi coca-colos sunkvežimių kolonoje
ar net vaikelių džiūgavime prie eglutės. Prisiminus Bibliją,
tai turėtų atrodyti kaip radikalus gyvenimo posūkis,
atsigręžimas į Viešpatį visa savo esybe, ne vien
sentimentalūs proginiai mostai. Palikti tokį uždavinį tik
mažai mėgėjų grupelei? Tęsti kompromisus, sugalvoti ir
įteisinti palengvintus atsivertimo variantus? Bet kas tuomet
beliktų iš pačios Evangelijos?
Gelbsti čia ne kas kita, o vien tik Jėzus. Paleistas Jono
Krikštytojo numatytais takais, rūstybės ir bausmės maršrutu,
kažin ar jis vėliau būtų užsiminęs apie avis, kurios klauso
jo balso ir seka paskui jį. Neturėtume ir šv. Pauliaus, nes
nutrenktą nuo arklio prie Damasko vartų jį turėjo praryti
atsivėrusi žemė. Evangelinių ir kitokių pavyzdžių, kad
Jėzaus atveju atsiverčiama į kai ką daugiau nei kumštis ir
baimė pralošti, yra pakankamai. Ir visi jie kokiu nors būdu
jo paties parengti, išprovokuoti, privesti iki lemtingo
taško. Čia nelabai pasitikima mūsų lozungų galybe.
Kalėdiniam karavanui pakanka patrimituoti per garsiakalbius,
kad atsirastų geidžiamas rezultatas. Jonui Krikštytojui
pakako spustelėti, kad prie Jordano subėgtų dangaus keršto
išsigandusi minia. Bet Jono buvo per maža. Mūsų tamsybės jau
buvo prisišaukusios kitą pranašo Izaijo svajonę. Tą, kuris
nenulauš palinkusios nendrės ir neužpūs rusenančio dagčio.
Balsas dykumoje pasiliko dykumai. Visų žmonių išgelbėjimui
siųstą Dievo Sūnų lydėjo nauji garsai ir judesiai.
Kodėl šiandien turėtume laukti ir ilgėtis ko nors kito? Net
jeigu prakartėlėje vaidenasi mūsų pribaigtos Kalėdos.
-js-, Šiaurės
Atėnai, Bernardinai.lt, 2006