Šv.
Mikalojaus veide naujos žmonijos šviesa
Pirmosiomis gruodžio dienomis beveik kiekvienas mūsų
sutiksime gatvėse jį, Kalėdų Senelį, apsirengusį daugmaž
kaip vyskupas ir būtinai su ilga balta barzda (su kuria jis
pradėtas vaizduoti maždaug nuo VIII a.). Šių Kalėdų Senelių
žodžiai ir darbai irgi, galima sakyti, yra daugiau ar mažiau
vyskupiško pobūdžio; dažnai jie labiau primena vaiduoklį, o
ne tą, kuris sudabartina šv. Mikalojaus meilę, tą meilę,
apie kurią esama daugybės legendų. Beveik neįmanoma tiksliai
istoriškai pasakyti, kas buvo tasai Mikalojus; ir vis dėlto,
atidžiai klausydamiesi seniausių šaltinių, per laiko miglas
vis dar galime įžiūrėti spindesį figūros, atidarančios duris
į adventą, galinčios tarpininkauti susitikimui su Jėzaus
Kristaus tikrove.
Aprašydamas šv. Mikalojaus gyvenimą, seniausias žinomas jo
biografas, toksai archimandritas Mykolas, sako, kad
Mikalojus gavo orumą iš didingos Kristaus prigimties, taip
kaip ryto žvaigždė gauna spindesį iš tekančios saulės.
Mikalojus buvęs gyvas Kristaus sekimas: Jo dorybių
spindesys, sako biografas, nustelbė pačios saulės
teisumą. Tradicija visada tapatino Kalėdų Senelį su vyskupu
Mikalojumi, kuris dalyvavo Nikėjos Susirinkime ir kartu su
pirmuoju visų vyskupų suvažiavimu padėjo suformuluoti
tikrojo Jėzaus Kristaus dieviškumo patvirtinimą. Čia buvo
sprendžiamas krikščionybės esmės klausimas, ar krikščionybei
lemta tapti dar viena sekta, ar iš tiesų nauju tikėjimu
paties Dievo Įsikūnijimu? Ar Jėzus iš Nazareto tebuvo didis
religinis žmogus, ar pats Dievas jame tapo vienu iš mūsų?
Todėl galiausiai klausimas buvo štai koks: ar Dievas yra
toks galingas, kad gali pasidaryti mažas; ar jis toks
galingas, kad gali mylėti mus ir tikrai įžengti į mūsų
gyvenimą? Nes jeigu Dievas yra per toli nuo mūsų, kad galėtų
veiksmingai mus mylėti, tada žmogiška meilė irgi tėra
tuščias pažadas. Jei Dievas negali mylėti, kaip galima
tikėtis, kad žmogus mylės?
Todėl išpažinti tikėjimą Dievo Įsikūnijimu galiausiai reiškė
patvirtinti ir žmogaus gebėjimą žmogiškai gyventi ir
numirti. Šv. Mikalojaus, Kalėdų Senelio, figūra iliustruoja
ir simbolizuoja šį ryšį.
Teodoras Šicleris tą labai gerai išreiškia: Patvirtinęs,
jog tiki įsikūnijusio Dievo Sūnaus slėpiniu, žmogus įgauna
galimybę padėti savo artimiesiems, nešti laimę vaikams,
šeimoms ir prispaustiesiems. Tikėjimas Įsikūnijimu skatina
žmonijos išganymą ir žmogaus teisių įgyvendinimą.
Seniausi šv. Mikalojų liečiantys šaltiniai irgi byloja tą
patį, tik kitokiu aspektu: Mikalojus yra vienas pirmųjų
žmonių, kuris, nebūdamas kankinys, pradėtas garbinti kaip
šventasis. Tie, kurie vykstant krikščionių persekiojimams
priešinosi pagoniškos valstybės valdžiai ir atidavė gyvybę
už tikėjimą, galima sakyti, automatiškai tapo didžiais
tikėjimo pavyzdžiais. Kai tarp Bažnyčios ir valstybės buvo
sudaryta taika, žmonėms prireikė naujų pavyzdžių. Mikalojus
jiems darė įspūdį savo pasiryžimu padėti kitiems. Jo
stebuklas nebuvo didis herojizmas kankinimų, įkalinimo ir
mirties akivaizdoje. Tai buvo nuolatinio gerumo kasdieniame
gyvenime stebuklas.
Tai labai gražiai išsakyta kitoje legendoje: tuo metu, kai
visus kitus stebuklus gali atlikti burtininkai ir demonai,
todėl tie stebuklai esantys prieštaringi, vienas stebuklas
yra visiškai skaidrus ir negali slėpti savyje apgaulės, tai
kiekvieną gyvenimo dieną išgyventi savo tikėjimą ir
vykdyti artimo meilę. Ketvirtojo amžiaus žmonės patyrė šį
stebuklą šv. Mikalojaus gyvenime, ir visos stebuklų
istorijos, kuriomis ilgainiui apaugo jo legenda, tėra
variacijos šio pamatinio stebuklo, kurį Mikalojaus
amžininkai, pilni nuostabos ir dėkingumo, lygino su ryto
žvaigžde, Kristaus spindesio atšvaitu. Šiame žmoguje jie
suvokė, ką reiškia tikėjimas Dievo Įsikūnijimu; jame Nikėjos
dogma buvo išsakyta apčiuopiamais pavidalais.
Ryto žvaigždė, semianti šviesą iš tekančios saulės, šis
senovinis šv. Mikalojaus apibūdinimas kartu yra ir vienas
seniausių advento prasmės įvaizdžių. Jei norime visą laiką
uždegti žmonijai žvakes, kurios teiktų vilties ir džiaugsmo
niūriam pasauliui, galime tai padaryti tik tada, jei
uždegsime jas nuo įsikūnijusio Dievo šviesos. Tą giliausią
prasmę byloja ir visos Kalėdų Senelio figūros: nuo Kristaus
šviesos turime įžiebti naujos žmonijos liepsną, rūpintis
persekiojamais, vargšais, mažutėliais, tokia yra ir šv.
Mikalojaus legendos esmė.
J.
Ratzinger, 2008, Mažoji studija