Virginijus Kašinskas Ritualinė simbolių struktūra XX a. lietuvių nekrokulto tradicijoje
Kaip kiekviena tauta, kuri
yra išlaikiusi ryšį su senąja savo kultūra, lietuviai turi savo didžiąsias
tradicijas, aprėpiančias kalbą, religiją, meną, papročius, ritualus ir t.
t. Nuo jų išsaugojimo priklauso tautos, kaip etninio - kultūrinio fenomeno,
išlikimas bendroje pasaulio tautų kultūrų mozaikoje. SLAUGYMAS - MARINIMAS
Karšindami nusenusį žmogų ar slaugydami sunkų, neturintį vilties pagyti ir
gyventi ligonį, artimieji jau ruošiasi jo mirčiai. Žmonės reaguoja į sapnų
simbolius, kuriuos jų gyvenimo patirtis yra jau ne kartą pasitvirtinusi. M. Neteckienės teigimu, prieš artimų giminės žmonių mirtis
ji visada
sapnuojanti, kad tvarko ir šluojasi namus, ir nė karto šitoks sapnas
nebuvo klaidinantis. Kitų kaimo žmonių pasakojimu, prieš artimų žmonių
mirtis sapnuojama priekinių dantų ištraukimas, o tolimesnių galinių dantų
iškritimas ar ištraukimas (pasakojo K. Dabulskienė, gim. 1920 m., Girdiškės
km., Šilalės raj.). Per laidotuves vengiama linksmumo, juokavimo, puošnumo, būtinas susikaupimas, rimtumas ir gedulas. Giminės po artimo žmogaus mirties rengiasi gedulo rūbais ir ženklais. Moterys apsivelka juodas bei labai tamsias sukneles arba užsiriša juodą skarelę ar šaliką. Vyrai ant švarko kairiojo atlapo siuvasi juodas juosteles, kurias nešioja per laidotuves ir gedulą. Mirus žmogui iškart sutariama su kunigu laidotuvių diena ir mišių už mirusiojo vėlę valanda. Taip pat apie mirtį pranešama asmeniui, kuris skambina bažnyčios varpais. Žmogui mirus visada skamba kaimo bažnyčios varpai. Varpų gausmas praneša aplinkiniams gyventojams apie mirtį. Siunčiama žinia visiems mirusiojo giminėms, draugams, kaimynams, informuojant juos apie laidojimo vietą, dieną ir valandą. Laidotuvės vyksta ne ilgiau kaip 3 dienas. Trečią dieną po mirties pagal tradiciją žmogus palaidojamas. NUMIRĖLIO PRAUSIMAS Mirus žmogui, artimieji ruošiasi šarvoti jo kūną. Pirmiausia velionis yra nuprausiamas. Jį prausia artimieji arba specialiai tam pasamdyti žmonės. Čia žmogaus kūnas vėl simboliškai panardinamas į vandenį.
Gimus žmogui - pirmas ritualinis prausimas, mirus - paskutinis ritualinis kūno prausimas. Žmogus, ateidamas ir išeidamas iš šio fizinio pasaulio peržengia vandens ribą (simboliškai panardinamas į vandenį). ĮKAPĖS
Įkapės - tai rūbai, skirti numirėliui aprengti prieš dedant į karstą. Netgi šis
žodis yra nuoroda į kapą. Įkapėmis rūpinasi ne tik mirusiojo artimieji. Tuo
gan dažnai būna pasirūpinę, dar gyvi būdami, pats mirusysis ar mirusioji. Kadangi
moterys yra stropesnės, laikantis ritualų bei papročių, jos dažnai iš
anksto, dar gyvos būdamos, pasirūpina savo įkapėmis. IŠORINĖS IR VIDINĖS NAMŲ ERDVĖS PARUOŠIMAS LAIDOJIMUI IR ŠARVOJIMUI
Kol vieni ruošia mirusiojo kūną šarvojimui, kiti žmonės ruošia vidinę ir
išorinę namų erdvę laidotuvėms. Kelias į sodybą ir takas per kiemą iki durų,
pro kurias patenkama į šarvojimo patalpą, pabarstomas smulkiomis eglišakėmis.
Atvykstantys į laidotuves pagal tai orientuojasi, kur eiti. ŠARVOJIMAS Pradėdamas šį skyrių, pirmiausia noriu paaiškinti žodžio šarvojimas prasminių ryšių:
[2] LLD darbo dainos VI, Nr.115, 117 p. Pašarvojus mirusiojo palaikai patenka į tam tikrą apsauginę apeiginę ritualinę erdvę. ŠARVOJIMO PATALPA Parinkus namuose didžiausią
kambarį, jis ruošiamas šarvojimui. Išnešami visi nereikalingi
baldai, kambaryje pastatoma šarvojimo lenta. Tai specialiai tam pagamintas 3
m ilgio ir 1,5 m pločio lentų skydas, pastatytas ant 2-jų stovų-ožiukų.
Senose sodybose paprastai būna sava šarvojimo lenta. Kai kur kelios
sodybos ar net kaimas turi bendrą šarvojimo lentą, kuria naudojasi visi. Ji
laikoma kurioje nors sodyboje, iš kur prireikus paimama.
Fotografija Nr. 1 Fotografija Nr. 2 ŽODŽIO KAPA PRASMINIAI RYŠIAI KAPA - LOVA - GIMTIS (gimdymas) - Atėjimas į fizinį pasaulį KAPA - LOVA - MIRTIS (marinimas) Išėjimas iš šio pasaulio
MIEGAS
KAPA - KARSTAS
- ATILSIS - AMŽINAS MIEGAS - Metafizinis pasaulis Kapa - divonas (jų funkcionalumas) žmogaus gyvenime tampa svarbia jungiančia grandimi tarp šio ir anapusinio pasaulio. Yra specialiai laidotuvėms išaustų vienodo rašto kapų. Jos būtinai esti dvi ir saugomos namuose. Ant sienos kabinamos dvi vienodo rašto kapos, o rečiau skirtingos. Jeigu pašarvojama kambario viduryje, tai kapos kabinamos tik karsto galvūgalyje, o jeigu dešiniajame kambario kampe, tai kapos kabinamos kampu (fotografija Nr. 2, piešinys Nr. 1).
Fotografija Nr. 3 Piešinys Nr. 1 ŠARVOJIMO PATALPOS
PLANAS
(piešinys nr. 1) GĖLĖS - VAINIKAI Čia, kaip ir visoje
laidotuvių struktūroje, reikšminga formos, skaičių bei augmenijos
simbolika. Į laidotuves
dažniausiai nešamos baltos
gėlės (balti gvazdikai,
kalijos t. t.) ir būtinai porinis jų skaičius - 2, 4, 6, 8. Gėlių žiedų
skaičius krepšelio ar vainiko puošyboje taip pat yra
porinis - 2, 4, 6, 8, 12, 16. Vainikai pinami iš eglišakių, rečiau - iš
ąžuolo lapų. Jie būna dviejų formų - apvalūs ir kiaušinio. Būtinas vainiko
elementas
yra ornamentuota juosta, pritvirtinta vainiko viršutinėje dalyje, su vienodo
ilgio šoninėmis kraštinėmis, ant kurių būna užrašyti linkėjimai ir kreipimaisi į
velionį. ŠERMENYS - BUDYNĖ Kai baigiama ruošti namų
vidinė ir išorinė erdvė bei mirusiojo palaikai jau pašarvoti, prasideda šermenys, Žemaitijoje
dar vadinamos budyne. Po pietų, į pavakarę, kai
kaime jau baigti pagrindiniai dienos darbai, pradeda rinktis mirusiojo kaimynai, draugai,
atvyksta toliau gyvenantys giminės ir pažįstami - prasideda budynė, t. y.
budėjimas prie mirusiojo. Jau pirmąjį vakarą ateina giesmininkai.
Giesmininkai paprastai būna to paties kaimo vyrai ir moterys, dažnai
velionio kaimynai ar šiaip pažįstami žmonės. PAKASYNOS - KARSTO IŠNEŠIMAS
Trečią dieną, atėjus laikui, ruošiamasi karsto išnešimui iš namų ir
mirusiojo paskutinei kelionei į bažnyčią ir kapines. Žemaitijoje vežama į
bažnyčią. Ten aukojamos šv.
Mišios už mirusiojo vėlę, po to
vežama į kapus. Vidurio Lietuvoje (Žiežmariai, Vievis, Kaišiadorys) mišios už mirusį aukojamos
antrą laidotuvių dieną bažnyčioje, dalyvaujant velionio giminėms bei
kaimynams, o per laidotuves kunigas atvežamas į namus, iš kur jis su
laidotuvių procesija vyksta į kapines.
Fotografija Nr. 4 Fotografija Nr. 5 Ant karsto dangčio taip pat pritvirtinamas kryžius. Prieš uždengiant karstą, paskutiniu momentu artimieji rauda ir vyksta atsisveikinimas su mirusiuoju. Prieš uždengiant karstą būtinai atrišamos mirusiojo kojų pėdos (kojos surišamos, kai jos šalia nesilaiko), po to karstas uždengiamas ir užkalamas. Karstui išnešti būna aprengti 4 arba 6 vyrai. Jiems užrišamos ornamentuotos juostos taip, kad nešant karstas remtųsi ant to peties, ant kurio guli juosta (fotografija Nr. 4). Seniau tam buvo naudojamos ne juostos per petį, bet baltos juostos, užrišamos ant rankovės (pasakoja Antanina Baranauskienė, 1906-1990, Lygių km., Nemakščių apyl.). Išnešant karstą iš namų, priekyje karsto eina žmogus, nešantis degančią žvakę (fotografija Nr. 4), su kuria lydima iki pat įkėlimo į mašiną. Iš kambario išneštas karstas pastatomas prieš namą. Visa giminė apsupa karstą (kartais karstas atidengiamas) ir fotografuojasi (fotografija Nr. 5). Vėliau karstas nešamas į kieme stovinčią, vežti skirtą ir paruoštą mašiną, - jeigu bažnyčia ir kapinės toli. TRANSPORTO PRIEMONĖS PARUOŠIMAS IR KARSTO VEŽIMAS Į BAŽNYČIĄ IR KAPINES Seniau tuo tikslu būdavo paruošiamas vežimas, pakinkytas 2 ar 4 arkliais (fotografija Nr. 6). Šiuo metu kaime dažniausiai paruošiamas sunkvežimis (fotografija Nr. 7), kurio šonai uždengiami specialiai tam namuose austais ornamentuotais divonais. Jie būna įvairių sudėtingų raštų, juodai balti arba žalios su balta ar juoda spalvos. Sunkvežimio kampuose pritvirtinama: vasarą berželiai, o žiemą eglutės. Mašinos kėbule esantis stalas, skirtas karstui padėti, taip pat uždengiamas juodai baltais arba žaliais, ornamentuotais, namuose austais divonais. Karstą įkėlus į mašiną, jį nešusieji sulipa į mašiną ir atsistoja prie karsto šonų. Taip jie stovi, kol procesija atvyksta iki bažnyčios.
Fotografija Nr. 6 Fotografija Nr. 7 Tuo metu jau rikiuojasi laidotuvių procesija. Priešais mašiną išsirikiuoja kolona. Jos priekyje - trys vyrai, nešantys kryžių ir dvi vėliavas. Kryžių ir vėliavas kaimas turi savo ir visa tai laikoma vienoje iš kaimo sodybų. Toliau išsirikiuoja vaikai ir jaunimas bei suaugusieji, nešantys gėles ir vainikus, už jų - procesijoje - juda mašina su pašarvotu karstu, o toliau eina artimieji ir giminės. Laidotuvių procesijų metu yra giedama ir groja muzika (dūdos). Laidotuvių procesijai artėjant prie bažnyčios, giesmininkai gieda ir grojama bei pradeda skambėti bažnyčios varpai. Prie bažnyčios vartų karstą pasitinka kunigas. Karstas pastatomas ant morių (tam tikslui skirto stovo), uždengtų žaliu užtiesalu. Čia kunigas pašventina (pakrapija) karstą, po ko jis įnešamas į laidotuvėms paruoštą bažnyčią. Bažnyčioje karstas pastatomas ant specialaus stalo - kontafoliaus, papuošto ornamentuotu audiniu. Kontafolius stovi bažnyčios centre prieš altorių. Karstą nešę žmonės atsistoja iš šonų ir taip stovi visų mišių metu. Uždegamos žvakės prie karsto. Virš karsto kabo 4 gedulo juostos, juodos su baltu. Artimiausi velioniui žmonės sėdi prieš karstą (fotografija Nr. 8). Pasibaigus mišioms už mirusiojo vėlę, karstas išnešamas iš bažnyčios. Jis vėl pastatomas ant specialaus stovo, vadinamu moriu, uždengtu žaliu ornamentuotu užtiesalu. Vėliau karstą apsupa artimieji ir visi dalyvaujantys laidotuvėse, fotografuojasi (fotografija Nr. 9). Po ko, jeigu kapinės yra netoli, laidotuvių procesija išsirikiuoja įprasta tvarka, tik jos priekyje, prieš karstą, jau eina kunigas.
Fotografija Nr. 8 Fotografija Nr. 9
KAPAVIETĖ - KAPO DUOBĖ Būna, kad mirusysis, dar
gyvas būdamas, kapines ir kapo vietą jau būna pasirinkęs ir su artimaisiais
visa aptaręs. Kai kas net antkapinį paminklą sau pasistato su iškalta
pavarde, gimimo data, tik nepažymėtu mirties laiku. Jeigu laidojimo vieta
nėra nuspręsta anksčiau, tai ją parenka mirusiojo artimieji. Pasamdoma
keletas kaimo vyrų (duobkasių) kapo duobei iškasti ir paruošti. iškasat kapo
duobė puošiama. Jos šonai prismaigstomi gėlių žiedų ir eglišakių. Priekinėje
sienoje padaroma niša, kur pastatomas kryželis ir uždegama žvakė. Duobės
dugnas nuklojamas eglišakėmis (fotografija Nr. 10). Jeigu kapo duobės šonai
griūna, tai giminėje greitai
kas nors mirs.
Fotografija Nr. 10 Fotografija Nr. 11 Kunigui atlikus visas religines apeigas, karstas užkasamas. Kartais kryžius, kurį nešė procesijos priekyje, įstatomas prie kapo. Supilamas kapo kauburėlis, kuriame kastuvo kotu įspaudžiamas kryžius. Visos nesudegusios žvakės, kurios buvo deginamos prie karsto šermenų metu, yra surenkamos ir atvežamos į kapines, kur vėl uždegamos ant kapo kauburėlio (išvežant mirusį iš namų, būtina surinkti ir vežti į kapines visas gėles ir žvakes - nieko namuose negalima palikti). Taip pat virš kapo uždegamos ir naujos žvakės, po to vainikais ir gėlėmis kapas apdedamas ratu. Vienas iš artimųjų dėkoja visiems dalyvavusiems velionio laidotuvėse ir pakviečia visus sugrįžti į velionio namus gedulingiems pietums. GEDULINGI PIETŪS Pirmiausiai, labai skubiai išardoma šarvojimo įranga ir kambariuose pastatomi bei dengiami stalai gedulingiems pietums (visa tai turi būti padaryta iki laidotuvių dalyviai sugrįš namo). Išilgai gedulingų pietų stalo užtiesiama austa ornamentuota arba juoda juosta ir stalo centre pastatomas kryželis su jo šonuose uždegtomis žvakėmis (dažnai šalia pastatomas velionio portretasfotografija). Sugrįžę iš kapinių laidotuvių dalyviai už stalo sukalba maldas, sėdasi, giesmininkai pagieda keletą giesmių už velionio vėlę, tada pradedama valgyti ir dar kartą prisimenamas velionis. KAPINĖS Mano giliu įsitikinimu,
kapinės ir jose esantys kapai, įrengti prisilaikant senųjų tradicijų. Jų
vietos ir orientacija erdvėje
parinktos neatsitiktinai. Išskirčiau keletą
variantų:
Piešinys Nr. 2 1. Šventorius Bendrą kapinių struktūrą
sudaro šie elementai:
Kapinių aptvėrimas
Kapinių vartai
Fotografija Nr. 12 Fotografija Nr. 13 Žmogaus palaidojimo vieta
kapinėse pažymima trimis pagrindiniais elementais:
Antkapiniai
memorialiniai paminklai Antkapinio paminklo simbolinė struktūra Kapinėse, kaip ir visame nekrokulte, ornamentas užima svarbią vietą simbolių struktūroje.
Piešinys Nr. 3 Piešinys Nr. 4 Antkapinė paminklinė plokštė, ant kurios užrašoma visa informacija apie mirusiuosius, su mirusiųjų fotografijomis ar iškaltais portretais akmens plokštės paviršiuje bei religiniais simboliais, gali būti lyginama su veidrodžiu. Veidrodis nekrokulte simbolizuoja langą į metafizinį pasaulį. Antkapinė paminklinė plokštė su savo informacija tampa analogiška veidrodžiui, kuriame įkomponuota informacija iš anapus. Kaip veidrodis šermenų metu yra uždengiamas ornamentuotu rankšluosčiu, juosta arba kapa, taip ir informacija iš metafizinio pasaulio atribojama simboline ritualine ornamentuota juosta arba net tiesiogiai imituojamas pats rankšluostis (juosta) akmenyje arba betone (piešinys Nr. 3, fotografijos Nr. 14, 15).
Fotografija Nr. 14 Fotografija Nr. 15 Fotografija Nr. 16
Antkapinė
plokštė Veidrodis Ornamentinės juostos
analogiškas paralelinis panaudojimas: 2. Kitas išskirtinas antkapinių paminklų tipas, - kai abiejuose antkapinės paminklinės plokštės šonuose įkomponuojami po vieną arba net du skirtingų aukščių stulpai (piešinys Nr. 5, fotografijos Nr. 17, 18, 19).
Fotografija Nr. 17 Fotografija Nr. 18 Fotografija Nr. 19 Šis antkapinių paminklų
tipas yra labai įdomus savo bendra simboline struktūra ir ornamento
panaudojimu. Jų kompoziciją galima palyginti su vartų
simboline struktūra. Čia antkapinis paminklas tapatus vartams į metafizinį
pasaulį.
Piešinys Nr. 5 Piešinys Nr. 6 Remiantis simboliais ir
ženklais, vaizduojamais ant stulpų ir jų paviršiaus, juos galima įvardyti
kaip: Kapavietės teritorija ir antkapiai Antkapis tai karsto palaidojimo vietos pažymėjimas, suteikiant tai vietai simbolinę formą ir prasmę. Piešinyje Nr. 7 parodytos populiariausios antkapių formos: apskritimas, rombas, kvadratas, stačiakampis, šešiakampis, kryžius, lelija, karstas. Antkapiai būna pagaminti iš medžio, betono, akmens, išdėti iš lauko akmenėlių. Antkapio šonuose dažnai būna pavaizduota: palmės, eglės šakelės ar ornamentiniai simboliai (piešinys Nr. 8).
Piešinys Nr. 7 Piešinys Nr. 8
Piešinys Nr. 9 Piešinys Nr. 10 Kapavietės paviršiaus ornamentinė, simbolinė kompozicija Pirmiausiai norėčiau išskirti kapavietės betoninį ir akmeninį ornamentą. Galima manyti, kad kapavietės antkapio forma ir aplink išdėstyta betono plytelių kompozicija nėra atsitiktinė (piešinys Nr. 9). Kartis kapavietės viršus papuošiamas tik augaline koloristine ornamentine struktūra (piešinyje Nr. 10 pateikiami tik grafiniai linijiniai ornamentai, fotografijos Nr. 20, 21, 22).
Fotografija Nr. 20 Fotografija Nr. 21 Fotografija Nr. 22 Kapaviečių ornamentas arba atskiri jo elementai turi tiesioginį ryšį su šarvojimo metu naudojamų austinių kapų divonų ornamentu ir austinių juostų ornamentu. Kapavietės aptvėrimo tvorelė Kaip ir kapinės, kapas yra
uždara erdvė, kurią pažymi kapavietės tvorelė arba bent žemas, medinis,
akmeninis ar betoninis bortelis. Metalinės kapavietės aptvėrimo tvorelės,
kaip ir kalvių nukalti metaliniai antkapiniai ornamentuoti kryžiai, yra
pilnos ornamentų, kupinų simbolinių, religinių ir ritualinių prasmių.
Dažnai tvorelės ornamentų
atskiros dalys, simboliai ir ženklai nudažomi
atitinkamomis spalvomis, kurios taip pat yra neatsitiktinės (fotografijos
Nr. 23, 24, 25). Vaizduojamą ornamentą ir jame esančią simboliką kapo
aptvėrimo tvorelėje galima apibūdinti taip:
Piešinys Nr. 11 Piešinys Nr. 12 Piešinys Nr. 13 Piešinys Nr. 14
Fotografija Nr. 23 Fotografija Nr. 24 Fotografija Nr. 25
Piešinys Nr. 15 Fotografija Nr. 26 Fotografija Nr. 27 Fotografija Nr. 28 Atskirai reikia paminėti kapavietės aptvėrimo kampinius ir vartelių stulpelius (piešinys Nr. 15, fotografijos Nr. 26, 27, 28). Kaip ir kapavietės paviršiaus, taip ir tvorelės ornamentas turi savyje ženklinę, koloristinę ir skaitmeninę simbolinę informaciją. Kapavietės aptvėrimo tvorelė yra tarytum austinė ritualinė juosta, apjuosianti visą kapavietę. Kapo žibintai Dažnai kapavietės teritorijoje, abiejose arba vienoje kapo pusėje, priekyje įrengiami žibintai, kuriuose Vėlinių ar kitu metu uždegamos žvakės. Žibintai yra ugnies ir šviesos ritualų sudedamoji dalis (fotografijos Nr. 29, 30).
Fotografija Nr. 29 Fotografija Nr. 30 Fotografija Nr. 31 Užrašai ant memorialinių paminklų Rašytinėje informacijoje
glūdi nuostabūs mūsų tautos dvasiniai klodai. Užrašai paminkluose
įkomponuojami centrinėje dalyje. Pirmiausia stambiu šriftu užrašoma
(fotografija Nr. 31): MIŠIOS UŽ VELIONIO VĖLĘ Pirmos mišios už velionio
vėlę laikomos prieš laidotuves arba laidotuvių metu. Kitos mišios užsakomos po
devynių dienų, vadinamos devintinėmis mišiomis. Vėliau - keturnedėlio
mišios (po keturių savaičių), kuriose dalyvauti susirenka visa giminė ir
artimieji. Po keturnedėlio mišių iš bažnyčios visi vyksta į kapines, kur
prie kapo uždegamos žvakės, padedamos gėlės ir meldžiamasi. Vėliau visi
grįžta į velionio namus, kur būna paruoštas atminimo (gedulingas) stalas. Į
namus kviečiami giedotojai, kurie vėl gieda Kalnus, psalmes ar rožančių.
Jeigu mirė motina, gedulas trunka vienerius metus, jeigu tėvas-pusė metų.
Per gedulą negalima eiti į pasilinksminimo vietas, linksmintis ir šokti. Vėlinės Vėlinės mirusiųjų
minėjimo diena, lapkričio pirmoji. Šiai dienai dauguma Lietuvos gyventojų
ruošiasi, sutvarkydami kapines, papuošdami kapus. Vėlinių dieną visi vyksta į
kapines aplankyti mirusių artimųjų, senolių ir prosenelių kapų. Bažnyčiose aukojamos mišios
už mirusiuosius. Po mišių visi eina į kapines prie artimųjų ir giminių kapų,
uždega žvakes ir maldomis bei prisiminimais kurį laiką budi prie kapo.
Fotografija Nr. 32 Fotografija Nr. 33 Fotografija Nr. 34 Fotografija Nr. 35 Žvakės kapo paviršiuje išdėstomos įvairių ornamento ženklų formomis, prisilaikant skaitmeninės simbolikos tradicijos.
Ritualinių simbolių struktūrinė seka I. Marinimo ir
pasiruošimo šarvojimui apeigų simbolių seka: II. Mirusio(s) šarvojimo
patalpos simbolių seka: III. Šermenų ritualinė
simbolių seka: IV. Pakasynų ritualinių
simbolių seka: V. Transporto priemonės
ir kelionės į bažnyčią ritualinių simbolių seka: VI. Kapo duobės
ritualinių simbolių seka: VII. Kapinių ritualinių
simbolių seka: VIII. Kapavietės ir kapo
ritualinių simbolių seka: IX. Atminimo ritualinių
simbolių seka: P.S. simbolio poziciją žymi žodis, pabrauktas linija.
Fotografijų sąrašo aprašas: Fotografijos ir piešiniai
- Virginijaus Kašinsko
Naudota literatūra: |