SIELOS PILIS
Įvadas
šventosios Jėzaus Teresės Avilietės knygai
(255 psl.):
Šv. Teresė Avilietė (Didžioji), pagal kilmę Teresa Sanchez de Cepeda y
Ahumada gimė 1515 m. kovo 28 dieną Ispanijoje, Kastilijos provincijoje,
Avilos mieste. Šešiolikos metų ji pradėjo mokytis Avilos augustijonų
mokykloje, bet po aštuoniolikos mėnesių dėl ligos mokslus turėjo
nutraukti. 1534 m. įstojo į karmeličių vienuolyną ir jau po metų pradėjo
praktikuoti vidinę maldą. Nuo 1558 m. Teresei atsivėrė vidinis
(ekstazių, regėjimų, vizijų, pagavų, dvasios skrydžių, nepaprastų
dvasinių malonių) pasaulis. 1561 m. domininkonas tėvas Ibanesas (Ibanez)
pavedė jai aprašyti savo gyvenimą. Taip po metų gimė pirmoji Teresės
autobiografinė knyga Gyvenimas.
Vyresniųjų pavedimu parašytos ir kitos knygos: Tobulybės kelias (1565),
Sielos šauksmas į Dievą, Sielos pilis (1577), Vienuolynų steigimai
(1582), išskyrus Apie Dievo meilę pagal Giesmių giesmę (1566). Be šių
stambesnių veikalų, ji parašė daug smulkesnių kūrinėlių, eilių, dvasinių
pranešimų ir daugiau kaip 400 laiškų. Teresė yra ispanų literatūros
klasikė.
Šv. Teresė Avilietė buvo aktyvi ne tik vidiniame, bet ir išoriniame
gyvenime. Ji yra karmelitų vienuolijos atnaujintoja. 1562 m. Ispanijoje
pradėjo steigti Basųjų karmelitų vienuolynus ir įsteigė jų penkiolika.
1580 m. popiežius suteikė Basųjų karmelitų vienuolijai provincijos
teises.
1614 m. Teresė paskelbta palaimintąja, o 1617 m. Ispanijos globėja.
Popiežius Grigalius XV 1622 m. paskelbė ją šventąja, o 1970 m. popiežius
Paulius VI Bažnyčios daktare.
Pagrindinis Avilietės veikalas yra Castillo Interior, o Las Moradas
pažodžiui: Vidinė pilis arba Buveinės. Šį veikalą ji parašė karmelitų
provincijolo tėvo Graciano (Gracian) ir daktaro Velaskveso (Velasquez)
pavedimu.
Viskas prasidėjo 1577 m. pavasarį. Teresė tuo metu gyveno Toledo mieste.
Tėvas Gracianas, tuometinis apaštališkasis komisaras ir karmelitų
vyresnysis, svarstė su šventąja dvasinio gyvenimo klausimus. Ji nurodė,
kad šiuos klausimus yra išsamiai aprašiusi savo autobiografinėje knygoje
Gyvenimas. Gracianas atsakė, kad toji knyga yra ispanų inkvizicijoje ir
todėl neprieinama skaitymui ir būtų gerai, jei Teresė apie tai parašytų
naują knygą.
Avilietė kratėsi tokios užduoties sakydama: Kodėl turiu rašyti apie
tokius kilnius dalykus? Tai juk teologų reikalas, jie studijavo tuos
dalykus. Ir šiaip jau yra daug knygų apie tai parašyta. Aš visiškai
nesutinku.
Tėvas Gracianas neatlyžo sakydamas, kad šventoji turi ypatingą patirtį.
Ir tai, ką ji gali pasakyti iš savo patirties, yra žymiai geriau ir
suprantamiau, negu mokytų teologų surankiota iš knygų. Šį pavedimą
parėmė ir tuometinis Teresės nuodėmklausys, Toledo kanauninkas daktaras
Velaskvesas.
Ir taip, sulaukusi 62 metų amžiaus, ligų nukamuota ir apkrauta
visokiausiais darbais, šventoji ėmėsi vykdyti duotą pavedimą. Pradėjusi
rašyti 1579 m. birželio 2 dieną, su kelių mėnesių pertrauka, tų pačių
metų lapkričio mėnesio 29 dieną šventoji baigė savo pagrindinį veikalą
Sielos pilis.
Apie minėtą pavedimą įžangoje Teresė taip rašo: Nedaug užduočių, kurias
atlikau klusnumo vedama, buvo tokios sunkios kaip ši rašyti apie
maldą. Man atrodo, kad šiam darbui Viešpats nedavė man nei dvasinio
sugebėjimo, nei noro.
Gavusi užduotį rašyti apie vidinę maldą, Teresė mąstė, kaip išpildyti šį
pavedimą. Ji nežinojo kaip pradėti rašyti, kad kuo geriau nušviestų
vidinės maldos esmę. Dar prieš gaudama šią užduotį, šventoji troško
pamatyti malonės būvyje esančią sielą. Švč. Trejybės šventės išvakarėse
ji mąstė, kokia turėtų būti pagrindinė knygos idėja. Viešpats išpildė
jos troškimą pateikdamas idėją, kuri ir tapo pagrindinė šios knygos
mintis.
Ji išvydo krištolinę, rutulio pavidalo, nuostabaus grožio pilį, kurioje
buvo septynios buveinės. Septintojoje buveinėje, esančioje pačiame
pilies centre, gyveno nuostabia šviesa švytintis Karalius, kuris
apšvietė ir puošė visas buveines ir pilies aplinką. Juo arčiau pilies
centro buvo buveinės, juo labiau jos buvo apšviestos. Šviesa, sklindanti
iš pilies centro, palaipsniui silpnėdama apšvietė tik pilį ir jos
aplinką. Už pilies buvo tamsu, nešvaru, knibždėjo rupūžės, gyvatės ir
kiti nuodingi gyviai.
Kol Teresė gėrėjosi Dievo malonėje esančios sielos spindesiu, staiga
šviesa jos viduje užgeso. Nors Karalius joje ir pasiliko, tačiau taip,
tarsi jo ten ir nebūtų. Pilį apgaubė juoda kaip anglis tamsa ir pradėjo
sklisti nepakenčiamas dvokas. Nuodingieji gyviai, buvę už pilies sienų,
dabar laisvai galėjo patekti į pilies vidų.
Apie šią viziją papasakojo šventosios Teresės dvasios sūnus ir ilgametis
jos nuodėmklausys tėvas Didakas Zepesas (Didakus Zepes, vėliau Tarazonos
vyskupas) savo pranešime, rašytame po šventosios mirties tėvui Luisui de
Leonui (Luis de Leon), Šventojo Rašto profesoriui Salamankoje. Teresei
ši vizija buvo svarbi keturiais atžvilgiais. Pirma, ji suprato, kad
Dievas yra visuose daiktuose visa savo būtimi, savo visurbuvimu ir
visagalybe. Antra, Teresė suprato, kokia didelė yra nuodėmės įtaka. Nors
Dievas iš sielos nepasišalina, bet lieka joje taip, tarsi Jo ten ir
nebūtų. Trečia, šis regėjimas labai paskatino jos nusižeminimą. Kad ir
kiek gera bedarytų, visai negalvojo apie save, nes pamatė, kad visas
sielos grožis kyla iš jos viduje esančios šviesos, kad visas sielos ir
kūno galias stiprina sielos centre gyvenantis Karalius. Ketvirta, šis
regėjimas tapo knygos apie vidinę maldą pagrindu.
Teresė suprato, kad septynios buveinės yra tarsi septynios maldos
pakopos, kuriomis įžengiame ir artinamės prie Dievo. Tobulai pažindami
save ir įeidami į savo sielos gelmes, ateiname į centrinę pilies
buveinę, kurioje gyvena pats Dievas; ir čia susijungiame su Juo taip
tobulai, kaip šioje žemėje yra įmanoma, ir tampame Jo šviesos ir meilės
dalininkais.
Tėvas Didakas Zepesas metai prieš Motinos Teresės mirtį paklausė, koks
yra jos ryšys su Dievu? Ji atsakė, kad tas ryšys yra nuolatinė malda ir
buvimas visą laiką susijungus su dieviškąja Didybe, neturint jokio kito
noro, išskyrus vienintelį, kad išsipildytų Dievo valia. Nieko
nesuprasdamas apie šią malonę, kaip rašo tėvas Didakas Zepesas savo
pranešime, jis pasakė šventajai: Šita būsena keisis. Į tai Teresė
atsakė, kad šita būsena nesikeis, nes jau keturiolika metų, kai Dievas
pakėlė ją į šitą būseną. Nuo tada išnyko visos ekstazės, nes jei jos
būtų ir toliau tęsusios, kūnas būtų neatlaikęs. Ir be ekstazių Dievas
apdovanoja ją dvasiniais malonumais, kuriuos anksčiau patirdavo dvasinių
pagavų metu.
Iš pradžių ekstazės ištikdavo gana dažnai. Pasitaikydavo, kad išgirdusi
tariant Dievo vardą Avilietė sustingdavo ekstazėje. Taip nutikdavo ir
naktinių maldų metu, kai tariant Viešpaties vardą ji sustingdavo su
žibintu rankoje, kol vėl sugrįždavo į save. Noriu pranešti, rašo
Teresės nuodėmklausys Didakas Zepesas minėtame pranešime, mažai žinomą
dalyką, kuris mane labai guodžia ir yra patvirtinimas, kad šventoji
Motina knygą Gyvenimas rašė Dievo įkvėpta. Rašant šią knygą Teresę
ištikdavo ekstazės. Kai ji vėl sugrįždavo į save, rasdavo parašytus du
ar tris puslapius nuo tos vietos, kur buvo baigusi rašyti ir kurią gerai
atsiminė. Rašysena buvo ta pati, tačiau rašyta ne jos. Ir iš tikrųjų,
skaitant jos Gyvenimą ir kitas knygas, galima pastebėti, kad taip
atsitikdavo dažnai. Jos gyvenimas yra daugiau nei žmogaus, jis viršija
jos sugebėjimus, o jos žodžiai su tokia jėga ir karščiu uždega
skaitytojo valią, tarsi jis skaitytų šventąjį Raštą.
Teresė Avilietė visuose savo raštuose didelį dėmesį skiria
nusižeminimui. Kalbėdama apie trečiąją buveinę, ji sako: O nusižeminime,
nusižeminime (...) be nusižeminimo vidinėje maldoje nepajudėsime iš
vietos. Nusižeminimas yra visų didžiųjų religijų svarbiausioji dorybė.
Sukilk pats prieš save ir nepakęsk savyje jokios puikybės; pasidaryk
toks mažas ir taip žemai atsistok, kad visi galėtų per tave vaikščioti
ir tave mindžioti kaip aikščių purvą, rašo Kristaus sekimo autoriai.
Nusižeminimas, kaip ir lotyniškasis jo atitikmuo humilitas (humus
reiškia dirva, derlusis žemės sluoksnis, žemė) yra susijęs su žodžiu
žemė, kurioje auga visi augalai. Kuo derlesnė žemė, tuo geresnį derlių
duoda augalai. Nusižeminimas ir yra toji derlinga dirva, kurioje gali
išaugti ir atsiskleisti žmoguje slypintis dieviškumas. Tai, kas žmoguje
žema, gyvuliška ir žmogiška, per nusižeminimą turi tapti trąša.
Mūsų laikais, kai žmogus siekia sėkmės ir nori būti autentiškas, iškilęs
virš kitų, nusižeminimas tapo beveik pamirštas. Jis vis labiau
išstumiamas ir iš religinio gyvenimo, tačiau nusižeminimo reikšmę iš
naujo atranda gelminė (transpersonalinė) psichologija. Šios krypties
psichologai dažnai cituoja mistikų raštus. Religija vis dar kratosi
psichologijos, tačiau gelminė psichologija galėtų padėti suprasti tuos
žmogaus sielos arba psichikos (psiche gr. siela) skirtumus ir
aspektus, kurių, mano požiūriu, trūksta ir Avilietės Sielos pilyje.
Teresė nuolat kalba, kad žmoguje kažkas turi mirti. Penktąją buveinę ji
pradeda palyginimu apie šilkverpį. Bjaurusis vikšras turi mirti, kad
galėtų pavirsti balta gražia peteliške. Šeštos buveinės vienuoliktame
skyriuje ji sako, kad ir peteliškė turės mirti, o septintojoje ji jau
rašo: mažoji peteliškė jau mirė kupina giliausio džiaugsmo, jog
pagaliau surado ramybės vietą ir kad joje gyvena Kristus. Kartais mažoji
peteliškė lyginama su siela, o kartais Teresė tiesiog sako: siela čia
visai sunaikinama, kad geriau galėtų regėti Kristų.
Norint suprasti tariamus prieštaravimus, reikia giliau pažvelgti į
žmogaus psichiką arba sielą. Gelminė psichologija skiria tarsi dvi
žmogaus psichikos dalis arba sielas: ego arba personą (kaukė) ir
Savastį
žmogaus psichikos centrą. Žydų rabinai žmogaus sieloje įžvelgia penkis
lygius: nefeš, ruach, nešama, chaja ir jechida. Iš jų trys
pirmi sielos sluoksniai yra mirtingi. Teresė Avilietė pirmosios buveinės
antrame skyriuje žmogaus sielą lygina su skaniu palmės vaisiumi,
turinčiu daug žievių, kurias reikia lupti vieną po kitos, kad rastum
valgomą branduolį. Kalbėdami apie sielą, rašo šventoji, visada
turime suvokti ją kaip kažką labai gausų, platų ir didelį. Šiuo
atžvilgiu niekada nepersistengsime, nes siela gali apimti žymiai
daugiau, negu mes pajėgūs įsivaizduoti.
Esame išmokyti, kad žmogų sudaro mirtingas kūnas ir nemirtinga siela.
Kai Teresės ar kitų mistikų raštuose perskaitai, kad be kūno žmoguje dar
kažkas turi numirti, tampa nebeaišku, kaip yra su ta nemirtingąja siela.
Gal ir ji turės mirti?
Mirtis gresia žemesniesiems psichikos sluoksniams, pasak Teresės
palyginimo, skanaus palmės vaisiaus žievėms, o naudojant gelminės
psichologijos pavadinimus ego arba personai, kuriais yra apvilkta
siela. Visa bėda yra ta, kad žmogui brangiausias turtas yra jo ego, jo
asmenybė arba persona, ypač mūsų laikais, kai žmogaus persona
dažniausiai ir laikoma tikruoju žmogumi.
Todėl nusižeminimas, kuris naikina personą, dabar yra taip nemėgstamas
ir pamirštamas. Kartą susimąsčiau ieškodama priežasties, rašo Avilietė
šeštosios buveinės dešimtame skyriuje, kodėl Dievas taip myli
nusižeminimą. Staiga kilo mintis, lyg pati iš savęs: Dievas yra
aukščiausia Tiesa, o nusižeminimas yra gyvenimas tiesoje. O argi žmogaus
kaukė persona yra gyvenimas tiesoje? Todėl mistikai ir sako, kad be
visų kitų dorybių į dangų galima patekti, bet be nusižeminimo ne.
Personai yra skirta skaistykla, kad ji ten sudegtų, o siela apsivalytų.
Jei persona labai stipri ir nedeganti, t. y. nenusižeminanti, tada
skaistykla tampa amžina, t. y. pragaru, kuriame liepsnoja tai, kas
turėtų sudegti, bet nesudega.
Po mirties išliekančią personą lietuviai nuo seno vadino ir tebevadina
vėle, kuri patenka į skaistyklą, kad skaistintųsi, švarintųsi, velėtųsi,
t. y. atliktų tai, kas slypi žodyje nusižeminimas. Ko nepadarėme
gyvendami žemėje, tenka atlikti po mirties. Šventųjų vėlės miršta
žemėje, kaip šilkverpio kirminas iš Teresės palyginimo. Šventieji jau
mirė nusižeminimo mirtimi, ir todėl, pasak šv. Pranciškaus Asyžiečio,
antroji mirtis jiems nebaisi.
Neseniai išgirdau keistą draudimą: esą žodis vėlė yra netinkamas
krikščionims. Bet tai jau žmogaus sampratos supaprastinamas,
redukavimas. Tokiu atveju vėlė niekur nedingsta, bet užima sielos vietą,
t. y. vėlę pradedame vadinti siela, o personą tikruoju žmogumi.
Nusižeminimas taip pat tampa nebereikalingas, nes nebėra kam mirti,
nebėra kam skaistėti, velėtis, o tikrosios sielos lyg ir nebelieka,
panašiai kaip Teresės palyginime, nors Karalius tebėra centrinėje
buveinėje, bet tarsi jo ten ir nebūtų.
Dvi sielos mano!
Koks gyvenimas!
Viena nuo antrosios
Nori atsiskirti!
Viena su gyvu gašlumu
Kabinasi prie žemiškų skanybių,
Antroji kyla su galingumu
Link protėvių aukštybių. (Gėtė, vertimas Vydūno)
Septintosios buveinės pirmame skyriuje Teresė rašo, kad siela atrodo lyg
pasidalijusi, o tos pačios buveinės antrame skyriuje, jog siela tuo
pačiu metu jaučia sunkumus ir kančias, bet kartu yra ramybėje.
Septintosios buveinės trečio skyriaus pradžioje skaitome: Mažoji
peteliškė jau mirė kupina džiaugsmo, jog pagaliau surado ramybės vietą
ir kad joje gyvena Kristus. Dabar pažvelkime, kaip ji gyvena ir kuo tas
gyvenimas skiriasi nuo ankstesnio.
Atrodo, kad čia nėra logikos ir šventoji pati sau prieštarauja.
Prisimenant įvairius sielos lygius ir skirtingus jų pavadinimus, galima
bandyti aiškintis, kas miršta ir kas gyvena, tačiau tai mažai pagelbės,
nes viskas yra susiję. Geriau padės supratimas, kad sieloje, kuri gyvena
intensyvų dvasinį gyvenimą, nuolat kažkas miršta ir gimsta. Mirties,
kaip visiško išnykimo, apskritai nėra, tik mes dažniausiai to
nepastebime, nes gimstama naujoje kokybėje. Todėl Teresė, aprašiusi
mažosios peteliškės mirtį, toliau rašo apie poveikius sielai arba
malones, kurias gali atnešti tik peteliškės mirtis, kitaip sakant, jos
gimimas naujoje kokybėje.
Nusižeminimas iš pradžių taip pat yra mirtis, bet jeigu išdrįstame
marinti savo ego arba personą, jis virsta gimimu, atsinaujinimu,
persikeitimu. Todėl nusižeminimas, kaip šventoji rašo savo knygoje
Gyvenimas, yra dvasinio gyvenimo esmė: Supratau, kad maldos pagrindas
yra nuolankumas ir kad Dievas iškelia sielą tuo aukščiau, kuo giliau ji
nusižemina maldoje. Aš neprisimenu nė vienos malonės iš tų ypatingųjų,
apie kurias dar kalbėsiu, kurias gavusi iš Dievo nebūčiau pasijutusi
sunaikinta.
Sunaikinimas ir yra prisikėlimas naujoje kokybėje. Teresės palyginimas
apie šilkverpio vikšrą, kuris miršta, kad virstų balta peteliške, labai
tinka šiam vidiniam vyksmui paaiškinti. Penktojoje buveinėje ji daug
kartų primena, kad vikšras turi mirti, nes tik jam mirus gali atsirasti
baltoji peteliškė. Tą patį simbolizuoja ir sudegantis bei iš savo pelenų
prisikeliantis pasakų paukštis feniksas. Šventosios palyginimų simboliai
tapo jos gyvenimo tikrove. Ji įgyvendino mums sunkiai suvokiamus Jėzaus
žodžius: Kas nori išgelbėti savo gyvybę, tas ją praras; o kas pražudo
gyvybę dėl manęs, tas ją atras (Mt 16, 25).
Sena legenda pasakoja apie du jaunuolius, atėjusius pas išminčių ir
norėjusius sužinoti, kas yra aukščiausioji būtis. Ilgai jie mokėsi, kol
pagaliau išminčius tarė: Tu pats ir esi aukščiausioji būtis. Bet jie
pagalvojo, kad jų kūnai ir yra aukščiausioji būtis. Mes pasiekėme savo
tikslą, pamanė jie, sugrįžo pas savuosius ir pasakė: Mes viską
sužinojome: valgykite, gerkite ir linksminkitės, nes mes patys esame
aukščiausioji būtis ir nėra nieko aukščiau už mus.
Vieno jaunuolio prigimtis buvo tamsi ir jam to pakako. Jį visiškai
patenkino mintis, kad kūnas yra aukščiausioji būtis. Jis valgė, gėrė ir
linksminosi, pasak Avilietės, liko už pilies sienų.
Kitas jaunuolis iš pradžių irgi pasidavė saviapgaulei, kad jis yra kūnas
ir kad kūną reikia išlaikyti sveiką, gerai maitinti, rengti ir naudotis
teikiamais malonumais. Tačiau netrukus suprato, kad išminčius ne tai
turėjo omenyje, kad jo žodžiuose slypėjo kažkas kita. Sugrįžęs pas
mokytoją paklausė: Ar tiesa, kad kūnas yra aukščiausioji būtis, kad
jis negali mirti? Aš matau, kad visi kūnai miršta. Išminčius jam
atsakė: Surask ją. Tavyje yra tai, ko ieškai.
Tada jaunuolis nutarė, kad tai, ką išminčius turi mintyje, yra kūne
veikiančios gyvybinės jėgos. Tačiau netrukus jis pastebėjo, kad
gyvybinės jėgos yra stiprios, jeigu jis valgo, o kai badauja, jos
silpsta. Jis vėl grįžo pas mokytoją ir klausia: Ar tu galvoji, kad
gyvybinės jėgos yra aukščiausioji būtis? Ir vėl išgirdo tą patį
atsakymą: Surask ją pats. Tu pats esi, ko ieškai.
Jaunuolis pagalvojo, kad aukščiausioji būtis yra protas, tačiau greitai
suprato, kad mintys būna labai įvairios tai geros, tai blogos, kad
protas nuolat keičiasi, pernelyg nepastovus, kad galėtų būti aukščiausia
būtis.
Jis dar kartą grįžo pas mokytoją: Nemanau, kad protas galėtų būti
aukščiausioji būtis. Ne, atsakė mokytojas, ji yra tavyje, surask ją
pats.
Jaunuolis įsigilino į save ir pagaliau suvokė, kad jame yra tai, kas
negimsta ir nemiršta, ko nei ugnis sudegina, nei kardas nesužeidžia, kas
niekada nekinta, visažinanti ir visagalinti Tikroji Gyvybė. Šis
jaunuolis, anot Teresės, surado sielos pilyje gyvenantį Karalių.
Maldai, o ypač vidinei maldai, viena iš didžiausių kliūčių yra mūsų
mintys, nepaliaujamai besisukančios mūsų protuose. Įkyrios mintys
sukelia daug nerimo, trukdo susikaupti. Apie jas šventoji rašo
ketvirtojoje buveinėje. Ši buveinė yra pusiaukelė į septintąją ir joje
sprendžiasi tolimesnis pasiryžusio keliauti į centrinę buveinę likimas:
ar jis įveiks įkyrių minčių užtvarą, ar jos sukliudys jam žengti toliau.
Vakarų kultūroje, kurioje nėra gilesnių meditacijos tradicijų ir kuri
yra atsigręžusi į išorę, ši kliūtis labai rimta.
Keisti gyvūnai klajūnės mintys
Vienos maitina, o kitos minta.
Elgetų rūbais, o rankos ilgos,
Duosi skatiką tuoj ir prilimpa...
Keisti gyvūnai skrajūnės mintys.
Ir kas jų galėjo tiek prigamint?
Kyla į dangų, sklando, krinta,
Akmeniu trenkia, suokia lakštingala.
Dūzgia, spjaudo purvo putomis,
Nenustoja įsiutusios,
Visą naktį suka ir suka
Girnos tuščios, nei pelo, nei grūdo. (Elena
Rančienė)
Teresė apie pašalines ir trikdančias mintis aiškina daug, nes: dėl to
daug kentėjau ir bijau, kad ir jums neatsitiktų panašiai. Dažnai būna,
kad žmogus ilgai kovoja su pašalinėmis mintimis, bet nepajėgdamas jų
įveikti kenčia, laiko save nevykėliu ar nesugebančiu. O pasirodo, kad
jis nežinodamas pasirinko netinkamą būdą joms įveikti. Kovoti su
mintimis nereikia, tiksliau sakant, reikia, tačiau pastangas būtina
nukreipti kita linkme.
Su minčių užtvara kelyje į Dievą susiduria visų religijų išpažinėjai.
M. Buberis savo knygoje Chasidų istorijos pasakoja apie žmogų, kuris
kreipėsi į rabiną klausdamas patarimo, kaip atsikratyti įkyrių minčių.
Nė nemėgink, atsakė rabinas, nes tu kitokių neturi ir liksi tuščias.
Stenkis vieną po kitos įsigyti šviesių, naudingų minčių, ir jos
palaipsniui pakeis tuščiąsias.
Gamta nemėgsta tuštumos, šis išmintingas patarimas nurodo, kuria linkme
nukreipti savo pastangas, kad jos nebūtų bergždžiai eikvojamos. Noras
atsikratyti tuščių, bereikalingų minčių žadina mąstymo galią. Stumdami
šalin nuo savęs, maitiname jas savo dėmesiu. Išmintinga yra palikti
trikdančias mintis be maisto, kurį joms teikia mūsų dėmesys. Maitinti
reikia šviesias mintis, kurios negaudamos maisto mūsų dėmesio ilgai
pas mus neužsibūva.
Teresė pataria: Leiskime malūnui suktis ir malti savo miltus, o mes tuo
tarpu nepaliaujamai veikime protu ir valia. Mąstymo galia arba minčių
malūnas tegu sau sukasi, o savo valią kreipkime į Dievą, ragina
šventoji. Ji griežtai pasisako prieš kai kuriose dvasinėse knygose
esamus patarimus dirbtinai stabdyti minčių tėkmę ir atidžiai stebėti,
kaip Viešpats veikia sieloje. Kol Viešpats nepradėjo skandinti mūsų
savyje, rašo Avilietė, negaliu suprasti, kaip galima sustabdyti
savo mintis, kad iš tokių pastangų neturėtume daugiau nuostolio nei
naudos. Pasak jos, ar siela vidinėje maldoje vienijasi su Dievu,
geriausiai parodo tobulas atsižadėjimas, nes žemė yra tokia vieta,
kurioje niekuomet nesijausime saugiai ir reikės kovoti iki mirties.
Kartą garsaus cadiko (žydų tradicijoje - teisuolis, šventasis,
savo dorove ir religingumu iš kitų išsiskiriantis rabinas) Bal Šemo mokiniai panoro nueiti pas kitą rabiną ir
pasiklausyti jo mokymo. Išeidami jie paklausė mokytojo, kaip jiems
atpažinti ar jis tikras cadikas. Bal Šemas atsakė: Paprašykite jo
patarimo, ką daryti, kad maldos metu netrukdytų įkyrios mintys. Jeigu
jis duos patarimą, tai bus ženklas, kad jis nėra didis mokytojas. Nes
šiame pasaulyje žmogaus tarnystė yra iki pat mirties visą laiką kovoti
su netyromis mintimis, nuolat kelti save ir artėti prie dieviškumo.
Nuo penktosios buveinės siela patenka į kokybiškai kitokią vidinės
maldos pakopą susijungimo būseną. Susijungimo maldoje, aiškina
šventoji, siela yra visiškai budri Dievui, o pasaulio dalykams ir sau
visai nejautri. Tokio susijungimo metu siela tarsi netenka sąmonės,
todėl nors ir norėtų, negalėtų mąstyti.
Tai iš esmės kitokia nei įprastinė žmogaus sąmonės būsena. Mokslui,
kuris palyginti visai neseniai pradėjo tyrinėti žmogaus sąmonės
reiškinius, tai dar beveik nežinoma sritis.
Sankt-Peterburgo psichoneurologinio instituto laboratorijoje 1999 m.
buvo užrašytos besimeldžiančių žmonių elektroencefalogramos. Tyrime
dalyvavo septyni pravoslavų Dvasinės akademijos auklėtiniai. Tai, ką mes
pamatėme, sakė tyrimo vadovas prof. V. B. Slezinas, mus labai
nustebino. Matėme laipsnišką smegenų bioritmų retėjimą. Pagaliau liko
tiktai lėtasis delta ritmas 2-3 Hz dažnio. Į tokią sąmonės būseną
suaugęs žmogus patenka tiktai lėtojo arba giliojo miego metu.
Vieno iš septynių giliai besimeldžiančių Dvasinės akademijos auklėtinių encefalograma rodė, kad jo smegenų žievė visiškai atsijungusi, nors
žmogus buvo sąmoningas! Po maldos jo smegenų žievės ritmai sugrįžo į
įprastinį alfa (8-12 Hz) ir beta (13-30 Hz) dažnį.
Bandymo rezultatai, sakė V. Slezinas, nustebino: žmogus sėdėjo ir
meldėsi, bet encefalograma rodė, kad jo smegenų žievė visiškai nedirba,
kitaip sakant, stebėjome būseną, kai žmogaus smegenys išsijungę, bet
žmogus buvo aiškioje sąmonės būsenoje. Tokią būseną pavadinome
ketvirtąja sąmonės būsena. Iki šiol mokslas žinojo (pripažino) tris
sąmonės būsenas: budrioji būsena, lėtasis miegas ir greitasis
paradoksalusis miegas. Jos skiriasi smegenų virpesiais. Dabar tapo
žinoma dar viena sąmonės būsena: nėra jokių smegenų žievės veiklos
požymių, tačiau žmogus yra pilnoje sąmonėje.
Pasirodo, kad ir lėtojo miego metu, ir gilioje vidinėje maldoje
meditacijoje visiškai išsijungia smegenų žievė. Ar ši būsena nėra
panaši į būseną be smegenų, kitaip sakant, po mirties? Juk mirus smegenų
nebėra, o sąmonė išlieka. Ir prie tokios būsenos reikia priprasti: būti
sąmoningam be smegenų!
Šios sąmonės būsenos paros bėgyje nuolat keičiasi: budrumas, lėtasis
miegas, greitasis miegas (sapnavimas) ir maldos (meditacijos būsena). Iš
to galima daryti išvadą, kad gilios maldos būsena žmogui yra būdinga ir
būtina kaip ir lėtasis miegas. Kaip rodo tyrimai, be lėtojo miego
psichinis poilsis neįmanomas. Gilios maldos būsena yra kažkuo panaši į
lėtąjį miegą. Ar ne todėl dvasinį gyvenimą gyvenančių,
besimeldžiančių žmonių miego poreikis yra mažesnis? Mistikai bei
šventieji, tame tarpe ir Teresė Avilietė, miegodavo 3-4 valandas per
parą.
Kai žmogaus gyvenime trūksta jam būtinos ketvirtosios sąmonės būsenos,
tada vyksta neigiami procesai. Mūsų tyrimai parodė, sakė V. Slezinas,
kad nusiminimas, depresija ir roko muzika griauna žmogaus harmoniją,
sukeldami smegenų žievėje į epilepsiją panašius impulsus. Žmoguje turi
nuolat keistis visos keturios sąmonės būsenos. Jei bent vienos iš jų
trūksta, ardomas harmoningas žmogaus vystymasis, atsiranda ligos, ir
žmogus ima pamažu degraduoti. Tikrai dvasingiems žmonėms yra būdinga
nurimusi ar rami sąmonės būsena. Ramybė jums, sakydavo Kristus.
Galima sakyti, kad jis kviesdavo žmones į ketvirtąją sąmonės būseną.
Kaip rodo tyrimai, ne kiekvieno besimeldžiančio sąmonė patenka į tokią
būseną. Gilios vidinės maldos metu žmogus atsijungia nuo tikrovės, nuo
fizinio pasaulio. Toks atsijungimas ardo patologinius ryšius. Išėjimas
iš pasaulio žmogui padeda sveikti. Štai kodėl ketvirtoji sąmonės būsena
yra kelias į harmoniją ir sveikatą, ji ne tik padeda išlikti žmogumi,
bet veda į dvasinį pasaulį, į dieviškumą.
Šeštojoje buveinėje šventoji rašo apie ypatingas malones, kurias gauna
siela, įžengusi į šią buveinę. Kartu ji pastebi: skausmas auga kartu su
Viešpaties teikiamomis malonėmis (...) tas skausmas nesiliaus, kol
nebūsime ten, kur negali būti jokio skausmo. Kančios prasmę simboliškai
aprašo Libano poetas mistikas K. Džibranas: Jūsų skausmas tai
aižėjimas kiauto, kuris gaubia jūsų sielą. Kaip vaisiaus kauliukas turi
skilti, kad jo branduolys atsivertų saulei, taip ir jūs turite pažinti
skausmą. Ir jei jūsų širdys nepaliaujamai jaustų kasdienius gyvenimo
stebuklus, skausmas jums atrodytų ne mažiau nuostabus kaip džiaugsmas;
ir ramiai priimtumėt savo širdies metų laikus, kaip visada priimate metų
laikus, einančius jūsų laukais. Ir giedrom akim žvelgtumėt tolyn pro
savo gėlos žiemas.
Žemė yra prieštarų pasaulis, kur gėris ir blogis, šviesa ir tamsa,
liūdesys ir džiaugsmas, malonumas ir skausmas visada yra šalia. Gyvenant
žemėje mums niekada netrūks kryžiaus, tačiau, pasak šventosios, ir
žemėje galima ramybė, nors gyvenimo audros ir smarkiai šėltų.
Teresė aiškiai mato žmoguje esančias prieštaras, tačiau ji sugeba jas
darniai apjungti. Abi seseris Mortą ir Mariją iš evangelinio
palyginimo (Lk 10, 38-42) ji randa savyje. Morta simboliškai reiškia
veikliąją žmogaus dalį, kurią mes vadiname persona, o Marija yra
aukštesnioji sielos dalis Savastis, kuri jungiasi su Viešpačiu. Mes
svarstome, kam teko geresnioji dalis Marijai ar Mortai, o šventoji
sako, kad jos turi būti kartu. Nors kartais ji ir skųsdavosi savo siela,
kaip ir Morta skundėsi Marijai [čia nėra apsirikimas, kaip galima būtų
pamanyti, bet sekimas šven-tąja, kuri šiame ir kituose evangeliniuose
palyginimuose veikiančius veikėjus randa savyje], kad ji visuomet gėrisi palaiminta
ramybe, o jai tenka daug vargti, šventoji perspėja, kad noras vien tik
gėrėtis dvasine palaima yra klystkelis. Tikėkite manimi, sako ji,
norint suteikti pastogę Viešpačiui, gerai Jį pavaišinti ir visam laikui
pasilikti Jį pas save, Morta ir Marija turi būti kartu. Ką būtų galėjusi
duoti valgyti Marija, tik sėdėdama prie Viešpaties kojų, jei jos sesuo
nebūtų patarnavusi? Viešpaties maistas yra mūsų meilės darbai, kuriuos
atlieka simbolinė Morta.
Kaip matyti iš anksčiau minėto tėvo Didako Zepeso liudijimo, Teresė
Avilietė sugebėjo apjungti savyje esančias prieštaras ir, būdama veikli,
išlikdavo susijungsi su centrinėje pilies buveinėje esančiu Karaliumi.
Mirties išvakarėse ji paprašė šv. Komunijos. Nors buvo labai silpna ir
negalėjo pasiversti, tačiau, pasitikdama Komuniją, jei nebūtų jos
sulaikę, būtų išlipusi iš lovos. Jos veidas visiškai pasikeitė, tapo
nepaprastai gražus, lyg liepsninga šviesa spinduliuojantis. Jame švietė
didi pagarba ir jaunatviškas gaivumas. Sudėjusi rankas, jausdama
artėjančią mirtį, pilna vidinio džiaugsmo, spindėdama visa savo dvasios
galia, ji ėmė giedoti savo gulbės giesmę tokiu meilingu balsu, kokio dar
niekas negirdėjo. Paskendusi džiaugsme ir turėdama savyje didžiausią
gėrį, ji širdingai tarė tokius žodžius: Pagaliau atėjo išsiilgtoji
valanda, o mano Viešpatie ir mano Sužadėtini! Atėjo laikas, kai mes
pasimatysime! Prisiartino šios žemės apleidimo valanda. Viešpatie,
palaimink mano išėjimą, tebūnie Tavo valia! Pagaliau atėjo valanda, kai
būsiu išlaisvinta iš šios tremties ir mano siela tavo akivaizdoje galės
gėrėtis tuo, ko ji taip labai troško.
Ji dažnai kartojo 50-tos psalmės žodžius: Manoji, Dieve, auka tai
širdis sugrudus. Graudžios, nuolankios širdies tu neatstumsi. (...)
Neatstumki nuo manęs savojo veido, prarast tavo šventąją dvasią
neleiski! Sutverk širdį man tyrą, o Dieve, many nepalaužiamą dvasią
atnaujink.
Ypatingai dažnai ji kartojo: Graudžios, nuolankios širdies tu
neatstumsi!
Visą naktį praleido dideliuose skausmuose, nuolat kartodama šios psalmės
žodžius. Ryte, laikydama rankose nukryžiuotąjį, atsigulė ant šono taip,
kaip tapytojai piešia atgailaujančią Magdaleną. Šioje padėtyje išbuvo
iki mirties. Jos veidas spindėjo, nes dvasia buvo nuolatiniuose
vidiniuose regėjimuose. Kai ji buvo arti mirties, veido išraiškia buvo
tokia džiaugsmingai nuostabi, jog atrodė, kad su ja kalbasi Viešpats ir
jai nuostabius dalykus rodo.
Taip ji išbuvo iki devintos valandos vakaro. Šią valandą jos skaisti ir
šventa siela ramiai ir švelniai atsiskyrė nuo kūno.
*
Visi minėti šv. Teresės raštai ir darbai aiškiai rodo, kad ji savyje
tobulai apjungė vidinę ir išorinę gyvenimo puses Morta ir Marija joje
draugiškai sugyveno. Tai atnešė gražių vaisių nesenstantį dvasinį
palikimą.
Skaityti šventosios raštus, kaip ir gyventi dvasinį gyvenimą, nėra
lengvas dalykas. Šių tekstų skaitymui reikia pastangų, susitelkimo ir
drąsos. Ar išdrįsime nusižeminti, šventosios vedami per pirmąsias savęs
pažinimo buveines? Ženkime ir į tolimesnes buveines, leiskime sielai
užsiauginti sparnus. Jie labai reikalingi šiais laikais, kai didėjantis
gerbūvis gerokai padidino žemės trauką. Ar pajėgsime pakilti, jei
neauginsime sparnų dvasios skrydžiui?
Pažvelk į savo dvasios rūbą:
Koks laikinumas, blizgesys.
Juk suskaičiuoti širdies dūžiai,
Ar dar gyva tavy viltis?
Tik ar aukštai kils tavo paukštė?
Ar sparnuose turės jėgos,
Jei tiek dienų laikei be maisto,
Kūno kalėjime be šviesos. (Elena Rančienė)
Aleksandras Žarskus
2008 m. gegužė |