Rimgaudas Sinkus
VI.
PLANETINĖ ERDVĖ
Mūsų
planetinė erdvė yra užpildyta elektromagnetiniais Saulės spinduliais.
Aplink Saulę orbitomis skrieja Merkurijus, Venera, Žemė su Mėnuliu,
kitos planetos. Jos nutolusios nuo Saulės skirtingais atstumais ir
sukasi apie savo ašis. Greiti Saulės spinduliai, liesdami paviršių,
skaito (skenuoja) planetų judėjimo duomenis, ir grąžina į planetinę
erdvę atgal. Tai - labai žemo dažnio bangos, jos dideliais periodais
skrieja Saulės elektromagnetinių spindulių audiniu. Veneros paviršius,
pavyzdžiui, per atmuštus Saulės spindulius sukdamasis skleidžia 243
dienų periodo bangą, Merkurijaus orbita atmuša 88 dienų periodo bangą,
Žemė atitinkamai 365,25 d. (orbita) ir 1 dienos (ašis) bangas. Dangaus
kūnų judėjimo periodus, tapačius atmušamų bangų charakteristikoms,
galime rasti astronomijos žinynuose. Šios bangos Saulės spindulių
audiniu vejasi viena kitą, sumuojasi arba atsiima, sudaro suminius
veikimo krypties vektorius. Skaitymo (atmušimo) bangoms
interferuojantis, kas kažkelintą atvejį jų amplitudės x ašies
atžvilgiu būna maksimalios arba minimalios, taip pat užima nulines
padėtis. Bangų forma yra sinusinė, svyravimo procesai vyksta ciklais ir,
norint nustatyti charakteringus tarpusavio sąveikos taškus, naudojamės
klasikinės mechanikos formule:
T = 1 : (1/T' - 1/T'')
T' vienos bangos
periodas dienomis,
T'' kitos bangos periodas dienomis.
Skaitomas (skenuojamas)
dangaus kūno bangos ilgis priklauso nuo orbitos, planetos skersmens.
Pavyzdžiui, Žemės paviršius besisukdamas kelia 0,4 mln. kilometrų
ilgio bangą, Merkurijaus orbita 115,8 mln. kilometrų bangą ir t. t. Jos yra
artimos žmogaus smegenų skleidžiamam bangų ilgiui, todėl jautresnių
žmonių sąmonė gali bangas fiksuoti. Apšviestą Mėnulio pilnatį,
pavyzdžiui, dažnas pajaučia.
Pagal anksčiau pateiktą formulę skaičiuojant Merkurijaus, Veneros,
Saulės, Žemės ir Mėnulio atmuštų bangų tarpusavio sąveiką matosi, kad
per metus susidaro 72 charakteringi atvejai. Ši situacija yra pastovi ir
nesikeičia, lyg būtų koks spaudas (matrica). Skaičiuojamieji taškai metų
bėgyje slysta, todėl grįžta į išeities padėtį po keleto, kelių
dešimčių ar net šimtų metų pertraukos. Pavyzdžiui, Veneros Žemės
charakteringas bangų sąveikos maksimumas grįžta į Žemę po aštuonerių
metų. Vieni ciklai tris, šešis, aštuonis ir t. t. kartų telpa į kitus ir
kažkelintais metais sudaro smarkesnę suminę bangą, nei įprasta.
Trikampiai, penkiakampiai, šešiakampiai, aštuoniakampiai žvaigždžių
simboliai atspindi tokių ciklų kartojimąsi. Tai gerai išmano astrologai,
ir nuolatiniame bangų sraute charakteringus sąveikų taškus bei ciklus
suranda kompiuterinių programų pagalba. Pažymėtina, jog skaičius 72
tinkamai dalijasi ir dauginasi iš 2, 3, 4, 6, 8, 9, 12
Jeigu būtų
įmanoma bangų sąveiką matyti šviesomis, pasijustume gyveną stulbinančių
spalvų šalyje, kur kiekvieną minutę ir akimirką vyksta žėrinčių šokių
vizijos. Jas regėjo mūsų Oskaras Milašius, sakydamas
ir ant didžiulės
tuštumos vis srūva kaip lietus šviesa
Pav. 1. Saulės vidinių
planetų sistema
Tyrinėdami Žemės, Saulės
ir vidinių planetų, įskaitant Mėnulį, sąveiką, pastebime įdomią
situaciją: sudėjus metinius bangų krypties vektorius, gaunasi uždaras
daugiakampis. Klasikinės mechanikos prasme tai reiškia, jog Saulės,
Merkurijaus, Veneros, Žemės ir Mėnulio skleidžiamos bangos sudaro vidinę
sistemą.
Ar uždara žemo dažnio bangų erdvė buvo žinoma senovėje? Taip.
Fragmentuokime žodį Zaratrusta. Tikslas perprasti šio vardo
esmę. Žinome, jog Merkurijus senovėje (liaudies dainos) buvo vardu
Zarelė, Saulė vadinama Ra, Mėnulis Selenė, o Žemė vadinta vardu Ta.
Taip pat nuspėjame, jog Venerą galima buvo vadinti Tpru. Kodėl Venera
galėjo būti Tpru? Todėl, kad Venera apie savo ašį sukasi lėčiau
(243 d.), negu apskrieja aplink Saulę (225 d.), - lyg pristabdytų save.
Tpru,.. tpru,
ir šiandien šitaip pristabdome arklius. Įstatę
žodžių fragmentus, gauname pavadinimo esmę: Za (Zarelė) Ra
(Saulė) T(p)ru (Venera) S (Selena) Ta
(Žemė) Zaratrusta. Zariai žinojo apie Saulės,
Merkurijaus, Veneros, Mėnulio ir Žemės sistemos buvimą. Sistema slepia
savyje mokslą. Šis pavadinimas, tikėtina, buvo pritaikytas istorinei
asmenybei, kuri šį mokslą pavertė teologine tiesa. Tokia asmenybė galėjo
būti ne viena. Žinojo apie šitos sistemos buvimą ir dangiai, tačiau
pastarieji dar žinojo Dausas, esančias už Žemės orbitos ribų, kuriose
yra daugiau zaratrustų. Beje, atmuštos dangiškos bangos veikia Žemę
ne tik paviršiuje, bet įsiskverbia ir gilumon. Tai liudija Karaliaus
kameros Cheopso piramidėje nustatytas išvestinis dydis 1,618, įeinantis
į aukso pjūvio skaičių eilutę. Kam reikėtų harmonizuoti kameros erdvę
su Dangumi, jeigu bangų spinduliai neprasiskverbtų pro akmeninius
blokus?.. Stebėtis skvarbumu netenka, nes tokios bangos yra beveik
tiesinės, greitos ir todėl labai aštrios.
Pulsuojančios Danguje bangos skatina Žemės paviršiuje ir giliau
vykstančius procesus. Šiai bangai atliepia požemiai, namų kvartalai,
bokštų, koplytstulpių stogelių kampai, dangoraižiai, giraitės, vandens
telkiniai, atskiri medžiai, akmenys ir t. t., todėl derėtų stengtis, kad
dirbtiniai statiniai indukuotų darną.
Tai gerai žinoma architektams, todėl norėtųsi, kad Nemuno saloje statomų
rūmų kontūrai ir spalvos derėtų su Kaunu, kad rūmai netaptų svetimkūniu,
šokiruojančiu miestelėnus ar svečius. Miesto tėvams derėtų priminti, jog
anksčiau, siekdami išsaugoti apibrėžtą kontūrą, giraitės pakraštyje net
šakos nulaužti niekam neleisdavome
Dievai, dievybės
Charakteringų sąveikų metu
bangos Žemės paviršiuje ir gelmėje indukuoja gyvybinių procesų vyksmą,
duoda impulsą gamtos virsmams vykti. Gamtos virsmų buvimą liudija
mitologija, kur virsmai įvardijami dievais arba dievybėmis. Taip
atsitiko todėl, kad lietuviai, kaip ir kitų tautų žmonės, kai kuriuos
daiktus, turinčius nesuprantamų savybių, sudievindavo (J. Lasickis
Apie žemaičių dievus, p. 84, Vaga, 1969, Vilnius). Todėl į mitų
personažus derėtų žiūrėti rimtai, nes, anot psichiatro Karlo Gustavo
Jungo, mitas yra labiau individualizuotas ir gyvenimą išreiškia
tiksliau, negu mokslas.
Mus domina skaičius 72. Knygoje Russkije vedy be pagrindinių dievų
minimi ir 72 eiliniai: Travič (Žolinis), Jagodinič (Uoginis), Zverinič
(Žvėrių), Doždič (Lietaus), Gribič (Grybų), Vodič (Vandenų), Klenič
(Klevų) ir t. t. Jonas Lasickis knygoje Apie žemaičių, kitų sarmatų bei
netikrų krikščionių dievus taip pat mini ne mažiau kaip 72 dievus ar
dievybes: Kirnis, Dugnai, Bezleja, Ezagulis, Ligiczus, Guboi, Krukis ir
pan. Nesuprantamiems vardams fragmentavimo būdu derėtų grąžinti prasmę:
Kirnis, tuomet, gal būtų Rinkis (uogų, obuolių ar grybų brandos
virsmo ir rinkimo pradžios metas), o Dugnai būtų Duknai
(užsnigimas). Junginys ziablia (rus. rudeninis arimas) su
veja (liet.) taptų Ziabliaveja ir tuomet atpažintume Bezleja
Biazleja - Ziableją, kuri reikštų rudeninio arimo vejų
pradžią, o Ezagulis Ežiagulys žemės virsmo
pavasariniam arimui pradžią, Ligičius Lyginčius gal reikštų
lygiadienių virsmą, Guboi Guboja išreikštų javų brandos tašką,
kuomet jau galima statyti gubas, Krukis reikštų žiemos
saulėgrįžos (galo apsisukimas) metą ir pan. Nebūtinai J. Lasickio
surinkti vardai reiškė gamtos virsmus, bet tai, kad dauguma jų tai
išreiškė, neabejotina. Be gamtos virsmų yra ir žmogaus dvasinio
gyvenimo virsmai. Dalis virsmų pavadinimų išliko iki šių dienų: Rasos,
Žolinė, Vėlinės, Kūčios, Kalėdos, Pusiaužiemis taip pat yra 72-ių virsmų
sekos eilėje ir šitie pavadinimai galėtų papildyti J. Lasickio sąrašą.
Suprasdami bangų, sklandančių ore, esmę, žyniai vaizdavo juos sparnuotų,
skrendančių būtybių pavidalu. Pavyzdžiui, Aukso saloje virsmų arba jų
ciklų dienos buvo vaizduojamos 6-ių sparnuotų žirgų simboliais.
Dabartinėje Lietuvoje virsmų polėkį namų lėkių forma vaizduoja
skrendantieji žirgeliai stogų galuose, jų erdvinę banginę prasmę
simbolizuoja ant lėkių išraižyti paukšteliai. Senųjų Lietuvos žemdirbių
mitologinėje religinėje sistemoje žirgo vaizdinys daugiaprasmis,
sinkretiškas: jis susijęs ir su chtoniškaisiais mitiniais personažais,
ir su dangiškosiomis dievybėmis, rašo Laima Nakaitė (Žalvariniai
senolių laiškai, Vyturys, 1991, Vilnius). Ten pat ji parodo ir
lėkių pavyzdžius. Neabejotini virsmų procesai, žmonių ryšiai su kosmosu
vaizduojami ir pateikiamoje prieverpstėje: žirgelis atspindi gamtos
virsmus nuo vasaros saulėgrįžos iki žiemos, o antrasis - virsmų skrydį
atgal, nuo žiemos saulėgrįžos iki Rasų šventės. Kita vertus, gal tie
periodai yra tarp lygiadienių? Žmonės simbolizuoja jų ryšį su kiekvienu
iš šių periodų. Verpstė yra susijusi su virsmų kiekiu: saulė (18
tarpelių) viršum gyvenimo širdelės atspindi 18 virsmų maksimumų,
kvadratas žymi tarpines būsenas (18 x 4 = 72), visa tai vyksta iliuzinių
bangų liepsnoje. Verpstėje pažymėti devyni ir du po tris (šeši) taškai,
rodantys virsmų ciklus, taip pat septyni tarpeliai - ciklai, sudarantys
virsmų liepsnos bazinį išeities tašką. Kiekvienas ciklas vaizduoja 11,3
metų tarpus tarp Saulės aktyvumo blyksnių ir, tuo pačiu, vidutinišką anų
laikų žmogaus gyvenimo trukmę - 79 metus. Verpstė gali būti susijusi su
Denderų Zodiaku: kosmosas, mat, yra sukimosi sukimasis apie sukimąsi.
Egipto šventyklų komplekse Denderų Zodiako ratas irgi sukasi. Vyrų
barzdose ir kepurėse yra po 13 brūkšnelių, žirgeliai turi po 13 karčių
gal anksčiau metuose buvo 13 mėnesių, orientuotų į virsmų grupes? Šios
prieverpstės raižinys veda į gilumą, kurios, bent kol kas, iki galo
suprasti negalime.
Kitose šalyse virsmų momentai buvo simbolizuojami varpo gausmu: Javos
saloje Borobodūre virsmus simbolizuoja 72 varpo formos stupos su
budinančios gamtą dievybės Budos atvaizdu kiekvienoje. Žmonių dvasinio
gyvenimo ir gamtos virsmus gražiai aprašo Algirdas Patackas ir
Aleksandras Žarskus (Virsmų knyga, 2002, Kaunas).
Pav. 2. Lietuviškų
žirgelių lėkiai ir prieverpstė, atspindintys gamtos,
žmonių ir dangiškosios sferos ryšių sąsajas.
Virsmų pavadinimai
tūkstančių metų bėgyje kito: vienur gamta budo anksčiau, kitur vėliau,
rudeninį arimą reikėjo arti taip pat nevienodu laiku. Be to, laiko
atžvilgiu, kad ir toje pačioje vietoje virsmai objektuose sąlyginai
galėjo nusikelti. Pavyzdžiui, esant vėlyvai vasarai, javų branda
(Guboja) nusikeltų į vėlesnį laiką. Išeitų, jog norint užtikrinti gamtos
procesų, įtakojančių kultūrų derlių, efektyvumą, globaliu mastu arba
bent jau didesnėse teritorijose reikėtų vykdyti virsmus rezonuojančias
apeigas. Lietūs tada gal lytų tinkamesniu laiku, ir vyšnios galbūt
žydėtų balčiau
Gamtos virsmų dievus ir dievybes jotvingiai, sėliai,
žemaičiai, suvalkiečiai ar alytiškiai galėjo vadinti skirtingais
vardais. Tuo paaiškinama lietuviškų dievų gausa ir įvairovė bei
viršesnių nebuvimas, nes kiekvienas virsmas metuose yra vienodai
svarbus.
Juokaujant galima pasakyti, kad po tūkstančių metų užrašinėtojai žymės:
Lietuviai, gyvendami prie Baltijos, turėjo dievus: Zoline, Pusiaužiemis,
Rinkis, Rasos
. Užrašys, o mūsų palikuonims ir vėl reikės prasmę
atstatinėti, nes kalboje gal bus naudojami, pavyzdžiui, techniniai
gamtos virsmų pavadinimai.
Charakteringų virsmo dienų buvimą nustatė ir šių laikų vokalinio meno
specialistai ir entuziastai, vadinantys save rimuviečiais. Ilgus metus
tyrę sutartines, jie nustatė grafiką, kai vienos ar kitos sutartinės
aidi geriausiai. Rimuviečiai sudarė geriausią sutartinių skambėjimo
laiką pagal melodijų rūšis. Eilučių autorius palygino tyrinėjimų metu
gautą grafiką su savo skaičiuote: skaičiuotė objektyviai patvirtina
rimuviečių gautą 72-ių dienų metuose skambėjimo grafiką. Štai kodėl
sutartinę (ar dainą) plėšiame kartais per jėgą, o kartais ji pati
skrenda iš lūpų vos bepradėjus: tinkamos sutartinės (dainos) atliepia
virsmo bangą. Sutartines, kaip ypatingą turtą, atsinešėme iš ten, iš
toli. Neseniai atrasta, kad atskiros rytinės Afrikos juodaodžių gentys
mūsų turtu, kaip paveldu, tebesinaudoja iki šiolei.
Pav. 3. Borobodūro
virsmų stupos Javos saloje.
Ilgiau neturint ryšio su
prigimties erdve, žmogus ima jaustis nepatogiai, nes kitur yra kitas
virsmų pobūdis (kitu laiku lyja, auga grybai, būna žiema vasara, kitu
rezonansu dirba miestų erdvės ir pan.). Norint prisitaikyti, reikia
daug laiko ir turi įsispausti į organizmą naujos gyvenimo kokybės
genetinis spaudas. Jis įsispaudžia į dezoksiribonukleininės rūgšties
(DNR) struktūrą. Žmonių genetinė įvairovė pasaulyje pasiskirsčiusi
netolygiai. Ją lemia populiacijų istorija, geografinė padėtis
rašo
genetikas profesorius Vaidutis Kučinskas. Atsidūrus naujoje vietoje,
reikėtų apsistoti kartomis ir tik tada, nuolat veikiant aplinkai,
galėtume tapti savais. Bazinio prigimties kokybės spaudo (72) tame
procese nederėtų prarasti, nes neaišku, ar tikrai naujoje vietoje bus
gyvenama kartomis. Tuo tikslu derėtų atsinaujinti įprastose erdvėse:
bažnyčiose, prie vandens telkinių, giraičių, ąžuolų, prie akmenų
senamiesčiuose. Atliepti malda, meditacijomis. Neskausmingo DNR
struktūrų pritapimo laikosi arabai, kurie bent kartą gyvenime grįžta į
savąją Meką, nustatytu maršrutu (banga) apeina religinį objektą ir
apeigomis atnaujina DNR pradą. Arabai kasdien, kur jie bebūtų, atsisukę
į Meką, kniūbsti puola ant kilimėlio (kūnas palinksta tam tikru kampu)
ir atlieka save identifikuojantį ritualą. Taip arabai ir išlieka
arabais. Mums toli iki jų pamaldumo, demokratiją dažnai suprantame kaip
palaidą neorganizuotumą, tačiau derėtų suprasti, jog tik virsmų
apeigomis senose vietose žmonės išlieka pačiais savimi arba analogišką
savą aplinką turi organizuoti naujojoje vietoje. Priklausymas pasaulinei
civilizacijai nereiškia priklausymo niekam. Pasaulinė civilizacija
pritapimo pagrindu vienija, bet ne unifikuoja žmones. Tai suprato
Aleksandras Makedonietis. Jis, ėmęsis globalizavimo uždavinių,
nereikalavo kitur keisti konfesinių kanonų, o atvirkščiai jiems
vykdyti atstatinėjo religines šventoves.
Globalizavimo idėja nėra nauja, kadangi senovėje, anot Egipto žynių,
pasaulį mes jau valdėme ir kiti mums, Atlanto giminei, teikė pagarbą bei
pirmenybę...
Tęsinys: VII dalis -
Laiko skaičiavimas
I dalis |