Aldona
Endziulienė
APIE ŠVENTES, ŠVENTIMĄ IR ŠVENTUMĄ
Jau kitą dieną po Vėlinių Vartotojų rojus
intensyviai ima rengtis Kalėdoms. Koks stropumas. Kalėdinių aksesuarų
vaizdiniai kaip gajos sėklos krenta į mūsų sąmonę ir netrukus suveši
atsakas kalėdinio pirkimo maratonas. Prieš pusantro mėnesio įžiebinėjamos eglutės, pokši fejerverkai, kviečia puošnūs šventiniai
renginiai. Sakysite, argi tai blogai, niurzgla? Ne, neblogai. Net labai
gražu, labai įspūdinga. Tik kuo čia dėtos Kalėdos? Tuo labiau šventos
Kalėdos? Ar šiame triukšmingame puošnių kalėdinių formų tvane, po
mėnesio maratono, kam nors įdomu aiškintis kas gi tos Kalėdos, ką
mums begali reikšti Kūčių stalas su pasninko valgiais, prakartėlė ir
šienas... Tai tarsi įvairovės dėlei, keistoka egzotika, atklydusi iš
kažkieno nostalgiškos atminties.
Ar ne čia šuo pakastas, kad mūsų šventės nebe šventos, kad jos
nebeatstato mūsų ryšių su Tikrove, nieko nebesako mūsų sieloms; jos
perka mus kasdieniniais pyragais, šūsnimis reginių. Bet ta gausa
nebesoti ir tas vanduo nebemalšina troškulio... Mes ištisą mėnesį
kartojame kalėdinę repeticiją, šventės laukimą paversdami daugkartiniu
jos pakartojimu ir pražiopsome tikrą adventinę sielos kelionę į galimą
atsinaujinimą.
Nieko nėra neskaniau už kasdieninį tortą, nieko nėra nuobodžiau už
kasdieninę šventę, - tai nei kūnui, nei sielai neteikia gyvasties. Nėra
judėjimo į išsipildymą džiaugsmo, nėra šventės kaip kopimo į perėją,
belaukiant naujo slėnio atsivėrimo, dingsta
atsinaujinimo-tikrumo-šventumo galimybės.
Nebėkime nuo esamos tikrovės, priimkime visas jos dovanas: ir tamsa,
darganos, šaltis, tuštėjimas turi ką mums pasakyti. Ruduo senų formų
apmirimo, nykimo metas. O gal gąsdina žodis mirtis? - tada tikrai
turėtumėte susirūpinti savo Gyvastimi. Formų mirtis, griovimas tik
vienas iš gyvenimo kūrimo elementų, įrankių. Visa krenta, nyksta, tolsta
kartu su paukščiais, kurių klyksmai nusitiesia į tolį kaip ilgesio
gijos... Nykstant formoms, spalvoms, naujai atsiveria erdvė, pati gamta
prityla, sumažina iš aplinkos mus pasiekiančios informacijos kiekį;
turime galimybę geriau girdėti, įsiklausyti ir išgirsti. Tylos,
susikaupimo, laukimo metas. Sielos nėštumas. Deja, mes tapome labai
praktiški, mes nebenorime nėštumo, tiks ir kūdikis iš inkubatoriaus, -
tegu kažkas išaugina, duoda šiek tiek pasidžiaugti. Tiesa, per
televiziją dar geriau, paprasčiau, - nusibodo, paspaudžiau mygtuką,
pakeičiau kanalą...
Kam berūpi kaip Mažajam princui augintis gėlę, stebėti, kaip ilgai ji
krauna pumpurą, kaip išskleidžia žiedą? Standartinėmis rožėmis, ne -
rožių standartu užversti prekystaliai, konservavimo-šaldymo sandėliai
panašūs į lavonines. Kažkaip sugebėjome išprievartauti netgi gėles.
Pabandykite prašnekinti tokias gėles, - jos be amo. Kaip ir mūsų nebešventos šventės. Kuo jos besiskiria viena nuo kitos?
Aksesuarais?
Čia eglutė su žaisliukais, ten kiaušiniai su kačiukais, visa kita
panašu: triukšmingi šventiniai renginiai, turtingi stalai, svečiai ir
dovanos, daug dovanų... Kuo daugiau tuo mažiau... Kai vieną ir kitą
kalną sutrupini iki smėlio jie nebesiskiria vienas nuo kito.
Vartotojiška pilnatvė gali reikšti tik viena prarandame kažką esmiško. Pilnatvė yra ne perteklius, o ryšio atstatymas. Deja, dar
niekada JIS nebuvo taip nelaukiamas, toks benamis mūsų šventiškai
išdabintuose būstuose. Mūsų sielos nebesišaukia Jo, mūsų pasaulyje Dievo
malonei nebėra vietos. Mes tapome patologiškai savipakankamais,
materialiaisiais dievukais. Rodos, švenčiame nebe gimimą, o išsigimimą,
nebe ryšio atstatymą, o mirties įteisinimą. Mūsų šventės tapo
groteskiškais šventimo (kaip grįžimo į šventumą, į tiesioginį ryšį,
tikrovę) pakaitalais. Kuo išraiškingiau švenčiame tuo mažiau šventumo.
Kuo tikroviškesni pakaitalai tuo mažiau tikrovės.
Nesu paranojiška ir nesakau, kad nereikalingos visos tos žavios raiškos
formos, bet jos negali būti prioritetinės. Forma seka paskui mintį.
Taigi ir kalbame apie mąstymą, kuris kuria regimąją akivaizdybę tą
mūsų bendrą sutartinę tikrovę, kurios nuostatų lyg ir turėtume
prisilaikyti, norėdami santarvės ir tarpusavio susikalbėjimo.
Nebegalėjimas pritarti visuotinei krypčiai ir konflikto mezgimasis
(deja, pakankamai ignoruojamas iš patenkintųjų pusės) būtų netgi
pozityvi atsvara. Blogybė kita visa, kas naujausia, efektingiausia,
lengviausiai perimama, tampa mūsų vaikų gyvenimo normomis, išoriškumas
tampa mūsų vaikų vienintele tikrove. Nes jeigu mes leidžiame nutrūkti
ryšiui jie jo taip pat nebeturi, nebeturi galimybės atkurti tą ryšį per
save. Belieka tikėtis, kad jiems pasiseks būti prikeltiems iš Esančiojo
malonės. Šaltoka darosi galimybių pertekusiame pasaulyje. Skurdu. Mums
išties labai labai reikia šventų Kalėdų.
Tad būkime atidesni kiekvienam, esančiam šalia mūsų dabar. Įsileiskime
jį į savo namus, savo širdį. Išgirskime jį, pamatykime jį, leiskime jam
pajusti, kad jis turi dalį mūsų gyvenime, o ne tik eilės numerį dovanų sąraše. Gal mums pasiseks ir mes pamatysime Kalėdų žvaigždę jo
akių danguje. |