MERGELĖ
MARIJA IR DERLIUS: NUO PRAPJOVŲ IKI DAGOS
Senąjame
Lietuvos kaime Žolinė buvo svarbiausia vasaros pabaigos ir rudens pradžios
šventė. Tai - pabaigtuvių, padėkos už visas vasaros gėrybes,
derliaus paaukojimo ir pašventinimo, o kartu - ir atsisveikinimo su želmenimis
bei gėlėmis - šventė. Žiloje senovėje ji buvo skirta padėkoti Žemei
gimdytojai ir atiduoti jai užaugusio ir subrendusio derliaus aukas. Priėmus
krikščionybę, šios deivės gimdytojos vieton stojo Motina-Mergelė
Marija. Senovės Latvijoje ši Marijos diena buvo vadinama Didžiosios
Maros, arba Motinos diena (plg. Mara, Morė, Marė, Marija...).
Taigi - Žolinių neįmanoma atskirti nuo svarbiausio liepos ir rugpjūčio
(priklausomai nuo oro ir mėnulio fazės) mėnesių darbo - rugiapjūtės,
jos pradžios ir jos pabaigtuvių. Tuo labiau, kad ir šio darbo pradžia
- Prapjovos, ir jo pabaiga - Žolinė simboliškai susiję ne tik su
motina Žeme, bet ir su Motina Marija.
Dar šio amžiaus pradžioje pati rugiapjūtė būdavusi kaip graži šventė,
darbas - kaip malda. Į laukus eidavę išsiprausę, baltais marškiniais,
švariais drabužiais apsirėdę - kad kitąmet rugiai būtų švarūs ir
svarūs. Nors vasarą basi vaikštinėdavę, rugiapjūtei nusinerdavę
pakulnes, pasisiūdindavę audeklo naginaites, pasilopydavę tvirčiau
padus ir drąsiai žengdavę į dygią rugieną.
Pjūties pradžia, vadinama prapjovomis, prapjautuvėmis ar pradėtuvėmis.
Pagal liaudies kalendorių Prapjovos sutampa su Švenčiausios
Mergelės Marijos Škaplierinės (liepos 16 d.) švente. Prapjovų
apeigos prasidėdavo procesija į rugių lauką, kur šeimininkė, atėjusi
su duona ir druska, prapjaudavo pirmąjį pėdą (pirmas tris saujas) ir
surišusi parsinešdavo namo, pastatydama jį garbingiausioje vietoje -
krikštasuolėje. Šis pirmasis rugių pėdelis buvo vadinamas Svečias.
Parsinešus namo, reikėjo svečią čestavoti, t. y. vaišinti,
kraunant ant stalo pyragus, kepant kiaušinienę. Svečias turi ir kitą
vardą, jis - Gaspadorius. Tačiau bendras šio svečio vardas - tai
Diedas, žodis, kuris reiškia maždaug dvasia, mitinė, nežmogiška
būtybė, bet drauge ir elgeta. Beje, nuo pjūties pabaigos visą
savaitę tęsis diedai, - duonos elgetoms dalijimo metas.
Pavaišintas Svečias išbūna kurį laiką gryčios kampe, iki rugių vežimo
į kluoną: jis ten pastatomas šalinėje arba tiesiog kampe, ir ant jo
kraunamas pirmasis javų vežimas.
Pjautuvais pjaudavusios moterys išeidavusios su aušra. Aukštaitės saulę
pasitikdavusios sutartinėnus. Diena po dienos siaurėdavę rugių rėžiai,
kol likdavęs mažas plotelis, dalyje Aukštaitijos, Dzūkijoje
barzda vadintas. Gink Dieve, jo nupjauti nederėdavę.
Nuobaigos, kitaip vadinamos dar pabaigtuvėmis, patalkiu, apjavomis,
rengiamos tą pat dieną, baigus pjauti paskutinįjį rugių barą ir iš
paskutiniųjų varpų supynus vainiką, vadinamą ievaru. Aplink
paskutinę nenupjautą rugių saują susėdusios pjovėjos, išravėję
jai atitinkantį žemės plotą ir užkasę tenai duonos su druska,
nesupjautus rugius supindavo į kasą, vadinamą ievaru, ir tik
tada jau nuskindavo nuo ievaro varpas ir įpindavo jas į pabaigtuvių
vainiką. Ši senovinė apeiga padeda suprasti, kad ievaru vadinamas, visų
pirma, ne pabaigtuvių vainikas, o paskutinė nenupjauta rugių sauja,
kurią išauginusi Žemė nuravima, pagarbiai apšvarinama (ne plika
ranka, o per prijuostę), kuriai aukų forma užkasama duona ir druska.
Baigiant pjauti, vengta paskutinio pradalgio, paskutinės saujos, Rytų
Lietuvoje manyta, kad ją nupjovusioji nesantuokinio vaiko susilauksianti,
suvalkiečiai tokį pjovėją Bobium vadindavę, vedybas jam pranašaudavę.
Aukštaičiai pravardžiuodavę Bambarėža, o rinkėją - Bambariša.
Vakarų Lietuvoje paskutinę rugių saują nupjaudavęs pats šeimininkas,
padarydavęs pėdelį, iš jo - vainiką, kuriuo būdavęs vainikuojamas
pats geriausias pjovėjas.
Žolėms pradžiūvus, skubėdavę rugius vežti. Vežiman baltą paklodę
tiesdavę, kad pakeliui nė grūdelis nedingtų. Dzūkijoje veždami pirmąjį
vežimą, bijodavę burną praverti, kad iš laukų pelės paskui nesektų.
Šeimininkas iš prapjovų Diedą iškėlęs ir peržegnojęs, nešdavęs
klojimo kertėn statyti, prie jo - kitus pėdus. Diedas rugius iki iškuliant
nuo pelių saugodavęs.
XVI a. po rugiapjūtės svirne su apeigomis nugalabydavę ožį, į dubenėlį
surinktu jo krauju laistydavę žemę, iškeptą mėsą valgydavę, kaip
ir čia pat vyrų keptus paplotėlius, kuriais vienas kitam svaidydavęsi
per židinio liepsnas. Šio amžiaus pradžioje po rugiapjūtės valgydavę
sūrio, rūkytos ar sūdytos mėsos, prieš Velykas gaminto skilandžio.
Na, o pabaigus visus darbus, rugpjūčio 15-ją
- jau švenčiama Žolinė, katalikų Švenčiausios Mergelės
Marijos dangun ėmimo šventė, gėlių ir žolynų šventinimo diena.
Krikščionims tai viena didžiausių Mergelės Marijos švenčių - jos
paėmimo į dangų prisiminimas. Ir pasirodė danguje didingas ženklas:
moteris, apsisiautusi saule, po jos kojų mėnulis, o ant galvos dvylikos
žvaigždžių vainikas (Apr 12, 1). Šitaip apaštalas Jonas aprašo
savo regėjimuose matytą Moterį - Bažnyčios, kovojančios prieš žemės
blogį, prieš biblinį slibiną, simbolį. Padavimas byloja, kad po Išganytojo
Motinos mirties apaštalai budėjo prie jos kapo. Petras patyrė, kad
Marija prisikėlė iš numirusiųjų ir Viešpats ją paėmė į dangų.
Atidarę patikrinti karstą, Marijos kūno neberado - karstas buvo pilnas
nuostabiausių gėlių. Marijos dangun paėmimo dogma paskelbta tik 1950
m., tačiau liturginis to įvykio minėjimas žinomas nuo V amžiaus.
Kaip jau pastebėjome, papročiai ir tikėjimai rodo, kad Mergelės
Marijos į dangų paėmimo bažnytinė šventė priglobė nemaža to
paties metų laikotarpio ikikrikščioniškųjų tradicijų, susijusių su
svarbiausių lauko darbų baigtimi, su vasaros ir rudens sandūra. Tą
patvirtintų ir lietuviškas šventės pavadinimas - Žolinė, Dzūkijoje
dar Kopūstinė. Būdingiausias tos dienos paprotys yra neštis bažnyčion
pašventinti įvairių vaistingųjų žolynų, darželio gėlių, rugių
vainikų, pirmųjų tų metų vaisių ir daržovių. Pavyzdžiui, dzūkės
į puokštę dar įdėdavo su visais lapais morką, griežtį, žirnių,
buroką, kopūsto galvą. Merginos nusipynusios pasišventindavo devynis
skirtingų augalų vainikėlius.
Pašventintų daržovių valgydavo visi šeimos nariai, padalydavo su pašaru
gyvuliams apsaugai nuo ligų. Šventintų javų grūdų įberdavo į
aruodus, užbarstydavo ant pirmosios sėtuvės, pradėdami sėją. Sudžiovintus
žolynus laikydavo pirkioje už šventųjų paveikslų, užėjus
griaustiniui, jais smilkydavo namus, susirgę gerdavo jų arbatėlę. Žolinių
puokštę net mirusiam karstan dėjo.
Senieji Žąslių apylinkių valstiečiai dar šio amžiaus pradžioje
buvo įsitikinę, kad iš dirvos usnis galima pašalinti taip: reikia vieną
usnį išsirovus drauge su kitais žolynais per Žolinę pasišventinti bažnyčioje,
o parnešus vėl ton pačion vieton įsodinti.
Aukštaitijoje mažą ar didelį vaiką palaidojusi mama iki Žolinės
obuolių neragaudavusi, o jei nusižengdavusi šiam papročiui, senolių
smerkiama buvusi, nes tikėta, kad Mergelė Marija vaikeliams obuolius
dalinsianti, sakysianti - tavo obuolį tavoji motina suvalgė - ir
nieko neduosianti. Taip vaikelis sužinosiantis, kad jau užmirštas,
nemylimas. Obuoliai - tarsi nematomi saitai tarp gyvųjų ir mirusiųjų
pasaulio.
Matyt, iš gilios senovės ėjo paprotys per Žolinę giminėms susitikti,
paviešėti. Tverečėnai net sakydavę: Kas neateina per Žolinę, tai
bus neturtingas. Vadinasi, būta pareigos bendruomenės šventėje
dalyvauti, nes nedalyvavimas užtraukia nelaimę. Galimas dalykas, kad šis
liaudies tikėjimas atspindi senovinį rudeninių sambarių, arba Dagos
šventės, paprotį: rudenį, kada jau visi javai nuimti ir suvežti į
klojimus, rengiamos keleto kaimų bendros vaišės. Joms alui grūdai iš
anksto suberiami. Šventės dieną ritualiniu būdu aukojama ir puotai
nuduriama gyvulių, jie čia pat verdami ir suvalgomi. Vaišėms
reikalinga duona taip pat išsikepama rituališkai: naujojo derliaus miltų
tešlos paplotėliai svaidomi iš rankų į rankas per ugnį, kol iškepa.
Tokiose bendruomenės vaišėse buvo prisimenami ir giminės mirusieji. Aišku,
kad nedalyvaujantis visuotinėje padėkos aukoje žmogus turėjo jausti
pats save pasmerkiąs nepalaimai, nes Dievo palaima lydi tik tą, kas
santarvėje sugyvena su gentainiais ir elgiasi pagal bendrijos priimtas
tradicines elgesio normas. Tad ir Žolinės papročiuose yra susipynę
senieji agrariniai bei mirusiųjų kultai, atsispindi giminės
solidarumas.
Visa tai šiandien jau pamiršta, ir todėl Žolinę dažnas laiko vien bažnytine
švente, dargi nesusimąstydamas dėl liaudiškojo jos vardo kilmės. O
juk gražu, kad taip darniai šioje vasaros pabaigos šventėje sutaria mūsų
kūnų maitintoja - Motina Žemė ir mūsų sielų gaivintoja - Atpirkėjo
Motina Marija.
Rasa
Ambraziejienė
Naudota Reginos
Merkienės, Algirdo Juliaus Greimo, Angelės Vyšniauskaitės ir kt. rašiniai.
|