Pranciškus
Asyžietis - šventasis meilės globėjas
Mes turėtume paisyti
erotinės jėgos, taip kaip ir dieviškos, angeliškos,
poetinės, dvasinės ar fizinės, kaip vienijančios ir
susimaišiusios galios, sakė Šv. Dionisijus iš Areopagito.
Pranciškus Asyžietis yra populiariausias oficialus
šventasis pasaulyje, galbūt ypač dėl to, kad jį plačiai
pripažįsta ir nekrikščionišką religiją išpažįstantys žmonės.
Jis yra populiarus ne tik dėl anuometinės bičiulystės su
ekologija, krikščionišku pamaldumu, savanorišku neturtu ar
netgi, nors tai ir arčiau tiesos, su džiaugsmu, kuriuo
Pranciškus patraukia mus daug labiau, nei mes sąmoningai
suvokiame jo gyvenimą o labiausiai dėl eroso, kurio
vakarietiška krikščionybė visai nepaisė. Būdamas aistringas
iki savo širdies gelmių, Pranciškus suteikia mums reikalingą
leidimą gauti meilės palaiminimų savo pačių gyvenimuose. Ar
jis pats sąmoningai pasišventė tam? Ar pats Pranciškus
tobulai ėjo eroso keliu? Abiem atvejais atsakymas yra ne.
Tačiau populiarumas kartais liudija apie bendruomenės
suvoktą dovaną, nors tuo tarpu pats apdovanotasis gali gerai
nesuvokti turįs tą dovaną.
Pavyzdžiui
kodėl bitlai buvo taip neįtikėtinai
(net jiems patiems) populiarūs? Atleiskite už šį šuolį nuo
Pranciškaus iki Džono, Polo, Džordžo ir Ringo, bet šie
keturi vyrai tikrai sensacingai sužadino archetipinę
gaivališką energiją, kuri milijonams žmonių padėjo
atsiverti, išgyventi bendrystę kartu klausantis muzikos ir
beveik pagarbiai laukti naujo albumo pasirodymo, kas mūsų
laikais jau atrodo seniai pamiršta. Kaip ir šv. Pranciškus,
bitlai tik iš dalies buvo atsakingi už tai, kad juos sekiojo
visame pasaulyje jie kūrė muziką ir rūpinosi savo
pasirodymais. Bet jie specialiai nesistengė sukelti hormonų
audrų, adrenalino, apžavėti, pakerėti, leistis į slėpiningas
keistas vienkartines vidines ir išorines keliones su ištisa
karta, ar sudėtingai pristatyti savo asmenybes, kas nubloškė
juos į jų fanų širdis ir mintis, tiesa, dvasiškai. Erotas
išties gerokai padirbėjo dėl šios legendinės ketveriukės ir
per ją pasauliniu mastu.
Taip pat buvo ir su Pranciškumi iš Asyžiaus. Jo talentai,
meninės dovanos, dvasiniai regėjimai ir asmeninis
patrauklumas nuostabiai atitiko to meto dvasią, ir jo įtaka
pasklido daug toliau, nei jis kada buvo numatęs. Tai tęsiasi
ir šiandien - mes jaučiame trauką prie jo, nes esame
dvasiškai ir psichologiškai išalkę daug labiau, nei
alkstame palaimos ar maitinančio bitlomanijos siautulio
dėl eroso patvirtintos krikščionybės.
Prieš pažvelgdami į konkrečius Pranciškaus aistringumo ar
erotiškumo pavyzdžius, pabandykime suprasti šią dažnai
neteisingai suprantamą ir universalią jėgą. Kas yra erosas?
Arba - kaip mitologija aiškina, kas buvo Erotas? Prašau
nepamiršti, kad aš čia neskatinu asmeninio ar visuotinio šio
senovės dievo garbinimo, bet mėginu iškelti ar akcentuoti
tas stiprias energijas, kurioms šis dievas atstovavo. Erosas
buvo senovinis mūsų šių gyvybinių, gyvybę teikiančių jėgų
vaizdavimo arba įsivaizdavimo būdas.
Pagal Hesiodo senovės graikų panteono skaičiavimus (tai
seniausias užregistruotas skaičiavimas, maždaug vienalaikis
su Homeru), Erotas įvardytas kaip vienas iš keturių
pirmapradžių dievų (su Chaosu, Gaja ir Tartaru),
kosmogoninių jėgų. Ir kokia buvo jo reikšmė? Kaip jį galėjo
įsivaizduoti žmonės senovėje, ką jis simbolizavo, kas
suteikė jam tokią svarbą? Patrauklumas. Seniausia šio žodžio
reikšmė - potraukis kam ar ko nors link; XI a. pradžioje
taip įvardijama jėga ar galia, kuri pritraukia dvi
priešingas esybes vieną prie kitos. Visomis šiomis prasmėmis
erosas tolygus patrauklumui, žavumui, traukai. Potraukis
dieviškumo, dievybės, Dievo link. Trauka tarp dieviškumo ir
mirtingumo. Trauka tarp viso to, ką mes manome esant kaip
svorio jėgą ir elektromagnetizmą tai buvo Eroto dovanos!
Tai yra visos seksualinio potraukio formos. Ir, anot
Platono, svarbiausias dalykas, priskirtas erosui, yra mūsų
potraukis Grožiui. Šis Grožis palaipsniui mus veda mūsų
pačių dieviškųjų ištakų link, skatindamas, kad Dievo pasėtas
grūdas gražiai noktų mūsų širdžių soduose. Taigi tuo būdu
jaučiame potraukį visai kūrinijai ir mūsų Kūrėjui.
Skamba pranciškoniškai? Turėtų
Kadangi patrauklumas reiškia
susiejimą, ryšį, o Pranciškus ilgai buvo aukštinamas kaip
visuotinės bendrystės šalininkas, tai yra vadinamas
krikščioniu pranašu, skelbiančiu bičiuliškus santykius tarp
kiekvienos būtybės, kiekvienos rasės ir rūšies, kiekvienos
galaktikos, ir kiekvienos subatominės dalelytės. Erosas yra
tikras įkvėpimas, prasiskverbiantis per Kūrinijos giesmę.
Mes žinome tai, net jei baiminamės tai pripažinti.
Tačiau kodėl mes bijome pripažinti ką nors taip giliai,
begaliniai džiaugsmingo? Kodėl dažnai jaučiam būtinybę
kontroliuoti ar suvaldyti beribį, eroso pripildytą
Pranciškaus Asyžiečio džiaugsmą, paversti jį gerai išauklėtu
ir tvarkingai miesčionišku?
Vienas iš atsakymų gali būti tai, kad erosu prisidengiama
dėl kiekvieno trokštamo tikslo (prisiminkime kad ir
branduolio skilimą kaip traukos procesą ir vandenilio
bombos sukūrimą). Erosas nekreipia dėmesio į konservatyvią
ortodoksiją ir nepaiso jokių ribų. Erosas iš prigimties yra
natūraliai laukinis ir nežabotas, neprijaukintas: potraukis
anapus dogmų ir taisyklių, todėl visada taisyklių
saugotojams atrodantis šiek tiek gąsdinantis, grėsmingas.
Ir, jei mes esam sąžiningi, jis visada šiek tiek trikdo mūsų
pačių stabilumo ir tvarkos jausmą.
Kita priežastis, kodėl mes vis dar jaučiamės nejaukiai dėl
eroso, - tai, kad jis tiek daug iš mūsų reikalauja. Erosas
įteikia ir rožę, ir spyglių. Mano širdis gali nerūpestingai
giedoti garbinimo giesmę skulptūrai, saulėtekiui,
simfonijai, bet jei aš matysiu tik fizinę šių dalykų pusę,
liksiu aklas šių kūrinių Šaltiniui. Erosas netoleruos šio
Šaltinio įžeidimo. Mes galim ekstaziškai mylėtis, bet jeigu
mes matome tik mylimojo kūną, erosas pasitraukia, ir mūsų
aistra lieka tik paprasčiausiu geismu.
Drausmingas gerai išauklėtos širdies atsidavimas leidžia
pažvelgti į meilės aktą kaip šventą, sakramentinį, ar tai
būtų mylėjimasis kaip romanas, meno forma, ar netgi kaip
socialinė reforma. Erosas reikalauja pripažinti jį
sakramentiškai, nes jis turi svarbią paskirtį - per mūsų
potraukius patraukti mus prie Dievo.
Pranciškus puikiai žinojo, kas yra eroso aistra ir saldžiai
kartus žavesys. Iš dalies dėl šio žinojimo jis taip
puoselėjo savo širdį, kaip darė visi jo laikų trubadūrai ir
alchemikai, kad tai, kas buvo išoriškai gražu, kartu
atskleistų ir dvasinį grožį. Atvėręs savo širdį eroso
dovanotam nepasotinamam troškimui ir skatinamas šio ilgesio
sukeltų kančių išugdyto atkaklumo, Pranciškus savyje nutiesė
tiltą per iliuzinę bedugnę tarp materijos ir dvasios.
Kiekviena gyva būtybė ir kiekvienas daiktas buvo kaip meilės
švyturys, atspindintis Dievo erotinį švytėjimą (ar tai gali
kelti nuostabą kultūroje, kuri šiurkštų sensacijų vaikymąsi
vertina labiau nei grožį ir išplėšė širdies ugdymą iš savo
mokyklų, kad erosas galėtų gyvuoti tik išvien su
paprasčiausia pornografija?).
Šis supratimas nušviečia dar vieną aspektą, kodėl mes bijome
eroso. Jo tikroji prigimtis yra taip ir neišsipildyti,
pasilikti ilgesyje. Tai visiškai atspindi trubadūrų požiūrį
į meilės nuotykius (širdies nuotykius, patirtus moters taip
pat dažnai ir kūrybiškai, kaip ir vyro). Prisiminkime
daugybę Biblijos vietų, kur poetiškai aprašomas
nesibaigiantis dieviško Mylimojo ilgesys! Žymus vokiečių
romantinis poetas ir mistikas Novalis kartą rašė: Mylėti -
tai visada jausti atsivėrusią tuštumą, visada turėti atvirą
žaizdą. Aš tučtuojau prisimenu pervertą Jėzaus kūną ant
Kryžiaus, regimą dieviškojo ilgesio žaizdą, visada buvusią
atvirą mūsų meilei ir mūsų abejonėms. Šioje mirties
akivaizdoje, tuo metu, kai mūsų troškulys buvo numalšintas,
tuo metu, kai žaizda užsivėrė, ji liovėsi mums dariusi įtaką
ir lydėjusi.
Tuomet erosas yra nuolat vykstantis nukryžiavimas. Tai
troškulio kryžius, kurio skausmą mes paprastai stengiamės
apmarinti, pasitelkdami pakaitalų. Neliesdami tikrojo savo
troškulio šaltinio, šie menkesni malonumai nesugeba mūsų
patenkinti, tačiau, didėjant dieviškajam ilgesiui, bent jau
turi galimybę pažadinti mūsų širdis. Taip palaipsniui,
veikiant šventojo Grožio perkeičiančiai meilei, gali gimti
gilesnis ilgesys. Šiam procesui reikia didelio atkaklumo, ir
erosas vis drąsina mus, kad galim kreiptis užtarimo į
Palaimintąjį Šventąjį, kuris pats ilgisi mūsų.
Su pašėlusia mylimojo aistra meldėsi Pranciškus. Išlikdamas
trubadūru, švelnios širdies žmogumi, Pranciškus išliko
erotiškai stiprus, vis giliau įeidamas į vienybės slėpinį,
kuris jį sužavėjo. Toks didis buvo jo aistringos meilės
Dievui ilgesys, kad jis net pasitelkė kūniškos mirties
erosą. Pranciškus turėjo savo paties silpnėjančios sveikatos
žaizdą ir kankino kūną, plačiai atvertą sesers Mirties
atėjimui, garbindamas ją malda, kaip kiekvienas trubadūras
garbintų savo mylimąją. Nei jums, nei man nėra lemta
sužinoti, tačiau aš tikiu, kad tame kitame krante, anapus
išsilaisvinimo iš jų eroso pripildyto glėbio, Pranciškaus
palaimintas ilgesys buvo galutinai išpildytas jo dangiškojo
sužadėtinio.
Norisi palinkėti sau ir jums, kad galėtume padėti vienas
kitam ištvermingai išlikti atsidavusiais savo troškimų
atvertoms žaizdoms, kad išdrįstume mylėti ir leistis būti
mylimiems nesispyriodami, kad išsaugotume meilę, nepaisydami
savo sugadintų supratimų ir klaidinamo meilikavimo, kol mes
taip pat tapsime erotiniais tiltais, jungiančiais kiekvieno
apgaulingo dualizmo padalijimą: šviesą ir tamsą, dvasią ir
materiją, žmogiškumą ir dieviškumą, vyrą ir moterį, turtingą
ir vargšą, krikščionį ir nekrikščionį, konservatyvų ir
liberalų, tiesų ir kreivą, gyvenimą ir mirtį. Įkvėpti
Pranciškaus Asyžiečio, šventojo eroso dainiaus, mes galime
giedoti nesibaigiančią Giesmių Giesmę, kosminę mūsų Kūrėjo
harmoniją.
Po obelimi žadinau tave.
Ten tavo motina kentė gimdymo
skausmus su tavimi,
ten kentė gimdymo skausmus ta, kuri
tave pagimdė.
Dėk mane kaip antspaudą ant
savo širdies,
kaip antspaudą ant savo rankos!
Juk meilė stipri kaip mirtis,
aistra nuožmi kaip Šeolas.
Jos kaitra kaip ugnies kaitra,
nenumaldoma liepsna (iš Giesmių giesmės)
David Elliott,
Bernardinai.lt, 2006 |