Šventojo Pranciškaus malda
Iš
saldžių kičinių paveikslėlių ar net kai kurių filmų apie
šventąjį Pranciškų daugelis gali susidaryti šio didžio
šventojo klaidingą įvaizdį. Dažnai žmonės mato Pranciškų
kaip labai aktyvią ir labai lengvai evangelizuojančią
asmenybę, apsuptą paukštelių ir gyvulėlių iš visų pusių.
Greičiausiai toks šventojo Pranciškaus įvaizdis ir nėra
visiškai klaidingas, bet jis neatskleidžia viso paveikslo ir
užgožia galimybę pastebėti pagrindinį dalyką šventojo
gyvenime, jo veikloje ir mokyme.
Labai reikšminga scena šventojo Pranciškaus gyvenime, kuri
pakeitė jo kryptį, buvo ta, kai jis grąžino rūbus savo tėvui
ir viešai pareiškė, kad nuo to momento jis sakys: Tėve
mūsų, kuris esi danguje. Nuo tada prasidėjo brolijos
giesmė jo gyvenime. Pranciškui kiekvienas tapo broliu
ir seserimi, nes visi yra sukurti to paties Dangiškojo Tėvo.
Maža to, Pranciškaus gyvenimo pavyzdys yra sekti mūsų
Viešpaties Jėzaus Kristaus pėdomis, nes Jėzus yra
vienintelis Tėvo Sūnus, kuris yra tobulas, klauso Tėvo ir
yra Jo mylimas. Pranciškus nematė geresnio būdo sekti Jėzumi
ir vykdyti Tėvo valią, kaip tik gyventi evangelinį gyvenimą
gyventi Evangelija, kuri yra Dievo Žodis - kelias,
tiesa ir gyvenimas.
Geriausiai šventąjį Pranciškų mes galime pažinti iš jo
paties palikto rašytinio palikimo raštų, kurie yra pats
geriausias Poverello pristatymas. Šiame rašiny aš
paėmiau tik mažytę šventojo Pranciškaus raštų dalelę
Ankstesniosios regulos (arba nepatvirtintosios regulos
Regula non bullata (RNB)) XXII skyrių. Kai kurie
autoriai laiko šį skyrių testamentu, kurį Pranciškus
paliko savo pasekėjams, prieš išvykdamas į Artimuosius Rytus
1219 metų vasarą, kiti tai laiko jo Evangelinės mokinystės
formuluote, sinteze ar maldos katekizmu, taip pat šiame
kontekste tai yra Pranciškoniško gyvenimo santrauka (Francis of Assisi, Early Documents vol. I, p. 79).
Po atsivertimo Pranciškaus gyvenimas visada buvo maldos
gyvenimas. Jis pats tapo malda, kaip rašo šventojo
biografas Tomas Celanietis. Maža to, Pranciškus vien tuo
nepasitenkino, jis norėjo perduoti šį gėrį savo broliams ir
kiekvienam sutiktam žmogui. Pranciškus kuo puikiausiai
suprato, jog jis nesugebėtų ištverti sekdamas Kristų ir
darydamas gera, tuo būdu pašventinant pasaulį be Tėvo,
Sūnaus ir Šventosios Dvasios pagalbos. Kaip tik dėl to jis
visą laiką reikalaudavo iš savo brolių, kad jie visada
pasiliktų maldos dvasioje. Mano visi broliai:
įsidėmėkime į tai, ką Viešpats sako... (RNB XXII).
Klausydamasis Dievo Žodžio, Pranciškus visada stengėsi
gyventi juo ir jį įkūnyti savo gyvenimo pavyzdžiu. Jėzus
Kristus, kurio pėdomis mes turime sekti, savo išdavėją
vadino bičiuliu... Pranciškus ne tik nori taip pat
elgtis, bet taip pat jis žino, kodėl turi taip elgtis:
todėl, kad per mūsų priešus mes tampame stipresni ir įsigyjame
amžinąjį gyvenimą per tai, ką jie mums suteikia. Pagal
šitokį jo požiūrį mes atpažįstame Pranciškaus poziciją būti
mažesniuoju broliu visiems darant gera Jėzaus vardu:
Kas duos jums atsigerti taurę vandens dėl to, kad
priklausote Mesijui, - iš tiesų sakau jums, - tas nepraras
savo užmokesčio (Mk 9, 41).
Čia plačiau atsiskleidžia ir išmaldos rinkimo prasmė. Tai
nėra tik prašymas gerų daiktų ar maisto, bet tai - Dievo
atlygio dalijimas žmonėms. Kai mes darome gera Kristaus
vardu, mes šventiname pasaulį vadinasi, mes darome Dievo
darbą ir vykdome Jo valią. Pranciškus niekada nereikalavo iš
žmonių daryti gera, bet savo elgetavimu jis jiems davė šansą
daryti gera ir tapti panašesniems į Dievo vaikus. Rinkdamas
akmenis bažnyčių remontams, Pranciškus kreipdavosi į žmones:
Vienas akmuo vienas palaiminimas, du akmenys du
palaiminimai.
Po atsivertimo greičiausiai yra tik vienas atvejis, kai
Pranciškus vartojo žodį neapkęsti. Šį žodį jis
vartodavo, kai kalbėdavo apie kūną. Kūną Pranciškus
asocijavo su visų ydų ir nuodėmių šaltiniu. Kūnas, kaip
toks, Pranciškui nebuvo blogas dėl to, kad tai taip pat yra
Dievo dovana. Tad ką jis turėjo omeny sakydamas, jog iš kūno
kyla visoks blogis? Pranciškus sako, kad velnias puola
žmones, gundydamas tarnauti mūsų pačių poreikiams, o būtent
kūniškiems atsitveriant ar atsiskiriant save nuo kitų, tik
imant ir kaupiant ir nesidalijant su kitais. Tokį elgesį
Asyžiaus neturtėlis vadina blogu, nes, kai atsiribojame nuo
kitų, tada iš mūsų išeina pikti sumanymai,
paleistuvystės, vagystės, žmogžudystės, svetimavimai,
godumas, suktybės, klasta, begėdystės, pavydas, šmeižtai,
puikybė, neišmanymas (Mk 7, 21-22). Visos tos nuodėmės,
ydos ir nedorybės rodo ties savimi susikoncentravusią ir tik
savimi besirūpinančią asmenybę, kuri nemato Dievo gerumo ir
Jo didžių stebuklų bei dovanų žmonių gyvenimuose.
Pranciškus neliepia visiems, kurie nori gyventi Evangelija,
palikti pasaulį ir sekti juo. Bet tiems, kurie jau paliko
pasaulį, pagal šventąjį Pranciškų, nelieka nieko kita, kaip
tik sekti Kristų. Kažkur esu girdėjęs sakant, kad yra labai
liūdna, kai broliai renkasi sekti Kristų, bet to nedaro.
Šitoks požiūris reikalauja gyvenimo radikalizmo
Evangelinio gyvenimo. Jei renkamės sekti Kristų, tada
nelieka vidurio arba kompromisų kelio, bet tik visiško
atsidavimo ir paklusnumo Kalvarija. Kad galėtume tai
įvykdyti, turime buti budrūs ir niekada nepaliauti kreipti
žvilgsnio į savo mokytoją, ir visada pasilikti maldos
dvasioje. Broliai yra gera dirva Dievo žodžiui, kai jie: klauso
žodžio, išsaugo jį taurioje ir geroje širdyje ir duoda
vaisių kantrumu. (Lk 8, 15).
Kartą teko dalyvauti vieno kunigo vedamame susikaupime apie
Gavėnios pirmo sekmadienio Evangeliją. Ir jis paklausė, kiek
iš dalyvaujančiųjų tame susikaupime tikį velnio egzistavimu.
Tikrai buvau nustebintas, kad daugelis (daugiau kaip pusė
dalyvių), netgi kai kurie vienuoliai ir vienuolės netikį,
jog velnias egzistuoja ir veikia. Neabejoju, kad šventasis
Pranciškus irgi būtų nustebintas. Jis sako: Saugokimės
piktumo ir klastingumo Šėtono, kuris nenori kad kas keltų
savo mintis ir širdį Dievop. Čia viskas yra labai
paprasta: jei mes esame budrūs, mes atpažįstame blogio
vaisius ir stengiamės jų atsikratyti, o jei netikime blogiu,
mes paprasčiausiai negalime matyti jo vaisių. Tada pradedame
blogį vadinti geru. Šėtonas nenori, kad jį žmonės tikėtų,
tada jis gali nekliudomas veikti. Maža to, didžiausias
skirtumas tarp šėtono ir Dievo veikimo metodų tas, jog
Dievas sako: tarnauk man ir būsi laimingas, tuo tarpu
šėtonas sako: tarnauk sau ir būsi laimingas. Kuris iš
jų yra tiesa? Pranciškus rado tiesą, apglėbdamas neturtą ir
pabučiuodamas raupsuotąjį...
Priemonė atpažinti ir pripažinti šį gėrį yra nuolatinis
buvimas ir gyvenimas Dievo Dvasia. Dievas parodė tobulo
tarnavimo pavyzdį, nuplaudamas mokiniams kojas ir
atiduodamas gyvybę ant kryžiaus už nusidėjėlius, kuriuos
vadino draugais. Būtent dėl to Pranciškui buvo labai svarbu
ne tik galvoti apie Dievą ir melstis Jam, bet taip pat
padaryti savo širdį Dievo gyvenamąja vieta ir Jo būstu. O
tai reiškia būti klusniu ir tyros širdies neturtėliu. Savo
išbandymuose Pranciškus tvirtai laikydavosi Tėvo kaip savojo
Abba tėvelio. Jis taip pat mokė beraščius brolius melstis
Tėve mūsų kaip maldą nemokantiems skaityti
brevijoriaus.
Pranciškaus malda yra malda mylimo sūnaus mylinčiam Tėvui.
Mylimo sūnaus, kuris nėra vertas tos didžios meilės.
Pranciškus kuo puikiausiai tai suprato ir buvo padrąsintas
pavyzdžio Sūnaus, kuris jau yra tobulai įvykdęs Tėvo valią
ir palikęs mums tobulo gyvenimo pavyzdį kad mes vieni
kitus mylėtume, kaip Jis mus mylėjo. Imdamas Sūnaus mokslą
giliai širdin, su Šventosios Dvasios pagalba Pranciškus
nuolat ir budriai darė savo širdį Švenčiausiosios Trejybės
gyvenamąja vieta ir mielu būstu. Jis taip pat ir brolius
mokė niekada nepaliauti melstis ir visada likti maldos
dvasioje. Pasilikdami Dievo meilėje ir gyvendami su Dievu,
Pranciškus ir jo broliai galėjo tarnauti vieni kitiems
neveidmainiška meile ir taip įvykdyti didžiausią mūsų
Viešpaties įsakymą.
Br. Antanas Blužas OFM,
Bernardinai.lt, 2006 |