angelai - kas jie tokie?
Angelai ir vėl tapo labai madingi. Kyla klausimas, kaip
tokie nuostabūs padarai šitiek laiko galėjo išbūti nemadingi?
Juk bent jau iš visos dabartinės literatūros galime
įsitikinti, kokie jie neapsakomi ir fantastiški: "Dievas
sukūrė angelus tam, kad išlaikytų visatą ir pagelbėtų
žmonijai..."; arba: "visi gyvūnai, augalai ir mineralai,
planetos, žvaigždės ir vėjai turi angelišką protą, esantį už
jų"; net visur esantys: "Jie gali būti kokio tik nori
pavidalo"; su išskirtinai tik geromis savybėmis ir vien
geram tikslui: "Visi angelai iš esmės yra meilės angelai".
Jie egzistuoja vien tam, kad mus saugotų, guostų, mums
padėtų ir vadovautų, žodžiu: "Nebijok. Viskas gerai. Nieko
kito nėra, tik meilė". Todėl visai pritariu, kai dabartinės
angelų manijos kritikai šiuos antruosius mūsų gyvenimo
pilotus pajuokiamai vadina "keistaisiais go go šokėjais".
Bet tai dar ne viskas. Yra nuomonių, kad angelai gyvena
mumyse ir mus pažįsta geriau negu mes patys. Be to, esą į
daugelį angelų galima kreiptis maldomis bei tam tikrais
specialiais ritualais. Angelai sargai "sergsti" beveik visas
mūsų gyvenimo sferas, vietoves, bažnyčias, altorius, šeimas,
dorybes, gamtos reiškinius ir t. t. Ypatingai mylimi ir
gerbiami asmeniniai angelai sargai. Kai kurie "pranašai"
kaip Rudolphas Steineris įsitikinę, kad mes irgi, laikui
atėjus, pavirsime angelais.
Pastaraisiais metais angelų galias labai "praplėtė"
daugybė pasirodžiusių filmų bei serialų. Pavyzdžiui, filme
"Angelų miestas" angelas (N. Cage'as) įsimyli paprastą
moterį (M. Ryan). Panašūs jausmai jau pastebimi ir
garsiajame filme "Dangus virš Berlyno" (rež. vokietis W.
Wendersas). Režisierius Spielbergas šią temą išbandė filme "Always".
Johnas Travolta "įkūnija" angelą "Michael". Filme
"Pamokslininkų žmona" D. Washingtonas vaidina simpatišką,
visų anytų numylėtinį angelą sargą.
Taigi angelai vėl madingi. Bet kas iš tiesų apie juos
žinoma, ką mes žinome apie angelus? Šia tema noriu pasiūlyti
nedidelį testuką, tačiau biblinį, nes Biblija yra
vienintelis visai patikimas informacijos apie angelus
šaltinis.
1. Ką reiškia žodis "angelas"?
(1) Sargas
(2) Pasiuntinys
(3) Guodėjas
Graikų kalbos žodis angelos (kaip ir hebrajų
malak) reiškia "pasiuntinys, kurjeris, reprezentantas".
Taigi angelas yra pasiųstas nešti žinią. Kyla klausimas:
kieno žinią? Kieno jis yra pasiuntinys, ką reprezentuoja?
Biblija į šiuos klausimus atsako trumpai ir aiškiai: angelai
yra Dievo pasiuntiniai. Jie niekur neatstovauja asmeniškai
savęs, bet visuomet aukštesnę instanciją Dievą. Todėl
neretai jie vadinami "angelais iš dangaus" (Gal 1, 8), nes
jie ne iš kažkur, o iš dangaus, nuo paties Dievo.
Be angelos/malak, Biblijoje dar vartojami ir kiti šių
būtybių apibūdinimai: šventieji, žvaigždės, dangaus
kareivija, Dievo sūnūs ir t. t.
[teisingas atsakymas 2]
2. Kokie yra angelai?
(1) Asmeniškumą turinčios dvasinės būtybės
(2) Šmėklos
(3) Žmonių fantazijos vaisiai
Angelai kaip ir Dievas yra bekūnės (Hbr 1, 14),
nemirtingos (Lk 20, 36) dvasinės būtybės, bet sukurtos, kaip
ir žmonės (Kol 1, 16). Job 38, 47 paaiškina, kad jie
egzistavo dar prieš žmogaus sukūrimą. Tai maždaug ir viskas.
Žydų tradicija dar teigia, kad angelai buvo sukurti antrą
pasaulio kūrimo dieną. Tačiau iš tikrųjų Pradžios knygoje
jie, ko gero, neminimi, nes jie nėra kaip kad visa
kūrinija pavaldūs žmonėms.
Daugybė Biblijos vietų liudija, kad nors angelai yra
bekūniai, tačiau gali įgauti žmogišką pavidalą, ateiti į
žmonių pasaulį ir jame veikti. Angelai yra asmeniškos
būtybės, turinčios valią, protą ir jausmus (Lk 15, 10). Ir,
be abejo, tikrai egzistuojantys!
N. Geisleris gerai apibūdina angelų gyvenimo pliusus ir
minusus:
"Nė vienas angelas negali numirti nuo sugedusio maisto,
tačiau ir nė vienas negali pasimėgauti gardžiai apskrudusiu
kepsniu. Nė vienas angelas niekada nėra nuskendęs, bet ir nė
vienas niekada nėra mėgavęsis plaukiojimu arba važinėjimu
vandens slidėmis. Nė vienas angelas niekada nebuvo
išprievartautas, bet ir nė vienas nepatyrė sekso malonumo ir
niekada nesidžiaugė savo vaikais (Mt 22, 30)".
Teisingas atsakymas 1]
3. Ar angelai yra dievai?
(1) Taip
(2) Ne
(3) Ne, tačiau pusdieviai
Angelai turi daugiausia dieviškų bruožų iš visų sukurtų
būtybių (dvasinis pavidalas, nemirtingumas). Tačiau jie
neturi nė vieno svarbaus dieviško atributo: nėra visažiniai
(Mt 24, 36; 1 Pt 1, 12), nėra visur esantys (vienu metu gali
būti tik vienoje vietoje). Angelai kaip ir Šventoji Dvasia
stiprina, guodžia, vadovauja, parodo, bet tik Šventoji
Dvasia gyvena žmoguje. Taip pat Biblija vienareikšmiškai
draudžia garbinti angelus (Kol 2, 18), todėl Biblijoje
niekas jiems ir nesimeldžia. Angelai, panašiai kaip ir
žmonės, yra Dievo tarnai (Apr 19, 10), paklūsta Dievui ir
vykdo jo valią. O 1 Kor 6, 3 netgi tvirtinama, kad, atėjus
laikui, tikintieji angelus teis. Hbr 1, 414 liudija, kad
Jėzus būdamas Dievas yra daug aukštesnis už angelus.
Visa ezoterinė literatūra apie angelus, fantastiškai
išplėsdama jų galias, ištrina ribą tarp angelų ir Dievo.
Angelai nėra nei dieviški, nei kokie nors žemesnio rango
dievai.
Teisingas atsakymas 2]
4a. Ar angelai turi sparnus? Arba kaip atrodo angelai?
(1) Visi angelai turi sparnus
(2) Angelai neturi sparnų
(3) Kai kurie angelai pasirodo su sparnais
Kadangi angelai yra dvasinės būtybės, tai išvaizdos
tiesiogine prasme jie neturi. Tačiau ją jie gali įgauti.
Kadangi angelai neretai yra žinių nešėjai žmonėms, tai ir
vaizduojami žmogišku pavidalu. Pradžios knygoje 1819
rašoma, kad Abraomas, o vėliau Sodomos gyventojai sutinka
angelus labai panašius į žmones. O Hbr 13, 2 sakoma, kad tas
panašumas kartais gali būti toks didelis, jog neįmanoma
atskirti.
Svarbus ir ypatingas daugumos angelų pasirodymo tiek
Naujajame, tiek Senajame Testamentuose bruožas yra
šviesumas. Dažnai angelai pasirodo ryškiai baltais
drabužiais (Lk 24, 4; Apd 10, 30), apsupti šviesos (Lk 2, 9;
Apd 12, 7) arba kaip ugnis (Ps 104, 4; 2 Kar 2, 11; 6, 17;
Apd 7, 30). Visi tie atributai, be abejo, liudija jų buvimo
vietą pas Dievą ir priklausomybę nuo Dievo. Dievas yra
šviesa, o šviesa, kaip ir balta spalva, simbolizuoja tyrumą,
šventumą, nenuodėmingumą.
Biblijoje sparnus turi ne visi angelai, tik serafai ir
kerubai. Serafus aprašo tik Izaijas, sako, kad tai būtybės
su šešiais sparnais (Iz 6, 2). Kerubai, Edeno sodo vartų
saugotojai, minimi Pradžios knygoje 3, 24 bei Ezechielio
regėjimuose, 110 knygos skyriuose. Jie turi sparnus, tačiau
dažniausiai daugiau negu du, taip pat daug veidų ir akių.
Skrendantį angelą Biblija mini vien tik Apr 14, 6. Taip pat
Sandoros skrynios bei šventyklos puošyboje vaizduojami
sparnuoti angelai kerubai. Sparnų paskirtis, ko gero, ne tik
skraidyti, bet ir atskirti angelus nuo žmonių, pabrėžti jų
buvimo vietą danguje pas Dievą.
Svarbu pastebėti, kad tokio angelo vaizdavimo, prie kurio
esame įpratę (kaip "normalus" žmogus, tik su dviem
sparnais), Biblijoje nėra. Sparnuoti angelai "skraido" tik
danguje, o pasirodantys žmonėms niekuomet nevaizduojami su
sparnais. Jie panašūs į žmones, kartais išsiskiria tik
nepaprastai baltais drabužiais ir švytėjimu. Biblija nieko
nekalba ir apie angeliukus kaip mažus storus vaikus su
sparniukais. Bibliniai angelai visada vaizduojami suaugę,
bent jau suaugusio žmogaus dydžio.
Taip pat Biblija nė karto nemini angelų, pasirodančių
žemės gyvūnų pavidalu ar kalbančių per augalus, kaip tai
daro populiariosios knygos apie angelus.
[Teisingas atsakymas 3]
4b. Kokios lyties yra angelai?
(1) Belyčiai, bet gali pasirodyti žmogaus pavidalu
(2) Vyriškos
(3) Ir vyriškos, ir moteriškos
Iš esmės būdami bekūniai, angelai yra ir belyčiai, nes
lytiškumas yra tiesiogiai susijęs su kūniškumu. Tačiau
žemėje angelai dažniausiai pasirodo vyrų pavidalu (Pr 18;
19; Lk 24, 4), tik pranašas Zacharijas regi moteriškos
lyties angelą (Zch 5, 911). Panašumas į Dievo vaizdavimą
Biblijoje, ko gero, nėra atsitiktinis. Dievas, būdamas
dvasia, irgi yra belytis. Tačiau Biblija kalba dažniausiai
apie jį kaip apie vyrą, vartodama vyriškas charakteristikas.
Tik keliose vietose minimi moteriški Dievo bruožai.
[Teisingas atsakymas 1]
5. Ar žmonės gali pavirsti (pavirs) angelais?
(1) Danguje žmonės taps angelais
(2) Danguje žmonės bus panašesni į angelus negu dabar
(3) Danguje nebus jokio skirtumo tarp žmonių ir angelų
Amžinybėje pas Dievą mirties nebus. Išganytieji bus
nemirtingi kaip angelai (Lk 20, 36). Be to, pagal Mk 12, 25
danguje nebus nei santuokos, nei vedybinio gyvenimo
žemiškąja prasme. Negims ir vaikai. Šia prasme mes tapsime
panašesni į angelus. Tačiau mes netapsime bekūnėmis
dvasinėmis būtybėmis kaip angelai. 1 Kor 15 Paulius
patikina, kad amžinybėje mes taip pat turėsime kūnus, nors
ir pakitusius, būtent "dvasinius", negendančius, tobulus
(panašius į prisikėlusio Jėzaus). Todėl labai tikėtina, kad
neprarasime ir savo lytiškumo. Trumpai tariant, danguje
žmonės ir išliks žmonėmis, nors ir pakitusiais. O angelai ir
bus angelai.
[Teisingas atsakymas 2]
6. Kiek yra angelų?
(1) Be galo daug
(2) Labai daug, tačiau skaičius ribotas
(3) Tiek, kiek yra žmonių
Kadangi angelai yra sukurtos būtybės, tai jų skaičius
irgi yra ribotas. Kadangi jie nesidaugina, tai galima daryti
prielaidą, jog Dievo sukurtas tam tikras jų skaičius yra
pastovus visiems laikams. Todėl mažai tikėtina, kad jų yra
tiek, kiek žmonių (žmonės juk dauginasi). Bet mes žinome,
kad angelų yra labai daug (Ps 68, 18; Job 25, 3). Apr 5,
1113 net minimi skaičiai: "miriadų miriadai ir tūkstančių
tūkstančiai" arba Hbr 12, 22: "nesuskaitomi tūkstančiai".
Tuo, žinoma, nenorima pasakyti, kad tik tūkstančiai, o ne
milijonų milijonai ar dar daugiau. Tai tik apibūdinimas,
liudijantis, kad labai daug, bet neaišku, kiek tiksliai.
[Teisingas atsakymas 2]
7. Kas yra arkangelas?
Kuris nepriklauso prie biblinių arkangelų?
(1) Mykolas (2) Gabrielius (3) Rapolas (4) Urvelis (5) Zacharielis (6) Orelis (7) Samsielis
Plačiai įsitvirtinusi nuomonė, kad arkangelų, ypatingai
galingų angelų, egzistuoja visas būrys. Katalikų tradicija
mini septynis (pagal Tobito 12, 15). Tačiau Biblija tiesiai
ir aiškiai mini tik vieną arkangelą Mykolą (Jud 9:
"Mykolas arkangelas"), o 1 Tes 4, 16 kalba tik apie
"arkangelo balsą". Arkangelas Mykolas iš tikrųjų yra
išskirtinis angelas, atliekantis ypatingas užduotis (kaip
rašoma Apr 12, 79, kovoja su slibinu).
Taigi ar galima teigti, kad yra tik vienas arkangelas?
Mykolas minimas ir Dan 10, 13, bet tik kaip "vienas iš
vyriausių didžiūnų", tai reiškia, vienas iš arkangelų (nes
graikiškasis priešdėlis arche-, lietuviškai verčiamas ark-,
žymi ir princo ar kunigaikščio, šiuo atveju didžiūno rangą).
Tai reikštų, kad be Mykolo, dar yra ir kitų "princų". Ar
prie jų priklauso ir Gabrielius, kurio vardas, be Mykolo,
mums irgi žinomas? Gali būti, nes jis atlieka irgi ypatingus
pavedimus (Lk 1, 19). Beveik tikrai galima tvirtinti, kad
prie arkangelų nepriklauso kerubai ir serafai (nors labai
dažnai galvojama priešingai), nes jų pareigos kitokios.
Mykolas bei kiti arkangelai skiriami veikti žemėje, o tuo
tarpu serafai ir kerubai veikia danguje, pas Dievą.
Iš to galima daryti išvadą, kad angelų pasaulyje gyvuoja
tam tikra tvarka, susiskirstymas pagal pareigas. Čia gerai
pridera ir neretai vartojami kariniai terminai kaip
"kariaunos", "galybės". Kur jau kur, o armijoje yra griežtos
struktūros, įsakymai ir įsakymų vykdymas. Dievas taip pat
specialioms užduotims, matyt, turi savo rinktinius angelus
(1 Tim 5, 21). Kaip matome, įrodymų yra nedaug, todėl nieko
plačiau pasakyti neįmanoma.
[Teisingas atsakymas (2)3,4,5,6,7]
8. Ar egzistuoja angelai sargai?
(1) Taip. Kiekvienas žmogus turi savo angelą sargą
(2) Taip. Nors tiksliai nėra žinoma, ar kiekvienas turi
ir kiek tokių angelų yra
(3) Angelai kartais atlieka sargų funkciją; daugiau
tikslesnų žinių apie tai nėra
(4) Ne
Be kitų naudingų dalykų, šiandien labai populiaru turėti
ir asmeninį angelą sargą. Tačiau angelo sargo samprata
pagrįsta tik kai kuriose žydų ir krikščionių tradicijose. O
Biblijoje tokios sąvokos nėra. Rastume tik, kad angelai
kartais atlieka sargų funkciją, gina ir saugo žmones (Ps 91,
1112, Ps 34, 8; Dan 6, 23). Be to, Biblijos tekstai leidžia
manyti, kad ta apsauga teikiama tik išskirtinai
tikintiesiems. O kad po angelą sargą būtų skiriama
kiekvienam žmogui, geram ar blogam, tikinčiam ar
netikinčiam, to Biblijoje, deja, nerasime.
Apie žmonių sąsajas su angelais užsimenama Mt 18, 10. Čia
kalbama apie "jų angelus", tačiau iš šio sakinio labai sunku
spręsti, kas iš tiesų turima omenyje (ar tikrai kiekvienas
turi po savo angelą danguje? Ką reiškia tas "jų"? Ar tie
angelai danguje sergsti žmones?). Iš konteksto galima
susidaryti nuomonę, kad jei ir sergsti, tai tik
tikinčiuosius. Kita Biblijos vieta angelų sargų tema minima
Apd 12, 15. Po stebuklingo Petro išvadavimo iš kalėjimo, jo
broliai negali patikėti, kad prie durų stovi tikrai Petras
ir galvoja, kad "tai jo angelas". Gali būti, kad šitokia jų
reakcija tik atspindi tuometinės žydų tradicijos mokymą apie
angelus sargus.
Labai įdomią nuomonę apie angelus sargus pateikia
Calvinas:
"Kad tikrai kiekvienam tikinčiajam [Calvinui
neįsivaizduojama, kad ir netikintys turėtų savo angelą
sargą] sergėti yra paskirta po angelą, tvirtai teigti
nedrįsčiau... Bet kokiu atveju, visiškai aišku, kad
kiekvienu iš mūsų rūpinasi ne vienas angelas, o visi
sutartinai sergsti mūsų išganymą! Nes kalbama apie visus
angelus, kai sakoma, kad jie džiaugiasi vienu atgailaujančiu
nusidėjėliu labiau negu 99 teisiaisiais... Ir minimi ne
vienas, o daug angelų, kai pasakojama apie mirusio Lozoriaus
nunešimą į Abraomo prieglobstį (Lk 16, 22)... Bet ir neverta
daug aiškintis to, ko žinojimas mums duotų mažai naudos. Nes
jeigu nepakanka, kad visos dangaus kareivijų galybės sergsti
mūsų išganymą, tai ką pagelbės žinia, kad ypatingu būdu
esama vieno angelo saugotojo?"
Prie mūsų budi ir mus sergsti pats Dievas. Žinoma,
atskirais atvejais jis tai gali atlikti ir per angelus.
Tačiau nėra jokio pagrindo tikėtis kasdienės jų pagalbos. Be
to, kaip ir Calvinas teigia, atrodo, kad jie visų pirma
rūpinasi mūsų išganymu, kad tikriausiai daug aktyviau kovoja
neregimas dvasines kovas.
[Teisingas atsakymas 3(2)]
9. Ar galima kreiptis į angelus?
(1) Taip. Į angelus galima kreiptis malda
(2) Ne, nes ryšį su mumis mezga (jei išvis tai daro) tik
angelai
(3) Angelų negalima garbinti, bet galima prašyti jų
pagalbos
Šiuolaikinėje ezoterinėje literatūroje aprašyta daugybė
būdų, kaip kreiptis į angelus. Biblija šiuo atžvilgiu kalba
priešingai nė vienoje vietoje neminima, kad į angelus
pirma kreiptųsi žmonės. Visi ryšiai užmezgami angelų. Jie
ateina pas žmones ir į juos kreipiasi. Nė vienas biblinis
personažas neprašo angelų pagalbos. Pagalbą, patarimus
angelai teikia be jokio prašymo. Net Dievo neprašoma, kad
teiktų pagalbą per angelus (nors taip prašyti neuždrausta).
Jau Išėjimo 20, 45 minimi garbinimo ribojimai neleidžia
aukštinti nieko, kas sukurta, netgi to, "kas yra aukštai
danguje", taigi ir angelų. Apr 19, 10 pats angelas draudžia
jį garbinti, o Kol 2, 18 dėl to perspėja apaštalas Paulius.
Kadangi angelai yra tarpinės būtybės tarp Dievo ir
žmogaus, tai žmonės linksta laikyti juos savotiškais
tarpininkais. Kad jie tikrai yra tarpininkai, liudija Job
33, 23, o Gal 3, 19 Paulius patvirtina angelų tarpininkavimą
perduodant Izraelio tautai Įstatymą. Pastarasis liudijimas
sutampa su žydų tradicija, bet nepaneigia galimybės ir
būtinumo kreiptis į Dievą tiesiogiai, be jokių tarpininkų.
Taigi angelai daug padirbėję, bet tik kaip Dievo
pasiuntiniai, tik kaip savotiški "One Way" žinianešiai. Daug
kam ir daug ką atnešę, bet tik ne išganymą! Mūsų išganymas
yra vien Jėzaus reikalas. Malonės, išganymo nešėjas ir
tarpininkas tarp Dievo ir žmogaus tik Jėzus Kristus (Hbr;
1 Tim 2, 5).
[Teisingas atsakymas 2]
10. Kaip žmonės reaguoja į angelų pasirodymą?
(1) Angelų pasirodymas visuomet pakelia nuotaiką
(2) Angelų pasirodymas kartais išgąsdina
Senajame Testamente minima daug susitikimų su
aukštesnėmis būtybėmis, tik ne visuomet aišku, kas jos
pats Dievas, Jėzus prieš inkarnaciją, paprastas angelas ar
Dievo angelas (Pr 18; 32). Naujajame Testamente daug
aiškiau. Jau minėjau, kad pasirodę angelai ne visuomet
atpažįstami (Hbr 13, 2), tuomet ir nėra jokios reakcijos.
Bet ir yra, kur aiškiai identifikuojami kaip angelai tai
Jėzaus gimimo ir prisikėlimo istorijos. Piemenys, Marija,
sargybiniai išsigąsta pamatę pasirodžiusį angelą. Jie
drąsinami, raginami nebijoti (Lk 1, 1213; 2829; 2, 9; Mt
28, 4). Išgąstis, žinoma, visiškai normali reakcija, nes
regimas nežemiškų būtybių pasirodymas šiame pasaulyje nėra
kasdienis dalykas, todėl ir baugina. Kai angelas Petrą
išvaduoja iš kalėjimo (Apd 12), šis negali patikėti savo
akimis, "tarėsi matąs regėjimą". O Danielius net nualpsta
(Dan 8, 18), mirtinai išblykšta ir tampa visiškai bejėgis
(10, 8).
Taigi į angelų pasirodymą žmonės reaguoja nevienodai, nes
ir pats pasirodymas kaskart būna vis kitoks. Tačiau
tendencija labiau neigiama: išgąstis, baimė, bejėgystė,
skepsis, abejonė.
[Teisingas atsakymas 2]
11. Ar visi angelų pasirodymai iš Dievo?
(1) Taip (2) Ne
Ne visi nežemiški dalykai yra iš Dievo. Daug galių turi
ir šėtonas su savo demonais (Ef 6, 12), todėl kartais žmones
suklaidina, pats apsimesdamas "šviesos angelu", o jo tarnai
"teisumo tarnais" (2 Kor 11, 1415). Gal 1, 8 ir 1 Jn 4, 24
perspėja ir ragina visus nepažįstamus dalykus patikrinti:
žiūrėti, ar pripažįstamas Jėzus; ar skelbiamas dalykas
neprieštarauja Biblijai.
Kad tai ne vien sausa teorija, rodo nekrikščioniškų
religijų bei sektų pavyzdžiai. Mahometas teigė koraną gavęs
iš angelo (Gabrieliaus). Josephas Smithas, mormonų judėjimo
įkūrėjas, savo autoritetu laikė angelą Moronį. Tarkime,
šiedu vyrai ne haliucinacijose, o tikrai bendravo su
minėtaisiais angelais. Tuomet tie angelai niekaip negalėjo
būti iš Dievo.
[Teisingas atsakymas 2]
12. Kokios angelų pareigos?
Pažymėti nepriklausančias
(1) Teikti Dievo informaciją žmonėms
(2) Perduoti žmonių maldas Dievui
(3) Suteikti mums išminties ir meilės
(4) Mus saugoti
(5) Padėti mums įgyvendinti savo planus
(6) Šlovinti Dievą
(7) Stiprinti mus
(8) Pakeisti mūsų blogas mintis į geras
(9) Vykdyti Dievo teismus
(10) Kovoti
(11) Prižiūrėti/stebėti krikščionis
Visų pirma angelai tarnauja Dievui ir paklusniai vykdo jo
pavedimus. Dažnai jie patarnauja ir mums, bet ne tam, kad
patenkintų mūsų norus ir išpildytų svajones, o tam, kad
sustiprintų tikėjimo kovoje. Jie netarpininkauja nei mums
meldžiantis, nei kontroliuoja mumyse jokių ypatingų
parapsichologinių procesų. Neretai angelai yra Dievo teismo
vykdytojai tai dimensija, kurios ezoterinėse knygose apie
angelus nė su žiburiu nerasi. Todėl šiuo atveju senieji
angelų pavaizdavimai su kardu rankoje visiškai pagrįsti.
Štai septynių punktų angelų pareigų sąrašas:
Informacija. Angelai perteikia žmonėms
informaciją, pavedimus, įsakymus. Ts 6,12f; 13,3; Lk 1,26f;
Apd 7,38; 27,23f; Gal 3,19.
Dievo šlovinimas. Kaip ir visos kūrinijos,
angelų pareiga šlovinti Dievą. Gali būti, kad kai kurie
angelai tai daro ypatingu būdu. Apr 5,11; 7,11; Hbr 1,6; Is
6,3; Ps 148,2.
Kova. Senajame Testamente angelai dažniausiai
kovoja už Izraelio tautą. Apie 250 kartų Dievas paminimas
kaip dangiškųjų kariuomenių Viešpats (Jahve Zebaoth). O
Naujajame Testamente labiau kalbama apie kovą neregimajame
pasaulyje. Joz 5,13f; 2 Kar 19,35; Apr 12,7; Ef 6,1112
(nors čia tiesiogiai apie angelus nekalbama, tačiau yra
pagrindo manyti, kad jie su mumis tą kovą irgi kovoja).
Teismas. Minima atvejų, kai angelai vykdo Dievo
teismus: Apd 12,23; Ps 78,49; 1 Met 21,12; 2 Sam 24,1617;
Mt 13,39.49; Apr 8f; Jok 5,14 (Galybių Viešpaties, angelų
kariuomenių Viešpaties minėjimas leidžia manyti, kad
karalysčių teismus vykdys angelai).
Pastiprinimas. Angelai tarnauja žmonėms
pastiprinimu. Jėzus silpnumo momentais irgi buvo stiprinamas
angelų. Mt 4,11; Lk 22,43; 1 Kar 19,58; Hbr 1,14.
Apsauga. Angelai saugoja, gina nuo pavojų, veda
ir vadovauja.. Iš 14,19; Dan 6,23; Ps 34,8; 91,11.12; Iš
23,20; Mt 1.
Stebėjimas. Angelai mus stebi ir prižiūri,
prireikus įsikiša. Jie žavisi krikščionių bendruomene ir
džiaugiasi, kai kas nors įtiki ir bendruomenė pasipildo
nauju nariu. Ef 3,10; 1 Kor 4,9; Lk 12,89; 15,7.10.
[Teisingas atsakymas 2, 3, 5, 8]
13. Kaip angelai susiję su Jėzaus gyvenimu?
Pažymėti netinkamus
(1) Pranešė Juozapui apie Jėzaus gimimą
(2) Pranešė Rytų išminčiams apie Jėzaus gimimą
(3) Ragino Mariją bėgti į Egiptą
(4) Palaikė Jėzų Getsemanėje
(5) Palaikė Jėzų nukryžiavimo metu
(6) Pasirodė mokiniams prie Jėzaus kapo
(7) Pasirodė mokiniams Jėzaus žengimo į dangų metu
(8) Bus su Jėzumi jo antrojo atėjimo metu
Naujajame Testamente dauguma angelų pasirodymų susiję su
Jėzumi. Angelai svarbų vaidmenį vaidina Jėzui gimstant
(praneša apie gimimą Juozapui Mt 1, 20; praneša apie
gimimą Marijai Lk 1, 28 ir toliau; praneša apie gimimą
piemenims Lk 2, 9 ir toliau; ragina Juozapą bėgti į Egiptą
Mt 2, 13; liepia Juozapui grįžti iš Egipto Mt 2, 19).
Sunkiais Jėzaus gyvenimo momentais angelai jį palaikė,
stiprino ir drąsino (gundymas Mt 4, 11; Getsemanė Lk 22,
43). Tačiau to nebuvo nukryžiavimo metu tuomet Jėzus buvo
visiškai Dievo paliktas! Angelai vėl pasirodo prisikėlimo
metu, bet būtent moterims (Jn 20, 12). Taip pat gali būti,
kad į dangų Jėzus buvo paimtas irgi angelų. Apie tai galima
spėti ir iš angelų bei mokinių pokalbio žengimo į dangų metu
arba iškart po jo (Apd 1, 1011). Būsimojo Jėzaus atėjimo
metu jį vėl lydės angelai (Mt 16, 27).
[Teisingas atsakymas 2, 3, 5, 6]
14. Kodėl Dievas panaudoja angelus?
(1) Dievas vienas nepajėgtų su viskuo susitvarkyti
(2) Dėl žmonių ir mūsų silpnumo
(3) Šiaip sau
Dievui nebuvo būtinybės sukurti angelus. Jis gali veikti
bei su viskuo susitvarkyti ir vienas. Dažniausiai jis taip
ir daro. Veikia vienas savo valia ir per savo žodį. Anot
Calvino, Dievas angelus panaudoja ne dėl savęs, o dėl
žmonių: dėl mūsų silpnumo ir mūsų paguodai. Šiaip turėtų
pakakti Dievo pažado mus saugoti ir ginti, tačiau:
"Matydami aplinkui šitiek pavojų, sunkumų, priešų ir
būdami silpni bei netvirti, mes labai lengvai galime
pasiduoti baimei ir net nusivylimui... Todėl jis pažada
mumis rūpintis ne vienas, o kartu su nesuskaičiuojamomis
galybėmis kariuomenių, kurioms pavesta prižiūrėti ir saugoti
mūsų išganymą, kad nepaliestų jokia nelaimė, kol esame jo
apsaugoje". (Prie to Calvinas dar prideda pavyzdį apie
Eliziejaus tarno padrąsinimą iš 2 Kar 6, 17).
[Teisingas atsakymas 2]
15. Ar protinga tikėti, kad angelai egzistuoja?
(1) Taip (2) Nežinau (3) Ne
Jėzus aiškiai sakė, kad angelai iš tikrųjų egzistuoja.
Nors jau jo laikais tai nebuvo savaime suprantama.
Pavyzdžiui, sadukiejai atmetė tai. Be to, Naujojo Testamento
pasakojimai apie angelų pasirodymus yra gana įtikinami,
realistiški, be pagražinimų, dalykiški, nenutyli net žmonių
reakcijos (Petro skepsis Apd 12). Tai rodo, kad ta
informacija yra tikri liudytojų patvirtinimai.
Pagrindo tikėti angelų egzistavimu yra tikrai pakankamai.
Štai filosofas Peteris S. Williamsas pateikia 9 punktus:
- dauguma žmonių tiki angelų buvimu
- dauguma filosofų tiki angelų buvimu
- egzistuoja daug paranormalių fenomenų, kuriuos galima
paaiškinti tik tikint demonų (blogųjų angelų) buvimu
- egzistuoja nemažai patikimų liudytojų (tarp jų
psichologų ir psichiatrų) istorinių bei šiuolaikinių
pasakojimų, patvirtinančių angelų ir demonų buvimą
- Biblija moko, kad angelai ir demonai egzistuoja
- Jėzus moko, kad angelai ir demonai egzistuoja
- krikščionių tradicija moko, kad angelai ir demonai
egzistuoja
- hipotezė, jod egzistuoja demonai, duoda dalinį atsakymą
į klausimą apie Dievo ir blogio nepaneigiamo buvimo vienu
metu galimybę
- manyti, jog kūrinijos piramidėje egzistuoja ir angelai,
yra gana prasminga. Antraip tarp Dievo ir žmogaus žiojėtų
savotiška "neestetiška" skylė (Dievas bekūnė dvasinė
dūtybė, nesukurtas, asmuo; žmogus kūnas su siela,
sukurtas, asmuo; angelas bekūnė dvasinė būtybė, asmuo, bet
sukurtas).
[Teisingas atsakymas 1]
16. Ko iš angelų galima pasimokyti?
Pažymėti netinkamus
(1) Savitvardos (2) Paklusnumo (3) Paslaugumo (4) Kantrybės (5) Ištikimybės (6) Dievo šlovinimo (7) Tikėjimo (8) Džiaugsmingumo (9) Nuolankumo
Nepaisydami to, kad angelai žymiai skiriasi nuo mūsų,
visgi mes galime iš jų daug ko pasimokyti. Kad ir Dievo
šlovinimo, kaip aprašyta psalmėje 103, 20 ir toliau. Ir
paklusnumo, kuris pabrėžiamas toje pačioje psalmėje. Beveik
visuomet angelai vaizduojami aktyvūs, tarnaujantys,
atliekantys kokį nors pavedimą. Angelai yra tarnai tikrąja
žodžio prasme. Tarnaudami ir Dievui, ir mums (Hbr 1, 14),
jie duoda gerą visiško atsidavimo pavyzdį. Iš angelų galime
pasimokyti ir ištikimybės. Ps 89, 8 jie tiesiog vadinami
"tavo [Dievo] ištikimieji" (Jurėno vert.). Galų gale šiame
kontekste yra ir puiki proga savęs kritiškai paklausti: ar
mes irgi taip džiaugiamės nauju atsivertusiuoju, kaip
angelai (Lk 15, 7.10)?
Bet kadangi angelai nėra žmonės, tai kai kuriose srityse
negali duoti jokio pavyzdžio. Jie nemirtingi, gyvena už
laiko ribų, todėl mes negalėtume iš jų pasimokyti,
pavyzdžiui, kantrybės tiesiogine prasme. Jie taip pat
nežino, ką reiškia kūno pagundos, todėl nepasimokytume iš jų
ir susivaldymo. Nors kartais jie pavadinami šventaisiais,
tačiau niekada tikinčiaisiais. Angelams nereikia gyventi
tikėjimu, nes jie jau gyvena regėjimu (2 Kor 5, 7).
[Teisingas atsakymas 1, 4, 7]
17. Kodėl reikia domėtis angelais?
Čia būtų galima išvardyti daugybę priežasčių. Bet aš
norėčiau akcentuoti tik vieną. Angelai mums primena, kad
egzistuojantis antgamtinis pasaulis yra ne kažkur tolybėse,
o gana arti galbūt angelo pavidalu kartais visai greta
mūsų, tik mes to nematom. Angelai padeda mums suprasti
nežemiškus dalykus. Smulkiau apie tai krikščionių mąstytojas
Francis A. Schaefferis kalba:
"Tikras, bibline prasme tikintis krikščionis realiai
gyvena antgamtiškame pasaulyje. Nesakau, kad tik šitaip
gyvenantis bus išgelbėtas ir pateks į dangų. Laimei, taip
nėra. Nes tuomet niekas į dangų nepatektų, nes nė vienas
nuosekliai šitaip negyvena. Bet aš noriu pasakyti, kad
tikras, bibline prasme tikintis krikščionis iš dalies taip
gyvena arba turėtų gyventi. Tikėti bibline prasme reiškia ne
vien tikėti teisingais dalykais, bet ir gyventi
antgamtiškame pasaulyje. Ką tai reiškia? Pagal Bibliją
tikrovė susideda iš dviejų pusių iš matomo, natūralaus
pasaulio ir iš nematomo, antgamtiško. Vartojant sąvoką
"antgamtiškas", reikia atkreipti dėmesį į kai kuriuos
dalykus: visatoje antgamtiškumas bibline prasme nėra
nepaprastesnis negu žemiškumas, kurį mes vadiname natūraliu.
Vienintelė antgamtiškumo vadinimo nenatūraliu priežastis
yra, kad jo negalime suvokti juslėmis. Tai ir viskas.
Bibliniu, žydųkrikščionių požiūriu tikrovė turi dvi puses
lygiai taip kaip apelsinas. Nesakysi laikąs visą apelsiną,
jei teturi tik pusę. Tik tikrovės viena pusė matoma, o kita
ne... Turime suprasti, kad nepakanka vien pripažinti, jog
pasaulis susideda iš dviejų dalių. Krikščioniškas gyvenimas
yra gyvenimas abiejose pusėse, tiek žemiškoje, tiek ir
antgamtiškoje. Bet aš bijau, kad šiandienos krikščioniui
visiškai įmanoma tiek pasiduoti 20 amžiaus mąstymui, kad
gyventų taip, tarsi antgamtiškasis pasaulis visai
neegzistuotų. Manau, kad iš tikrųjų visi mes daugiau mažiau
šitaip ir darome. Bet antgamtiškumą liečiame ne tik
įtikėdami, mirdami arba paliesime sugrįžus Jėzui. Tarsi
ligtol būtų tik žemiškasis pasaulis. Nieko nėra toliau nuo
biblinės nuostatos negu šitokia mintis...
Biblija pabrėžia, kad antgamtiškumas nėra toli, o čia
pat, ranka pasiekiamas. Antgamtiškumas nėra nei vakarykštis,
nei rytdienos dalykas. Antgamtiškumas yra dabartis,
šiandiena. Šis požiūris aptinkamas ir Senajame Testamente.
"Ir Jokūbas tęsė savo kelionę. Jį pasitiko Dievo angelai.
Juos pamatęs, Jokūbas tarė: Tai Dievo stovykla!' Užtat jis
visą tą vietą pavadino Mahanaimais" (Pr 32, 23). Mahanaimai
hebrajų kalboje reiškia dvi stovyklos'. Taigi šiuo atveju
abi stovyklos visiškai realios. Nė viena kuri nors nėra
fikcija arba Jokūbo fantazijos vaisius. Tai buvo dvi
lygiavertės stovyklos: viena Jokūbo šeimos ir kaimenės, o
kita angelų, bet lygiai tokia pat reali ir apčiuopiama. O,
žinoma, klasikinis tekstas yra 2 Kar 6, 1617 (Eliziejus
meldžiasi, kad Dievas atmerktų jo tarnui akis, kad ir šis
pamatytų angelų kariuomenes)... Įdomu tai, kad Eliziejus
meldžiasi ne dėl to, ko nėra. Angelai jau buvo susirinkę!
Tai, kas antgamtiška, jau buvo visai arti. Čia pat, "aplink
Eliziejų". Tarnui reikėjo tik akis atmerkti, kad tai
pamatytų...
Bet kai kovos vyksta neregimajame pasaulyje, argi mes ką
nors galime padaryti? Ką turime su tuo bendro? 1Kor 4, 9
Paulius rašo: "Man atrodo, kad Dievas mums, apaštalams,
paskyrė paskučiausią vietą, tarsi pasmerktiesiems myriop.
Mes pasidarėme reginys pasauliui, angelams ir žmonėms". Iš
natūralizmo perspektyvos šis Pauliaus teiginys nuskamba
labai aštriai... Sakydamas "reginys", Paulius, matyt,
omenyje turi teatrą. Mes stovime ant scenos ir esame
stebimi. Iš jo minties galime spręsti, kad antgamtiškasis
pasaulis nėra kažkur atskirai, toli, ir kad mes nesame
nereikšmingi. Neregimasis pasaulis mus stebi, stebi tarsi
pro poliarizuotus stiklus... "Aš maldaute maldauju tave
Dievo, Kristaus Jėzaus ir išrinktųjų angelų akivaizdoje..."
(1 Tim 5, 21). Stebi Dievas. Bet ne vien jis, stebi ir
angelai. Ir tai liečia tiek Timotiejų, tiek ir mus visus. Ta
pati mintis tinka ir Jobo knygai. Jobas nežinojo, kad visos
negandos metu jis buvo stebimas. Bet tuo pat metu, nieko
nežinodamas ir nieko nesuprasdamas, jis dalyvavo ir
dangiškose varžybose. Vyksta ne tik stebėjimas, bet ir
veiksmo bei atoveiksmio reakcija tarp regimo ir neregimojo
pasaulio. Jėzus irgi yra sakęs, kad dėl kiekvieno
atgailaujančio nusidėjėlio angelai danguje džiaugiasi (Lk
15, 7.10). Dvidešimto amžiaus kalba tai vadinama veiksmo ir
atoveiksmio reakcija. Veiksmas vyksta žemėje, o atoveiksmis
neregimajame pasaulyje.
Holger Lahayne,