Obuolių
krikštas
Tikėta,
kad nuo Atsimainymo motinos, turinčios mirusių vaikų,
jau galinčios valgyti obuolius, nors šiaip jau obelis krėsti
ir krituoliais vaišintis buvo priimta tik nuo Žolinės.
Visa gamta ir augalai yra dvasingi. Raškyti ir valgyti
vaisius, augalų vaikus, be niekur nieko nevalia. Reikia
juos užganėdinti, atsiprašyti ir pirmiausia paaukoti
dievams. Tam atliekamos apeigos, kurias vadina vienur Krikštais,
kitur Obuolių krikštu. Iki tos dienos niekas nedrįsdavo
jų valgyti sakoma, kad suvalgius dievams skirtus obuolius
ar kriaušes, šie neduosią jų mirusių vaikų vėlėms. Iki
šios dienos nevalia kepti ropių, obuolių ir kitų vaisių,
nes galima prisišaukti ankstyvas šalnas.
Kai kur manyta, kad per šią šventę motinos dar neturėtų
vaisių valgyti, nes tą dieną Dievas dalijąs obuolius
mirusiems vaikeliams, ir jeigu obuolį suvalgo motina, tai
savo vaiką nuskriaudžia.
Panašūs ir slavų papročiai:
pagal rusų liaudies tikėjimus, medaus negalima valgyti iki
rugpjūčio 1 d. (medovyj spas), obuolių - iki rugpjūčio
6 d. (jabločnyj spas), o šviežios duonos - iki rugpjūčio
15 d. (tretij spas). Greičiausiai tai (kaip ir mūsų
Obuolių krikštas) - likučiai senosios indoeuropiečių pirmuonių
aukos, papročio žemės ir dangaus dievybėms aukoti
pirmuosius tų metų žemės vaisius. Įsigalėjus krikščionybei,
jis susijungė su įvairių augalų šventinimo per Žolinę
papročiu.
|