Vėlinės vilties šventė gyviesiems
Lapkričio pirmoji yra Visų Šventųjų iškilmė. Simboliška ir
gražu, kad rudenį, kai mūsų žemdirbiai į aruodus pila
derlių, vėl prisimename tuos vaisius, kuriuos yra davusi
Bažnyčia. Visų Šventųjų iškilmė yra bažnyčios kaip
bendruomenės šventė, į save nukreiptas žvilgsnis. Gražu, kad
rudenį prisimename tuos, kurie Jėzaus Kristaus mokslo,
Evangelijos, bažnyčios tradicijos, sakramentų dėka pasiekė
ramybės uostą ir gyvena amžinybėje. Tai yra tas amžinybės
derlius.
Kodėl Bažnyčia vieną dieną skyrė visiems šventiesiems
paminėti? Yra tokių šventųjų, kurie skelbiami. Tačiau galbūt
Dievas turi ir savo šventųjų, kurie mums nėra žinomi?
Žmonių, kurie uoliai atliko savo gyvenime pareigas,
užaugino vaikus, darė gerus darbus, rūpinosi malda, vedami
Dievo vykdė visas tikinčiojo žmogaus priedermes ir taip pat
nugyveno šventojo gyvenimą. Šventumas yra santykis tarp
tavęs ir Viešpaties. Yra šventųjų, kurių niekas nėra
kanonizavęs, nėra pakėlęs į altoriaus garbę, bet jie
šventieji yra Dievo valia.
Diena, kai minime šventuosius, susijusi su jų mirties diena.
Mes švenčiame jų gimimą Danguje. Šventųjų paminėjimo diena
ir yra jų gimtadienis, tai jų gimimas ne žemiškajam
gyvenimui, bet dangiškajam.
Per Vėlines, lapkričio antrąją dieną mes paminime visus
tuos, kurie mirė, išėjo Anapilin, tiek ramiai užgesusius,
tiek netikėtai pasitraukusius iš gyvenimo, katastrofose,
karuose žuvusius, ligų sugraužtus. Jau Senajame Testamente
randame užuominų, priesakų melstis už mirusius, ypač tuos,
kurie mirė staiga, nesusitaikę su žmonėmis ir Dievu, be
atleidimo. Jie žuvo netikėtai, galbūt nesugebėjo atsiteisti,
todėl jau iš Senojo Testamento žinome, kad už tokius buvo
aukojamos tam tikros aukos.
Taigi lapkričio pirmąją prisimename visus šventuosius, o
lapkričio antrąją pagerbiami visi mirusieji. Dievas mus
pakvietė dalyvauti Jėzaus Kristaus kunigystėje. Jėzus
Kristus atidavė už save mus, praliejo savo kraują ant
kryžiaus ir mes galime savo malda, savo mažyčiais
pasiaukojimais už mirusius vienytis su Jėzumi Kristumi.
Dievas nori, kad mes bendradarbiautume užtarime, maldoje už
mirusius. Malda nieko nepadės tam, kuris nuėjo į amžiną
pražūtį, į pragarą ir nieko nepridės tam, kuris nuėjo į
amžiną džiaugsmą. Tačiau, kaip sako Šventasis Raštas, toji
malda neprapuls veltui, bet paklius į tą nuostabų Bažnyčios,
kuri yra bendruomenė, lobyną, į dvasinį iždą, ir iš to iždo
bus dalinama tiems žmonėms, kurie dar nėra pilnai atsiteisę
gyvenime ir nuėjo su klaidų ir kalčių našta.
Bažnyčią sudaro trys dalys. Tai Keliaujančioji bažnyčia,
Kenčiančioji bažnyčia ir Triumfuojančioji arba Pergalingoji
bažnyčia. Lapkričio pirmoji yra būtent Triumfuojančios
bažnyčios diena, džiaugsmo diena, mes minime šventųjų
triumfą.
Tai reiškia, kad šventieji jau yra amžinoje laimėje,
amžiname džiaugsme. Ateis laikas, ir Bažnyčia bus tik
triumfuojanti. Keliaujančioji bažnyčia esame visi žmonės,
kurie gyvename šioje žemėje. O Kenčiančią bažnyčią kunigas
prisimena kiekvienoje Šv. Mišių aukoje, kai meldžiasi už
mirusius mūsų artimuosius, laukiančius amžinojo gyvenimo
pilnatvės skaistykloje.
Žemėje mes tarsi piligrimai, tie, kurie keliauja, visi mes
esame savo kelionėje. Ir žvakių liepsnelės, nušviečiančios
kapus per Vėlines, yra tarsi vilties žiburiukai
juodžiausioje tamsoje. Vėlinės tai vilties šventė mums,
gyviesiems. Tai yra tautos ženklas, jos savivokos ženklas.
Iš Vėlinių tradicijų galime susivokti, kad čia yra Lietuva.
Galbūt ateity mus paveiks kita kultūra, sakykim, galbūt bus
daugiau kinų kultūros, bet kapinėse, manau, tie kiniški
raudoni žibintai vis tiek per Vėlines degs, kaip tradicijos
ir dabarties priminimas.
Nors Lietuvoje lapkričio pirmoji yra Visų Šventųjų diena, ji
mūsų sąmonėje, mūsų savivokoje yra tarsi pasislinkusi jau ir
į lapkričio antrąją, nes abi šios dienos suvokiamos kaip
Vėlinės. Toji slinktis rodo labai gražią lietuvių nuovoką,
nuostatą, kad mūsų mirusieji jau yra šventųjų dalis. Kokį
grėblį padėk netoli kapinių pavogs, bet padėk kapinėse
greičiausiai liks gulėti. Žmonės intuityviai suvokia nuo
seniausių laikų, kad kapinės sakrali vieta. Nuo obels,
augančios kapinėse, obuolių neskindavo, gėlių žydinčių
neliesdavo. Vėlinės žymi labai gilią šventumo savivoką, ir
tai yra kultūros paveldas, tai mūsų tautos dalis. To nėra
kitose kultūrose, štai, pas amerikiečius moliūgai,
Haloweenas
Lietuvių dvasioje yra noras pasidžiaugti su mirusiaisiais jų
ramybe, tarsi ištiesti ranką į tą dvasinę tikrovę, į
anapusinę, į dvasinę realybę, ir tai yra nuostabu. Nieko
nenorima gąsdinti, statyti sienų, pertvarų, atskirti ar
pabėgti nuo dvasių pasaulio. Lietuvis, manau, susivokia, kad
dvasinis pasaulis, dvasinė realybė yra teigiamai nusiteikusi
jo atžvilgiu. Senoji lietuviškoji kultūra ir žavi tuo, kad
tai išlieka kaip slėpinys, ir mes galime kalbėti tik kaip
apie tam tikrus matmenis, dėmenis, nes tas šventumo pojūtis,
vėlių ir gyvųjų artumas yra sena, archajiška, labai tikra ir
labai tvirta.
Sakykim, Kūčių vakarienės metu paliekama viena laisva vieta
svečiui arba mirusiam žmogui arba, jeigu žmogus bus neseniai
išėjęs, jam paliekama vieta. Tai yra slėpinys. Nesigilinama
į tai, einama į Viešpatį, kalbamasi su Juo. Mums tai patiems
labai svarbu dalyvaujame užtarime ir tuo esame panašūs į
Jėzų Kristų. Jis paaukojo save už mus ir mes galime taip pat
prisidėti savo maldomis, savo uždegta žvakele prie tos
Jėzaus Kristaus aukos.
Žmogus nuolat stoja prieš dvasinę tikrovę, dvasinę realybę.
Toje dvasinėje realybėje jis žino, kad gyvenime daug galėjo
padaryti, galbūt geriau, galbūt vienos kitos nuodėmės galėjo
ir nebūti... Ir jisai, stovėdamas prieš tą dvasinę realybę,
pratęsia vieną iš gerų darbų tiek sielai, tiek kūnui. Kaip
žinia, yra septyni geri darbai kūnui ir sielai, tarp jų
numirėlį palaidoti ir melstis už gyvus ir mirusius. Taigi
žmogus, tai darydamas, uždengia savo kaltes, savo nuodėmes,
atsiteisia Viešpačiui. Svarbu, kad mes ne tiktai kad
uždegtume žvakutes, sutvarkytume kapines, bet surastume
laiko kelias minutes pabūti tyloje ir keletą minučių
pasimelsti, kad mes rastume laiko nueiti į bažnyčią,
dalyvauti Šventų Mišių aukoje ir per devyndienio pamaldas už
mirusius. Vienybėje su Viešpačiu, su Jėzumi Kristumi, mes
tiesiame pagalbos ranką mūsų brangiems mirusiems ir tuo
pačiu patys esame išteisinami. Tai proga išgryninti savo
širdis Vėlinių tyloje. Ir visi mes veržiamės Viešpaties
link, Dievo link. Mano palinkėjimas, kad amžinybėje
susitiktume su savo brangiais mirusiaisiais. Jeigu mes
būsime šitoje vienybėje tiek simbolių, tiek
sakramentinėje, tiek gerų darbų vienybėje, būsime su
Viešpačiu, ir su savo mylimais mirusiais asmenimis
susitiksime Viešpatyje.
Kun. Arnoldas Smalstys, Apžvalga Nr. 2, 2009; Bernardinai.lt, 2009
|