Noriu,
kad Vėlinės man skelbtų viltį. Tik kas dabar ims ją
giedoti? Kas apskritai turi teisę ir galią ją išgiedoti ar
iškriokti, ar išdejuoti, išlementi, išmikčioti? Tai
progai parinkti Biblijos pasažai, esą vienu mostu
nubraukiantys bet kokias dvejones mirusiųjų prisikėlimu ir
amžinuoju gyvenimu? Poetų eilutės, besivaideną balti vėlių
suoleliai, nepalaužiamas tikrumas, kad ten bus visai taip,
kaip šiame gyvenime? Šviesus ir lengvas rudeninis klevo
lapas, turbūt paties angelo štai atneštas ant mano
kompiuterio? Laikinybės ir sykiu amžinatvės pranašas. Bet
Vėlinėms dera ir kiti metų laikai. Prisimenu kaip stebuklą,
kaip apreiškimą baltut baltutėles kaimo kapines Sibire
tolimą lapkričio 2-ąją. O dar kitur ta diena, apsipylusi
žiedais, kleganti paukščiais, ir ten taip pat kažkas reikšmingai
susidėlioja.
Kiekvienąsyk
kalbindamas mirtį ir mirusiųjų pasaulį turi pradėti nuo
pradžių, nuo tuščio lapo, nuo neatsakytų klausimų. Girdėdavau
labiau patyrusius kunigus šnekant, jog apsiprantama vaikščioti
paskui grabus, įgyjama atsparumo ašaroms, atsiranda įgūdžių
guosti ir raminti laidotuvių dalyvius. Bet viskas, atrodo,
vyksta kaip tik atvirkščiai. Kada dar nė nekunigaudamas rašiau
pirmąjį Vėlinių pamokslą, rankiojau iš Thomo Woolfo
romano skausmo ir nevilties citatas, dėjau prie jų Viešpaties
žodžius ar ką nors iš Bernardo Brazdžionio, ir išeidavo
žvalūs atsakymai, įsižiebdavo žiburėlis, panašus į tą,
kurį paskui lydimas saugumiečių palikdavai ant Rasų
kalnelio. Dabar nebeišeitų, žinau. Nebesuveiktų. Jau
nesirikiuoja vienas paskui kitą anie švytėję ir šildę
skiemenys: Vėlinės, vėjas, Vilnius, viltis. Turbūt
nublanko mylimi poetai ir mokytojai? Ar nebevilioja švieselė,
atsirandanti per daug lengvai?
Taigi greičiausiai
neapsiprantama, neužsigrūdinama akistatose su mirtimi. Ko
gero, net dirbant kokioj nutrūkusioj stygoj. Vis dažniau
ateina pasidavimas tam, ką perbėgdama palieka mirtis. Žinoma,
nestovi persmelktas nenumaldomo sielvarto prie kiekvienos kapo
duobės. Po senovei mėgini taikyti Dievo įkvėptų knygų
atsakymus, tačiau ir jie, pasirodo, nebūtinai skuba ištrinti
juodas spalvas Vėlinių panoramoje. Antai karalius Dovydas
nevilty grąžo rankas netekęs bičiulio Jonatano. Kitą sykį
jis lyg pamišęs kelias dienas raudos savo žuvusio sūnaus,
o visas dvaras nustėręs kuždės: Karalius verkia.
Ar ne šventieji
puslapiai, turį aukštinti nemirtingąją sielą, kone ciniškai
pareiškia, kad žmogui kaip gyvuliui lemta kristi? Arba be
menkiausio gailesčio konstatuoja, kad išėjusiųjų
nebelieka, kad jų toj vietoj niekada nebematysi. Kažkaip mažyn
ir mažyn galimybių optimistiškai pakoketuoti su juodąja
viešnia ar dar kuo kitu iš ano būrio, kuris uždaro gyvenimą.
Turėtum lyg užsuktas traukti apie sunaikintą mirtį, žarstyti
patarimus, kaip saugiai pasiekti amžinybės uostą, tačiau
plokštelė ima ir sustoja.
Neįmanoma kitaip,
tik kiekvienąsyk iš naujo melsti sau Vėlinių vilties, tik
vis iš naujo leistis išvedamam akis į akį su mirties
tikrove, be jokių parengtų atsakymų, be išganingų citatų,
be žvakutės rankoje. Kas tada būtų tasai baltas lapas? Kur
atsistojęs galėtum tikėtis, kad sulauksi gerosios
naujienos, kad suskambės viltis? Ties karaliaus Dovydo
sielvartavimais? Ties psalmių posmais, kurie mums skelbia
galvijų lemtį? Ties bibline ištarme, kad esame dulkės ir
į dulkes pavirsime? Ties paties Jėzaus kapo tamsa?
Tarp to, ką perbėgdama
atneša mirtis, būna dalykų, kurie nepriklauso nei didžiam
sielvartui, nei privalomam šviesios amžinybės paliudijimui.
Paprastų žmogiškų judesių bei situacijų, kartais graudžių,
kartais komiškų, į nieką nepretenduojančių, į jokias iškilias
tiesas apie gyvenimą ir mirtį. Anądien per laidotuves man
beskaitant maldas keli vaikai prie kapo duobės ėmė žaisti
geltonu smėliuku, užsisvajoję, paskendę mintyse, kažką
paslaptingai šnibždėdami tarpusavyje. Niekas nepuolė jų
drausti, ačiū Dievui. Galėjai priimti jų žaidimą ir kaip
pamokslą. Apie ką? Nežinau. Tiesiog dalis mirties slėpinio.
Arba draugas
pasakojo, kaip per budynes viename bažnytkaimyje kažkuris iš
giedotojų staiga užtraukė: Eikit, juodi arkliai, vandens
atsigerti. Kas jam šovė į galvą, ar prisnūdęs buvo,
ar užsimiršo, kur esąs, o gal tie arkliai išniro lyg kokie
eschatologiniai padarai, niekas nežino. Bet nė vienas prie
karsto net neprunkštelėjo, visi suprato, jog tai mirties išprovokuota.
Prisimenu ir savo mamą, kai ji buvo gavusi žinią, kad netikėtai
pasimirė viena brangi mūsų giminaitė. Pareinu namo, ji
skalbia atsisėdusi ant vonios krašto, ir ašaros krinta į
pamuiles. Tebespėlioju šiandien, ko daugiau būta tame
paveiksle nuolankaus susitaikymo su visa ko laikinumu, neišsakomo
skausmo ar pergalės prieš mirtį? Čia kaip garsioji Juozo
Tumo-Vaižganto frazė, mesta kitados Kauno gatvėje:
Maironis pomier.
Viena išmintinga
vienuolė kartą šnekėjo, kad mirties perbėgimas galįs
tapti mums Dievo perbėgimu. Tai ir turėtų reikšti gerąją
Vėlinių žinią. Bet pirmoji vis tiek perbėga mirtis. Net Jėzaus
istorijoje. Net po daugybės vizitų į kapines, po visų
ugnelių, gražiai plevenančių lapkričio tamsybėse, po išklausytų
pamokslų apie amžinojo gyvenimo tikrumą mirtis tebeturės tą
patį vardą. Tuos pačius bruožus, kurių nė dvasios kupini
rašytojai neįstengė užtušuoti. Kada ir kaip čia šmėkšteli
Dievo veidas? Jis išmeldžiamas, išverkiamas, išsireikalaujamas?
Sakytum, visagalis tikėjimas jį mums laiduoja.
Tačiau ir
Biblijos herojai kniubo nuo sielvarto mylimuosius praradę. Ir
kunigai, visą amžių besipratiną prie mirusiųjų pasaulio,
su baugiu virpuliu lauks savosios valandos. Rodos, taip ir
lieka tik anie maži, iš pažiūros nereikšmingi judesiai ir
epizodai, nors nieko neįrodantys, bet vis dėlto kažkaip
neplanuotai ir nelogiškai atsverią Vėlinių siaubą.
Kadangi negaliu paaiškinti, iš kur jie, kaip ir manasis
klevo lapas ant kompiuterio, gal nebus per daug paika tikėti,
jog tai likę Dievui besivejant ir pasivijus mirtį. Nėra ko
laukti, kad jis atskleistų mums visas kortas. Mįslingo
pavidalo dėsnis ir čia galioja. Ir žodžiai apie viltį,
kad ji ne viltis, jeigu regima.
Keista, bet dabar
čia pat ir Kristus, mirties nugalėtojas. Ne tik todėl, kad
ant kryžiaus šaukė apie Dievo užtemimą, kad buvo guldomas
į kapą ir apraudojamas. Evangelijoje yra vieta, kai jis braižo
mįslingus ženklus ant žemės. Po jų mirtis traukiasi, išgirstamas
tylus kvietimas gyventi. Čia ir amžinai.
Julius
Sasnauskas OFM, Laikas; Bernardinai.lt, 2005