tarp gyvenimo ir mirties
Visas mūsų
gyvenimas turėtų būti meditacija apie paskutinį ir
svarbiausią sprendimą: pasirinkimą tarp gyvenimo ir
mirties.
Visiems mums tenka
mirti. Tačiau nusiteikimas, su kuriuo pasitinkame mirtį,
padaro ją savotišku pasirinkimu arba už mirtį, arba už
gyvenimą.
Jeigu būdami gyvi
mes pasirinkome gyvenimą, tada mirdami mes pereisime iš
mirties į gyvenimą. Gyvybė yra dvasinis dalykas, o
dvasiniai dalykai yra bežodžiai. Jeigu dvasia, kursčiusi
fizinio gyvenimo liepsną mūsų kūnuose, nepamiršdavo ir
pati pasisotinti tąja alyva, kuri randama tik Dievo meilės
tyloje, tada, kūnui mirus, dvasia toliau degina tą pačią
alyvą. Degina savąja liepsna. Tačiau jeigu dvasia sudegė
kartu su drumzlina aistros, egoizmo ar puikybės alyva, tada,
atėjus mirčiai, dvasios liepsna užgęsta kartu su kūno šviesa,
nes žibinte jau nebelikę alyvos.
Gyvendami turime išmokti
apkarpyti žibintų dagčius ir tyloje pripildyti juos meilės,
retkarčiais prabylant ir išpažįstant Dievo šlovę, kad
pagausintume savąją meilę, augindami kitų meilę ir
mokydami juos taikos ir tylos būdų.
Jeigu mirties
akimirką ji pas mus ateina lyg nepageidaujamas prašalaitis,
tai dėl to, kad ir Kristus mums visada buvo lyg
nepageidaujamas prašalaitis. Juk kai ateina mirtis, ateina ir
Kristus, atnešdamas mums amžinąjį gyvenimą, kurį Jis
mums nupirko savąja mirtimi. Todėl tie, kurie myli tikrą
gyvenimą, dažnai mąsto apie savo mirtį. Jų gyvenimas yra
sklidinas tylos, kurioje jau glūdi pergalė prieš mirtį.
Tyla iš tiesų padaro mirtį mūsų tarnaite ir netgi bičiule.
Mintys ir maldos, išaugančios iš tylaus mirties apmąstymo,
yra lyg medžiai, augantys ten, kur yra vandens. Tai yra
stiprios mintys, įveikiančios nelaimės baimę, nes jos jau
nugalėjo aistrą ir troškimą. Amžino troškimo blaškomos
mūsų sielos veidą jos atgręžia į Kristaus veidą.
Sakydamas, kad
visas tylos gyvenimas yra skirtas galutinei ištarmei, aš
nenoriu pasakyti, jog visi mes turime kažkaip įsigudrinti
numirti su maldingomis šnekomis lūpose. Visai nebūtina, kad
paskutinieji mūsų žodžiai būtų kažkokie ypatingi ar
dramatiški ir dėl to verti būti įamžinti popieriuje.
Kiekviena gera mirtis, kiekviena mirtis, kuri paima mus iš šio
pasaulio nežinomybės ir perduoda į neišsenkančią ramybę
ir Kristaus meilės tylą, pati savaime yra ir ištarmė, ir išvada.
Ji sako, žodžiais ar be žodžių, kad yra gera, kai
gyvenimas pasiekia jam paskirtą galą, kai kūnas sugrįžta
į dulkes, o dvasia pakyla pas Tėvą, per mūsų Viešpaties
Jėzaus Kristaus gailestingumą.
Tyli mirtis gali būti
iškalbinga savo ramybe ir pasakyti daug daugiau negu mirtis,
pertraukiama iškalbingų pasakymų. Vieniša mirtis, tragiška
mirtis gali kur kas daugiau pasakyti apie Kristaus ramybę ir
gailestingumą, negu daugybė kitų ramių ir patogių mirčių.
Nes mirties iškalba
yra iškalba žmogiškojo skurdumo, kuriam prieš akis atsivėrė
dieviškojo gailestingumo lobynai. Kuo labiau suvokiame, kad mūsų
skurdumas yra be galo didis, tuo didesnė bus mūsų mirties
prasmė ir didesnis jos skurdumas. Nes šventieji yra tie,
kurie trokšta būti patys skurdžiausi gyvenime ir kurie užvis
labiau džiūgavo dėl kraštutinio mirties skurdumo.
Thomas
Merton,
Mažoji
studija, Bernardinai.lt, 2005
|