Krentantys lapai nejučia primena ir mūsų būties laikinumą.
Spalvų ugnimi pasipuošę medžiai nenumaldomai kviečia užlipti
ant kalnelių, nuo kurių atsiveria nepakartojamų spalvų
simfonijos. Betgi jauti, kad tame gražume yra kažkas
skausmingo, deginančio. Gal tai mirties, aukos kalba, kuri
iki gelmių paliečia širdį. Paliečia ir sukelia graudžią
praėjusios laimės akimirką, skausmą ar dar nepatirtos meilės
ilgesį.
Tokiu metu būdamas ant kalnelio, pajunti
savo būties trapumą, ir mintys pamažu nukrypsta anapus, iš
kur šaukia geltona ir raudona ugnimi nusidažę lapai. Tai
mirties balsas, jos alsavimas neatsikiriama egzistencijos
dalis. Kalneliai yra ypatinga vieta, nes čia tikrai išgyveni
mirties kvapą, kalbantį apie beribės būties platumas, apie
neišsemiamas jos formas. Gal todėl mūsų visos senosios
kapinaitės pasilipusios į tokias ypatingas, kalvotas vietas.
O dabar įsigilinkime, kokią prasmę turi
lietuviškas žodis (tarmiškai žadis) mirtis.
Jei gyvenimas yra skleidimasis, augimas, visa ko gyvinimas,
tai mirtis sugrįžimas atgal, nykimas, nurimimas. Kad
gyventume, reikia gimti, o kad mirtume, turime užmigti amžinuoju
miegu. Jei žodžio gimti šaknį gim-
skaitytume atgaline, mirties kryptimi, tai būtų mig-.
Tampa akivaizdi sena tiesa, kad mirtis tai užmigimas.
Nagrinėdami analogiškai toliau, atrandame, kad mirti
tai rimti. Taigi mirtis užmigimas,
nurimimas. Kad taip iš tiesų yra, liudija gamta, kai ji
nunykusi, numetusi lapus, sustingsta, šalčio sukaustyta užmiega.
Kuo labiau mes nurimstame, tuo labiau
prisiartiname prie tos sustingimo ribos, skiriančios šiapus
nuo anapus. Prieiname lyg rėžį. Žodžio šaknis rėž-
ir suteikia mums informaciją, kad anapus rėžio žėri. O
kodėl žėri? Gal todėl, kad ten tikroji mūsų tėvynė
meilės ir Dievo artumos karalystė, mūsų vadinama Rojumi.
Kad į jį patektum, tereikia aprimti, t. y. sudrausminti
aistras, netvarkingus siekius...
Betgi nesustokime, keliaukime žodžio
keliu toliau. Štai peržengiame rėžį į anapus. Kas gi tą
rėžį peržengia? Ar kūnas? Ne, anot apaštalo Pauliaus,
gendamybė nepaveldės negendamybės. Anapus iškeliauja
vėlė. Lietuviškai būtų tai tas, ką reikia velėti,
nuplauti. Valomai, velėjamai vėlei skauda, nes velėjimo
metu apsivaloma nuo žalingų, ydingų įpročių, troškimų.
O tai padaryt sunku. Tik išbalinta, skaisti vėlė gali sužėruoti
Rojuje. Šis procesas vyksta skaistykloje buveinėje,
kurios įvardijimas labai tiksliai atspindi vyksmo esmę. Na,
o kas darosi, kai vėluojame nurimti ar kai blogai velėjamės
skaistykloje? Tada mes vėluojame, o kai vėluojame, tai pažeidžiame
rimtį, įnešame chaosą. Toliau žodis sako, kad tas, kas vėluoja,
apsivelia, tampa vėlinu velniu ir blaškosi žemėje.
Gal iš čia ir apsėdimai, ir poltergeistai kyla. Matot, tas
lietuviškas žodis viską atskleidžia. Tai šaknis vėl- viską
įvardija.
O kas darytina, kad nevėluotume aprimti ir
kad netaptume vėlinais? Rytiečiai Tibeto mirusiųjų
knygoje moko mirimo metu atpažinti save. Mirties metu, išeinant
dvasiai iš kūno, sako, kad mes ją pamatome. Pamatome kaip
vaiskią spinduliuojančią šviesą. Apie ją kalba ir A.
Moody knygoje Gyvenimas po mirties. Kadangi tokio tyrumo
šviesos, t. y. savęs, gyvenime niekada nesame matę, tai išsigąstame
ir norime pabėgti, o mūsų vėlė, mūsų ydos lyg šydas
ima temdyti tą vaiskų švytėjimą. Jei tos šviesos vis
tiek bijome, jei neatpažįstame, kad tai mūsų pačių žėrėjimas,
tai pagaliau mūsų gelbėti ateina mums pažįstama dievybė.
Bet būna, kad ir jos neatpažįstame, o ką tad kalbėti apie
šventąjį švytėjimą pirmapradį Dievo užmanymą.
Taip mes, krikščionys, galime neatpažinti
savo gerojo ganytojo Jėzaus, kuris yra puikiausiai atsakęs
į visus būties klausimus. Kas pažino jį, tas žino, kad Jėzus
tai kelias, tiesa ir gyvenimas, kad niekas
nenueina pas Tėvą, kaip tik per Jėzų (Jn 14, 6); kad Jėzus
pasaulio šviesa. Tas žino, kad kiekvienas, kuris gyvena
ir tiki Jėzų, neragaus mirties per amžius (Jn 11,
26). Aš esu avių vartai (Jn 8, 51) nurodo kryptį
Išganytojas. Nuo manęs atsiskyrę, jūs nieko negalite
nuveikti (Jn 15, 5), primena Jis ir palieka naują įsakymą,
patį švenčiausią įsakymą, kad mylėtumėte vieni
kitus taip, kaip Jis mus mylėjo (Jn 15, 12). O apie mūsų
nagrinėtą apmirimo būtinumą Jis pasakė taip: Jei kviečių
grūdas nekris į žemę ir neapmirs, jis pasiliks vienas, o
jei apmirs, jis duos gausių vaisių (Jn 12,24). Ką gi reiškia
kristi grūdu ir apmirti? Argi ne tai, kad visas mūsų
pasirodymas žemėje turi būti ištisas apmirimas
visko žemiško išsižadėjimas. Vienas pamokslininkas
palygino Jonos įvykį su dabartiniu mūsų gyvenimu,
sakydamas, kad mes su visu pasauliu esame praryti juodos
magijos, piktos dvasios tamsumų. Ir nė vienas nešaukiame,
kaip kad šaukė Jona, kad būtume išgelbėti. Turime šiek
tiek sveikatos, pinigų, aplūžusį stogą virš galvos,
kitas dar mylimą žmogų, ir gerai, nors ir pekloj. Taip ir pūvame
savo laikiname gerume, kol supūsime. Daugelio mūsų akys užtemdytos,
kad šito nematytų ir nesuprastų. Tik dėl to, kad
susivoktume, ir atėjo Jėzus į pasaulį kaip Šviesa, kad
visi juo įtikėję neliktų patamsyje, o sušvitus šviesai
pamatytų tiltą per rėžį, Jėzaus kryžių mirtį.
Kas neapmirs, tas neduos vaisiaus, Kas pražudys savo
gyvybę dėl manęs ir dėl Evangelijos (gyvenimo Tiesoje),
tas ją išgelbės (Mk 8, 35), skelbia žmogaus ir
Dievo sūnus.
Štai kur mus atvedė žodis mirti-rimti:
prie kryžiaus, prie Rūpintojėlio, kuris tyliai dejuoja:
Sek paskui mane (Jn 1, 43). Štai toks ilgesingas ir
skausmingas Vėlinių pamąstymas apie mirtį, kad gyventume
ir pasiliktume TEN per amžius spindinčioje ir mylinčioje šviesoje.
Siauri vartai, tiesa? Gal yra gudresnių, kurie žino
kitus?
Br. Pranciškus OFS,
Kauno diena Nr. 14367