Vis
labiau Lietuvoje populiarėja Helovinas (angl. Halloween,
sutrumpėjęs iš sen. anglų (All) Hallow Eve Visų šventųjų
išvakarės). Kaip tu žiūri į šį vis labiau plintantį
reiškinį?
Normaliai žiūrėti į šį
reiškinį negaliu, kadangi gyvenime jokių helovinų
nešvenčiau. Esu ne tos kartos žmogus. Manau, kad dažniausiai
Heloviną švenčia mokiniai, paaugliai. Mano laikais būdavo
kitokios nesąmoningos šventės Rudenėlio šventė,
pionierių konkursai, Spalio šventės. Yra tam tikra rūšis
švenčių, atvežamų iš užsienio tam, kad sudrumstų
protą. Nesu patyręs nei šitos, kaip galima pavadinti šventės
smagumo, nei nesmagumo, nei to jausmo, kurį ji sukelia žmogui.
Ar
tau neatrodo, kad Helovinas šiek tiek primena Užgavėnes,
kur svarbus akcentas persirengėliai, eitynės, kaukės?
Panašu nebent tai, kad Užgavėnės
irgi švenčiamos išvakarėse Gavėnios išvakarėse.
Prieš tą vidinio susikaupimo metą jos ir skirtos išsišėlti
prieš Gavėnią. Tačiau nežinau, ar tas šventes galima
apskritai sulyginti. Užgavėnės mums yra įaugusi į kraują
lietuviška šventė, kurią, nori to ar nenori, vis tiek
atsineši su savo tautybe, su savo gyvenimu šitoje kultūroje,
ir ta simbolika yra tau artima. Kartais gal visa tai darai ir
ne visai suprasdamas, kodėl gi čia vaikštai su kaukėm, kam
tą Morę degini, kam tas laužas. Švenčia ir katalikai Užgavėnės,
tai ir katalikų šventė. O tas Helovinas mums yra iš esmės
svetimybė, kokioje nors pasaulio vietoje gal žmogui kai ką
ir reiškianti. Galbūt tai tam tikrų baimių, vaiduoklių
nugalėjimas. O mums tai svetima, nežinau gal tai pamėgdžiojimas
- prisižiūri jaunimas filmų, siaubiakų
apie helovinus
ir išeina į gatves..
Atrodo,
kad kaip tik tuo metu žmonės turėtų susikaupti prieš
Visų šventųjų dieną, prieš Vėlines, kai einama
aplankyti savo mirusiųjų, o dabar išeina lyg ir priešingai.
O ką pats veiki Visų šventųjų išvakarėse?
Nieko ypatingo. Nueinu į
kapines, uždegu žvakę. Tradiciniai dalykai. Per Vėlines -
taip pat. Vėlinės su Visų šventųjų švente yra be
galo susijusios, todėl jos ir minimos šalia. Negalima jų
supriešinti, sakyti, kad tik per Vėlines galima į kapines
eiti, o per Visus šventuosius - tai jau ne. Kaip tik čia
labai gražiai pasirodo, kad mūsų mirusieji, kuriuos
prisimename ir už kuriuos meldžiamės per Vėlines, jie yra
ir Visų šventųjų būryje, kurių ir šventę minime. Tik
tiek, kad Visų šventųjų vardai yra surašyti litanijoje, o
mūsų mirusiųjų vardų ten nėra išvardyta.
Kaip
manai, kaip krikščionys turėtų reaguoti į visą tą
Helovino šventimą? Galbūt apskritai nereaguoti ar bandyti
žmones į protą atvesti?
Aš manau, kad geriau reikia
laikytis savo tradicinių švenčių, tradicinės kultūros,
nepersiimti visokiais abejotinais dalykais iš užsienio.
Vienintelis teigiamas dalykas, kurį aš čia matau, tai yra
Helovino sukomercinimas. Tikiuosi, kad komercija greitu
laiku pakirs jo šaknis, ir ta šventė apkars, kaip ir
daugelis kitų pseudošvenčių, kurias komercija po truputį
nužudo. Helovino atveju tas sukomercinimas - maximos,
naktiniai klubai ir visa ta televizijos pompastika labai
teisinga. Tik gaila, kad ir mūsų šventes tai žudo bei
darko.
Sakei,
kad, tavo nuomone, kad labiausiai į Heloviną įsitraukia
jaunimas. Bet jie nori pabūti kartu, išsišėlt,
pasilinksmint. Ką jiems patartum, pasiūlytum?
Šėlti galima bet kada. Ir per šventę, ir be jos. Tik per
šventę proga didesnė būna, labiau viskas organizuota.
Drausti tikrai nesiūlau. Labai smagu, kai kas nors ką nors
draudžia - kaip tik priešingai norisi daryti. Labai gaila,
kad yra dauguma bažnytinių švenčių, kurios turėtų būti
švenčiamos šiokiadienį, yra perkeltos į savaitgalį, į
sekmadienį. Kaip antai Devintinės. Anksčiau ši šventė
būdavo švenčiama ketvirtadienį - kaip būdavo smagu bėgti
iš pamokų, iš mokyklos - į bažnyčią, į Mišias.
Tiesiog pasijusdavai tarsi tikėjimo kankinys tai suteikia
tokio žavesio... Kai viskas gražu, legalu, leidžiama, tai
visai ir nebeįdomu tampa. Tai ir dėl Helovino, manau, taip
pat - jei visi pradės drausti, bambėti, ypač jei Bažnyčia
sakys, kad tai labai blogai, kad nedera, tai jaunimui bus
smagu švęsti. O čia yra nykuma, ir tiek.
Br.
Paulius Zovė OFM; kalbino D.Žemaitytė; Bernardinai.lt, 2005