Laikas įsileisti Heloviną?
Visada maniau, kad
Helovino šaknys pagonybėje, tačiau jūs teigiate, kad katalikybėje.
Kodėl?
Šventės ištakos ir tradiciniai papročiai,
susiję su Helovinu, negali būti aiškinami kitaip negu per tai, jog jie
yra pavyzdys šventimo, kuris vykdavo per įvairias šventes, minimas
katalikų liturginiais metais. Tai apima viską, kas susiję su
karnavalais, pokyliais bei konkrečios dienos sąsajomis su antgamtine ar
dvasine tiesa.
Aš būčiau linkęs skirti smurtingą, makabrišką įvaizdį, prasiveržiantį
šiuolaikiniame nušventintai, pasaulietiškai švenčiamame Helovine, nuo
labiau tradicinių papročių, būdingų katalikų kultūrai. Helovino krytis į
kasmetinę siaubo šventę yra ganėtinai nesenas reiškinys, tačiau tikroji
Helovino šventės esmė priklauso Bažnyčiai. Helovinas (arba All Hallows
Eve Visų šventųjų vigilija išvakarių budėjimas) yra viešo Visų
šventųjų dienos minėjimo pirmtakas.
Helovino šventę nusavino šiuolaikiniai
pagonys, tačiau supraskime, kad šiuolaikinė pagonybė yra būtent
šiuolaikinė ir turėtų būti atskiriama nuo senovės religijų kultų.
Šiuolaikinės pagonybės ištakos ir praktika nesiekia toliau nei XIX a. Be
to, nepamirškime, kad terminas pagoniškas yra slidus. Ką jis reiškia?
Senovės dievų ir deivių garbinimą? Šie kultai seniai išnyko, nusinešdami
ir savo kultūrinę matricą, kuri kažkada rėmė pasaulėžiūrą, buvusią tų
kultų gyvavimo sąlygomis. Neįmanoma tokių kultų tiesiog sukurti, nesant
kultūros, kuri juos palaikytų.
Šiandien egzistuojanti pagonybė yra
romantiškas ir labai ribotas bandymas naujai perimti senovės religinį
etosą. Tačiau tai nėra ir negali būti ta pati pagonybė, kokia ji buvo
originalioje kultūrinėje raiškoje. Manau, kad ją praktikuojantieji
šiandien turi pateisinti savo įsitikinimus, pabrėždami sąsajas to, ką
jie daro, su senovės pamaldumo formomis bei būdais. Tai sudaro įspūdį,
kad šiuolaikinis pagoniškas impulsas turi daugiau svarumo (ypač
santykyje su krikščionybe), bet tai nepadaro jo tos pačios reikšmės
dalyku, kokie buvo senovės kultai. Sąsajos, kurias šiuolaikinė pagonybė
kuria tarp savęs ir senovės kultūrų formų bei stilių yra daugiau
troškimo, nei tikrovės dalykas.
Manau, kad Helovino susiejimą su pagonybe
labiau nei bet kas kitas nulėmė Reformacija. Protestantų reformatoriai
buvo susirūpinę viduramžių krikščionybės praktikomis, kurios jiems
atrodė priešingos tam, kokia turėtų būti Bažnyčia. Jie žinojo, kad tokių
praktikų aiškiai būta Bažnyčios istorijoje, tačiau jie pabrėžtinai
tvirtino, jog šie dalykai iškraipo originalią krikščionybės formą, kuri
išsigimė laikui bėgant. išsigimimas buvo aiškinamas kaip smukimas,
grįžimas atgal į kultūros formas, kurias protestantai apibūdino kaip
pagoniškas.
Gerai suprantu, kad liaudies religingumas yra sudėtingas reiškinys, ir
Europoje Bažnyčia sąmoningai įtraukė daug kultūrinių praktikų, kurios
buvo senesnės už ją pačią. Tačiau ji tai darė atsirinkdama ir su
didžiule įžvalga. Galutinė išdava buvo ne tik tai, kad krikščionybės
apdaru buvo aprengiami senoviniai pagoniški papročiai, tačiau susikūrė
nauja kultūrinė matrica, kuri buvo krikščioniška iki pat šaknų. Būtų
didžiulė klaida ir supaprastinimas teigti, kad geriau pakrapščius
viduramžių krikščionybės paviršių, rastum pasislėpusią pagonybę.
Vis dėlto būtent toks suvokimas paplitęs
šiuolaikinėje kultūroje. Su juo susiduriame kad ir grožinės literatūros
kūriniuose /.../.
Deja, tai tapo standartu ir populiaria sakme
apie tai, kaip Europa tapo krikščioniška. Šis modernus mitas gimė iš
protestantų reformacijos prietaringo nusistatymo ir propagandos,
peraugusios į pasaulietinę katalikybės kritiką. Kaip ideologinis
konstruktas ji tuo pačiu metu liudija ir susižavėjimą, ir bijojimą
viduramžių kultūros apskritai bei konkrečiai katalikybės. Tikrovė yra
daug sudėtingesnė ir įdomesnė.
Protestantizmas pasiūlė ir vis dar siūlo tai,
ką laiko alternatyva katalikybei. Tai reiškia, kad protestantizmas
atskira save nuo formų ir stilių religinio gyvenimo, buvusio prieš jų
kultūrą, ir ši kultūra bus pristatoma kaip išgrynintas krikščioniškas
tikėjimas ir praktika. Vienas iš argumentų, naudojamų parodyti
protestantų pranašumą, yra tai, kad Katalikų Bažnyčios įsitikinimai ir
praktikos yra pagoniškos. /.../
Katalikų imigrantų atvykimas prie protestantų
Amerikos krantų buvo didžiulio kultūrinio sąmyšio priežastis. Viešai
švenčiamos katalikiškos šventės buvo apibūdinamos kaip tvirkinanti ir
pavojinga pagonybė. /.../ Viskas, kas siejosi su šiomis katalikų
šventėmis, buvo sukarikatūrinama kaip pagoniška ir tokia asociacija tiek
įstrigo, kad net katalikai pasisavino šią kritiką, manydami, jog jų
pačių papročiai buvo pagonybės liekanos.
Tokiu būdu išskirtinai katalikiškas Helovino
pobūdis buvo vis labiau užslopintas, o patys katalikai vis labiau
atsitraukė nuo šios šventės, dėl to radosi šiuolaikinė Helovino versija.
Groteskiška šventės versija, kokią turime
šiandien, nemaža dalimi atspindi katalikų prisitaikymą prie
protestantiškos kultūros. Helovino istorija dar sykį keistai pasisuko
taip, kad beveik viskas, kuo dievobaimingi protestantai taip bodėjosi
Helovino šventime, išniro dar ryškiau, kaip jų protesto pasekmė.
Kaip Helovinas
susijęs su Visų šventųjų ir Mirusiųjų paminėjimo (Vėlinių) diena? Kas
atsirado pirmiau?
Visų šventųjų dienos
kilmė atrodo buvusi senesnė už Mirusiųjų paminėjimą.
Praktika pagerbti visą šventųjų bendruomenę, o
ne tik vieną šventąjį, vien jiems skirta diena, atrodo, pirmą kartą
aptinkama Katalikų Bažnyčioje pašventinant Panteoną kaip viešo pamaldumo
vietą. Tai įvyko 609 (arba 610) metų gegužės 13 dieną.
Panteono pirminė paskirtis buvo tarnauti Romos
religijai, nes čia buvo pagerbiami visi imperijos dievai. Popiežius
Bonifacas pašalino visų dievų atvaizdus iš jų šventovės ir paskyrė
pastatą visų Bažnyčios šventųjų, ypač kankinių, garbei. Tai buvo
savotiškas akibrokštas pagoniškai kultūrai. Bonifacas tuo tarsi sakė,
kad senieji dievai pašalinti ir juos įveikė Bažnyčios kankinių
tikėjimas.
Gegužės 13 d. senovės romėnų religijoje buvo susijusi su tuo, kas buvo
vadinamas lemūrais arba protėvių dvasių švente. Tikėtina, kad Bonifacas
neatsitiktinai parinko šią dieną. Tokiu būdu buvo teigiama, kad
kankiniai yra didieji visų pakrikštytųjų protėviai ir kad tai jų
atminimą ir liudijimą yra teisinga pagerbti dieną, kai romėnai
prisimindavo savo protėvius. /.../
Lapkričio 2-ąją minima Vėlinių (Mirusiųjų)
diena krikščionybėje, atrodo, įsitvirtino kartu su vienuolinių
bendruomenių augimu ir plitimu bei mirusių bendruomenės narių paminėjimo
praktika. Ši praktika plačiai paplito visoje kultūroje ir laikui bėgant
buvo įvesta visoje Bažnyčioje.
Helovinas yra Vėlinių pirmtakas ir yra tas
pat, kas gruodžio 24-oji yra Kalėdoms. /.../
Teigiama, kad
Helovino šventė išlaikė keletą keltiškų arba germaniškų šventės
elementų. Kurios tradicijos yra katalikiškos, o kurios ne?
Šventė yra ne etninė
ar tautinė. Ji yra katalikiška. Žinoma, būta Bažnyčios švenčių
regioninių pritaikymų ir Helovinas čia ne išimtis, bet esmė ta, kad ši
šventinė diena priklausė Bažnyčiai kaip visumai, o tai reiškia beveik
visai Europai. Galbūt kai kurie papročiai buvo būdingi tik kai kuriems
kraštams, bet pati šventė yra ryški katalikų praktika. /.../
Kalbant apie grynai katalikiškus papročius,
dauguma jų kyla iš tokių dalykų, kuriuos aptinkame viešose katalikiškos
kultūros šventėse. Šiuo atžvilgiu Užgavėnės tikriausiai yra geriausias
atskaitos taškas. Esame linkę galvoti, kad Užgavėnės ir jas lydintis
šventimas yra būdingas būtent šiai dienai, tačiau išties tokia šventinė
aplinka labai dažnai pasikartodavo per visus bažnytinius metus.
Pagalvokime apie visus papročius, susijusius
su Helovinu, tarsi apie savotiškas Užgavėnes prieš Visų šventųjų dieną,
ir aš manau, geriau suvoksime, kurie dalykai yra pertekliniai ir kvaili.
Šventimas turėjo pasibaigti iškilmingomis pamaldomis, po kurių žmonės
grįždavo į gyvenimą rutiną.
Deja, Bažnyčia perleido šį šventimą
pasaulietinei kultūrai. Taip nutiko Helovinui. Tai vyksta ir su
Kalėdomis.
Ką manote apie tėvų nuostatą atmesti
Heloviną kaip blogą ar net satanistišką dalyką?
Yra daug neskoningų
dalykų šiuolaikinėje Helovino šventėje. Ką apie mūsų kultūrą sako
išskirtinis dėmesys smurtui, siaubui ir mirčiai? Tradicinis,
katalikiškas Helovinas šias tikroves šventė kaip Kristaus pergalę prieš
nuodėmę, mirtį ir velnią. Dabartinė nušventėjusi šventės versija
nebeturi teologinio atsparos taško. Ji labai panaši į mirties šventę
mirties kultūroje ir dėl šios priežasties galiu suprasti tėvų rūpestį.
Bet koks turėtų būti tinkamas atsakas į
mirties kultūrą? Laikyti Bažnyčią už užrakintų durų ar išleisti ją į
pasaulį? Manau, kad atėjo laikas katalikams prisiimti savo religinę
laisvę, kurią, kaip teigiama, jiems suteikia ši kultūra, ir eiti į
viešumą su savo šventėmis ir padaryti tai dramatiškai, aistringai. Kas
mus stabdo? Kas tokio baisaus galėtų nutikti?
Katalikams būdinga tyla ir baimė kainuoja
Bažnyčiai jos neprilygstamą kultūrą ir leidžia klestėti mirties
kultūrai. Helovinas neturėtų būti diena, kai mūsų bažnyčiose pasidaro
tamsu, o krikščionys pasitraukia į šešėlį, bet kai mes užpildome tamsą
Kristaus šviesa, išeidami į kultūrą ir kviesdami visus pasirengti
šventųjų šventei su visu džiaugsmu, kokį tik galime sukaupti.
Ką katekizmas sako
apie Heloviną?
Katekizmas turi daug
ką pasakyti apie didvyriškas dorybes ir gyvenimo šventumą, kuris sukuria
Bažnyčios šventuosius. Ji taip pat turi daug ką pasakyti apie Kristaus
pergalę prieš nuodėmę, mirtį ir velnią. Šiuos dalykus turėtų švęsti
katalikų Helovinas su dideliu užsidegimu ir pasimėgavimu.
Vienas iš
patraukliausių šios šventės elementų vaikams, be saldainių ir
persirengimo kostiumų, yra gąsdinimas išgąsčio jaudulys be jokio
realaus pavojaus. Ar tai yra svarbu? Ar svarbu vaikui susidurti su
blogiu ar baimę keliančiais dalykais?
Aš manau, kad visos
kultūros turi mokomąsias-užkardomąsias istorijas, kupinas antgamtinių
vaizdinių, kurie panaudojami pamokyti apie ribas ir ugdantys suvokimą,
jog egzistuoja pavojingi žmonės ir aplinkybės, su kuriomis jie galėtų
susidurti, tad turėtų būti atsargūs.
Be to, manau, kad grupei pasakojamos istorijos
sužadina bendrą emocinę patirtį ir kaip tokios sujungia bendruomenę. Ne
vien krikščioniškos kultūros pasitelkia pasakojimą, net ir bauginantį,
norėdamos perteikti savo pasaulėžiūrą ir vertybes.
Aš manau, kad katalikas nuo mažens turi
išmokti žvelgti į pasaulį realistiškai, be miglotų sentimentalumo
akinių. Pasaulis yra pažeistas nuodėmės ir baigtinis. Žmonės skaudina
vieni kitus. Mes esame nusidėjėliai. Tačiau šią tamsą perskrodžia Dievo
apreiškimo Kristuje šviesa. Per Viešpaties Jėzaus Įsikūnijimo ir Velykų
slėpinį ši šviesa padaro mums prieinamą giliausią tiesą, ką reiškia būti
žmogumi. Taip,
sąžiningai pažvelk į nuodėmę ir mirtį. Žinok apie puolusių dvasinių
galių gebėjimą vilioti ir apgauti. Suprask, kad stipresnė už visas
puolusias dangaus ir žemės galias yra Dievo galia Kristuje. Dievo, kuris
yra meilė, stipresnė už nuodėmę, mirtį ir velnią. Būtent ši dieviška
jėga asmeniškai suteikiama tikinčiajam per Jėzų Kristų. Jis nugali
viską, ko mes bijome. Jo meilė yra stipresnė už mirtį. Jo dieviškojo
gyvenimo jėga išsklaido blogį. Net žvelgdami į šešėlius, matome jo
šviesą.
Teigiama, kad Helovinas susijęs su
tikėjimu, jog tai diena, kai mirusiųjų pasaulį ir žemės skiriantis šydas
yra ploniausias, todėl gali tekti sutikti kokią vėlę. Ką katalikai sako
šiuo klausimu?
Aš tiksliai nežinau
metafizinių įvykių, kuriais pateisinamas tikėjimas, kad tam tikromis
dienomis šydas tarp natūralios ir antgamtinės sferų yra storesnis ar
plonesnis. Aš
manau, kad tikrovė, kurią tokia galimybė pristato, turi didelę galią
kaip pasakojimas, kuris paaiškina kai kuriems žmonėms, kaip, jų manymu,
natūralus ir antgamtinis pasaulis bendrauja vienas su kitu. Ar tai
tiesa? Aš nežinau, kaip būtų galima nuspręsti apie tokį teiginį
galutinai. Kaip tokia ji išlieka prielaida ar galimybė.
Katalikų tikėjimas natūralią ir antgamtinę
tikrovę apibūdina kaip turinčią bendrystės ryšius, vadindamas tai
sakramentine tikrove. Tai reiškia, kad dėl Dievo Įsikūnijimo Kristuje
tikri gamtos reiškiniai gali išreikšti antgamtinius. Fizinė tikrovė
tikrai gali būti dieviškosios malonės nešėja.
Dievo malonė, kurią atskleidžia Bažnyčia
minėdama Heloviną, turėtų kalbėti apie mūsų dalyvavimą tame, ką vadiname
šventųjų bendravimu arba bendryste. Šventųjų bendrystė reiškia, jog šis
pasaulis dar nėra viskas ir kad tie, kurie iškeliavo per mirties
patirtį, ir toliau myli mus, rūpinasi mumis ir net, Dievui leidžiant,
gali bendrauti su mumis.
Taip pat tai reiškia, kad krikščionis gali
tikėtis, jog Kristuje Dievo galia gelbėti bei atpirkti tęsiasi ir kitame
pasaulyje, todėl galime tikėtis, kad tik nedaugelis iš mūsų būsime
pralaimėtos bylos. Helovino šventės turėtų patvirtinti, jog šie
įsitikinimai apie šventųjų bendrystę yra realūs, tai tikrovė to, kuo šis
pasaulis tapo dėl Dievo apreiškimo Kristuje.
Kun. Stivas Grunovas
(Steve Grunow); Bernardinai.lt, 2015
|