Ar mums reikia bijoti Helovino?
Kiekvienais metais prieš Helovino šventę
pasipila krūvos straipsnių, kad tai satanistinė šventė, kad dalyvaudamas
joje tu šlovini šėtoną ar net prisidedi prie maginio pobūdžio apeigų.
Jau kelinti metai iš eilės prasideda akcijos tokios kaip kad savo
profilio nuotraukos facebooke pakeitimas šventojo globėjo paveikslu ir
panašiai. Tad, idant nebūtų papildomo ir nereikalingo nerimo, susijusio
su Helovino (ne)šventimu, kviečiu kartu pasižvalgyti po šios šventės
istoriją, simboliką ir prasmę.
Trumpa Helovino
šventės ir pavadinimo istorija
Helovinas pačia
giliausia savo prasme yra šventė, atsiradusi keltų žemėse dar iki
krikščionybės atėjimo. Pradžioje tai buvo kalendorinė žemdirbystės
šventė, neturėjusi nieko bendra su mirusiųjų minėjimu. Senovinis
Helovino pavadinimas neturėjo nieko bendra su mirusiaisiais ar juo
labiau su šėtonu. Šventė buvo vadinama Samhain kas reiškė vasaros
pabaigą. Taigi, tai buvo labiau kalendorinė nei dvasinė šventė, nors
vėliau atsirado ir mirusiųjų pagerbimo prasmė, kuri ir tapo pagrindine
šventės intencija. Iš tiesų nėra žinoma, ar pagoniškais laikais ši
šventė turėjo kokią nors ypatingą reikšmę, išskyrus kalendorinę. Panašu,
kad mirusiųjų minėjimas šios šventės metu atsirado į keltų žemes
atsikėlus katalikų vienuoliams. Iki tol tą dieną buvo švenčiami naujieji
metai. Keltų naujieji metai prasidėdavo lapkričio 1-ąją, o jos
išvakarėse būdavo šėlstama, kaip ir bet kurios kitos tautos naujųjų metų
šventime. Pats
Helovino pavadinimas yra krikščioniškos kilmės. Jis kyla nuo anglų
kalbos All Hallows' Eve arba All Saints' Eve. Lietuviškai būtų Visų
šventųjų išvakarės. Toks pavadinimas rašytiniuose šaltiniuose minimas
nuo 1556 metų ir turi visiškai krikščionišką kilmę. Tokiu pavadinimu to
meto katalikai vadino dieną prieš Visų šventųjų minėjimą. Taigi,
vertinant pavadinimą, jį turėtume suprasti kaip Visų šventųjų minėjimo
vigiliją. Nors
Samhain šventės šaknys sieki gūdžią senovę, tačiau 800 metais Katalikų
Bažnyčia šią šventę sukrikščionino. Taigi šventė ir toliau buvo
švenčiama, tik su kitokiu pavadinimu ir kitokia prasme. Tą dieną
pradėtos švęsti specialios mišios ir prisimenami visi mirusieji ir
šventieji. Nuo šventės sukrikščioninimo atsiranda pirmieji dabartinio
Helovino bruožai. Tik XVI a. atsiranda tradicija prašyti saldainių, o
persirengimo tradicija ir Džeko moliūgo tradicija atsirado tik XIX ir XX
amžių sandūroje.
Simboliai
Helovino šventėje yra
daug simbolių, kurių daug kas baidosi. Dauguma simbolių, naudojamų per
Heloviną, turi senovines šaknis, kurių mes nebematome dabartinio
suvulgarinto šventimo metu.
Štai moliūgas Helovine atsirado iš tradicinio
keltiško žibinto, su jo pagalba, kaip tikėta, mirusieji atrasdavo kelią
į skaistyklą. Iki moliūgo iš tiesų buvo naudojama ropė. Jis, švenčiant
Heloviną, atsirado tik šventei persikėlus į JAV. Pirmieji moliūgai
fiksuojami jau 1837 metais, tačiau jis tuomet buvo suprantamas labiau
kaip žemdirbystės šventės detalė ir su Helovinu nebuvo siejamas iki
antrosios XIX a. pusės. Moliūgas imtas vadinti Džeko šviestuvu (angl.
Jacko' lantern). Tikėta, kad jis padeda apsisaugoti nuo piktųjų dvasių.
Pirmieji Helovino kostiumai fiksuojami tik nuo
1895 metų Škotijoje ir nuo 1900 metų JAV. Ir ši šventės detalė buvo
labiau sietina ne su Helovinu kaip tokiu, o su amerikiečių pomėgiu
karnavaliniams persirengimams. Iki dabartinių kostiumų atsiradimo
pagrindiniai puošybos akcentai buvo rudens detalės (na kaip mūsų
mokyklose švenčiam Rudenėlio šventė). Pamėklės ir baidyklės atsirado iš
tradicinio puošybos elemento, elementarios kaliausės, kokios buvo
statomos daržuose paukščiams baidyti. Pačius persirengėlius vadino
guisers, šis žodis reiškia kaukės nešiojimas, persirengimas, su tikslu
papokštauti. Tad mes, net turėdami geriausių norų, niekaip negalime
persirengimo raganomis ir demonais tradicijos sieti su pirmine šventės
prasme, nes persirengimas gimė jau krikščioniškame pasaulyje ir buvo
labiau siejamas su derliaus nuėmimo pabaiga, o ne su kokiomis nors
dvasinėmis esybėmis.
Saldumynų prašymą per Heloviną istorikai sieja
su viduramžiais egzistavusiu kalėdiniu šventimu, kurio metu vargšai
vaikščiojo po namus prašydami vaišių, vadinamų dvasiniais pyragėliais.
Vėliau toks paprotys atsirado ir per Helovino šventę, kur žmonės gaudavo
skanumynų už pažadą pasimelsti už vaišintojo mirusiuosius giminaičius.
Lietuviškas
katalikiškas paradoksas
Sekuliarioje
visuomenėje žmonės nešvenčia Helovino dėl elementarios priežasties tai
yra amerikonizmas nebūdingas lietuviškoms šventėms. Mes mieliau
švenčiame Užgavėnes, nei visiškai svetimą mūsų kultūrai šventę.
Užgavėnes mielai pamini ir tūlas lietuvis katalikas, net ir tas, kuris
nuoširdžiai piktinasi Helovino, kaip nekrikščioniškos šventės šventimu.
Mes švenčiame Užgavėnes, ir tai iš esmės yra
pagonybės reliktas išlikęs krikščioniškoje šalyje, nors principas tas
pats. Ir vienur, ir kitur persirengiama velniais, groteskiškai
atrodančiomis kaukėmis. Abiejose šventėse yra akcentuojama gėrio ir
blogio kova: Helovine bandant apsisaugoti nuo piktųjų dvasių, o
Užgavėnėse kaunantis senoviniams dievukams Kanapiniui ir Lašininiui. Abi
šventės kilusios iš pagoniškų laikų. Abiejose prašoma saldumynų
saldainių ir blynų. Abiejų pavadinimai atsirado krikščioniškame
kontekste. Nors Užgavėnės nebuvo taip įkrikščionintos kaip Helovinas,
tūlas katalikas jomis nesipiktina, nes tai mūsiška, sava, pažįstama. Dėl
to ir ramu.
Panašumų su kitomis pas mus švenčiamomis šventėmis taip pat gausu.
Pavyzdžiui, turbūt dažnas žino paprotį po Kūčių vakarienės palikti
maistą ant stalo, nes naktį vėlės ateina pasivaišinti. Štai ir gilioje
senovėje tikėta, kad Helovino naktį mirusiems leidžiama trumpam sugrįžti
aplankyti savo artimųjų. Helovino metu šėlstama. Šėlstama ir Naujųjų
metų naktį. Daugelyje archajinių kultūrų Naujųjų metų naktį dažnai
būdavo persirengiama karnavaliniais kostiumais. Taip pat būdavo įvairiai
triukšmaujama, idant piktosios dvasios išsigandusios šio šėlsmo
išsilakstytų.
Tad mielieji, jei jau taip piktinatės Helovino šventės ypatumais,
piktinkitės ir kitomis panašių bruožų turinčiomis šventėmis.
Krikščionys ir
Helovinas
Dalis krikščioniškų konfesijų (paprastai
protestantiškų) Heloviną vertina kaip satanistinę šventę. Toks
vertinimas dažniausiai kyla iš fundamentalistų krikščionių, kurie
apskirtai yra linkę visada perlenkti lazdą. Šių bendruomenių įtaka
kartais persikelia ir į kitas denominacijas, tačiau jose paprastai lieka
tik kaip nedidelių bendruomenių ar judėjimų pozicija, toli gražu
neatspindinti oficialios bažnytinės pozicijos. Tokios bendruomenės
dažnai rengia visokias antiheloviniškas akcijas, rašo propagandinio
pobūdžio straipsnius ir visokiais būdais gąsdina tikinčiuosius, dėl savo
nesupratimo šventę demonizuodami. Sociologai tokią veiklą vadina
satanistine panika. Ir iš tiesų tokia veikla jokios naudos neatneša,
išskyrus sumaištį ir visuotinį pasipiktinimą.
Kita dalis konfesijų Heloviną vertina
teigimai. Štai, pavyzdžiui, didelė Anglikonų Bažnyčios dalis Heloviną
vertina kaip vieną iš Visų šventųjų dienos minėjimo elementų. Kai kurios
protestantų atšakos Heloviną mini kaip reformacijos dieną, kuri
švenčiama spalio 31-ąją. Štai katalikų egzorcistas Gabrielis Amorthas
mano, kad jei vaikai juokaudami per Heloviną persirengia baidyklėmis,
tai nėra nieko bloga. Daugelis tikinčiųjų vertina šią šventę kaip
linksmą šventę vaikams. Katalikų Bažnyčia Helovino nelaiko religine
švente, tačiau vertina ją kaip turinčią ryšį su krikščionišku Visų
šventųjų paminėjimu, todėl draudimo ją švęsti nėra.
Pabaigos pamąstymai
Taigi, Helovinas savo
esme yra labai krikščioniška šventė, nors šiuo metu ir įgavusi visiškai
neatpažįstamą bei vulgarų pobūdį. Ar reikia jo bijoti? Ko gero, ne. Ar
reikia švęsti? Čia jau priklauso nuo asmeninių įsitikinimų, svarbiausia
nesmerkti ir nesipiktinti tais, kurie jį švenčia ar nešvenčia.
O visos tos antihelovininės akcijos... Na, jei
jos būtų rengiamos tiesiog šventųjų garbei, tada tai būtų šauni
tradicija. Tačiau kaip anihelovininė akcija ji tiesiog nuvertina
šventuosius ir jų paminėjimą. Minėtas facebooko profilio nuotraukos
pakeitimas šventojo paveikslu yra graži beužgimstanti tradicija, tik
bėda ta, kad vietoj Visų šventųjų paminėjimo tai yra eilinė protesto
akcija, atnešanti daugiau sumaišties nei naudos. Tuo pasiekiama tik tai,
kad stebinčiam iš šono, tampa akivaizdu, jog krikščionys irgi švenčia
Heloviną, bet tik savaip, pavyzdžiui, virtualiai persirengdami Visų
šventųjų dienos kauke. Techniškai žiūrint, čia išlieka toks pats
persirengimo motyvas. Tad kuo tai skiriasi nuo persirengimo pamėklėmis?
Išorė kitokia, principas tas pats. Sakyčiau, jei jau nori boikotuoti
tokią šventę, tada nešvęsk jos ir tiek, nes, keldamas šurmulį, tu tik
įsilieji į bendrą Helovino šventimą. Nesvarbu, kad protestuoji, tu
vienaip ar kitaip pamini tą dieną.
Gabrielius E.
Klimenka OPS; Bernardinai.lt, 2015
|