Helovino kilmė
835 metais
popiežius Grigalius IV lapkričio 1-ąją paskelbė Visų
šventųjų diena. Šios dienos išvakarės, spalio 31-oji, buvo
žinoma kaip Visų pašvęstųjų vakaras. Tačiau vėliau šis žodis
įgavo visai kitą prasmę.
Daug anksčiau nei Bažnyčia lapkričio 1-ąją paskelbė Visų
šventųjų diena, skirta minėti šventuosius ir kankinius, ji
jau buvo minima įvairiais būdais visame pasaulyje. Sakoma,
kad ši diena aprėpia daugiau liaudies tradicijų, negu kada
nors kas nors pajėgs suregistruoti, surašyti ir atsekti
visus šaltinius.
Istoriškai žinoma, kad Helovinas tam tikrą dieną buvo
švenčiamas senovės druidų keltų išminčių ir kunigų. Keltai
garbino gamtą, suteikdami jai antgamtiškų galių.
Keltai garbino Saulės dievą (Belenus) jo šventė buvo
Beltane dieną (gegužės 1 d.), ir mirties
viešpatį, arba mirusiųjų dievą, kuriam buvo skirti
Samhain diena spalio 31-oji. Beltane buvo
vasaros šventė, o Samhain žymėjo žiemos
pradžią. Lapkričio 1-oji keltams buvo naujų metų pradžia.
Keltai tikėjo, kad paskutinę senųjų metų dieną ir naktį
prieš jų naujus metus mirties dievas susirenka tais metais
mirusių žmonių sielas. Blogų žmonių sielos buvo pasmerktos
apsigyventi gyvūnų kūnuose, o gerųjų įsikūnydavo į žmonių
kūnus. Druidai tikėjo, kad bausmė už nedorą gyvenimą gali
būti sušvelninta aukomis, maldomis ir dovanomis mirties
dievui.
Pasak jų religijos, naujų metų išvakarėse vaiduokliai,
blogio dvasios, raganos klajodavo aplinkui. Norėdami nuginti
šalin blogio dvasias, kurios bijodavo ugnies, keltai ant
kalvų viršūnių degindavo didžiulius laužus. Buvo tikima, kad
šią naktį blogio dvasios ar nusivylę vaiduokliai gali
tyčiotis iš žmonių, pasitelkdami antgamtines galias. Žmonės
užsidėdavo groteskiškas kaukes, imituodami, kad yra
persekiojami blogio dvasių ir šokdavo aplink laužus.
Žinoma, Samhain šventė nebuvo unikali - daugybė
tautų visame pasaulyje mini laiką, kai mirusieji grįžta
pabūti gyvųjų draugijoje. Induizmas turi Holi
naktį, irakėzų indėnai švenčia mirusių dieną kas 12 metų,
maldomis paminėdami visus per tą laiką mirusius. Meksikoje
nacionalinė šventė, kai gyvieji pagerbia mirusius, prasideda
lapkričio 2 d. ir tęsiasi kelias dienas. Pavyzdžiui, ten
durys puošiamos gėlių girliandomis, skirtomis pasveikinti
Angelitos - mirusių vaikų sielas.
Tačiau visgi daugiausia šiuolaikinio Helovino ištakų pėdsakų
randama senovės druidų ir jų žiemos šventės spalio 31-ąją
praktikoje.
Kad Helovinas susijęs su senoviškomis pagonių tradicijomis,
mažai stebina. Senovės Britanijoje ir Airijoje keltai,
švęsdami spalio 31-ąją (vasaros pabaigą), tikėjo, kad
mirusiųjų sielos tądien grįžta aplankyti savo namų, o aplink
siaučia vaiduokliai, raganos ir panašiai. Tai buvo metas,
kai žyniai šaukdavosi antgamtinių jėgų.
Ši šventė pasauliniu mastu nebuvo plačiai minima iki XX a.
iki tol Helovinas nacionaline švente tebuvo pripažinta
Airijoje.
Helovino simbolių ištakos
Džeko
žibintas
Turbūt visi puikiai žinome, kaip atrodo heloviniškas
moliūgas. Viena šio moliūgo kilmės versijų tai aliuzija į
raganų atributą, žmogaus kaukolę su žvake viduje. Tarp
airių, kurie išpopuliarino Heloviną Amerikoje, buvo žinoma
Airių Džeko legenda, kuri paaiškina ir Džeko žibinto
atsiradimą kadais gyvenęs girtuoklis Džekas, kuris apgavo
velnią ėjęs su velniu varžybų. Abu įlipę į obelį, o Džekas
padaręs kryžiaus ženklą, kad velnias nebegalėtų išlipti iš
obels. Džekas privertė velnią prisiekti, kad jis niekada
nesikėsins į Džeko sielą. Velnias buvo priverstas sutikti.
Po mirties Džekas buvo nuvarytas nuo rojaus vartų kaip
nusidėjėlis ir nusiųstas į pragarus, bet velnias, kaip buvo
žadėjęs, jo nepriėmė. Taip Džekas nebeturėjo kur eiti ir jis
buvo pasmerktas klajoti po žemę. Tuo metu, kai palikinėjo
pragarą, Džekas valgė ropę. Velnias paleido į jį smilkstantį
anglį. Džekas įsidėjo anglį į ropę ir nuo tada blaškėsi po
žemę su šia savo lempa ieškodamas vietos poilsiui. Vėliau
ropę pakeitė moliūgas, nes taip buvo žymiai lengviau
vaizduoti velnio anglį moliūgo viduje.
Helovino kaukės ir kostiumai
Yra kelios versijos apie jų kilmę. Viena žmonės, bijodami
raganų ir vaiduoklių, patys persirengdavo ar užsidėdavo
kaukes, kad blogio tarnai jų nepažintų, nes jie būsią
panašūs į juos. Taipogi gali būti, kad taip žmonės norėdavo
išgąsdinti blogąsias dvasias.
Be to, pagonių laikais tikėta, kad persirengimas suteikia
galimybę perimti galias to gyvūno, kurio kaukę užsidedi.
Kitas galimas aiškinimas randamas viduramžių katalikų
praktikoje. Visų šventųjų dieną būdavo pagerbiamos šventųjų
relikvijos. Neturtingesnės ar skurdesnės bažnyčios,
neturėdamos relikvijų, rengdavo procesijas parapijiečiai
apsirengdavo taip, kaip jų šventieji globėjai ir
iškilmingai žygiuodavo aplink šventorių.
Helovinas ir Bažnyčia
Viduramžiais
Bažnyčia, kovodama su pagonybe, kaip priešpriešą
Samhain šventei, lapkričio 1-ąją paskelbė Visų šventųjų
diena, o lapkričio 2-ąją Vėlinėmis, Mirusiųjų diena. Visų
šventųjų dieną minėdavo visus šventuosius, ypač -
šventuosius kankinius. Vėlinės tapo diena, kai meldžiamasi
už visus teisiuosius mirusiuosius, ir maldomis jiems
padedama išvengti skaistyklos kančių.
609 metais gegužės 13 d. popiežius Bonifacas IV Romos
Panteoną pašventino kaip Švč. Mergelės Marijos ir Kankinių
bažnyčią. Vėliau popiežius šv. Grigalius III pašventino
koplyčią prie Šv. Petro bazilikos Visų šventųjų vardu ir
perkėlė šią šventę į lapkričio 1 d., o 835 m. popiežius
Grigalius IV įvedė Visų šventųjų iškilmes visoje bažnyčioje.
Tuomet imta minėti ne tik šventuosius kankinius, bet visus
šventuosius.
Jau druidų religijoje galima įžvelgti kažką panašaus į
skaistyklą. Kaip minėta, druidai tikėjo, kad nuodėmingos
sielos blaškosi ir turi įsikūnyti į gyvūnus, o aukų ir
dovanų dėka galima išmelsti joms atleidimą.
Kai kuriose šalyse gyvavo paprotys lapkričio 2ąją valgyti
specialius vėlinių pyragus kuo daugiau pyragų suvalgai,
tuo daugiau sielų išgelbsti. Ankstesniais laikais žmonės
nešdavo specialią duonelę sieloms į kapines, kurias
padėdavo ant kapų. Vėliau iš to kilo paprotys ant kapų ir
ant palangių uždegti žvakes - taip parodyti kelią sieloms
namo.
Viduramžiais per Vėlines vargšai eidavo iš namų į namus
prašydami vėlinių pyragų, dalijamų kaip padėką už maldas,
kurias jie pasižadėdavo kalbėti už mirusiuosius.
Liuteronų bažnyčia mini spalio 31-ąją arba arčiausiai šios
datos esantį sekmadienį kaip protestantų reformacijos
pradžią. Viduramžiais bažnyčioje vyravo tendencijos pirkti
indulgencijas. 1517 m. Martynas Liuteris iškabino savo
garsiąsias 95 tezes, nukreiptas prieš šias indulgencijas,
spalio 31 dieną.
Helovinas ir šiuolaikinės okultinės praktikos
Nors Helovinas
šiandien daugumos jaunimo visuotinai švenčiamas kaip regimai
nekalta linksma šventė, neopagonys ir modernios raganos jį
traktuoja gana rimtai. Juokais naudojama magija burtai,
ateities spėjimas - iš pažiūros nekaltas šventimas gali
tapti tiltu, vedančiu į okultizmą.
Krikščioniškas ir biblinis požiūris į Heloviną
Turbūt negalima
pasakyti, kad krikščionis, dalyvaujantis Helovino šventėje,
nusideda, tačiau pamąstykime, ar dalyvaudami tokioje
šventėje, mes atnešame garbę Viešpačiui. Taip, ne viskas
pasaulyje turi aiškų atsakymą, ir ne viskas yra tik juoda
arba balta. Tačiau geriau nešvęsti Helovino.
Kodėl? Kaip sakoma laiške korintiečiams: Viskas valia, bet
ne viskas naudinga. Viskas valia, bet ne viskas ugdo (1 Kor
10, 23). Simboliai ir veiksmai, nors ir atskirti nuo
ankstyvųjų žynių praktikų, visgi išsaugo savyje giliai
slypinčias sąsajas su tomis prasmėmis, kurioms jie buvo
skirti. Negi galime tikėtis, kad, susiedami save su sena
tradicija (tebūnie tradicijos apvalkalu ar išorine
išraiška, kuri iš tiesų giliai susijusi su okultizmu),
nebūsime to nė kiek paveikti? Kaip matome iš istorijos,
tikėta, kad šią dieną blogis ateina pasiimti savo dalies.
Dabar dauguma apie tai ir nesusimąsto. Bet jei krikščionių
gyvenimo tikslas yra garbinti Viešpatį, ar iš tiesų galima
garbinti Dievą, imituojant, kad ir nekaltai, tą patį, ką ir
okultistai? Kaukės ir persirengėliai gali būti neutralūs
kitomis dienomis, tačiau šią dieną kaukėms suteikiama kita
prasmė persirengėlis atlieka tam tikrą ritualą, kad ir
pats to nesuvokdamas, ir yra įtraukiamas į veiksmą.
Daugelis mano, kad Helovinas linksma, nekalta šventė,
per kurią galima nuoširdžiai padūkti, bet
Šventasis Raštas sako mums - Nesek tuo, kas pikta (3 Jon
11).
Dievas yra šviesa, jame nėra tamsos. Jei mes norime būti jo
bičiuliai ir vis dėlto vaikštome tamsoje, mes meluojame ir
negyvename tiesa. Ar Helovinas gali būti traktuojamas kaip
vaikščiojimas tamsoje?
Biblija sako nesimokyti iš pagonių, bet mokytis to, kas yra
gera. Vaikai ypač mėgsta persirenginėti, žaisti su kaukėmis,
prisiimti naujus vaidmenis, tačiau neskatinkime jų imituoti
šių pagoniškų papročių.
Kaip persirengėliai turėtų atrodyti Dievo akyse? Kaip
krikščionys, Dievo vaikai, atrodo Dievo akyse dalyvaudami
Helovino vakarėliuose? Kai mes žinome, kad Helovinas nuo
seno buvo diena, skirta blogiui pagarbinti, ir žinome, ką ir
kaip blogis daro ir kaip mato šią dieną, ji nebeatrodo tokia
nekalta.
Turbūt nėra Helovino veiksmo ar simbolio, kuris nenurodytų į
pagonišką okultizmą. Tad nepamirškime, kad visa, kas daroma
ne pagal įsitikinimą, yra nuodėmė (Rom 14, 23).
Būti krikščionimi yra rimtas įsipareigojimas. Kad ir kaip
nekaltai Helovinas atrodytų iš pirmo žvilgsnio, mūsų
laikais, kai kelia galvą neopagonys ir raganos, jis gali
įgauti visai kitą šviesą. /.../
Pagal The facts on Halloween (J. Ankerberg,
J. Weldon) parengė D. Žemaitytė;; Bernardinai.lt, 2007