Daiva Vaitkevičienė
STALŲ KĖLIMAI, DIEDAI IR KŪČIOS
Šiandien
dar turime tris tradicinės lietuviškas šventes, kasmet
suburiančias šeimą ir giminę tai Velykos, Kūčios ir
Vėlinės. Visas šias šventes jungia tai, kad praeityje jos
buvo susiję su vėlių kultu, ir tas ypatingas ryšys su
mirusiųjų pasauliu veikiausiai ir buvo jų išlikimo
priežastis. Šis tekstas skirtas paaiškinti kai kuriems Kūčių
vakaro aspektams, išplaukiantiems iš bendro mirusiems skirtų
švenčių konteksto, ir parodyti akivaizdų ryšį tarp Kūčių
vakarienės ir Vėlinių, kurios dar XX a. pradžioje irgi buvo
pažymimos ypatinga vakariene, labai panašia į Kūčių valgymą
ir dėl to buvo vadinamos Stalais, o kitaip
Diedais, Diedaduone arba Ažinkomis.
Stalai ir Diedai
Vėlių maitinimas yra vienas iš pačių
reikšmingiausių mirusiųjų kulto (kultą suprantant ne kaip
garbinimą, bet kaip bendravimo su mirusiaisiais kultūrinę
formą) bruožų, minimas ne viename baltų religijos šaltinyje.
Tai įprasta laidotuvių, šermenų (kurių vien pavadinimas
implikuoja vėlių maitinimo apeigą), metinių ir kitus mirties
paminėjimų apeiga. Be to, ši apeiga priklauso kalendorinei
schemai, reglamentuojančiai vėlėms skirtų švenčių ciklą metų
bėgyje. Kaip rašoma
1611 m. Vilniaus jėzuitų kolegijos metinės
veiklos ataskaitoje, vyrai ir
moterys nešdavo bedieviškas aukas mirusiųjų senolių ir
draugų vėlėms ir kiekvienais metais gana dažnai, ypač per
Velykų, Kalėdų ir Visų Šventųjų iškilmes joms paruošdavo
puotas.
1718 m., praėjus daugiau kaip šimtui metų,
jėzuitų vis dar toliau buvo darbuotasi, kad būtų pašalintas
įsisenėjęs prietaras, vadinamas Kielimey
Stalu, t. y. Stalų iškilmės. Gautos iš senosios
pagonystės, jos nesikeisdamos laikosi iki šiol kai kuriose
vietose tarp krikščioniškos liaudies: kai nustatytu metų
laiku skaniau maitina savo pilvą, drauge valgomu maistu
vaišina demoną [turimas galvoje žalčių maitinimas D.V.].
Tokiu būdu jie maitina ir mirusiųjų vėles. Dargi net nuo
seno priimta malda jie pakviečia vėles į puotą (Lebedys,
209). Minimi Kėlimai stalų pavadinimu Stalai
arba Stalų kėlimas Dzūkijoje išliko iki pat XX a. 3-4
dešimtmečio (etnologių A. Vyšniauskaitės ir N.
Marcinkevičienės duomenys). Šventė kitaip dar vadinama
Diedais, ir šis pavadinimas jungia lietuvišką Diedų
(protėvių) tradiciją su Baltarusijos Dziady,
švente, kurios apeigos yra nepaprastai artimos lietuviškoms
ir neabejotinai rodo bendrą paprotinį arealą, kuris
Lietuvoje šiandien nebelabai ženklus šventė atsimenama tik pietų
Dzūkijoje, nors istoriniuose šaltiniuose puotos vėlėms
fiksuojamos visoje Lietuvoje, net ir Žemaitijoje. Priešingai
nei Lietuvoje, Baltarusijos pravoslaviškoje (ne
katalikiškoje, kuri ribojasi su rytų Lietuva) teritorijoje
Dziady buvo palaikomi cerkvės ir išliko išsaugodami
daug archajiškų detalių. Net ir šiandien baltarusių kapinėse yra įprasta matyti stalus ir
suolus, įrengtus tam, kad čia prie vaišių stalo susėstų
giminaičiai, neužmiršdami nulieti gėrimo ir padėti maisto ir
ant kapų. Toks vaizdas, šiandien lietuviui atrodantis neatpažįstamai svetimas,
gali padėti mintyse nusikelti keliais šimtais metų į
lietuviškos tradicijos praeitį.
Lietuviškos šventės pavadinimas Diedai nereiškia šios
šventės slaviškos kilmės (netgi žodį diedas
suprantant kaip slavizmą). Analogišką šventę turi ne tik
baltarusiai, bet ir latviai, o protėviai latviškai vadinami
latviškos kilmės žodžiu, tapačiu diedams ir
reiškiančiu senus žmones: vecīši seniai, vetušiai.
Protėvių vaizdavimasis senais žmonėmis yra archetipinė
mitologema.
Diedai švęsti 45 kartus per metus (jų laikas įvairuoja
priklausomai nuo konkretaus kaimo lokalinės tradicijos),
plg.: Pirma Dziedai buvo penkis rozus metuose: per Velykas,
Kalėdas ir Užgavėnes, skaitės, reikia duoc dziedam, kad už
mirusius melsties, o cikri Dziedai tai buvo dveji
vasariniai Dziedai pirmų nedėlių po šv. Onos, rudeniniai
nuo Rožančiavos (Margionių k.), Dukart per metus vasarą
ir rudenį buvo taip vadinama šventė Stalai arba
Dziedai. Vasarą liepos mėnesį, o rudenį spalio
mėnesį (Marcinkonys); Anksčiau Dziedaduonių buvo daugiau:
velykiniai, žoliniai (15 rugpjūčio), Visų šventų ir Kalėdų
(Ricieliai). Vasariniai ir rudeniniai Diedai buvo vadinami
tikraisiais (kadangi jie skirti išimtinai vėlių
reikmėms), o kitais atvejais mirusiųjų paminėjimas ėjo
drauge su kita švente ir paprastai buvo rengiamas šventės
išvakarėse arba ryte per pusryčius. Galima sakyti, kad
Diedai yra didžiųjų švenčių apeigų sudėtinė dalis, einanti
prieš prasidedant pačiai šventei (priešingai, nei paskui
šventę sekantis pošventis Ledų diena, kurios metu
draudžiama dirbti).
Nors šiandien, pačių Kalėdų
papročiams beveik sunykus, Kūčias suprantame kaip
svarbiausią (o iš tiesų dėl konservatyvumo ir uždaro šventės
pobūdžio geriausiai išlikusią) Kalėdų apeiginę dalį, atrodo,
kad iš tiesų Kūčios yra po Kalėdų kepure išsaugota
lietuviškų Stalų arba Diedų šventė, sudaranti prieššventinę
pačių Kalėdų (žiemos saulėgrįžos) dalį.
Dabar panagrinėsime keletą apeiginių elementų, rodančių
Kūčių ir Diedų giminingumą.
Pasiruošimas ir
apeiginė pirtis
Namų tvarkymas, valymas ir prausimasis yra
privalomi visų didžiųjų švenčių elementai. Kaip knygoje
Lietuviškos Kūčios ir Kalėdos rašė etnologas Juozas
Kudirka, manoma, kad per Kūčias jei nebus švaru, kūdikėlis
neatais. Taigi, namai švarinami tam, kad dievybė norėtų ir
galėtų ateiti. Per Diedus ateinančios vėlės irgi jautrios
švarai. Kaip rašoma Janinos Samulionytės straipsnyje
Mirusiųjų paminėjimas Dziedai, Prieš Diedus sutvarkomi
namai. Nubraukia voratinklius, nuplauna langus, numazgoja
suolus. <..> Mama vienąkart prieš Dziedus nenuplovė suolo
kampo. Ji naktį susapnavo, kas atėjo dūšios į Dziedus ir
viena neturi kur atsisėsti, nes nenuplautas suolo galas.
Dūšia ir sako: Mes visi susirinkom, o man nėra kur
atsisėsti.
Taip pat svarbu yra pirtis. Anot J. Kudirkos, paprastai buvo
periamasi Kūčių dieną iki vakarienės (reta kas maudydavosi
Kūčių išvakarėse), taigi, pirtis tampa tiesiog pačios
šventės ritualų dalimi. Tokia pat svarbi pirtis yra
švenčiant Diedus, sakoma, kad vakare turi būtinai visi
nusipraust pirtyj (Žižmų k.). Baltarusijoje, kur Diedų
tradicija kai kur išlikusi iki šių dienų, į pirtį praustis
kviečiamos ir mirusiųjų vėlės (prieš perdamiesi patys,
kviečia protėvių vėles: Diedai, prodiedai! ateikite
praustis, vienas kitą už rankų atsiveskite). Šis elementas
Lietuvoje žinomas tik iš istorijos šaltinių, pvz., J.
Lasickis rašinyje Apie žemaičių dievus taip rašė apie
Ilges Per šias šventes jie kviečia numirėlius iš kapų į
pirtis vaišėms. Kiek pakviečia, tiek kėdžių tam tikslui
pastatytoje lūšnoje sustato, tiek rankšluosčių, marškinių
patiesia, o stalą apkrauna valgiais, gėralais.
Šventės laikas
Nors dabar Kūčios valgomos vakare, tačiau anksčiau būta ir
kitaip. Anot J. Kudirkos, senesniais laikais, ypač XIX a.
pab. XX a. pr., kai kas sėsdavo Kūčių valgyti vidurnaktį
(Kristaus gimimo laiku 24 val.) arba iki užgiedant
gaidžiams. Tai atitinka tikėjimą, kad vidurnaktis yra vėlių
metas, o su gaidgyste vėlės pranyksta.
Toks naktinis Kūčių valgymas atitinka dziedavimą naktinį
valgymą su giedojimu, rengiamą velionio paminėjimo (mėnesio,
metų) proga bei švenčiant Diedus, pvz.: Kap numiršta
žmogus, per Ažugavėnes Dziedus praulioja. Tai tį užkųsti kų,
duot išgert, ir visą naktį gieda, dainuoja (Grybiškių
k., Poškonys). Naktinis Diedų, kaip ir Kūčių valgymas, XX a.
pradžioje ėmė nykti, plg.: Per Visus Šventus ne ryte valgė,
ale dar neaušį, vidurnakcį valgė. Ale tį ne užmano
galvos, aš tep nedariau (Kaziulių k.). Nykstant tradicijai,
naktinis Diedų valgymas virto vakariene arba pusryčiais.
Tačiau maistas dažniausia ruošiamas iš vakaro, plg.:
Šeštadienyj vakare turi būtinai visi nusipraust
pirtyj, o šeimininkė užkuria pečių ir verda jauno paršo ir
gaidžio mėsą, grikinę kuošę ir krupniką, ir grucę didžiųjų
kruopų kuošė, ir prasalną vien mėsa ir rasalas nuo burokų
ir vandens. Ant rytojaus anksti pasikelia ir, išsiėmę
iš pečiaus, viską valgo (Žižmų k.).
Aukojimas ir mėsos
valgiai
Visų metinių Diedų scenarijus buvo labai
panašus gyvulio (avino, kiaulės, gaidžio) aukojimas,
šeimos (kartais giminės ar net bendruomenės) vaišės ir
maisto dalies atidavimas elgetoms, kad pasimelstų už
mirusiuosius. Štai ką apie Diedus savo užrašuose rašė
liaudies dainininkas Petras Zalanskas iš Mardasavo: Dabar
parašysiu, kaip seniau žmonės davė almužnas ubagam, kad tie
ubagai išprašytų jų tėveliam, diedukam, bobutėm, proseneliam
ir prosenelėm pas Dievulį dangaus karalystį. Tai per visus
metus keturis kart: Kalėdom, Velykom, per Visus šventus
Vėlinių dienas ir vasarų vieną kartą (kokia tį buvo Aktova).
Vasarą per anksti pjauti jauni baronukai, bet vis tiek
žmonės pjovė, nežiūrėjo. <...> Kaip papjauna tų baranukų,
tai šeimininkas su šeimininke apskaičiuoja, [kiek] kaime yra
ubagų, kuriem reikia duoti almužna du, trys, keturi
ubagai. Jei bus du ubagai, tai tėvulis pjauna dvi šlaunelas,
o jei trys keturi ubagai, tai tėvulis pjauna visas keturias
šlaunelas žalios mėsos. Visų kepalų duonos suraiko an
keturių dalių. Nuneša tiem keturiem ubagam, o tėveliai
liepia tiem ubagam sukalbėti poterius už savo tėvelius, už
savo diedukus, už savo prosenelius. O likusių mėsų verda
motulė sau. Taigi mes jos tap paprastai nevalgom: kaip
motulė su bliūdu mėsos [ateina ir pastato] ant stalo, tada
tėvelis persižegnoja, pradeda melstis ir vis šeimyna
meldžiamės. Visi pasimeldį persižegnojį pradedam valgyti.
Pavalgį mes visi pasimeldziam, kad Dievulis tas dūšelas
priimtų į dangaus karalystį. <...> Šitaj paci auka būna per
Kalėdas ir per Velykas. Tik būna pakeitimas kiaulės
mėsa, ne avies; Kalėdai ir Velykai skerdziam kiaulas. Būna
[dar] vienas pakeitimas: per Kalėdą košės neverda. Duoda
ubagam duonos, mėsos kiaulės, tris gabalus milcinės dešros.
Gyvulio (dažniausia kiaulės, paršelio) skerdimas prieš
Kalėdas, kaip ir prieš kitus Diedus, yra žinomas visoje
Lietuvoje. Tačiau Kūčias nuo kitų Diedų skiria tai, kad per
Kūčias dėl pasninko nebuvo galima valgyti paaukoto gyvulio
mėsos, todėl mėsos valgymas perkeliamas į Kalėdų pusryčius.
Bet pažymėtina, kad valgis Kalėdoms į duonkepę krosnį būdavo
pašaunamas iš vakaro (panašiai atsitiko ir švenčiant Diedus,
kai XX a. naktinį valgymą pakeitė pusryčiai); kaip teigia J.
Kudirka, buvo net įsitikinusių, kad pirmą Kalėdų dieną
tegalima valgyti Kūčių dieną pagamintus valgius. Per Kalėdų
pusryčius valgė virtą mėsą, dešras, kiaulės galvą, šiupinį
(riebią košę su kiauliena). Kudirkos manymu, būtent šiupinys
yra tradicinis laidotuvių ir mirusiųjų paminėjimų valgis,
tikriausia jis dėtas ir mirusiajam į kapą, o šiupinio
pasninkinis atitikmuo per Kūčias yra grūdų košė, vadinama
kūčia. Įdomu, kad pasninko nesilaikę lietuviai liuteronai iš
Garsenės apylinkės dar XX a. pirmoje pusėje Kūčių vakarienei
pasitiekdavo mėsišką šiupinį grucės, žirnių ir pupų mišinį
su kiaulės knysle. Beje, J. Kudirkos žiniomis, kai kas net
ir katalikiškoje Lietuvoje per Kūčias ant stalo dėjo
kiaulienos ar kitų mėsos patiekalų, nors jų ir nevalgydavo.
Pažymėtina, kad Kalėdų pusryčių (ne tik Kūčių!) metu
nevartoti peiliai; tai būdingas vaišių vėlėms ženklas.
Ypatingas meniu
Be vieno išskirtinio mėsiško patiekalo, kuris
yra gyvulio aukos mirusiajam išraiška, yra ir daugiau
būdingų valgių. Ir Kūčios, ir Diedai pasižymi ypatingu
meniu, susidedančiu iš simbolinio patiekalų skaičiaus
dažniausia 12, kartais 9. Per Kūčias šio papročio laikomasi
ir dabar, bet to paties paisyta ir per Diedus, pvz., anot N.
Marcinkevičienės, Lavysų kaime sakydavo, kad per vasarinius
diedus raikia, kad būtų dvylika rūšių maisto. Kad
būt visas maistas iš šviežienos padarytas. Slabados kaime
Gervėčių valsčiuje Vladas Drėma aprašė Diedų nedėlią,
kuriai gamindavo dzvylika patrovų: papjauna avinų, gaidzį,
verda grikinių kruopų košę, jušniką, prasalnąją (sultinį),
kopūstus, bacvinius, miežines kruopas, kvočenieną,
pitlevotus pyragus, sijotų miltų rozavą duoną, ir
kiaulieną. Dalis Kūčių ir Diedų valgių sutampa: be minėtos
kūčios ar visokių grūdų košės įvairiais variantais
(pasninkinio šiupinio atitikmens), ant Kūčių stalo
pateikiami šie būdingi Diedų valgiai barščiai, šaltanosiai,
avižinis kisielius (tyrinėtojų nuomone, tai vis mirusiesiems
aukoti skirti valgiai).
Stalai (šiuo žodžiu įvardijant ir
šventę, ir vaišes) pasižymi tuo, kad čia akcentuojamas tam
tikras padalinimas. Fiksuotas patiekalų skaičius rodo
tendenciją dalinti stalą į tam tikras simbolines zonas ir
segmentuoti laiko tarpus, reikalingus kiekvienam patiekalui
iš eilės valgyti, o patiekalų skaičius 9 arba 12 išreiškia
struktūruotos visumos idėją (A. J. Greimas apie skaičių 9
rašė, kad tai begalybės, visų galimybių išsėmimo simbolis).
Dalinimas ir skaičių magija svarbi ir gaminant maistą. Štai
Žižmų kaime Diedams gaminant košę arba pyrago tešlą,
maišydavo įvairius grūdus iš devynių puodelių iš kiekvieno
puodelio atpildavo po tris šaukštus. Lygiai taip pat gali
būti sudedama įvairios rūšies mėsa: verda dvylika srubų
kažkokių ir tadu visokios mėsos verda ir vištinės, ir
kiaulinės, ir teliuko, ir avino, ir visokios (Žižmų k.).
Taigi, sudaroma simbolinė valgių visuma, išreiškianti gausos
ir pilnatvės idėją (reprezentuojamos visos grūdų rūšys,
visas gyvulių ūkis, ar tiesiog kulinarinės įvairovės ir
gausos galimybės). Ir ši simbolinė visuma apeiginio valgymo
metu imama dalinti, atskiriant kiekvieno patiekalo dalelę
mirusiesiems ir dedant tas dalis į atskirą indą ar specialų
krepšelį, kuris bus nešamas elgetoms, kad pasimelstų už
šeimos ir giminės mirusiuosius. Atidalinant vėlgi įvairiai
struktūruojama, atidedama arba kiekvieno valgio, arba
sukomplektuojamas vardinis davinys kiekvieno mirusiojo
vardu, pvz., Gervėčiuose per Visų Šventų Diedus Dziedas
trupindavo (pjaustydavo) kųsneliais (gabaliukais) duonos,
pyrago, mėsos, jei buvo ant stalo, ir dešros. Vieną davinį
supjaustęs, pasakydavo: Už vėlę dziedo Jono ir padėdavo
šalia ant suolo stovinčion vokelan. Paskui taip pat
pjaustydavo kitą davinį. Valgių į atskirą indą atidėdavo
taip pat ir per Kūčias. J. Kudirka aptinka tokių pavyzdžių
įvairiuose Lietuvos regionuose, neišskiriant ir Žemaitijos
prieš Kūčių vakarienę dūšelėms į atskirą indą po truputį
dėdavo įvairių valgių: kalėdaičio, kūčiukų, žuvies, silkės
ir kt. Kūčių vakarienė, nežiūrint jos pasninkinio pobūdžio,
yra labai artima Diedų stalui, ir tai rodo ne vienas
elementas patiekalų skaičiaus reglamentavimas, specialūs
mirusiesiems skirti valgiai (grūdų košės, barščiai, avižinis
kisielius, šaltanosiai ir kt.), jų atidėjimas ir t. t.
Kulinariniai Kūčių ir Diedų aspektai, kaip ir šventės
naktinis pobūdis, pirties elementas bei kitos apeiginės
realijos rodo, kad Kūčios yra integrali metinio mirusiesiems
skirto švenčių ciklo dalis. Todėl Kūčios savo charakteriu ir
nuotaika labai skiriasi nuo Kalėdų šviesos ir džiaugsmo
šventės su Kalėdų rytą pražystančia saule bei devyniaragiu
elniu, ant ragų nešančiu degančią ugnelę ir spėjančiu ateitį
iš savo atspindžio vandenyje. Bet šių dviejų švenčių, iš
kurių pirmoji nukreipta į šeimą ir giminę, įskaitant visus
mirusius giminės narius, o antroji į kosmologinį pasaulio ir
žmogaus atsinaujinimą, derinys sudaro ypatingą Kūčių
Kalėdų šventės pilnatvę.
Pašulniškės, 2007