NEREALYBĖS ŠOU
Turbūt turėčiau parašyti reportažą iš tradicinės Devintinių procesijos.
Per miestą nešamas baltas miltų ir vandens skrituliukas monstrancijoje, ir
daugelis tiki, jog tai pats Dievas. Rimti žengia baltaskverniai
klapčiukai, oriai žingsniuoja sutanoti dvasininkai, plevėsuoja vienuolių
skarelės. Toliau - įvairaus margumo ir dievobaimingumo publika. Nugirsti
visokių šnekų, bet eisena apimta iškilmingos ir susireikšminančios (štai
ką mes darome!) nuotaikos, religinių jausmų ir pagavų, jaudulio ir
nerimastingumo. Arba priešingai - tingios ramybės. Miestas švenčia Dievo
kūniškumą. Dievo matomybę. Simbolinių pavidalų rodytuves.
Kur paruošti tau Velykų vakarienę? - Evangelijoje mokiniai klausia
Jėzaus, prieš švęsdami vieną svarbiausių savo iškilmių. Toliau viskas
vyksta lyg stebuklinėje pasakoje: sekite paskui žmogų, vandens ąsočiu
nešiną, eikite paskui jį į namus ir tenai apsistokite. Namų šeimininko
svetingumas kažkaip kontrastuojančiai primena Betliejaus viešbutininkų
nesvetingumą. Per Vakarienę Jėzus kalba kone, atsiprašau, kliedesiais.
Tai mano kūnas! - sako, laužydamas duoną. O apie taurę vyno Tai mano
kraujas. Iš šiandienės nihilistinės perspektyvos - tiesiog žmogėdrų
puota. Vis dėlto Paskutinės vakarienės išgyvenimas lieka mistiškas ir
nesuprantamas. Mokiniai ir nekamantinėja, nuvokdami vyksmo slaptingumą.
Tai, kas vyksta, yra aukščiau nei kalba. Tos pačios sakralinės formulės
bus kartojamos tūkstantmečiais, įstingusios kalboje. Netgi daugeliui
nesuprantama kalba. Ir žmonės tikės, jog tai, kas ištariama, turi galią ir
prasmę. Suvoks ostijas, bet nesuvoks jose Dievo. Tikės kraujo ir vyno
paradigma. Verks kryžiaus kelio stotyse. Vitražuose išskaitys pasakojimus
sau suprantama kalba. Saulės, vėjo, spalvos kalba. Statys milžiniškas
šventoves, apimti Dievo patyrimo didybės. Perduos tą vienas kitam.
Kūniškas ir tiesiogiai patiriamas bus santykis su artimiausiu, kokį tik
galima įsivaizduoti, šioje tikrovėje esančiu asmeniu. Net suvokdami jį per
kitą, esame su juo, patys to nesuvokdami. Devintinių procesijoje
mes tik duodame Dievui įkvėpti šiek tiek gryno oro, parodome jam savo
miestą ir savo miestui jį. Dievas gyvena ne vien sacrum sferose,
jis simboliškai žengia tuo pačiu šaligatviu su manim, reikšdamas savo
esamumą. Nelaikyčiau, jog religinė simbolika prarado savo aktualumą.
Neseniai namuose netyčia įsižiūrėjau į medinį Nukryžiuotąjį ir netikėtai
suvokiau, kad taip jis dalijasi mano skausmu. Parodydamas tą visu savo
kūnu. Leisdamasis suvalgomas. Beveik nuogas ir vienas prieš mus. Kokiame
realybės šou išvystume intymesnį ir dar viešesnį meilės bei atsidavimo
liudijimą? Todėl Devintinių procesija tai Nerealybės šou. Su tikrovę
pranokstančiu kūniškumu ir sielyste.
-gk-, Šiaurės
Atėnai, Bernardinai.lt,
2006