TAI, KAS VIRŠ MŪSŲ
IR ŠIEK TIEK MUMYSE
Sakau pats sau, kad galėčiau be jos apsieiti. Be Švč. Trejybės dogmos, be
formulės, kad Dievas yra vienas trijuose asmenyse.
Mano tikėjimas, jei tik galiu jį minėti, nė kiek
nesusvyruotų, jeigu nebūtų tokio apibrėžimo. Nuo
tada, kai bažnytkaimio klebonui, egzaminavusiam
mane prieš Pirmąją komuniją, persigandęs išlemenau
tą absoliučiai nesuvokiamą katekizmo tiesą, praėjo
jau kone keturi dešimtmečiai. Bet ir šiandien
galiu ją tik išlementi. Tos pačios baimės
kupinomis akimis, jei tuo metu nereikėtų būti
dieviškųjų dalykų mokytojo vaidmenyje. Nei maldos,
nei perskaitytos knygos, nei tūkstančius kartų
minėtas jos vardas nieko nepadėjo, kad Švč.
Trejybė per tuos metus būtų pasidariusi mažesnė
miglų migla nei Pirmosios komunijos dieną.
Turėčiau nusiraminti ar apskritai nutilti,
prisiminęs chrestomatinius Augustino žodžius, kad
ją suprasti ir paaiškinti tolygu šaukštu samstyti
bekraštę jūrą. Taigi verčiau grožėtis vandenų
platybėmis. Nusilenkti slėpiniui ir leisti jam
būti migla. Arba medituoti tris dobilo lapelius,
kaip siūlė legendinis airių krikštytojas. Dar
kažkas regėjime matė juos visus tris šokio
sūkuryje, amžiais apsikabinusius, besigėrinčius
vienas kitu. Girdi, tokia danguje išrašyta
bendravimo, bičiuliškumo tiesa. Dievo nesenbernystė.
O Paulius savo laiškuose Trejybės atšvaitu skelbia
šį trejetą tikėjimo, vilties ir meilės
dorybes. Taip pat ir žmogų, sukurtą kaip kūną,
sielą ir dvasią. Viskas, rodos, tinka, nes galų
gale viskas yra ne tai ir negali būti tai.
Man įdomiausia, kada Rubliovo ikonoje ją
vaizduoja trys vyrai, kuriuos Abraomas draugiškai
priėmė ir vaišino po medžiu, nė neįtardamas, jog
tai esantys dangaus pasiuntiniai. Šventasis Raštas
vėliau vadins juos angelais, o dailininkui jie bus
Švč. Trejybė, žmogumi dar negimęs Sūnus, dar
pasauliui neatsiųsta Dvasia ir Tėvas, pati
mįslingiausia trejeto figūra. Visi ten, po medžiu,
valgę Abraomo duoną, mazgojęsi pavargusias kojas,
bendravę su šeimininku. Visi žmonių veidais,
rudomis rytietiškomis akimis, dėl kurių taip
nesunku netekti proto ir nežinia ką padaryti.
O gal Trejybė tai ana trikampiu apibrėžta
niekada neužsimerkianti akis? Irgi kupina
paslapties, bauginanti ir traukianti. Nežinai, ką
ji mato, nežinai, verkia ar juokiasi, ir kaip jos
vienos užtenka visai žemei apžvelgti.
Jėzus, siųsdamas savo mokinius į pasaulį ir
liepdamas krikštyti visus vardan Tėvo ir Sūnaus,
ir Šventosios Dvasios, tikrai nepaskelbė dogmos
apie vieną Dievą trijuose asmenyse. Tačiau savo
atsisveikinimo kalboje iš Evangelijos pagal Joną
jis tiek sykių minės savo vienybę su Tėvu ir tarp
jų įsiterpusią Dvasią, kad paskui Bažnyčios
mokytojams neliks nieko kita, kaip tik griebtis
apibrėžimų. Jie painūs ir klampūs, nuo jų
nepasidaro aiškiau, bet to ir reikia tikėtis iš
žmogaus žodžių, kai braunamasi į Dievo gelmes.
Kitados ši tiesa gimdė baisių erezijų,
provokavo aistringiausių teologinių ginčų, kėlė
ateistų juoką, o šiandien jau kažin ar beužkliūva
kam. Tik katekizmo punktas, meditacijų tema,
dogmatikos studijų objektas specialistui. Kadangi
kitas tikėjimo žinių egzaminas bus tik prieš
Aukščiausiojo sostą, galima puikiausiai gyventi be
tų dalykų. Ramiai sau krikštijant visų
tautų žmones Trejybės vardu pagal Jėzaus
instrukciją. Ar man, mariam ir nuodėmingam, šioje
žemėje reikia Dievo prigimties slėpinių?
Vis dėlto jis norėjo mums perduoti užuominą
apie tai. Sutikdamas valgyti Abraomo duoną ir
rodytis žmogumi. Leisdamas, kad dėl to gimtų
eretikai ir šventieji. Rizikuodamas mūsų siaura
širdim, mūsų minties lėkštumu, mūsų šaudymais pro
šalį. Net abejingumu kaip šiandien. Jeigu Švč.
Trejybės tiesa būtų tik apibrėžimas teologijos
vadovėlyje, galėtume išmokti jį ir pamiršti, nieko
neprarasdami. Tačiau dovanota kaip dalis to, kas
kyla iš Jėzaus žodžių jus aš draugais vadinu, ji
neleis nurimti ir nutilti netgi tuomet, kai
suvoksi savo nepajėgumą ją perprasti ir
paaiškinti.
Juk svarbiausia tai, kad dangiškoji trijų
asmenų vienybė kažkaip yra pajungusi sau ir mūsų
gyvenimus. Gal ne ji davė dobilui tris lapus ar
kokį kitą magišką trejetą, bet meilės ir
atsidavimo ratas, sujungęs į viena Tėvą, Sūnų ir
Šventąją Dvasią, savo krašteliu kliudo ir kliudo
mėlynąjį gaublį. Kitaip nesuprastum, kodėl nusenęs
Abraomas puolė karštligiškai tarnauti trims
nepažįstamiesiems. Arba visi kiti panašūs judesiai
ir pasirinkimai, atsirandantys tam pačiu
nepalankiausiu metu. Draskant, apgaudinėjant,
plėšiant Lietuvą, štai kažkas ima ir metasi į kitą
pusę, lyg būtų ne iš šio pasaulio. Ir tikrai ne iš
šio, nes Švč. Trejybei duota galia naujai gimdyti,
per Krikštą ir po jo.
Čia jau ne iš dogmų srities. Dogmų galima
nepasigesti ar jų nesuvokti, tai neišklibins nei
dangaus, nei žemės. Bet neatlaikytume,
neištvertume šio pasaulio, jeigu virš jo nevyktų
nepertraukiama meilės misterija, nuolat užtarianti
mus ir įtraukianti į savo poveikio lauką.
-js-, Šiaurės Atėnai,
Bernardinai.lt, 2006
|