Kaip
atsirado Trejybė?
Daug
šimtmečių iki krikščionybės įsigalėjimo buvo įvairių trejetų (arba trejybių) - Mesopotamijoje (Babilone, Asirijoje):
Visata padalinta
į tris sritis, kurių kiekviena tapo dievo valda. Anu pasiėmė dangų,
Enlil kliuvo žemė, o Ea tapo vandenų valdytoju. Kartu jie sudarė didįjį
dievų trejetą. Kaip Trejybė, kurios sąvokos nėra Biblijoje,
tapo pagrindine krikščionybės doktrina? Manoma, kad ji įtvirtinta 325
m. Nikėjos susirinkime. Tai nėra teisinga. Nikėjoje tebuvo priimta, kad
Kristus yra tos pačios prigimties (substancijos) kaip ir Dievas - o tai
tapo vėlesnės Trejybės sampratos pagrindu. Šiame susirinkime nebuvo paminėta
Šventoji Dvasia, kaip trečioji Dievo dalis. Daugelį metų buvo
prieštaraujančių idėjai, kad Jėzus yra Dievas. Norėdamas išspręsti tą
problemą, Romos imperatorius Konstantinas sukvietė visus į Nikėją, kur
pats pirmininkavo ir pats pasiūlė Jėzaus dieviškumo formuluotę. Pats
Konstantinas nebuvo krikščionis ir iki pat mirties nepasikrikštijo. /.../
Kodėl pagonis sprendė krikščionių
Dievo dieviškumo klausimą? Nes manė, kad religijos parama yra svarbi jo
imperijai.
Po Nikėjos susirinkimo diskusijos tebevyko. Imperatorius Theodosijus įsakė,
kad Nikėjos susirinkimo nutarimai privalo galioti jo valdose ir, kad išsiaiškintų
esmę, 381 m. sušaukė susirinkimą Konstantinopolyje. Būtent jame Šventajai Dvasiai
buvo pripažinta ta pati svarba, kaip Dievui ir Jėzui. Pradėjo formuotis
Trejybės sąvoka. Bet ir po šio susirinkimo Trejybė netapo paplitusia
koncepcija. Daug kas prieštaravo jai. Pilnas jos įsigalėjimas teįvyko
Viduramžių scholastikoje apvilkus filosofijos ir psichologijos rūbais.
Ją aiškiai išdėstė Athanasian Creed, klerikalas, palaikęs Konstantiną
Nikėjoje: Mes garbiname vieną Dievą trijuose asmenyse... Tėvas
yra Dievas, Sūnus yra Dievas, ir Šventoji Dvasia yra Dievas - visi jie nėra
trys dievai, o Vienas. Tačiau aišku, kad šio rašto Athanasius nerašė. Jis
nežinomas Rytų bažnyčiai iki XII a. Tikėtina, kad tekstas yra
parašytas pietų Prancūzijoje V a. ir jo įtaka tebuvo VI-VII a. pietų
Prancūzijoje ir Ispanijoje. Vokietijoje liturgijoje jis naudotas IX a. ir
tik vėliau Romoje (Encyclopedia Britanica). Tad E. W. Hopkins apibendrina,
kad Trejybė buvo Bažnyčios politikos dalis.
Po tris sugrupuotų dievų garbinimas buvo įprastas senovės pasaulyje.
Po apaštalų mirties šie pagoniškieji tikėjimai pradėjo skverbtis į
krikščionybę. Will Durant pastebi: Iš Egipto atėjo trejybės sąvoka.
O Siegfried Morenz (Egipto religija) teigia: Trejybė
buvo pagrindinė Egipto teologų tema. Trys dievai buvo sujungiami ir
laikomi vienu. Tad III-IV a. klerikalai Aleksandrijoje atspindėjo tas
pačias idėjas (Ozyris, Izidė, Horas). Kažkiek įtakoti
galėjo ir Platono (428-347 m. pr. Kr.) mokymai. Nors Platonas nedėstė
Trejybės sąvokos dabartine jos forma, tačiau vėlesnės filosofinės
mokyklos iš jo Dievo ir gamtos aiškinimo išvedė trejeto idėjas.
Šyva
yra vienas iš indų trejeto - griovimo, destrukcijos dievas. Kiti du yra Brahma
- sutvėrėjas ir Višnu - palaikytojas. Pažymint, kad visi šie
procesai yra vienas ir tas pats, trys induizmo dievai taip pat yra sujungti į vieną.
Pagal Vartiklis
|