PAŠLOVINIMO ŠVENTĖ
Dangun žengimo švente paminimas regimas įvykis, kurio
liudininkai buvo apaštalai. Apaštalų regėtas ir paliudytas
Jėzaus pakilimas į dangų ženklina neregimą dalyką: Tėvas
suteikia Sūnui visuotinę šlovę ir viešpatavimą. Šventasis
Paulius Laiške efeziečiams taip pat primena neregimą dalyką:
švenčiama Kristaus, atsisėdusio Tėvo dešinėje, šlovė ir
visagalybė. Šioje pilnatvėje dalyvauja ir Kristaus Kūnas
Bažnyčia su visais savo nariais. Apaštalų darbų knyga yra Luko
evangelijos tęsinys. Luko evangelija baigiama pasakojimu, kaip
Jėzus atsiskyrė nuo apaštalų ir pakilo į dangų. Apaštalų
darbų įžangoje du kartus paminimas šis faktas: iki tos
dienos, kurią buvo paimtas į dangų
ir Jėzus pakilo aukštyn,
ir debesis jį paslėpė nuo jų akių. Dangun žengimo įvykis,
pavaizduotas Luko evangelijos pabaigoje ir Apaštalų darbų
knygos pradžioje, reiškia drauge atbaigą ir pradžią. Šiuo
įvykiu pasibaigia regimas dieviškasis buvimas tarp žmonių ir
prasideda naujas, neregimasis buvimas. Baigiasi žemiškoji
Jėzaus misija, prasideda apaštalų misija. Be šio aprašyto
Jėzaus žengimo į dangų, galima įžvelgti tą, kuris vyko be
liudininkų Prisikėlimo metu. Tai dieviškasis Trejybės
susitikimas ir Sūnaus pašlovinimas, kurio Jėzus meldė prieš
kančią: Tėve, pašlovink mane pas save ta šlove, kurią esu pas
tave turėjęs dar prieš atsirandant pasauliui (Jn 17, 5).
Aprašytasis regimas Jėzaus žengimas į dangų yra skirtas
žmonijai. Mums taip pat skirta dalyvauti dieviškojoje šlovėje.
Jėzaus žengimas į dangų skelbia apie būsimą mūsų pašlovinimą.
/.../ Galime sugretinti du to paties
Luko pasakojimus apie Jėzaus žengimą dangun. Evangelijoje šis
įvykis aprašomas priskėlimo dienos vakare. Apaštalų darbuose
tai vyksta po keturiasdešimties dienų. Kelyje į Emausą Jėzus
atveria mokiniams Raštų prasmę. Tai tarsi ankstyvosios
Bažnyčios katechezė, kondensuota visuotinio išganymo vizijos
santrauka. Apaštalų darbų knygoje šį laipsnišką suvokimą
išreiškia keturiasdešimties dienų laikotarpis. Kodėl Jėzus
pasirinko tokį demonstratyvų atsiskyrimo būdą? Juk per
keturiasdešimt dienų po prisikėlimo jo pasirodymai baigdavosi
kitaip jis tiesiog pranykdavo iš akių (plg. Lk 24, 31).
Atsakymą duoda Jėzaus elgsena ir mokymas viešosios tarnystės
metais, apreiškiant savo preegzistenciją ir įsikūnijimą. Jėzus
vadina save Žmogaus Sūnumi nurodydamas pranašo Danielio
regėjimą. Jis aiškina Nikodemui: Niekas nėra pakilęs į dangų,
kaip tik Žmogaus Sūnus (Jn 3, 13). Tą patį įvaizdį Jėzus
pasitelkia ir kalbėdamas apie nužengusią iš dangaus gyvąją
duoną. Savo mokyme apie duoną jis šešis kartus mini tą
nužengimą ir baigia tokiais žodžiais: Jus tai piktina? O
kas būtų, jei pamatytumėte Žmogaus Sūnų užžengiantį ten, kur
jis buvo pirmiau?! (Jn 6, 62). Tuo labai aiškiai skelbiamas
būsimas dangun žengimo įvykis.
Keturiasdešimt dienų po Jėzaus prisikėlimo primena
keturiasdešimt dienų dykumoje, Jėzui rengiantis viešajai
tarnystei. Po prisikėlimo Jėzus rengia mokinius jų būsimajai
misijai. Čia galima prisiminti paralelę iš Tobijo knygos (Tob
12, 1521). Angelas Rafaelis, atlikęs savo žemiškąją misiją,
atskleidžia Tobijui ir jo žmonai Sarai savo tikrąją tapatybę:
Štai aš žengiu pas tą, kuris mane pasiuntė. <...> Jam pakilus
į orą, jie atsistojo ir nebegalėjo jo daugiau matyti. Prieš
atsiskirdamas nuo apaštalų, Jėzus primena anksčiau duotą
pažadą: po kelių dienų būsite pakrikštyti Šventąja Dvasia.
Stebėtina, kad tokiu momentu mokiniai iškelia seną klausimą
dėl Izraelio karalystės atkūrimo. Jų svajonės apie politinę
nepriklausomybę dar nenumarintos! Jėzus nebara mokinių už nenuovokumą ir nubrėžia būsimos jų veiklos perspektyvą,
pranokstančią Izraelio ribas. Kol kas be Dvasios stiprybės jie
dar nepajėgia to suvokti.
Jėzaus pranykimas debesyje primena daug kartų Senajame
Testamente aprašytą dieviškojo buvimo ženklą. Negana to, juk
Lukas yra evangelistas, aprašęs angelo apreiškimą. Šventosios
Dvasios šešėlis pridengia Mariją jos įsčiose įsikūnijant
Jėzui. Tas pats debesis dengia Jėzaus grįžimą pas Tėvą.
Angelas dalyvavo Mergelei Marijai tariant taip. Angelai
dalyvauja ir Jėzui grįžtant pas Tėvą. Galia iš aukštybių
įtrauks mokinius į didžiulį misijų užmojį iki pat žemės
pakraščių. Angelai nutraukia jų pasyvią kontempliaciją: Ko
stovite žiūrėdami į dangų? Tasai Jėzus <...> sugrįš taip pat,
kaip esate jį matę žengiant į dangų. Jų laukia didžiulis
darbas. Dangun nukreiptą žvilgsnį reikia derinti su veikimu.
Jėzus pakyla į dangų su kūnu. Grįždamas pas Tėvą, jis
neatsižada savo žmogiškosios prigimties. Drauge su Jėzumi
žmogystė įžengia į dieviškąją šlovę. Jėzaus pašlovinimas
skelbia mūsų kūnų pašlovinimą. Dangun žengimas ir prisikėlimas
yra du to paties slėpinio aspektai, ankstyvojoje Bažnyčioje
buvo suvokiama jų neatskiriama vienybė.
Apaštalai grįžo į Jeruzalę didelio džiaugsmo kupini. Jėzui
pranykus iš akių, apaštalų širdis užlieja ne liūdesys, bet
džiaugsmas. Evangelistas Lukas moka perteikti mesijinį
išganymo džiaugsmą. Jis kyla dėl Dvasios pažado, taip pat dėl
tikėjimo tikrumo. Luko evangelija prasideda ir baigiasi pažado
ir maldos ženklu. Evangelijos pradžioje Zacharijui tarnaujant
Viešpaties šventovėje angelas apreiškia būsimą Jono
Krikštytojo gimimą. Evangelija baigiasi apaštalų šlovinimu
toje pačioje šventovėje: jie nuolat lankė šventyklą ir
šlovino Dievą.
Bažnyčios žinios |