Apie Švenčiausiąją Jėzaus Širdį
Pamaldumas Švenčiausiajai Širdžiai ypatinga pamaldumo Jėzui forma. Pamaldumo ištakos (1) Nuo apaštalų šv. Jono ir šv. Pauliaus laikų Bažnyčioje visuomet egzistavo pamaldumas Dievo ir Jėzaus meilei. Pamaldumas Dievui, kuris taip mylėjo pasaulį, jog atidavė savo viengimį Sūnų; ir pamaldumas Jėzui, kuris taip mus mylėjo, kad už mus paaukojo savo gyvybę. Bet tai nėra pamaldumas Švenčiausiajai Jėzaus Širdžiai, kadangi Jėzaus Širdis negarbinama kaip Jo meilės mums simbolis. Nuo pirmųjų amžių evangelisto Jono pavyzdžiu buvo apmąstomas pervertas Kristaus šonas ir ištekėjęs iš jo kraujas bei vanduo. Šis slėpinys suformavo požiūrį, kad iš Jėzaus šono gimė Bažnyčia panašiai kaip Ieva iš Adomo. Bet nėra jokių užuominų, kad per pirmuosius dešimt amžių būtų buvusi garbinama sužeista Jėzaus Širdis. (2)
XI ir XII amžiais aptinkami pirmieji aiškūs pamaldumo Švč. Širdžiai
ženklai. Per žaizdą šone pamažu priartėta prie Sužeistos Širdies, o žaizda
Širdyje simbolizavo meilės žaizdą. Pamaldumas gimė kaitrioje benediktinų
ar cistersų vienuolynų atmosferoje, šv. Anzelmo ir šv. Bernardino idėjų
pasaulyje. Dabar sunku pasakyti, kokie buvo pirmieji tekstai, kas buvo
pirmieji tokio pamaldumo puoselėtojai. Toks pamaldumas buvo gerai žinomas
šv. Gertrūdai, šv. Matildai ir Vitis mystica autoriui. Nežinoma, kam
priskirti Vitis mystica autorystę, nors dar neseniai buvo manoma, jog
šio veikalo autorius yra šv. Bernardas. XIX a. pabaigos leidėjai, išleidę
gražų ir gerai parengtą Quaracchi leidimą, ne be pagrindo darbą priskyrė
šv. Bonaventūrai. Kad ir kaip būtų, šiame veikale yra viena iš pačių
gražiausių ištraukų, įkvėpusių pamaldumą Švč. Širdžiai. Kaip buvo minėta,
šv. Matildai ( 1298 m.) ir šv. Gertrūdai ( 1302 m.) šis pamaldumas buvo
taip pat pažįstamas. Jos jį apipynė daugybe gražių maldų ir praktikų. Ypač
paminėtina šv. Gertrūdos vizija per šv. Jono Evangelisto šventę (gruodžio
27 d.), kuri formavo ištisą pamaldumo į Švč. Širdį istorijos laikotarpį.
Istorija byloja, kad kai Viešpats leido šv. Gertrūdai priglausti galvą
prie Išganytojo žaizdos, ji išgirdo Dieviškosios Širdies plakimą ir
paklausė šv. Jono: jeigu per Paskutiniąją vakarienę jis taip pat girdėjęs
šį įstabų pulsavimą, kodėl apie tai niekada neužsiminęs. Šv. Jonas atsakė,
kad šį apreiškimą jis saugojęs tiems laikams, kai atšalusiam pasauliui jo
prireiks meilei atgaivinti. (3) XIII-XVI a. pamaldumas buvo praktikuojamas, bet neplėtojamas. Švč. Širdį garbino šia malone apdovanotos sielos. Šio pamaldumo praktikavimo pavyzdžių aptinkama įvairių kongregacijų: pranciškonų, dominikonų, kartūzų bei kitų šventųjų gyvenimų aprašymuose. Bet tai buvo tik individualus mistinio pobūdžio pamaldumas. Tuo metu jis dar nebuvo išaugęs į visuotinį judėjimą. Nebent išskirtume Penkių žaizdų pamaldumą, kurio centre Širdies žaizda. Jį uoliai skleidė pranciškonai. (4,5) XVI a. įvyko esminis pokytis pamaldumas perėjo iš mistinės sferos į krikščionišką asketizmą. XVII a. pranciškonų Penkių žaizdų pamaldumo bei jėzuitų tradicijos naudoti Širdies atvaizdą ant knygų viršelių ir savo bažnyčių sienų dėka paplito Jėzaus Širdies atvaizdas. (6) Prancūzijoje šv. Jonas Eudas (16021680 m.) šį vis dar asmeninio pobūdžio pamaldumą pavertė viešu ir pagerbdamas jį įvedė šventę. Tėvas Eudas visų pirma yra Marijos Širdies apaštalas, tačiau jo Skaisčiausiosios Širdies pamaldume svarbi buvo ir Jėzaus Širdis. Palaipsniui Švč. Širdies pamaldumas buvo atskirtas ir 1670 m. rugpjūčio 31 d. Didžiojoje Reno seminarijoje Prancūzijoje pirmą kartą labai iškilmingai buvo švenčiama Švenčiausiosios Širdies diena. Šventė greitai išplito po kitas Prancūzijos vyskupijas, pamaldumą perėmė įvairios religinės bendruomenės. Kai kur tėvo Eudo dėka plintantis pamaldumas susiliejo su pamaldumu, kurio ištakos buvo vizičių vienuolyne Paray le Monial. (7)
Šv. Marijai Margaritai Alakok (Alacoque) (16471690), kukliai vizičių
vienuolei iš Paray le Monial buvo skirta ypatinga misija Kristus jai
atskleidė savo Širdies troškimus ir patikėjo atnaujinti šį pamaldumą XVII
amžiaus Prancūzijoje. Tuo metu žmonių tikėjimas buvo pakirstas, prieš
Bažnyčią buvo maištaujama, nepaisoma jos mokymo. Šimtmečius kurtą
Bažnyčios struktūrą ardė stiprėjantis protestantizmas, jansenizmo
erezijos, racionalizmas. (8)
Šv. Marijos Margaritos mirtis 1690 m. spalio 17 d. nė kiek nesumažino
pamaldumo įkarščio. Priešingai, trumpas jos gyvenimo aprašymas, kuris
pasirodė kartu su tėvo Kruazė knyga apie pamaldumą Švenčiausiajai Širdžiai
1691 m., dar labiau jį išpopuliarino. Pamaldumas vis labiau plito,
nepaisant Šventojo Sosto lėtumo tik 1693 m. buvo suteiktos indulgencijos
Švč. Širdies brolijoms, o 1697 m. tik vizitėms leista švęsti Penkių žaizdų
Mišias. 1720 m. per Marselio maro epidemiją, turbūt pirmą kartą buvo
atliktas iškilmingas visuotinis pasiaukojimo aktas ir pagarbinimas
viešoje, ne religinėje aplinkoje. Marselio pavyzdžiu pasekė kiti Pietų
Prancūzijos miestai. Pamaldumas tapo visuotinis. 1726 m. buvo vėl
kreiptasi į Romą, kad būtų paskelbta atskira šventė. 1729 m. prašymas
pakartotinai atmestas. 1765 m. Roma pagaliau nusileido ir karalienės
prašymu Prancūzijos episkopatas pusiau oficialiai pažymėjo šventę. Tik
1856 m., Prancūzijos, vyskupams atkakliai prašant, Popiežius Pijus IX
paskelbė Švč. Širdies dieną visuotine Bažnyčios švente. Kalbėdami apie šiuos didžius visuotinus pamaldumo pasireiškimus, neturėtume pamiršti intymaus mūsų sielų pamaldumo, asmeninės praktikos ir darbų, kurie yra pats gyvenimas. Jėzaus meilės garbinimas reiškia pasišventimą Jėzui iš meilės. Svarbiausia atsakyti į Jėzaus meilę; atsilyginti meile Jėzui, kuris mus taip mylėjo. Pamaldžiam žmogui Jėzaus meilė tai atstumta, išniekinta meilė, ypač Eucharistijos slėpinyje. Pamaldumui yra būdingas atsilyginimas už skriaudą, dėl to svarbus atsilyginimo ir pasiaukojimo Švč. Jėzaus Širdžiai aktas, atjauta Jėzaus kančiai. Birželio mėnuo skiriamas Švč. Jėzaus Širdies garbinimui. Šį mėnesį, trečiąjį penktadienį po Sekminių, esti minima Švč. Jėzaus Širdies diena, taip pat kasdien laikomos šiam tikslui skirtos pamaldos. /.../ Parengė brolis Paulius Zovė OFM ir Loreta Gema, Bernardinų parapija |
Į
puslapį VYDIJA