Jėzaus
Širdis
Pasibaigus
Velykų laikui švenčiame keletą iškilmių Švenčiausiosios Trejybės,
Kristaus Kūno ir Kraujo bei Švenčiausios Jėzaus Širdies. Pastaroji iškilmė
praeina turbūt kukliausiai ne tik todėl, kad ji būna ne sekmadienį, o
vidury savaitės, bet ir todėl, kad pats Jėzaus Širdies pamaldumas šiandien
tikrai neišgyvena pakilimo. Jo pradžia septynioliktas amžius. 1672
metais apsireiškęs Šventajai Margaritai Marijai Lakok, vizitiečių
vienuolei Prancūzijoje, Jėzus paskatino neužmiršti Dievo meilės,
parodytos per paties Jėzaus gyvenimą, taip pat plėsti specialų Jo širdies
garbinimą. Regėtoja drauge su savo dvasios tėvu jėzuitu, dabar taip
pat šventuoju, Klaudijumi Kulumpieru ėmė skleisti mintį apie Jėzaus
Širdies šventę ir Jėzaus Širdies penktadienius. Tačiau praėjo ištisas
šimtmetis, kol ši šventė buvo įvesta Bažnyčioje.
Ši šventė suteikė visiškai naują dvasią. Anuo metu vyravo
vadinamasis senzenizmas, dvasinė srovė, skatinusi galvoti apie
nepalenkiamą Dievo teisingumą, Jo griežtumą ir visišką žmogaus
nevertumą prieš Dievą. Pavyzdžiui, Komuniją tikintieji su baime ir
drebėjimu priimdavo tik kartą per metus. Ir štai pasigirsta balsas, kad
Dievas myli pasaulį, kad Jo meilė ir gailestingumas niekur nedingo, o šios
meilės regimu simboliu yra Jėzaus širdis. Šis pamaldumas, skatinęs dažną
Komunijos praktiką, žadinęs jautrų žmogaus atsiliepimą Dievo meilei,
pakeitė Bažnyčią. Labiausiai ši šventė suklestėjo XIX a. ir XX amžiaus
pradžioje. Devynių pirmųjų mėnesio penktadienių praktika,
pasiaukojimas Švenčiausiai Jėzaus Širdžiai, birželio pamaldos, kurių
metu giedama Jėzaus Širdies litanija, labai paplitę Jėzaus Širdies
paveikslai rodo, koks populiarus buvo tapęs šis pamaldumas.
Tačiau jau kurį laiką jis nebėra toks gyvas. Gal saldūs paveikslėliai,
gal su šiuo pamaldumu susijęs sentimentalizmas tapo nepriimtini XX amžiaus
pabaigos žmogui. Tik su vandeniu neišpilkime kūdikėlio. Išorinės
formos keičiasi, bet esmė išlieka. Jėzaus Širdis mums ir toliau kalba
apie Jo šiltą, jautrią meilę, kuri neatstumia susitepusio žmogaus, o
priešingai, eina ieškoti kiekvieno, toli nuklydusio. Tai meilė, kuri
nepasmerkia, bet dovanoja atleidimą. Meilė, kurios ir mes ilgimės, taip
dažnai patirdami susvetimėjimą, atsiribojimą, vienišumą, neteisingumą.
Šventajame Rašte meilė reiškia ne tik jausminę meilę, bet ir patį
žmogaus asmens branduolį, jo gelmes, iš kurių kyla visi siekiai ir
sprendimai. Juk ir iš Jėzaus Širdies plaukianti paguoda, kaip sakė
popiežius Jonas Paulius II, tai noras dalytis su žmogumi jo kančia,
nuraminti jo nerimą, sušvelninti liūdesį. Tai konkretus Jo draugystės
įrodymas ne tik žodžiais, bet ir veiksmais. Tad meilė, kurią primena
ir kurios moko Jėzaus Širdies šventė, nėra vien jausmai ir emocijos.
Mylime visu savo gyvenimu, apsisprendimais ir darbais. Mylėti Jėzų,
vadinasi, būti panašiam į ištikimą tarną, kuris budi ir laukia, tai
reiškia uoliai ieškoti Jėzaus ir visomis jėgomis, visa savo esybe įsikibti
į Jį ir patikėti, kad mes Jam tikrai rūpime. O mylėti vienas kitą
tai priimti kito dalią, įsitraukti į jo likimą, atverti jam savo
širdį taip, kaip mokė Jėzus.
Šito mus moko romus ir nuolankios Širdies Jėzus, užtikrinantis, kad
pas Jį rasime savo sieloms atgaivą.
Kun.
Lionginas Virbalas SJ, Mažoji studija, 2005