TARP VILTIES IR GEDULO
Nuo 1941 m. birželio dienų, kai
prasidėjo mūsų tautos genocidas, jau praslinko 65 metai, tiek
laiko pakanka, kad susidarytų erdvė užmarščiai ir nejautrai.
Gedėti darosi vis sunkiau, o ir gedinčiųjų pulkas mąžta. Be
to, pavojinga yra užsiliūliuoti kančia, ją garbstyti,
užsisklęsti gedėjimo kultais. Sustingęs ties praeitimi gedulas
kuria efemeriškas nuotaikas, taip palengva praranda
nacionalinį mastą ir tampa tik tų mūsų piliečių, kurie buvo
tiesiogiai paliesti tremties, diena. Netruks ateiti metas, kai
trėmimo kataklizmo poveikis gyvenančiai kartai apsiribos vien
seneliais.
Vis dėlto apeiti tyliai tremties klausimą, palikti jį vien
tremtiniams ir istorikams, apsiriboti žvakučių deginimo,
graudžių kalbų sakymo apeigomis reikštų nusižengti tautos
sąmonei ir atminčiai. Labiau nei tautos kančios aukštinimo
mums reikia giluminio trėmimo fakto ir jo padarinių
įvertinimo. Kartais susidaro įspūdis, jog pasitenkiname
dainomis, eilėmis bei liūdesio emocijomis, nors trūksta
racionalių svarstymų ir net žingsnių.
Niekas neginčys, kad trėmimai tapo tikra tautos katastrofa. Ne
tik jos genofondui, bet ir tautinei savimonei bei kultūrai.
Turiu omenyje ne tai, kad Bernardas Brazdžionis JAV turėjo
kurti patriotinius eilėraščius, o Marcelijus Martinaitis
metaforomis verkė dėl tautos likimo. Aukštosios kultūros
nuostoliai menki, palyginti su kultūros kaip žmonių gyvensenos
būdo, įkūnyto materialinės ir dvasinės veiklos produktuose,
socialinių normų sistemoje, žmogaus santykyje su kitais
žmonėmis, pačiu savimi ir gamta. Pirmiausia tremtis palietė
išsilavinusius, pasiturinčius, visuomeniškus piliečius. Be to,
ji sudavė stiprų smūgį vyriškajai tautos pusei, juk neturėtume
pamiršti, kad to meto mūsų visuomenė buvo itin patriarchalinė.
Didžioji dauguma stiprių vyrų buvo išvežti arba žuvo
pasipriešinimo judėjime. Sovietinėje visuomenėje dažniausiai
išliko konformistai arba ne per stipriausios moralės vyrai. O
iš tremties sugrįžo ne vienas dvasiškai palūžęs. Nuo to meto
mus augino stiprios moterys, tai sukėlė rimtų padarinių, kurių
poveikis jaučiamas iki šiol. Tai tik vienas 1941 m. dramos
aspektas, kurio padarytą žalą sunku apskaičiuoti.
Be to, būtina paminėti ideologinę žalą. Ten, kur buvo išrauta,
išplėšta, išnaikinta, okupantai mikliai įdiegė nuostatų,
fobijų bei požiūrių, kurie tebėra gajūs. Racionalus protas
neranda argumentų, kaip tauta, kurios keli šimtai tūkstančių
žmonių buvo vienu ar kitu būdu sunaikinti, gali romantizuoti
sovietinę praeitį, su nostalgija žvalgytis į Rusiją. Pakanka
žvilgtelėti, pavyzdžiui, į interneto vartų Delfi lankytojų
komentarus, kurie keikia bei niekina viską, kas pilietiška ir
tautiška. Tikrai tų komentarų autoriai nėra vyresnio amžiaus
žmonės, vadinasi, mūsų kolektyvinėje sąmonėje bei atmintyje
tvyro baltos dėmės. Sovietinis tvaikas tebėra gyvas mūsų
atmintyje ir turime konstatuoti, kad egzistuoja nemenka
visuomenės dalis, kuri stengiasi jį padaryti kuo gyvesnį.
Pavojinga darosi, kai nemažas politikų būrys tam pataikauja ir
šiomis nuotaikomis manipuliuoja. Tai, kad mūsų tautinė
savimonė dar neatsistačiusi, liudija ir emigracijos mastai.
Nevertėtų dėl visko kaltinti tik sunkią ekonominę bei
socialinę padėtį, juk yra daugiau kraštų, kurie turėdami
panašias socioekonomines sąlygas nepasiekia tokių emigracijos
mastų. Tad esama giluminių pažeidimų (jų kilmę siečiau ir su
1941 m. birželiu), į kurių diagnozę bei šalinimą pakankamai
neatsižvelgiama.
Todėl neužtenka gedėti. Kaip ir apsiriboti lokaliu trėmimo
fakto vertinimu. Lietuva turi apie trėmimo dramą ir jos
pasekmes kalbėti tarptautiniu lygiu. Turime pripažinti, kad
situacija tam bent nebuvo (gal nėra) palanki. Visų pirma
Rusija laimėjo Antrąjį pasaulinį karą, ir Vakarų europiečiai
yra linkę nesvarstyti šių klausimų. Komunizmas, nors ir
bankrutavo, tebėra patrauklus, juk, pavyzdžiui, Italijos
prezidentas komunistas. Visuotinai smerkiama Stalino
politika, bet ne komunizmas. Kol Europoje komunizmas nėra už
įstatymo ribų, tol status quo išliks nepakitęs. Šiame procese
Rytų Europos (taip pat ir Lietuvos) išgyventa patirtis bei
pozicija gali suvaidinti didelį vaidmenį. Deja, atrodo, kad
dažnai dėl eurų skambesio iš Europos fondų yra pasirenkama
tyla.
Kitas aspektas: įsiterpti šalia žydų holokausto ir Balkanuose
vykusių etninių valymų yra sunku. Tačiau ar esama noro? Juk
Lietuvai tapus ES nare atsirado bent galimybė prabilti Europai
apie savo istorijos skaudžiausios puslapius. Tik atrodo, kad
mūsų valstybės strategijoje šiems klausimams nėra vietos.
Kad ir kaip ten būtų, bet įžvalgūs buvo tie, kurie įvardydami
birželio 14-ąją šalia žodžio gedulas įrašė ir žodį viltis.
Tad viltis gali tapti tuo tiltu, kuris jungia praeitį ir
ateitį. Viltis, kad egzistuoja teisingumas, kad mūsų atmintis
pagis.
Tomas Viluckas,
Bernardinai.lt, 2006