BIRŽELIO TRĖMIMAI
Birželio 1418 d. iš Lietuvos į
Sibirą iškeliavo 17 ešelonų: 11
ešelonų su tremtiniais, 4 ešelonai su
suimtaisiais ir 2 ešelonai su
vadinamaisiais kriminaliniais
nusikaltėliais. Iš Lietuvos daugiausia
žmonių buvo ištremta į Altajaus
kraštą, taip pat žmonės buvo tremiami
į Novosibirsko sritį, Kazachstaną ir
Komijos ASSR. Ištremtųjų iš Lietuvos
skaičius, kurie buvo vežami
pirmuosiuose 11 ešelonų beveik 12
900 žmonių. Suimtųjų skaičius 4663
žmonės. Bendras visų kategorijų
represuotųjų skaičius, įvykdžius
Lietuvoje trėmimo operaciją, yra apie
17,5 tūkst. žmonių. Apskritai per
pirmąją (19401941 m.) okupaciją iš
Lietuvos buvo ištremta, įkalinta arba
sušaudyta apie 35 tūkst. žmonių. Mūsų
mažai šaliai tai tiesiog milžiniški
skaičiai.
Tarp tremtinių daugiausia buvo
politinio, karinio ir ūkinio Lietuvos
elito atstovų. Didžiąją dalį
tremiamųjų sudarė lietuviai apie 12
tūkst., dar buvo apie 2 tūkst. žydų,
maždaug 1600 lenkų ir kitų. Tačiau jau
1941 m. rugpjūčiorugsėjo mėn. iš
įkalinimo vietų ir tremties buvo
paleisti iš Lietuvos išvežti Lenkijos
piliečiai (daugiausia lenkai ir
žydai); su lietuviais tai nebuvo
susiję. Represijų žiaurumą taip pat
atskleidžia faktas, kad tarp
tremiamųjų buvo net 5060 vaikų iki 16
metų amžiaus.
Istorikų išvadose teigiama, kad
šios represijos buvo nukreiptos ne į
pavienių žmonių, o į šeimų naikinimą.
Sunaikinus ištisas šeimas, turėjo
išnykti ir dešimtmečiais kaupta jų
patirtis, visuomeninė-kultūrinė įtaka.
Štai Komisijos nacių ir sovietų
nusikaltimams tirti išvadose teigiama,
jog trėmimai vienodai paveikė visas
tautines grupes, bet santykinai
labiausiai trėmimų metu nukentėjo žydų
bendruomenė ištremta apie 1 proc.
bendruomenės narių (lietuvių apie
0,5 proc.).
Toks skaičių interpretavimas iš
tikrųjų daugelį žmonių gali tik
papiktinti Lietuvoje amžinai kažkas
nori būti labiau nuskriaustas už
kitus, amžinai tuo manipuliuojama, ir
ypač tai tampa aštru, kai tai
susiejama su tautybių klausimu. Tik
liūdna, kad tuo užsiima ir
profesionalūs mokslininkai, kurie
tarsi neturėtų mąstyti apie tai, kaip
čia išryškinti kuo didesnes saviškių
skriaudas. Todėl šiuos skaičius sunku
pavadinti objektyviomis išvadomis
tai greičiausiai kai kam paranki
politinė interpretacija.
Norint įrodyti kokį nors teiginį,
visada galima tai padaryti, taip pat
ir pasitelkiant skaičius. Jeigu tie
procentai būtų kažkam nepalankūs,
matyt, būtų išvedinėjami kokie nors
matematiniai integralai, ištrauktos
šaknys, sprendžiamos lygtys ar dar kas
nors. Pagaliau skaičiai yra aiškūs
1941-ųjų birželio mėn. ištremta 17,5
tūkst. Lietuvos gyventojų. Kur kas
svarbiau išsiaiškinti kiekvieno
konkretaus tremtinio likimą, o ne
spręsti politinius-matematinius
uždavinius.
Apie savo šeimos tragediją pasakoja
Irena Valaitytė-Špakauskienė:
Mamytė paėmė šeimos
fotografijų albumą, o tėvelis buvo
pasodintas viduryje kambario ant
kėdės, jam įsakyta nejudėti. Ir
tėvelis nejudėdamas pusę lūpų pasakė
mamai: Padėk, vis tiek mus tuoj
šaudys. Mamytė tą albumą padėjo, ir
mes taip išėjome į kiemą. Galvojome,
ar kieme šaudys, ar kur kitur
Be
jokios isterijos, be ašarų
Bet po to
nuvedė už sodybos, kur stovėjo
sunkvežimis. Žinojome, kad žmones
kažkur veža, bet ar šaudyti, ar dar
kur nors, mes nežinojome. Ir taip mus
atvežė į Vilkaviškio stotį. Per tą
laiką prašvito, ir prieš stotį jau
pamatėme didelę minią čia suvežtų
žmonių. Mus iškart įvedė į peroną, o
tėvelį pradėjo vesti į kitą pusę.
Labai puikiai prisimenu, kad kai
pradėjo vesti tėvelį į kitą pusę,
apsikabinau jį rankomis ir kojomis
taip, kad kareiviai ilgai negalėjo
atplėšti. O mamytė su broliu stovėjo
šalia apsikabinę ir verkė. Galų gale,
kai mane atplėšė nuo tėvelio, susodino
mus į dar tuščius vagonus. Girdėjome,
kad tėvelį įsodino į gretimą vagoną, o
mes sukritę ant grindų raudojome
Ir
tik po kelių valandų pradėjo į tą
ešeloną sodinti kitus žmones. Ir
ešelonas pajudėjo. Taip mes
išvažiavome iki Naujosios Vilnios.
Naujojoje Vilnioje sugebėjau pabėgti
iš vagono man nepaprastai reikėjo
tėvelio. Bėgau, bėgau išilgai to
ešelono ir spiegiau: Valaitis,
Valaitis
Ir vieną vagoną pamačiau
grūste prigrūstą vyrų. Visi stovėjo
sugrūsti lyg degtukai dėžutėje, be
baltinių, karštis didžiausias,
prakaitas žliaugia. Ir kažkuris iš tų
vyrų šūktelėjo, kad palaukčiau. Vagone
prasidėjo judėjimas ir su
didžiausiomis pastangomis prie plyšio
vagone prasispaudė mano tėvelis. Iki
pusės išsirengęs, visas šlapias nuo
prakaito. O mane juk vejasi sargyba,
aš ne šiaip sau ten vaikštinėju po
peroną laiko buvo nedaug. Tėvelis
greit greit nusiėmė savo masyvų
auksinį smetonišką vestuvinį žiedą,
padavė man ir pasakė: Valgykit žolę,
mes turime pasimatyti. Perduok Romui,
kad nuo dabar jis turi rūpintis mamyte
ir tavimi. Ir čia mane pagavo
sargybiniai. Tai buvo paskutinis
pasimatymas su tėveliu
Toks buvo
išvažiavimas, tokia buvo pradžia
Kalbant Birželio tremties
temomis dažniausiai šnekama apie
tremtinių likimus, išgyvenimus,
patirtus pavojus, tačiau retai
akcentuojami šio nusikaltimo
sumanytojai ir tiesioginiai
vykdytojai. Na, nebent apsiribojama
standartine formuluote Stalino
nusikaltimai arba dar abstrakčiau:
bolševikų-sovietų vykdyti trėmimai į
SSRS gilumą.
Trėmimų
akcijos buvo sumanytos Kremliuje
visose naujai okupuotose teritorijose
Lietuvoje, Estijoje, Latvijoje,
Vakarų Ukrainoje, Baltarusijoje,
Besarabijoje. Turėjo būti parengti ir
išleisti atitinkami Sovietų komunistų
partijos CK politinio biuro ir SSRS
liaudies komisarų tarybos nutarimai,
tačiau šie dokumentai iki šiol nerasti
arba kruopščiai slepiami dabartinio
Rusijos prezidento itin akylai
saugomuose archyvuose. Lietuvoje
pasirengimo trėmimams baigiamasis
etapas prasidėjo 1941 m. gegužės 21
d., o birželio 4 d. visų čekistų šefo
V. Merkulovo pavaduotojas I. Serovas
NKGB apskričių skyrių viršininkams
išleido slaptą instrukciją, kaip
organizuoti galutinę tremiamų žmonių
apskaitą ir patį trėmimą. Turėjo būti
tremiami tik tie, kurių apskaitos
bylose spėta sukaupti kokios nors
vadinamosios kompromituojančios
medžiagos: apie dalyvavimą
Nepriklausomybės kovose, aukštas
valstybines pareigas, priklausymą
Šaulių sąjungai bei kitoms tautinėms
krašto organizacijoms ir pan. Tačiau
galutinai įgyvendinti bolševikų
sumanymus sukliudė vokiečių puolimas.
Sovietų Sąjungos komunistų partijos
Centro komiteto Lietuvos biuro
pirmininkas Michailas Suslovas, kiek
žinoma, yra pasakęs: Bus Lietuva, bet
be lietuvių. Nors ši jo pranašystė ir
neišsipildė, tačiau, matyt, reikia
sutikti, jog trėmimus iš mūsų krašto
vykdyti padėjo ir tam tikra dalis
tautiečių. Koks gi buvo jų
išskaičiavimas?
Kiekvienoje tautoje rasime savo
išdavikų, niekšų, nusikaltėlių,
iškrypėlių ir t. t. Lietuvoje tais
laikais, kaip ir dabar, veikė
rusiškoji penktoji kolona įvairūs
komunistai, komjaunuoliai, degradavę
veikėjai prisidėjo prie trėmimų.
Išskaičiavimas labai paprastas
prisidengiant ideologinėmis klišėmis
užvaldyti kaimynų turtą arba
prisidedant prie tokių akcijų kaip
trėmimai mėginti įsitvirtinti
naujojoje sovietinėje
administracijoje, kilti karjeros
laiptais ir t. t. Nieko čia naujo.
Šiandien įvairiuose tremtinių
susibūrimuose kalbama, kad štai
valdžioje ar aukštuose postuose sėdi
tie, kurie anuomet mus trėmė į Sibirą.
Kiek čia tiesos?
Reikia suprasti buvusius
tremtinius, politinius kalinius ar jų
gimines. Iš visų jų buvo atimtas ne
šiaip patogus butas ar kažkoks turtas.
Daugeliui juk buvo atimtas visas
gyvenimas, nekalbant jau apie
žuvusiuosius tremtyje. Tie, kurie
sugebėjo grįžti, susidūrė su
bolševikine nomenklatūra, atėmusia iš
jų gyvenimą. Jie grįžo, galima sakyti,
ant plikos žemės, kuri jiems taip pat
jau nepriklausė. Jie viską turėjo
pradėti iš pradžių. Tik vienetams
pavyko daugmaž neblogai įsikurti. Gal
tai ir elementaru, tačiau visiems
šiems žmonėms tai be galo skausminga.
O kai jie mato, jog šiandien iš jų
jausmų tyčiojamasi (tai išties neretai
pasitaiko) būna pikta dvigubai.
Danutė
Krivickaitė-Černiauskienė pasakoja
apie pirmuosius itin sunkius tremties
metus Altajaus krašte:
Tremties
vietoje, Altajuje, vienas senas
vietinis rusas pasakė mamytei, kad jei
esame darbštūs žmonės nepražūsime.
Mama buvo priskirta prie to senuko
dažyti arklių kinkinių lankus. Ir mama
puikiai išmoko tą darbą, bet per
mėnesį ji gaudavo tik dešimt rublių,
ir tų pinigų mums neužteko net duonai.
Eidavome pas ūkininkus ir prašydavome,
kad leistų mums perkasti jau nukastą
bulvių lauką. Vieni leisdavo, o kiti
ne. Būdavo, kad einant gatve net
akmenimis apmėtydavo. O ką jau kalbėti
apie tai, kad mus vadino fašistais ir
dažnai iškeikdavo. Bet būdavo ir
geresnių žmonių leisdavo jie mums
tuos bulvių laukus perkasti. Būdavo,
kad dirbi iki sutemų ir randi porą
bulvių. O sesuo iš savo naktinių
baltinių rankomis pasiuvo trejus
vaikiškus marškinėlius ir atidavė
šeimininkei. Tai šeimininkė
retkarčiais mums duodavo pusę litro
pieno. Jau galėdavome iš tų dviejų
bulvių ir pusės litro pieno išsivirti
šiokią tokią sriubą. Su broliu
eidavome žvejoti. Jis iš vielos buvo
pasidirbęs mažus kabliukus, ir
sėdėdavome visą dieną, kad pagautume
bent dvi tris mažytes žuvytes.
Vėliau mūsų šeimai davė mažytį
lopinėlį dirbamosios žemės. Bet
neturėjome ko į tą žemę pasodinti.
Todėl eidavome pas vietinius žmones ir
prašydavome bulvių lupenų, o radę
lupeną su akute, tą lupeną sodindavome
į žemę. Tai buvo 1942 m. pavasaris.
Žemė ten labai gera, ir mūsų bulvės
augo puikiai. Ir taip darė visi
tremtiniai. Visi džiaugėsi, kad
nebereikės badauti. Tačiau, negana to,
kad atėmė Tėvynę, atėmė tėvelį, atėmė
namus, atėmė rūbus ir patalynę, dabar
atėmė ir vienintelį prasimaitinimo ir
pragyvenimo šaltinį bulves. Vieną
1942 m. vasaros dieną mus ištrėmė
antrą kartą dabar jau į Jakutiją...
Prieš tremtinės Danutės
Krivickaitės-Černiauskienės
prisiminimų fragmentą užsiminėme apie
vietinius kolaborantus, padėjusius
vykdyti Maskvoje sumanytus 1941-ųjų
birželio trėmimus. Ar galima šiandien
juos įvardyti?
Vardyti, matyt, tektų labai ilgai.
Ko gero, tektų pradėti nuo Antano
Sniečkaus, kuris jau 1940-ųjų birželio
19-ąją, t. y. praėjus vos kelioms
dienoms po krašto okupacijos, buvo
paskirtas ir vyriausiuoju okupuotos
Lietuvos sovietinio saugumo vadovu.
Matyt, buvo už ką, ir akivaizdu, kad
po metų jis pateisino šį savo aukštą
postą aktyviai organizavo trėmimus.
Tačiau galime prisiminti, kad ne taip
seniai Lietuvos mokslų akademijoje
buvo surengtas šio budelio minėjimas.
Iki šiol, ypač iš buvusių jo
partiečių, galima išgirsti fantastiškų
pasakojimų apie tai, kaip Sniečkus
neva gelbėjo Lietuvos ūkį ir dar
kitokių nesąmonių
Ar tai nereiškia, kad mūsų tauta
tiesiog nesugeba išsaugoti sau
skaudžios istorinės atminties? Juk
sunku rasti Lietuvoje šeimų,
nenukentėjusių nuo sovietinės
okupacijos ar tų pačių trėmimų. Kiek
yra žinoma, netgi du paties Sniečkaus
pusbroliai buvo ištremti į Sibirą.
Tauta čia niekuo dėta. Tiesiog
visada atsiras veikėjų, kuriems
sovietiniai laikai asocijuosis ne su
trėmimais, ne su komunizmo
nusikaltimais, o, pavyzdžiui, su geru
ir sočiu gyvenimu. Ne paslaptis jų
partinė priklausomybė ar politinės
simpatijos, nuolatinis dairymasis į
Rusiją ar pan. Vis dėlto didžiausią
žalą daro net ne jie, o šiuo metu itin
madingos vadinamosios liberaliosios
pažiūros. Kalbos, kad neva, pakaks
naršyti po praeitį, pakaks ieškoti
kaltininkų. Neva, štai, žiūrėkime į
Europą, kaip ten puikiai sugyvena
įvairiausios idėjos, net buvę priešai
puikiausiai randa bendrą kalbą
Mūsų
šalies specifika daugeliui
nesuprantama.
Pasakoja buvęs tremtinys Ričardas
Vaicekauskas:
Savo
atsiminimuose esu aprašęs situaciją,
kurios nėra aprašiusi nė Dalia
Grinkevičiūtė savo knygoje Lietuviai
prie Laptevų jūros. Ji tik užsimena,
kad buvo iškviesti kaliniai, kad
padėtų laidoti nuo epidemijų mirusius
žmones Trofimovsko saloje (viena iš
Lenos deltos salų autoriaus
pastaba). Tarp tų kalinių mes buvome
du lietuviai aš ir policininkas iš
Nedzingės Vaitulionis. Pagal visus
reikalavimus reikėjo amžinojo įšalo
sukaustytoje žemėje kalti ir kasti
duobes, kad galima būtų į jas versti
lavonus, bet tų duobių įšalusioje
žemėje iškasti buvo tikrai neįmanoma.
Tada garsusis lagerio prižiūrėtojas
Artemjevas visą tą lavonų laidojimą
darbą labai greitai racionalizavo
liepė mums iškirsti didelę pailgą
eketę ir lavonus tiesiog skandinti.
Bet kaip tuos lavonus pakišti po ledu?
Juk įšalę lavonai yra lengvesni už
vandenį ir tiesiog neskendo. Todėl
buvo padarytos ilgos kartys, pailginta
eketė, ir lavonai būdavo šaute
pašaunami po ledu. Kartais lavonai
įstrigdavo. Vieną kartą iš tos lavonų
krūvos išriedėjo nuo sušalusio lavono
atlūžusi moters galva gražiais
šviesiais lino spalvos plaukais. Teko
pašauti po ledu mažą, gal šešių metukų
mergytę, kuri sustingusioje rankoje
dar laikė skudurinę lėlytę
Matote,
kaip buvo laidojama
1944 ar tai 1945 m. aš jau buvau
baigęs jūreivių kursus ir kartu su dar
vienu lietuviu buvau siunčiamas į už
pusantro šimto kilometrų esančią salą.
Ten turėjome priimti izoterminę baržą,
skirtą žuvų sūdymui, šaldymui ir
transportavimui. Vykome šunų kinkiniu,
nes buvo labai vėlyvas pavasaris ir
dar galima keliauti ledu. Bevažiuodami
pamatėme tolumoje stovint kažką
panašaus į stulpą. Šunys, pamatę tą
stulpą, pradėjo lėkti. Šiaip ne taip
suvaldę juos ir privažiavę artyn,
pamatėme, kad tai ne stulpas, o
mirtinai sušalęs žmogus, pastatytas
taip, kad ranka rodytų kryptį tos
salos, į kurią mes važiavome. Išlipome
iš rogių, priėjome artyn ir
atpažinome, kad tai mūsiškis lietuvis
Česlovas Pakštys
Pasirodo, kad jis
sušalo tada, kai iš Stolbų lagerio
kaliniai buvo varomi į Tiksį, kai iš
40 varomų kalinių gyvi liko tik
septyni. Būtent tada sušalo ir jis.
Matyt, nugriuvo ir sušalo ištiesta
ranka, o vėliau jakutai medžiotojai
surado sušalusį lavoną ir pastatė
taip, kad ranka, lyg kelio ženklas,
rodytų į Arangastacho salą
Ko gero, šiandien privalome ne
gedėti, o tiesiog gerbti savo tautos
praeitį, reikia išmokti ne verkšlenti,
o mėginti rasti visiems priimtinas
šios pagarbos formas. Dabar
dažniausiai šie dalykai minimi
šabloniškai ir nuobodžiai. Žinoma,
tokia rutina negali nieko įkvėpti.
Todėl nenuostabu, kad, pavyzdžiui, į
tremties minėjimą nuolat susirenka tie
patys žmonės, o ir tų kaskart vis
mažiau. Pavyzdžiui, viena
priimtiniausių formų yra knygų
skaitymas net ir prastai parašytos
istorinės tematikos knygos yra
įdomios. Sunku pasakyti, gal tai ir
yra išeitis tiesiog reikia išmokti
skaityti knygas. Arba išmokti norėti
jas skaityti. Ir nesidairyti į jokių
vertybių neišpažįstančius
liberalistus, temokančius viską
neigti, tačiau nieko nepasiūlančius
mainais.
Ričardas Čekutis, Dalius Žygelis,
Bernardinai.lt, 2006