ŠVENTIEJI PETRAS IR PAULIUS,
APAŠTALAI
Petras prisimenamas
kaip Jonos sūnus ir Andriejaus brolis, pirmas iš mokinių
pripažinęs, kad Jėzus yra Mesijas, gyvojo Dievo Sūnus; pagal
tradiciją, jis buvęs nukryžiuotas žemyn galva ir palaidotas
Vatikano soduose, palei Triumfo kelią; Paulius laikomas
pagonių apaštalu, jis buvęs nukirsdintas ir palaidotas prie
Ostijos kelio; abu yra vienodai garbinami visame pasaulyje.
Pagal tradiciją, prasidėjusią trečiojo šv. Petro įpėdinio
Klemento Romiečio laikais (88-97) ir patvirtintą Eusebijo
Cezariečio ( 339: žr.
Eusebijas
Cezarietis, Bažnyčios istorija", II, 25, 8 ir III, I, 2),
Petro ir Pauliaus liudijimas buvo laikomas vienu: birželio 29
dieną minima abiejų mirtis, jie buvo nukankinti Romoje beveik
tuo pačiu metu. Iš dokumentų matyti, kad jų kultas prasidėjo
iškart po mirties, kurios tiksli data nėra žinoma: vieni
teigia, kad jie buvę nukankinti valdant Neronui, 64 metais,
kiti, ir tai labiau tikėtina, kad 67 metais.
Petras ir Paulius buvo
susitikę Jeruzalėje ir Antiochijoje, sprendžiant klausimą, ar
atsivertę į krikščionybę žydai privalo laikytis Įstatymo. Nors
pats Paulius buvo išauklėtas kaip tikras judėjas, jam nepavyko
evangelizuoti žydų, o Petrui sekėsi geriau. Paulius tapo genies,
t. y.
pagonių, apaštalu ir daug keliavo po jų kraštus, o Petras buvo
žydų apaštalas. Tačiau Petro vardas dažniau siejamas su
pasiuntinyste Romoje, kur jis atvyko bene 44 metais ar truputį
vėliau ir buvo pirmas Romos vyskupas; jis galėjo susitikti su
Pauliumi, kai šis buvo pirmą kartą įkalintas Romoje, bet apie
tai žinių nėra. Tikriausiai jie dar kartą susitiko Romoje
paskutiniais savo gyvenimo metais arba prieš pat mirtį.
Krikščionybės tradicijoje ir, žinoma, ikonografijoje jie
visada kartu. Paulius vaizduojamas kaip apaštalas ir dažnai
užima Motiejaus vietą.
Remiantis išlikusia
istorine medžiaga, jie laikomi ir vaizduojami kaip dvi
kolonos, drauge laikančios visą Bažnyčią: Paulius su savo
mokymu, kuris sistemiškai išdėstytas Laiškuose, Petras - kaip
autoritetingas tikinčiųjų bendruomenės ganytojas, turįs teisę
surišti ir atrišti, t. y. atskirti tuos, kurie priklauso
Bažnyčiai, ir tuos, kurie jai nepriklauso.
Pagal tradiciją
ikonografijoje abu apaštalai vaizduojami kartu: Petras gauna
iš Jėzaus du dangaus karalystės raktus, ir ši scena vadinama
donatio
arba
traditio clavis.
Paulius
gauna įstatymų, t. y. doktrinos, ritinį, todėl ši scena
vadinama
traditio legis,
- tokia tradicija
likusi iš antikos meno, vaizduojančio pareigų suteikimą Romos
imperijos pareigūnams. Vėliau ji pritaikyta ir Petrui. Petras
ir Paulius stovi abipus Kristaus, altoriaus šonuose, triumfo
arkos papėdėje, - jie skirtingi, bet visada kartu, tarsi
Bažnyčią laikančios kolonos, vaizduojami pagal
donatio clavis
ir
traditio legis
schemą.
Apaštalas Petras,
apaštalų vadovas
Vasario 22 d. yra
pirmiausia šv. Petro kaip vadovo šventė -
Cathedra Petri,
šv. Petro Katedros
šventė (nuo katedros būdavo mokomi žmonės, ji buvo duota
Petrui, nes juo turėjo remtis Jėzaus Bažnyčia).
Petras buvo nebejaunas
žvejys, vedęs, Galilėjos jūros, t. y. Genezareto ežero, žvejų
artelės, kaip sakytume šiandien, vyresnysis Betsaidoje;
tikriausiai jis buvo Jono Krikštytojo mokinys, kaip brolis
Andriejus ir jo draugai. Po Jono Krikštytojo mirties Jėzus
pamato juos su broliu Andriejumi metančius tinklą į ežerą ir
pakviečia: Eikite paskui mane! Aš padarysiu jus žmonių
žvejais" (Mk 1, 17). Petro gyvenime būta ir entuziazmo, ir
abejonių - kaip tada, kai ežere šėlstant audrai bėgo per
vandenį pas Jėzų, bet suabejojo ir būtų nuskendęs, jeigu Jėzus
nebūtų ištiesęs jam rankos; jis kitų apaštalų vardu klausinėja
Jėzų, bet tik jis vienas duoda Jėzui atsakymą, pakuždėtą
Šventosios Dvasios: Tu esi Kristus, gyvojo Dievo Sūnus", - ir
gauna gyvenimo užduotį: Tu esi uola; ant tos uolos aš
pastatysiu savo Bažnyčią, ir pragaro vartai jos nenugalės. Tau
duosiu dangaus karalystės raktus;
ką tu
suriši žemėje, bus surišta ir danguje, ir ką atriši žemėje,
bus atrišta ir danguje". Šiais žodžiais pabrėžiamas Petro
pirmenybiškumas, kurį prisikėlęs Jėzus patvirtino (plg. Jn
21, 15-17); jie sudaro ir ikonografinės temos pagrindą: Petras
su raktais vaizduojamas kaip dangaus vartų sargas.
Petras buvo tvirtai
įsitikinęs galįs net gyvybę už Jėzų guldyti, jis kalaviju
nukirto ausį vyriausiojo kunigo tarnui, bet neilgai trukus
tris kartus savo Mokytojo išsigynė - dar gaidžiui
nepragydus,
kaip ir buvo sakęs Jėzus, kuris dėl to nesiliovė jo mylėjęs,
ir netgi pilnais kartėlio žodžiais apie įvyksiantį
atsižadėjimą išreiškė jam begalinį gailestingumą. Petras po to
graudžiai verkė. Kaip ir kiti apaštalai, išskyrus Joną, jis
buvo atstu nuo kryžiaus ir netgi nuo kapo vietos, ir tik
moterims pranešus, kad kūno kape nebėra, su jaunu mokiniu
nuskubėjo pažiūrėti; jis pirmas įžengė į kapą, jam Jėzus liepė
ganyti jo kaimenę, jam Jėzus pranašavo kankinio mirtį ir
kvietė sekti paskui jį (Jn 21, 15-23). Jis pirmas Jėzaus mirtį
ir Prisikėlimą pripažino kaip Šventojo Rašto išsipildymą (Apd
1, 16) ir pasiūlė išsirinkti dvyliktąjį apaštalą; Petras
pirmas kalbėjo Jeruzalėje susirinkusiems žmonėms per Sekmines
(Apd 2, 14-36).
Čia prasideda drąsūs
Petro liudijimai: po Jėzaus Prisikėlimo jis padaro pirmąjį
stebuklą -su Jonu nuėjęs į Šventyklą išgydo luošį: Jėzaus
Kristaus Nazariečio vardu kelkis ir vaikščiok!" (Apd 3, 6);
paskui jis pamokslauja, daro stebuklus ir pagaliau, Erodo
Agripos įmestas į kalėjimą, nemurmėdamas susitaiko su likimu.
Bičiuliams už jį karštai meldžiantis, Petras supančiotas
dviem grandinėmis, miegojo tarp dviejų kareivių" (Apd 12, 6).
Staiga ten atsirado Viešpaties angelas ir išvedė jį iš
kalėjimo. Daugiau apie Petrą Šventajame Rašte beveik nieko
neparašyta, bet pasakojimų apie jo atvykimą į Romą ir
nukankinimą tradicija labai sena ir pagrįsta. Čia atsiranda jo
susitikimo su Jėzumi epizodas. Tai atsitiko Apijaus kelyje,
netoli dabartinių Sv. Sebastijono katakombų. Bėgančiam iš
Romos Petrui pasirodė Jėzus.
Domine, ąuo vadis?,
Viešpatie,
kur eini?" - paklausė jį Petras, ir Jėzus atsakė einąs į Romą,
kad jį nukryžiuotų antrą kartą. Petras suprato ir grįžo atgal.
Toje vietoje, kur Petras sutiko Jėzų, stovi bažnytėlė, žmonių
pavadinta
Domine, ąuo vadis,
joje saugomas akmuo su
dviejų pėdų atspaudais: tradicija tvirtina, kad juos įspaudęs
Jėzus.
Šv. Petras tikriausiai
buvo nukankintas per Nerono persekiojimus (64-68), po garsiojo
Romos gaisro: jis buvo pasmerktas nukryžiuoti ir prašė, kad jį
nukryžiuotų galva žemyn,
iš
nusižeminimo, kad jo kančia nebūtų panaši į Kristaus; Petras
buvo nukryžiuotas Kaligulos (37-41) pastatydintame cirke
Vatikano soduose ir palaidotas netoli esančiose kapinėse.
Šv. Petras pradėtas
garbinti iškart po mirties: popiežius šv. Anakletas (arba
Kietas, 76-88) ant jo kapo pastatydino koplytėlę. Išlikęs
Gajaus liudijimas (apie 200 m.), kuriame šis giriasi: Aš
galiu tau parodyti apaštalų trofėjus (paminklus). Nuženk į
Vatikano kalvą arba nueik keliu į Ostiją ir atrasi ten
paminklus tų, kurie įkūrė šitą Bažnyčią (Eusebijas
Cezarietis, Bažnyčios istorija", II, 25, 7).-324 m.
Konstantinas vietoj koplyčios pastatydino baziliką
adcorpus,
t. y. prie šventojo
kūno; čia, sėdėdamas ant medinės katedros, kuri priklausiusi
apaštalui, popiežius krikštydavo, čionai be paliovos traukė
maldininkai, šioje vietoje popiežius Mikalojus V (1447-1455)
įsteigė popiežių rezidenciją.
Kadangi pats buvo
žvejys, šv. Petras globoja žvejus, ypač gėlųjų vandenų, nes
žvejojo Genezareto ežere, ir dar žuvų prekeivius, tinklų
mezgėjus; jis buvo sukaustytas grandinėmis, todėl globoja
metalo liejyklas, jų darbininkus, spynų gamintojus; jis
globoja pjovėjus ir pintinių pynėjus, nes riša", kaip ir jie;
laiko raktus, todėl globoja spynų gamintojus ir
laikrodininkus, nes laikrodžiai, kaip ir užraktai, yra tikslūs
prietaisai, be to, gaidys buvo tarsi jo gyvasis laikrodis;
vien dėl vardo (gr.
petros
- uola", akmuo") yra
mūrininkų globėjas. Kaip Dangaus vartų sargas, globoja
durininkus. Jo prašoma padėti karščiuojant, ištikus pamišimui,
įkirtus gyvatei, įkandus pasiutusiam šuniui, - mat nuvijo
šalin burtininko Simono ant jo užsiundytus šunis. Jis visada
su barzda, tvarkingai sušukuotais plaukais, tamsiais arba
žilais, priklausomai nuo to, kokio amžiaus jį norima
pavaizduoti; dažniausiai jis gana senas. Gausioje
ikonografijoje pavaizduoti visi jo gyvenimo epizodai; dar
reikia pridurti
traditio fidei
ikonografiją.
Pagrindinis jo atributas yra raktai,
vienas
auksinis, kitas sidabrinis - tai dangaus ir pragaro, surišimo
ir atrišimo (t. y. nuodėmių atleidimo ir atskyrimo nuo
Bažnyčios), dvasinės valdžios ir pasaulietinės valdžios
raktai, nelygu kaip interpretuosi; jų gali būti ir trys:
vienas simbolizuoja valdžią danguje, kitas - žemėje, trečias -
mirusiųjų pasaulyje. Raktai yra surišti, susipynę, nes valdžia
yra viena; dėl to šv. Petras gali būti vaizduojamas tik su
vienu raktu.
Kiti atributai yra
tinklas, žūklės reikmenys, gaidys, užgiedojęs Petrui išsigynus
Jėzaus, grandinės, iš kurių jį išlaisvino angelas, valtis,
kurios yra vairininkas, t. y. Bažnyčia; kada ne kada vietoj
stiebo yra kryžius. Kartais atributas yra apverstas kryžius,
trigubos karūnos pavidalo tiara, žyminti pasaulietinę, dvasinę
ir karališkąją valdžią, bei popiežiaus kryžius su trimis
kryžmomis.
Paulius Tarsietis,
pagonių apaštalas
Saulius gimė Kilikijos
sostinėje Tarse, judėjų šeimoje. Jam buvo duotas pirmojo
hebrajų karaliaus vardas. Gimęs jis turbūt negavo Pauliaus
vardo, nors pagal to meto tradiciją žydai turėdavo du vardus:
žydišką ir graikišką arba lotynišką, kuriais vadindavosi
bendraudami su pagonimis. Mokslus baigė Jeruzalėje, Gamalielio
mokykloje, priklausė fariziejų srovei; buvo uolus krikščionių
persekiotojas. Keliaujant organizuoti jų persekiojimo į
Damaską, prie miesto vartų jam apsireiškęs Jėzus atskleidė
savo šlovę ir skyrė Gerosios Naujienos skelbėju tautoms. Jėzui
paklausus: Sauliau, kam mane persekioji?" - jis suprato, kad
Kristus gyvena Bažnyčioje. Viešpaties šviesa ir galybė jį taip
sukrėtė, kad jis nukrito nuo žirgo ir laikinai apako.
Si dangaus šviesa"
Damasko kelyje tapo netikėto ir ryžtingo atsivertimo sinonimu.
Šitaip įsitikinęs, kad Kristus gyvas savo Bažnyčioje (apie tai
jis plačiai kalbės savo Laiškuose), Saulius vykdė dieviškojo
balso nurodymus: Damaske nukeliavo pas Ananiją ir buvo
pakrikštytas. Nepavykus pirmiesiems mėginimams atversti senus
draugus, jis trejus metus atsidėjo apmąstymams, po to grįžo į
Damaską, bet turėjo iš ten bėgti ir buvo nuleistas nuo miesto
sienos pintinėje. Tada nuvyko į Jeruzalę, susitiko su Barnabu,
kuris jautė jam didelę pagarbą ir supažindino su apaštalais.
Ėjo 37-39 metai po Kristaus. Iš Jeruzalės Saulius grįžo į
Taršą. Barnabas, nuvykęs skelbti Evangelijos į Antiochiją,
pasikvietė Saulių į šį miestą, kuriame pirmą kartą Jėzaus
mokiniai buvo pavadinti krikščionimis (Apd 11, 26). Netrukus
susirinkusiems melstis Antiochijos išminčiams apsireiškė
Šventoji Dvasia ir pasakė: Išskirkite man Barnabą ir Saulių
darbui, kuriam aš juos pašaukiau". Išminčiai pasninkavo,
meldėsi ir, uždėję ant Barnabo ir Sauliaus rankas, išleido
juos atlikti pirmosios pasiuntinystės. Nuo šiol Saulius
Apaštalų darbuose jau vadinamas Pauliumi - iš lotynų kalbos paulus,
t. y.
mažas": šį vardą jis prisiėmė iš nusižeminimo. Iškilus
klausimui, ar prieš krikštijant reikia tapti judėju ir būti
apipjaustytam, jie abu iškeliavo į Jeruzalę apsvarstyti šio
reikalo su apaštalais ir vyresniaisiais.
Po vadinamojo
Jeruzalės susirinkimo" Paulius su Barnabu dirbo kartu, 45-49
m. atliko pirmąją apaštališkąją kelionę. Kilus ginčui, ar
reikia pasiimti ir Morkų, būsimąjį Evangelistą, jie išsiskyrė.
Morkus liko su Barnabu. 50-53 m. Paulius atliko antrąją
kelionę, o 53-58 m. - trečiąją. Cezarėjoje jam buvo
išpranašauta, kad jis bus suimtas ir pasmerktas mirti (Apd 21,
10-14). Grįžęs į Jeruzalę, Paulius buvo judėjų apkaltintas
išniekinęs Šventyklą, ir sukėlė minios pyktį. Romėnai išplėšė
jį miniai iš rankų ir uždarė į kalėjimą. Bandymai išsiaiškinti
nedavė rezultatų: kuo daugiau Paulius kalbėjo, tuo labiau
judėjai pyko, o romėnai nieko nesuprato. Tribūnui įsakius
Paulių nuplakdinti, šis pareiškė esąs Romos pilietis ir šios
bausmės išvengė.
Paaiškėjus judėjų
kėslams Paulių nužudyti, romėnų tribūnas įsakė jį nugabenti
pas valdytoją Feliksą, kad šis jį apklaustų kartu su jo
kaltintojais - šie atvyko po penkių dienų. Feliksas išlaikė
Paulių kalėjime dvejus metus, tikėdamasis gauti už jį išpirką;
paskui Feliksą pakeitė įpėdinis Festas, ir judėjai atnaujino
kaltinimą. Tada Paulius pareikalavo, kad jį teistų
imperatoriaus teismas, ir Festas nutarė siųsti jį į Romą.
Plaukiant į Romą, nepalankus vėjas nunešė laivą prie Maltos
salos, dėl to Paulius tapo jos globėju. Po trijų mėnesių jie
vėl leidosi į kelią ir 61 m. laimingai atplaukė į Romą. Čia
turėjo prisistatyti ir kaltintojai. Jų belaukiant, Pauliui
buvo leista apsigyventi atskirai su jį sergstinčiu kareiviu,
kuriam dalyvaujant jis galėjo susitikinėti su kuo tik nori.
Savo išsinuomotame bute Paulius išgyveno dvejus metus. Tuo
baigiasi liudijimas apie Paulių Apaštalų darbuose. Iš kitų
šaltinių ir ypač iš Laiškų galima daryti išvadą, kad Paulius
tikriausiai buvo paleistas liudytojams neatvykus. Nerono
persekiojimų laikais jo Romoje nebuvo, bet vėliau romėnai jį
vėl suėmė ir atgabeno į Romą, tik šįsyk kalinimas buvo
nepalyginti griežtesnis. Ištikimi draugai buvo toli, lankė jį
tik Lukas (2 Tim 4, 11), tad Paulių labai slėgė vienatvė.
Pagal patikimą literatūrinę ir archeologinę tradiciją, 67
metais, Laurencijaus kelyje, dabartinių Trijų Šaltinių
vietoje, jam buvo nukirsta galva, nes
civis romanus -
Romos pilietis -
galėjo mirti tik tokia mirtimi. Nukirsta galva tris kartus
atšoko nuo žemės, ir toje vietoje ištryško trys šaltiniai,
davę šiai vietai vardą.
Paulius buvo
palaidotas bazilikoje Ostijos kelyje, tebematyti įrašas
Pauliui, apaštalui kankiniui".
Jis yra Graikijos ir
Maltos globėjas; Graikijos globėju Paulių 1914 m. liepos 16 d.
paskelbė Pijus X. Prieš pat atsivertimą jis nukrito nuo žirgo,
todėl tapo raitelių globėju; jis globoja teologus, nes yra
sistemiškai išdėstęs krikščioniškąją doktriną. Be to, Paulius
globoja virvininkus, galbūt todėl, kad palapinėms austi
naudojo virveles, susuktas iš Kilikijos ožkų odos, arba todėl,
kad virves reikėjo sukti (lot.
convertere -
atsisukti" -
reiškia ir atsiversti"). Beje, virvėmis jis buvo pintinėje
nuleistas nuo Damasko sienų, todėl yra pintinių pynėjų
globėjas; kadangi jam galvą nukirto blizgančiu kalaviju, jis
tapo poliruotojų ir kardų gamintojų globėju.
Paulius saugo nuo
audrų, nes išsigelbėjo audrai užklupus laivą, ir nuo gyvačių
įgėlimo bei nuodų, nes Maltoje liko gyvas įkirtus gyvatei; jo
prašoma padėti nuo apakimo, nes pats buvo išgydytas, kai apako
prie Damasko vartų.
Ikonografijoje
atsispindi pagrindiniai jo gyvenimo epizodai, ypač
atsivertimas ir nukirsdinimas. Jis vaizduojamas brandaus
amžiaus arba senas, su barzda, ūsais ir plaukų vainiku aplink
plačią nuplikusią kaktą; pirmuosiuose atvaizduose jis yra su
krikščioniškojo mokymo ritiniu, o kalavijas, kuriuo buvo
nukirsta galva, tapo pagrindiniu jo atributu tik XIII amžiuje.
Dar vienas atributas gali būti pintinė,
kurioje jis
buvo nuleistas nuo Damasko sienos.
Fernando ir Gioia
Lanzi, Šventieji globėjai ir jų simboliai; Bernardinai.lt,
2006
|