Kupolės
Margas žiedų raštas ir stebuklingas saulės ratas
danguje skelbia metą, kai merginos ir moterys pasklinda po
laukus, žolelė tampa mažu stebuklu. Šventės išvakarėse
surinkti augalai turi magišką galią gydyti ligas, atnešti
laimę, išburti sėkmingą gyvenimą.
Pirmiausia ieškoma dievaičio Perkūno žolės. Perkūnžolė
- tai geltonžiedis barkūnas. Tai Perkūno sėta ir auginta
žolė, padedanti velnio apsėstiems žmonėms, sergant
priepuoliu, malšinant širdies sopulį. Užvis labiausiai ji
buvo vertinama kaip priemonė, apsauganti nuo perkūnijos.
Pakilus tamsiems debesims, žolę mesdavo į ugnį, kad
griaustinis praeitų šonu. Į žoliautojų
prijuostes ar krepšelius pagarbiai gula ir rausvažiedė širdažolė.
Tai raganų žolė. Prisivirę jų košelės ir pasitepę
pažastis, Kupolinių naktį raganos gebėjo skraidyti ir
sutiktuosius girdyti durnaropėmis, vilkuogių nuoviru, kad
apkvailintų. Moterų nuskinta širdažolė gydė nuo širdies
sunkumo. Tiko kupoliavimui ir pakrūmėse išsikėtojusi
sidabražolė (dar kitur vadinama degsne, kondrotėliais). Tai
ir vaistas ir dažas. Tam pačiam reikalui rinko ir laibuolę
didžiagalvę arniką. Jau vien dėl vardo reikėjo nuskinti
keletą kupolio (jonio žolė, kunigažolė) žiedelių.
Iš tolo jo žiedai atrodė margi, tačiau iš tikrųjų jie
tamsiai geltoni su mėlynai rausvomis, balsvomis pažiedėmis,
susitelkę į vienašalę retažiedę kekę. Ar tik nebus šis
žolynas stebuklingas kupoliavimo dainų augalas su trimis šakomis,
kurių viena žydinti kaip saulė teka, antra - kaip mėnulis
rieda, trečia - kaip žvaigždė žiba? Kupolių
puokštei pagražinti moterys skynė bičių mėgstamą gretenę,
žvaigždžių pavidalo baltažiedę septynikę, reikėjo ir
miegalių, tik pavakary išskleidžiančių žiedus - girgždukų.
Tai vaistažolė, naudota dar ir vilnų, riebaluotų audinių
plovimui. Gerai putoja, rankas ir kojas šveičia rausvai
violetinė putokšlė (gegutės muilas, muilenė). Paupiuose
pasiskina balzganos spalvos, migdolais kvepiančių vingiorykštės
šluotelių, Trumpiausios nakties puokštę gyvina mėlyna gležnutė
veronika, žvirbliarūtė, šunlaiškis. Balkšvi akišvietės
žiedeliai šutinami nuo kūno susilpnėjimo. Šiurkščioji
notera, nors ir nepražydusi Kupolinėms, vis tiek moterėlių
mėgiama dėl nervų raminimo, dėl magiškos galios saugoti
žmones nuo piktos akies ir kaip geras žalias dažas.
Nuodingasis ežeinis šį vakarą randa vietos kupoliautojų
kraitelėj kaip vaistas nuo gyvatės įkandimo. Gerai, jei išvakarėse
užtinki raibą kaip gegutę gegūnę (gegužraibę). Tai
vienumą mėgstanti gėlė, savo žiedą sukraunanti tik
devintuose gyvenimo metuose.
Žolė jos neužgožia, gyvuliai ratu apeina. Gal todėl žmonės
tikėjo, kad ši gražuolė pilna kerų, paslaptingumo. Vos ne
kaip paparčio žiedo kupoliautojos ieškojo puošniosios
klumpaitės, kuri ūksmingose giriose Rasoms sukrauna ir išskleidžia
stambius, geltonai rausvus neįprastos formos žiedus.
Kiekvieną traukė ir miškinės lelijos žiedų kekės. Visi
žinojo, kad kupoliavimas nebus tikras be nuo viso pikto
saugančios, 99 ligas gydančios jonažolės, vaistinės ramunės,
vėsiųjų rasakilų. Sukdamos link namų moterys vantoms berželių
šakų pasilaužydavo. Joninėse laužtos šakelės džiūsta
su lapais ir, kiek besivanotum, lapai nenukris. Nuo trumpiausią
naktį šėlstančių raganų gerai gynė kietis, pelynas, šermukšnis,
gailiųjų dilgėlių, ajerų lapai - jais iškaišydavo namų
pastoges, čiukūrus, ankštinius ir visokius plyšius, kad,
norėdamos pralįsti, laumės, raganos ir kitos piktos dvasios
nagus, kaip nuo ugnies, apsviltų. Žolynus dėdavo prie tvarto
slenksčio, užkišdavo už staktos. Visas žoles reikėdavo
suspėti surinkti iki vidurnakčio; vėliau rinktos neturi tiek
gydančių bei kerinčių savybių.
Po saulėlydžio vieną puokštelę suriktų devyneriopų žolių
moterys tylėdamos meta per galvą ant savo namų stogo, kad jų
pagalba apsaugotų būstą nuo gaisrų, ligų ir kitų nelaimių,
kad aplenktų laumės ir raganos. Vaistinguosius ir smilkymui
skirtus augalus džiauna palėpėje. Devyneriopų lauko žolynų
pluoštelį sušeria karvėms, kad apsaugotų nuo pakerėjimo,
o likusios džiovinamos ir laikomos iki Kalėdų - žieminio
saulės grįžtamečio ar Naujųjų metų vidurnakčio - ir
tada sušeria karvėms, kad būtų pieningos. Šviežiai
nuskintomis jonažolėmis kaišo šventųjų paveikslus,
balkius, kad namai išvengtų skaudžių nelaimių, ligų. Jei
švento Jono žolės ilgai nedžiūsta, o ir sudžiūvę išlieka
gražiai žalios, namiškiai tikėjosi tais metais gerų įvykių.
Jonažolių nuoviru plovė karvių spenelius nuo apkerėjimo.
Jaunos mergaitės devyneriopais žolynais turėjo papuošti
kupolę, kurią dar apkarstydavo margais kaspinais. Apsaugai
nuo piktų dvasių į žolynus įkišdavo vieną kitą dilgėlę. Kupolę įtvirtindavo kaimo gale, netoli rugių lauko, ir dvi
naktis ir vieną dieną merginos ją saugodavo nuo kaimo bernų.
Sėkmingai išsaugoję, nuėmę nuo karties, dainuodamos
pasidalindavo kupolę ir laikydavo visus metus kaip sėkmės
ženklą.
Senas, gražus ir prasmingas šventės simbolis - margaspalvių
žiedų vainikas, galintis spėti ateitį. Jį reikia
pinti iš devynerių rūšių gėlių, be siūlo, nepratariant
nė vieno žodžio ir taip pat tylint mesti ant šakotesnio
medžio. Iš pirmo karto užkibęs ant šakos vainikas reiškė,
kad dar šiais metais mergaitė ištekės. Tą patį vainikėlį
pasidėjus po pagalve arba užsidėjus ant galvos galima
susapnuoti savo išrinktąjį.
Bekupoliaujant, beburiant ir bespėliojant ateina vidurnaktis.
Įvyksta pats didžiausias stebuklas - skleidžiasi žuvies
žvyno dydžio, vaivorykštės spalvų paparčio žiedas,
kurio turėtojas mato visus žemės turtus, skaito kitų
mintis, supranta medžių, paukščių kalbą. Taigi, pats
svarbiausias šventės augalas yra papartis - Perkūno gėlė.
Vidurnaktį ant paparčio nusileidžia Perkūno ugnis ir
suliepsnoja ryškiu, nepaprasto grožio žiedu. Kodėl Perkūnas
pasirinko būtent papartį? Nes tai nepaprastai gajus augalas,
vešlus, žalias gražuolis, kurio žiedų ir sėklų niekas nėra
matęs. Todėl mūsų protėviai manė, kad augti jis
gali tik iš Perkūno sėklos. Be to, šis augalas -
vienas iš seniausių žemės gyventojų, augęs dar prieš
ledynmetį. Jis buvęs milžiniško medžio dydžio. Dar viena
unikali šio augalo savybė - jis neturi priešų, gyvūnai jo
neėda, greta jo neauga ir kiti augalai.
|