VASARVIDŽIO MAGIJA, SAULĖ IR
UGNIS
Saulės garbinimas Europoje tebėra gyvas ir plačiai paplitęs netgi mūsų
amžiuje. Nekalbu apie paplūdimius užplūdusius vasarotojus, kurių kūnai
saulėje kepa tarsi skrudintuvuose. Nekalbu netgi apie senoviškus druidų
ritualus, kurie šią savaitę atliekami tokiose vietose kaip Stonehenge, kur
kylanti vidurvasario saulė nuostabiai lygiuojasi į didžiulį akmenų žiedą.
Kalbu apie paprotį, kuris išplitęs nuo Skandinavijos iki Pietų Ispanijos,
nuo Rusijos iki Airijos ir netgi Kinijoje. Šią vasaros saulėgrąžos savaitę
tiek pagonys, tiek krikščionys, tiek netikintieji renkasi į ugnies
ceremonijas, kurių kilmė susijusi su saulės garbinimo ritualais.
Bendruomenės ir šeimos užkurs laužus ir šoks apie juos, jauni
įsimylėjėliai susikibę rankomis šokinės per liepsnas ir mėtys per ugnį
gėles, o po laukus bus nešiojami liepsnojantys deglai.
Birželio 23 d., šv. Jono išvakarėse, vokiečiai uždegs Joninių laužus (Johannisfeuer),
skandinavai kūrens vidurvasario (midsommar) ugnį, o airiai
švęs Laužų naktį (Bonfire Night). Alikantėje ir Valensijoje
susirinkusios minios švęs šv. Jono ugnis, turistinę versiją kažkada
Bažnyčios pasmerktų papročių, kurie laikyti visuomenės moralei pavojingais
prietarais. O daugeliui tai bus tiesiog dar viena proga visą naktį gerti
ir krėsti beprotiškas išdaigas su ugnimi ir liepsnojančiais deglais.
Šiauriausiose platumose labiau nei kur kitur prie laužų susirinkę žmonės
švęs vasarvidžio saulę, kai sutemos ir aušra susijungia šiauriniame
horizonte. Už visų šių ugnies švenčių glūdi reikšmingas dangiškas įvykis
vasaros saulėgrąža, kai saulė virš šiaurinio pusrutulio pakyla
aukščiausiai ir dovanoja mums ilgiausią metų dieną. Apie birželio 21 d.
saulė tarsi sustingsta aukščiausiame taške, prieš vėl imdama leistis
žemyn, kai dienos vėl pradeda trumpėti ir darytis vėsesnės.
Stovime prie slenksčio, už kurio regėti tamsos sugrįžimas. Kinams tai metų
yin momentas, kai šaukiamasi Li, ugnies stichijos. Šnekant paprastai,
mūsų saulė atsiduria pavojuje. Vidurvasario laužas instinktyvus mūsų
atsakas į šį pavojų. Anot vieno keltiškas tradicijas tyrinėjusio
autoriaus, laužų kūrimas yra solidarumo magija (sympathetic
magic), kuria siekiama, kad saulės šiluma pasiliktų su mumis.
Pati
ugnies ceremonija, ko gero, siekia žmonijos istorijos pradžią. Tačiau
Katalikų Bažnyčia absorbavo senąją pagonišką šventę ir įtraukė ją į
bažnytinį kalendorių, birželio 24 d. paskelbdama šv. Jono Krikštytojo
diena. Ši simbolika yra apgalvota kaip pagoniškose bei keltų religijose
vidurvasary vasaros karalius užleidžia kelią žiemos karaliui, panašiai
Jonas Krikštytojas užleidžia kelią Jėzui Kristui, kuris gims apie žiemos
saulėgrąžą.
Senieji gamtos tikėjimai teigia, kad šitokie persilaužimo momentai atveria
pasaulius skiriančias duris. Sakoma, kad, saulei sustojus, pasklinda
magija, o gamtos dvasias ir žmones skiriančios sienos trumpai sugriūna.
Todėl šv. Jono dienos išvakarės laikyta ypatinga diena vaistažolėms rinkti
ar apsauginiam ugnies ratui aplink pasėlius ir gyvulius brėžti.
Tai
taip pat metas, kai raganos renkasi šokti aplink laužus savo raganų
puotose nuo baskų žemėse žinomos akelarre iki Rusijoje žinomos Pliko
kalno nakties. Sakoma, kad juodo ožio pavidalu puotoje pasirodo pats
velnias, o netyčia į tokią siaubingą puotą įmėklinusiam vargšui
valstiečiui vienintelis išsigelbėjimas yra gaidžiams užgiedojus imanti
brėkšti aušra.
Tradiciškai laikoma, kad miške ar ant kalno praleista vasarvidžio naktis
yra priartėjimas prie dvasių, kurios arba atskleis tau savo galias, arba
išvarys iš proto savo išdaigomis. Ši tema aidi ir Šekspyro
Vasarvidžio nakties sapne, kurio veiksmas vyksta naktį miškuose, prie
Atėnų. Patenkame į fėjų ir elfų pasaulį, o jie, kaip teigia intrigantas
Pakas, bėga... nuo Saulės artybės. O dabar valdo saulės antrininkas
pablyškęs iš piktumo šaltas bevaisis mėnulis. Dėl to visi pjesės
veikėjai išgyvena tarsi beprotybę, kol nesugrįžta tvarka, pastovumas ir
tikra meilė.
Nepaisant šiuolaikinio pasaulio spindesio, tebeturime stiprių su saule,
mėnuliu bei natūraliu metų ciklu bei ritmu susijusių instinktų. Austrų
mąstytojas Rudolfas Steineris tvirtino, kad turėtume pripažinti jų didelį
poveikį, jų laikytis ir leisti jiems mus veikti. Žvelgiant šitaip, saulės
garbinimas gali netgi būti naudingas mūsų sveikatai.
C. J. Moore,
International Herald Tribune,
Bernardinai.lt, 2006