Didysis
stebukladarys
Antanas
Lietuviai nėra žinomi kaip dideli šventųjų
garbintojai. Be Marijos, turbūt joks kitas dangaus gyventojas
nesusilaukė didesnės pagarbos, nebent šv. Pranciškus Asyžietis.
Tiesa, nemažą dėmesį yra užsitarnavęs šv. Antanas
Paduvietis, kurio vardadienį švenčiame birželio 13 dieną.
Apie šį šventąjį literatūros nėra
daug, o lietuvių kalba jos iš viso nėra. O vis dėlto tas
Paduvietis buvo dėmesio vertas vyras. Jis gimė pasiturinčioje
šeimoje maždaug prieš 800 metų (1195 m.) Portugalijoje,
Lisabonos mieste, ir buvo pakrikštytas Ferdinando vardu. Dar
būdamas paauglys, Ferdinandas pajuto pašaukimą dvasiniam
gyvenimui ir įstojo į Augustinijonų vienuoliją. Turėdamas
didelių gabumų, net nesulaukęs 24 metų, jis gavo aukščiausius
teologijos ir kanonų teisės magistro laipsnius. Ferdinandas
buvo įšventintas į kunigus ir skirtas profesūrai.
Tuo metu Pietų Europos dalis išgyveno
dvigubą krizę. Viena buvo Afrikos arabų, vadinamųjų saracėnų,
sukelta tautinė ir kultūrinė krizė. Jie buvo užėmę
Ispaniją bei dalį Portugalijos ir ten valdė net 150 metų.
Arabų kultūros pėdsakų ispanų ir portugalų architektūroje,
muzikoje bei menuose liko visiems laikams. Antra Europos krizė
buvo religinio pobūdžio. Ji Portugalijoje ypač stipriai
pasireiškė, kadangi į politines intrigas buvo įsivėlę
net dvasininkai, kuriems vadovavo Augustinijonų vienuolija.
Šie kartu su maištininkais ir karaliumi pasiskelbusiu
Alfonso Henriques sukilo prieš teisėtą valdžią, bažnytinę
tvarką ir net prieš patį popiežių Inocentą II. Šis viešai
ekskomunikavo ne tik karalių, bet ir augustinijonų abatą.
Tie įvykiai jaunąjį Ferdinandą labai
paveikė. Jis panoro palikti viską mokslus, profesūrą
ir net savo vienuoliją, o savo gyvenimą pašvęsti
Evangelijos skelbimui misijose. Tą jo mintį sustiprino
vienas nelauktas įvykis. Už mėginimą atversti saracėnus
Maroke buvo nukankinti penki jauni pranciškonai. Prašant
karalienei Urrakai, Maroko sultonas sutiko jai atiduoti
misionierių kūnus. Jie buvo pervežti į Portugaliją ir,
dalyvaujant tūkstantinėms minioms, iškilmingai palaidoti.
Tas įvykis Ferdinandui padarė neišdildomą įspūdį. To laiko
kronika yra užregistravusi jo žodžius: O, kad
Aukščiausiasis mane apdovanotų kankinio vainiku!.. O, kad aš
galėčiau atsiskirti su šiuo pasauliu tokia palaiminta
mirtimi!..
Gavęs reikalingus leidimus, Ferdinandas
perėjo į Pranciškonų ordiną ir gavo Antano vardą.
Netrukus jis buvo išsiųstas į Maroko misijas, bet ten
sunkiai susirgo ir norėjo grįžti atgal į Portugaliją. Bet
Viduržemio jūroje kilusi audra jo laivą sudaužė, o jį
patį išmetė į Sicilijos salos pakrantę. Taigi Antanas
atsidūrė Italijoje, kurioje jam buvo lemta išplėtoti savo
veiklą ir net ten mirti.
Italijos pranciškonai greitai pastebėjo
jauno užsieniečio Antano erudiciją, Šv. Rašto pažinimą,
filosofinės bei teologinės minties gelmę bei nuostabią iškalbą
ir jį paskyrė į misijas. Bet ne į Maroką ir ne pas saracėnus.
Jis skiriamas kovoti su Šiaurės Italijoje ir Pietų Prancūzijoje
įsitvirtinusiais katarų, albigenzų ir valdenzų eretikais,
kurie kovojo ne vien tik prieš Bažnyčios tvarką ir tikėjimo
tiesas, bet ir prieš patį popiežių. Eretikai dažniausiai
buvo gerai išsilavinę filosofai, teologai ir Šv. Rašto žinovai.
Neretai jų iškiliausi atstovai buvo kunigystes ir vyskupijas
metę dvasininkai. Su tokiais galėjo kovoti tik labai gerai
parengti misionieriai. Toks buvo naujasis pranciškonas
Antanas. Jo žodžio ir asmeninio gyvenimo pavyzdžio jėgai
nebuvo įmanoma atsispirti. Bet jo vieno negana. Jam reikėjo
talkos. Stiprios talkos. Bet iš kur jos gauti?
Norėdamas rasti pagalbininkų, Antanas
labai savitu būdu ėmėsi veiklos. Misijas jis pradėjo ne
tiek pamokslais ir tais laikais madingomis viešomis poleminėmis
diskusijomis, kurioms labai sėkmingai vadovaudavo, - kiek
intensyviu diecezinių ir vienuolynų kunigų rengimu. Jo
nuomone, dvasininkų filosofinis ir teologinis pasirengimas
jokiu būdu neprilygo to meto atsakingam ir labai komplikuotam
sielovados darbui. Tam tikslui jis Šiaurės Italijoje ir Pietų
Prancūzijoje įsteigė daugiau nei 20 aukštųjų
filosofijos-teologijos mokyklų. Bolonijos mieste tokią
mokyklą jis įkūrė tiesioginiu Šv. Pranciškaus potvarkiu.
Tai rodo, kad gandas, jog Asyžiaus šventasis buvęs priešiškas
savo brolių mokslinimuisi, yra netiesa.
Bolonijos mokslo įstaiga pasižymėjo
stipriu scholastiniu metodu ir ortodoksine doktrina. Dar ir šiandien,
po 800 metų, Antano įsteigtas Bolonijos universitetas tebėra
vienas iš garsiausių Europos universitetų.
Kitą tokį pat garsų universitetą
Antanas įsteigė Pietų Prancūzijoje, Montpellier mieste.
Koks svarbus tas universitetas buvo Bažnyčiai, matyti iš
popiežiaus Honorijaus III laiško Paryžiaus universiteto
rektoriui: Aš pageidauju ir šiuo laišku reikalauju, kad
savo rinktinius studentus siųstumėt į tą mokslo įstaigą
(t. y. Montpellier), kad tokiu būdu jie rimtai ir atsakingai išmoktų
atstovauti Dievo reikalams. Popiežius Grigalius IX taip
pasitikėjo Antano išmintimi ir teologine doktrina, jog jam
pavedė parašyti visus vienų metų sekmadienių ir švenčių
pamokslus bei kalbas. Įdomi ir tokia smulkmena, kad Šv.
Pranciškus, įsakydamas Antanui įsteigti Bolonijos
universitetą, savo oficialų laišką pradeda šiais žodžiais:
Aš, brolis Pranciškus, siunčiu sveikinimą broliui
Antanui savo vyskupui, kuris... ir t.t.
Antanas niekada nebuvo konsekruotas
vyskupu. Bet šv. Pranciškaus duotas titulas rodo, jog ordino
steigėjas vertino jaunąjį Antaną ne tik kaip brolį, bet
vertino ir gerbė kaip mokslo žmogų.
Įvertindamas jo mokslinį įnašą ir
nuopelnus į bažnytinį lobyną, 1946 m. popiežius Pijus XII
Antaną paskelbė bažnyčios daktaru.
Išrinktas Šiaurės Italijos pranciškonų
provincijolu, Antanas savo buveine pasirinko Paduvos miestą.
Matydamas daug neturto, skurdo ir paprastų žmonių išnaudojimą,
jis ėmė energingai rūpintis apleistųjų ir skriaudžiamųjų
buitimi.
Antanas kasdien su broliais ėjo nuo durų
iki durų, prašė neturtingiesiems išmaldos, rinko iš gatvių
pavargėlius, organizavo šilto valgio virtuves, steigė našlaitynus,
lankė ligonius ir net raupsuotuosius. Pats būdamas
teisininkas, Antanas padėjo Paduvos principatui perreformuoti
civilinės teisės kodeksą, specialiai atkreipiant dėmesį
į teisingą atsiskaitymą su darbininkais ir įsipareigojimą
neapleisti neįgaliųjų. To kodekso aiškūs pėdsakai tebėra
ir šiandieniame Paduvos teisės kodekse.
Antanas vadinamas stebukladariu. Toks
jis žmonėms labiau ir žinomas. Bėgant amžiams, šio šventojo
gyvenimas buvo apipintas būtais ir nebūtais stebuklingais įvykiais
ir net legendomis. Pasakojama, kad Rimini mieste, kai žmonės
nenorėjo klausyti Antano pamokslo, jis pasakęs jį žuvims,
kurios, iš visur suplaukusios, uoliai jo klausiusios ir vėliau
kitoms pasakojusios, koks iškalbingas esąs Antanas.
Pasakojamas kitas įvykis, kaip vienas
eretikas albingensas, norėdamas pajuokti tikėjimą į Švenčiausią
Sakramentą, atvedęs į bažnyčią asilą ir sakęs Antanui
atsinešti Švenčiausiąjį Sakramentą ir pažiūrėti, kaip
jo asilas į tai reaguos. Kai Antanas įnešė monstranciją,
asilas atsitraukė nuo jam padėto avižų lovio ir suklupo
prieš Švenčiausiąjį.
Yra užrašytas įvykis, kaip vienas
jaunikaitis buvo kankinamas baisių pagundų ir atvirų vočių.
Apgaubtas Antano vienuolišku abitu, jaunikaitis buvo išgelbėtas
iš jį užpuolusių pagundų, o votys išgydytos.
Suprantama, kai kuriuos šv. Antanui
priskirtus stebuklus ir stebuklingus įvykius reikia vertinti
atsargiai, nes kartais žmonių vaizduotė nebepripažįsta
jokių ribų. Kita vertus, nemažai žmonių, pametę kokį
nors daiktą, praradę sveikatą, ieškodami šeimoje taikos,
prašydami darbo ir sėkmės moksle, nesidrovėdami kreipiasi
į šv. Antaną, prašydami jo užtarimo ir tikėdami, kad jis
jų prašymą išklausys.
Kretingoje, pranciškonų parapijos bažnyčioje,
yra Šv. Antano altorius, vadinamas stebuklinguoju. Jis visas
nusagstytas sidabriniais votais:
duonos riekelėmis, avelėmis, arkliukais, rankutėmis, kojytėmis,
akytėmis ir širdelėmis. Tai padėkos simboliai šv. Antanui
už nepritekliuose ir nelaimėse išklausytus prašymus. Tai
taip pat rodo, kad šventojo įsikišimas ir pagalba, ištikus
įvairioms nelaimėms, yra ne mitas ar sugalvotos istorijos,
bet realūs gyvenimo faktai, kurie ir šiandien, net po 800
metų, tebesikartoja.
Ordino šaltiniai niekur nemini, kad šv.
Antanas ir ordino steigėjas šv. Pranciškus kada nors būtų
susitikę, bet iš tų pačių šaltinių matyti, kaip juodu
vienas kitą labai gerbė, vertino ir mylėjo. Antanas mirė
jaunas vos 36 metų. Jis visą savo trumpą gyvenimą užpildė
mokslu, labdaros darbais, malda ir nepaprastai nuoširdžia
atgaila. Itin didelį pamaldumą jis rodė Marijai ir kūdikėliui
Jėzui. Jis mirė Paduvoje 1231 m. birželio 13 d. Nepraėjus
nė metams, Antanas buvo paskelbtas šventuoju šventuoju
Antanu Paduviečiu.
Tėvas Placidas Barius
OFM,
Bernardinai.lt, 2005