Šventasis
Antanas Paduvietis
Video
Dominum meum (matau savo Viešpatį)! - paskutiniai
Antano iš Paduvos žodžiai Mažesniesiems broliams. Jie buvo
ištarti 1231 m. birželio 13 d.
Mirtis užbaigė žmogaus gyvenimą ir atvėrė šventojo
istoriją. Šventasis mirė, šventasis mirė, šventasis
mirė, - keletą mėnesių kartojo paduviečiai lyg mantrą,
kol popiežius Grigorijus IX laišku Cum dicat Dominus
(taip sako Viešpats) ruošėsi skelbti brolį Antaną šventuoju.
Šventasis Tėvas pavadino Antaną lumen
ad exemplum (pavyzdine šviesa).
1195 m. Portugalijoje, Lisabonos mieste, kilmingoje Martins šeimoje
gimė vaikutis Fernandas. Tėvų mylimas ir globojamas
berniukas mokėsi Lisabonos katedros mokykloje, kurią baigęs
įstojo į Reguliariųjų kanauninkų šventojo Kryžiaus
vienuolyną. 1220 m. buvo pašvęstas kunigo tarnystei.
Tuo pat metu Lisabonoje pasirodė pirmieji pranciškonai iš
Italijos. Kunigo Fernando dėmesį patraukė brolių
linksmumas, paprastumas ir laisvė. O kai jis pamatė iš
Maroko parvežtus pirmuosius pranciškonus kankinius, nusprendė
iškeisti savo baltą vienuolinį rūbą į rudą Mažesniųjų
brolių abitą. Broliai pagarbiai jį priėmė į savo broliją
ir davė jam Antano vardą.
Brolis Antanas, sakralinės bei profaninės kultūros
ekspertas, naujojoje brolijoje pasinėrė į pranciškonų
dvasinį pasaulį, kuris įtraukė jaunuolį į naujas
evangelines subtilybes, verpetus, gelmes ir patirtis. Jam įsiplieskė
pamokslininko dvasia. Jo kalbos buvo aktualios, konkrečios.
Nevengė artistiškumo ir moderniosios kultūros simbolių.
Antrąjį tūkstantmetį krikščioniškoji Europa pradėjo
krikščionybės krize. Universitetuose, miestų aikštėse ir
katedrose buvo kalbama apie krikščionio tapatumo krizę.
Kalbėjo ir Antanas Paduvietis. Jis daug kalbėjo ir daug rašė.
Jis pranašiškai kalbėjo ir rašė. Jam tikėjimas į Kristų
nebuvo moralės klausimas, tai - Dievo buvimo žmoguje ir žmogaus
buvimo Dieve klausimas. Jam rūpėjo žmogus, visuomenė,
civilizacija.
Brolio Antano vardas greitai tapo garsus visoje Italijoje. Bažnyčios
hierarchai, politikai ir verslininkai pažino jį kaip
teologijos mokytoją ir puikų pamokslininką. Jis buvo vienas
iš pirmųjų kovotojų už vaikų teises; skriaudžiamųjų
bei neturtingųjų gynėjas. Jo pašaukimo jėga ir žavesys
buvo tarnystė patekusiems į bėdą.
Liaudies dievotumas kūrė apie brolį Antaną, dar esant jam
gyvam, legendas. Jis tapo kiekvieno laukiamas, trokštamas išvysti,
išgirsti, būti pamokytas ar išgydytas. Jis tapo paprastų
žmonių šventuoju. Jis pasiliko su liaudimi iki pat šių
dienų.
1946 m. popiežius Pijus XII paskelbė Antaną Paduvietį
evangeliškuoju Bažnyčios daktaru.
Pranciškonų intelektualinė tradicija liudija, kad šv.
Antanas padėjo pamatus pranciškonų filosofijai ir
teologijai.
O ką šv. Antanas galvojo apie šventuosius? Viename pamoksle
jis aiškino graikų kalbos žodžio hagios
(šventas) etimologiją. Jis rašo: Hagios
reiškia be žemės,
t. y. ne bežemis, o neprisirišęs prie žemiškų dalykų.
Toks šventasis įsivelia į situaciją, kur negalioja jokios
proto sukurtos taisyklės, tvarka ar logika. Jam rūpi meilės
kultūra:
- jis yra taika kariaujantiems,
- jis yra namai benamiams,
- jis yra duona badaujančiam,
- jis yra vanduo ištroškusiam,
- jis yra viltis paklydusiam,
- jis yra tikėjimas įpuolusiam į depresiją,
- jis yra šviesa kenčiančiam smurtą be aimanų, be balso,
- jis yra sveikata ligoniams,
- jis yra prisikėlimas mirštantiesiems,
- jis paprasčiausiai yra...
Jis yra tuo, kuo turi būti konkrečioje situacijoje.
Šventasis pasitinka žmogų, jį apkabina, kviečia į savo
namus, iškelia jam pokylį. Šventasis atskleidžia ne tik
gerą ir švelnų Dievo veidą, bet ir teisingą, blogiui baisų,
šiurpulingą ir visai neguodžiantį Dievą.
Blogis yra kažkas daugiau. Daugiau už skausmą. Jis lyg mėšlungis
gelia mūsų sielą. Kaip įveikti blogį, jeigu trūksta šventųjų,
suvokiančių blogio esmę?
Šventasis Antanai, melski už mus!
Benediktas Jurčys OFM,
Bernardinai.lt, 2005