| 
		SIELOS PILIS  
		Įvadas 
		šventosios Jėzaus Teresės Avilietės knygai 
		(255 psl.):
 
 
 Šv. Teresė Avilietė (Didžioji), pagal kilmę Teresa Sanchez de Cepeda y 
		Ahumada gimė 1515 m. kovo 28 dieną Ispanijoje, Kastilijos provincijoje, 
		Avilos mieste. Šešiolikos metų ji pradėjo mokytis Avilos augustijonų 
		mokykloje, bet po aštuoniolikos mėnesių dėl ligos mokslus turėjo 
		nutraukti. 1534 m. įstojo į karmeličių vienuolyną ir jau po metų pradėjo 
		praktikuoti vidinę maldą. Nuo 1558 m. Teresei atsivėrė vidinis 
		(ekstazių, regėjimų, vizijų, pagavų, dvasios skrydžių, nepaprastų 
		dvasinių malonių) pasaulis. 1561 m. domininkonas tėvas Ibanesas (Ibanez) 
		pavedė jai aprašyti savo gyvenimą. Taip po metų gimė pirmoji Teresės 
		autobiografinė knyga Gyvenimas.
 Vyresniųjų pavedimu parašytos ir kitos knygos: Tobulybės kelias (1565), 
		Sielos šauksmas į Dievą, Sielos pilis (1577), Vienuolynų steigimai 
		(1582), išskyrus Apie Dievo meilę pagal Giesmių giesmę (1566). Be šių 
		stambesnių veikalų, ji parašė daug smulkesnių kūrinėlių, eilių, dvasinių 
		pranešimų ir daugiau kaip 400 laiškų. Teresė yra ispanų literatūros 
		klasikė.
 Šv. Teresė Avilietė buvo aktyvi ne tik vidiniame, bet ir išoriniame 
		gyvenime. Ji yra karmelitų vienuolijos atnaujintoja. 1562 m. Ispanijoje 
		pradėjo steigti Basųjų karmelitų vienuolynus ir įsteigė jų penkiolika. 
		1580 m. popiežius suteikė Basųjų karmelitų vienuolijai provincijos 
		teises.
 1614 m. Teresė paskelbta palaimintąja, o 1617 m.  Ispanijos globėja. 
		Popiežius Grigalius XV 1622 m. paskelbė ją šventąja, o 1970 m. popiežius 
		Paulius VI  Bažnyčios daktare.
 Pagrindinis Avilietės veikalas yra Castillo Interior, o Las Moradas  
		pažodžiui: Vidinė pilis arba Buveinės. Šį veikalą ji parašė karmelitų 
		provincijolo tėvo Graciano (Gracian) ir daktaro Velaskveso (Velasquez) 
		pavedimu.
 Viskas prasidėjo 1577 m. pavasarį. Teresė tuo metu gyveno Toledo mieste. 
		Tėvas Gracianas, tuometinis apaštališkasis komisaras ir karmelitų 
		vyresnysis, svarstė su šventąja dvasinio gyvenimo klausimus. Ji nurodė, 
		kad šiuos klausimus yra išsamiai aprašiusi savo autobiografinėje knygoje 
		Gyvenimas. Gracianas atsakė, kad toji knyga yra ispanų inkvizicijoje ir 
		todėl neprieinama skaitymui ir būtų gerai, jei Teresė apie tai parašytų 
		naują knygą.
 Avilietė kratėsi tokios užduoties sakydama: Kodėl turiu rašyti apie 
		tokius kilnius dalykus? Tai juk teologų reikalas, jie studijavo tuos 
		dalykus. Ir šiaip jau yra daug knygų apie tai parašyta. Aš visiškai 
		nesutinku.
 Tėvas Gracianas neatlyžo sakydamas, kad šventoji turi ypatingą patirtį. 
		Ir tai, ką ji gali pasakyti iš savo patirties, yra žymiai geriau ir 
		suprantamiau, negu mokytų teologų surankiota iš knygų. Šį pavedimą 
		parėmė ir tuometinis Teresės nuodėmklausys, Toledo kanauninkas daktaras 
		Velaskvesas.
 Ir taip, sulaukusi 62 metų amžiaus, ligų nukamuota ir apkrauta 
		visokiausiais darbais, šventoji ėmėsi vykdyti duotą pavedimą. Pradėjusi 
		rašyti 1579 m. birželio 2 dieną, su kelių mėnesių pertrauka, tų pačių 
		metų lapkričio mėnesio 29 dieną šventoji baigė savo pagrindinį veikalą 
		Sielos pilis.
 Apie minėtą pavedimą įžangoje Teresė taip rašo: Nedaug užduočių, kurias 
		atlikau klusnumo vedama, buvo tokios sunkios kaip ši  rašyti apie 
		maldą. Man atrodo, kad šiam darbui Viešpats nedavė man nei dvasinio 
		sugebėjimo, nei noro.
 Gavusi užduotį rašyti apie vidinę maldą, Teresė mąstė, kaip išpildyti šį 
		pavedimą. Ji nežinojo kaip pradėti rašyti, kad kuo geriau nušviestų 
		vidinės maldos esmę. Dar prieš gaudama šią užduotį, šventoji troško 
		pamatyti malonės būvyje esančią sielą. Švč. Trejybės šventės išvakarėse 
		ji mąstė, kokia turėtų būti pagrindinė knygos idėja. Viešpats išpildė 
		jos troškimą pateikdamas idėją, kuri ir tapo pagrindinė šios knygos 
		mintis.
 Ji išvydo krištolinę, rutulio pavidalo, nuostabaus grožio pilį, kurioje 
		buvo septynios buveinės. Septintojoje buveinėje, esančioje pačiame 
		pilies centre, gyveno nuostabia šviesa švytintis Karalius, kuris 
		apšvietė ir puošė visas buveines ir pilies aplinką. Juo arčiau pilies 
		centro buvo buveinės, juo labiau jos buvo apšviestos. Šviesa, sklindanti 
		iš pilies centro, palaipsniui silpnėdama apšvietė tik pilį ir jos 
		aplinką. Už pilies buvo tamsu, nešvaru, knibždėjo rupūžės, gyvatės ir 
		kiti nuodingi gyviai.
 Kol Teresė gėrėjosi Dievo malonėje esančios sielos spindesiu, staiga 
		šviesa jos viduje užgeso. Nors Karalius joje ir pasiliko, tačiau taip, 
		tarsi jo ten ir nebūtų. Pilį apgaubė juoda kaip anglis tamsa ir pradėjo 
		sklisti nepakenčiamas dvokas. Nuodingieji gyviai, buvę už pilies sienų, 
		dabar laisvai galėjo patekti į pilies vidų.
 Apie šią viziją papasakojo šventosios Teresės dvasios sūnus ir ilgametis 
		jos nuodėmklausys tėvas Didakas Zepesas (Didakus Zepes, vėliau Tarazonos 
		vyskupas) savo pranešime, rašytame po šventosios mirties tėvui Luisui de 
		Leonui (Luis de Leon), Šventojo Rašto profesoriui Salamankoje. Teresei 
		ši vizija buvo svarbi keturiais atžvilgiais. Pirma, ji suprato, kad 
		Dievas yra visuose daiktuose visa savo būtimi, savo visurbuvimu ir 
		visagalybe. Antra, Teresė suprato, kokia didelė yra nuodėmės įtaka. Nors 
		Dievas iš sielos nepasišalina, bet lieka joje taip, tarsi Jo ten ir 
		nebūtų. Trečia, šis regėjimas labai paskatino jos nusižeminimą. Kad ir 
		kiek gera bedarytų, visai negalvojo apie save, nes pamatė, kad visas 
		sielos grožis kyla iš jos viduje esančios šviesos, kad visas sielos ir 
		kūno galias stiprina sielos centre gyvenantis Karalius. Ketvirta, šis 
		regėjimas tapo knygos apie vidinę maldą pagrindu.
 Teresė suprato, kad septynios buveinės yra tarsi septynios maldos 
		pakopos, kuriomis įžengiame ir artinamės prie Dievo. Tobulai pažindami 
		save ir įeidami į savo sielos gelmes, ateiname į centrinę pilies 
		buveinę, kurioje gyvena pats Dievas; ir čia susijungiame su Juo taip 
		tobulai, kaip šioje žemėje yra įmanoma, ir tampame Jo šviesos ir meilės 
		dalininkais.
 Tėvas Didakas Zepesas metai prieš Motinos Teresės mirtį paklausė, koks 
		yra jos ryšys su Dievu? Ji atsakė, kad tas ryšys yra nuolatinė malda ir 
		buvimas visą laiką susijungus su dieviškąja Didybe, neturint jokio kito 
		noro, išskyrus vienintelį,  kad išsipildytų Dievo valia. Nieko 
		nesuprasdamas apie šią malonę,  kaip rašo tėvas Didakas Zepesas savo 
		pranešime,  jis pasakė šventajai: Šita būsena keisis. Į tai Teresė 
		atsakė, kad šita būsena nesikeis, nes jau keturiolika metų, kai Dievas 
		pakėlė ją į šitą būseną. Nuo tada išnyko visos ekstazės, nes jei jos 
		būtų ir toliau tęsusios, kūnas būtų neatlaikęs. Ir be ekstazių Dievas 
		apdovanoja ją dvasiniais malonumais, kuriuos anksčiau patirdavo dvasinių 
		pagavų metu.
 Iš pradžių ekstazės ištikdavo gana dažnai. Pasitaikydavo, kad išgirdusi 
		tariant Dievo vardą Avilietė sustingdavo ekstazėje. Taip nutikdavo ir 
		naktinių maldų metu, kai tariant Viešpaties vardą ji sustingdavo su 
		žibintu rankoje, kol vėl sugrįždavo į save. Noriu pranešti,  rašo 
		Teresės nuodėmklausys Didakas Zepesas minėtame pranešime,  mažai žinomą 
		dalyką, kuris mane labai guodžia ir yra patvirtinimas, kad šventoji 
		Motina knygą Gyvenimas rašė Dievo įkvėpta. Rašant šią knygą Teresę 
		ištikdavo ekstazės. Kai ji vėl sugrįždavo į save, rasdavo parašytus du 
		ar tris puslapius nuo tos vietos, kur buvo baigusi rašyti ir kurią gerai 
		atsiminė. Rašysena buvo ta pati, tačiau rašyta ne jos. Ir iš tikrųjų, 
		skaitant jos Gyvenimą ir kitas knygas, galima pastebėti, kad taip 
		atsitikdavo dažnai. Jos gyvenimas yra daugiau nei žmogaus, jis viršija 
		jos sugebėjimus, o jos žodžiai su tokia jėga ir karščiu uždega 
		skaitytojo valią, tarsi jis skaitytų šventąjį Raštą.
 Teresė Avilietė visuose savo raštuose didelį dėmesį skiria 
		nusižeminimui. Kalbėdama apie trečiąją buveinę, ji sako: O nusižeminime, 
		nusižeminime (...) be nusižeminimo vidinėje maldoje nepajudėsime iš 
		vietos. Nusižeminimas yra visų didžiųjų religijų svarbiausioji dorybė. 
		Sukilk pats prieš save ir nepakęsk savyje jokios puikybės; pasidaryk 
		toks mažas ir taip žemai atsistok, kad visi galėtų per tave vaikščioti 
		ir tave mindžioti kaip aikščių purvą,  rašo Kristaus sekimo autoriai.
 Nusižeminimas, kaip ir lotyniškasis jo atitikmuo  humilitas (humus 
		reiškia dirva, derlusis žemės sluoksnis, žemė) yra susijęs su žodžiu 
		žemė, kurioje auga visi augalai. Kuo derlesnė žemė, tuo geresnį derlių 
		duoda augalai. Nusižeminimas ir yra toji derlinga dirva, kurioje gali 
		išaugti ir atsiskleisti žmoguje slypintis dieviškumas. Tai, kas žmoguje 
		žema, gyvuliška ir žmogiška, per nusižeminimą turi tapti trąša.
 Mūsų laikais, kai žmogus siekia sėkmės ir nori būti autentiškas, iškilęs 
		virš kitų, nusižeminimas tapo beveik pamirštas. Jis vis labiau 
		išstumiamas ir iš religinio gyvenimo, tačiau nusižeminimo reikšmę iš 
		naujo atranda gelminė (transpersonalinė) psichologija. Šios krypties 
		psichologai dažnai cituoja mistikų raštus. Religija vis dar kratosi 
		psichologijos, tačiau gelminė psichologija galėtų padėti suprasti tuos 
		žmogaus sielos arba psichikos (psiche gr.  siela) skirtumus ir 
		aspektus, kurių, mano požiūriu, trūksta ir Avilietės Sielos pilyje.
 Teresė nuolat kalba, kad žmoguje kažkas turi mirti. Penktąją buveinę ji 
		pradeda palyginimu apie šilkverpį. Bjaurusis vikšras turi mirti, kad 
		galėtų pavirsti balta gražia peteliške. Šeštos buveinės vienuoliktame 
		skyriuje ji sako, kad ir peteliškė turės mirti, o septintojoje ji jau 
		rašo: mažoji peteliškė jau mirė  kupina giliausio džiaugsmo, jog 
		pagaliau surado ramybės vietą ir kad joje gyvena Kristus. Kartais mažoji 
		peteliškė lyginama su siela, o kartais Teresė tiesiog sako: siela čia 
		visai sunaikinama, kad geriau galėtų regėti Kristų.
 Norint suprasti tariamus prieštaravimus, reikia giliau pažvelgti į 
		žmogaus psichiką arba sielą. Gelminė psichologija skiria tarsi dvi 
		žmogaus psichikos dalis arba sielas: ego arba personą (kaukė) ir 
		Savastį 
		 žmogaus psichikos centrą. Žydų rabinai žmogaus sieloje įžvelgia penkis 
		lygius: nefeš, ruach, nešama, chaja ir jechida. Iš jų trys 
		pirmi sielos sluoksniai yra mirtingi. Teresė Avilietė pirmosios buveinės 
		antrame skyriuje žmogaus sielą lygina su skaniu palmės vaisiumi, 
		turinčiu daug žievių, kurias reikia lupti vieną po kitos, kad rastum 
		valgomą branduolį. Kalbėdami apie sielą,  rašo šventoji,  visada 
		turime suvokti ją kaip kažką labai gausų, platų ir didelį. Šiuo 
		atžvilgiu niekada nepersistengsime, nes siela gali apimti žymiai 
		daugiau, negu mes pajėgūs įsivaizduoti.
 Esame išmokyti, kad žmogų sudaro mirtingas kūnas ir nemirtinga siela. 
		Kai Teresės ar kitų mistikų raštuose perskaitai, kad be kūno žmoguje dar 
		kažkas turi numirti, tampa nebeaišku, kaip yra su ta nemirtingąja siela. 
		Gal ir ji turės mirti?
 Mirtis gresia žemesniesiems psichikos sluoksniams, pasak Teresės 
		palyginimo, skanaus palmės vaisiaus žievėms, o naudojant gelminės 
		psichologijos pavadinimus  ego arba personai, kuriais yra apvilkta 
		siela. Visa bėda yra ta, kad žmogui brangiausias turtas yra jo ego, jo 
		asmenybė arba persona, ypač mūsų laikais, kai žmogaus persona 
		dažniausiai ir laikoma tikruoju žmogumi.
 Todėl nusižeminimas, kuris naikina personą, dabar yra taip nemėgstamas 
		ir pamirštamas. Kartą susimąsčiau ieškodama priežasties,  rašo Avilietė 
		šeštosios buveinės dešimtame skyriuje,  kodėl Dievas taip myli 
		nusižeminimą. Staiga kilo mintis, lyg pati iš savęs: Dievas yra 
		aukščiausia Tiesa, o nusižeminimas yra gyvenimas tiesoje. O argi žmogaus 
		kaukė  persona yra gyvenimas tiesoje? Todėl mistikai ir sako, kad be 
		visų kitų dorybių į dangų galima patekti, bet be nusižeminimo  ne. 
		Personai yra skirta skaistykla, kad ji ten sudegtų, o siela apsivalytų. 
		Jei persona labai stipri ir nedeganti, t. y. nenusižeminanti, tada 
		skaistykla tampa amžina, t. y. pragaru, kuriame liepsnoja tai, kas 
		turėtų sudegti, bet nesudega.
 Po mirties išliekančią personą lietuviai nuo seno vadino ir tebevadina 
		vėle, kuri patenka į skaistyklą, kad skaistintųsi, švarintųsi, velėtųsi, 
		t. y. atliktų tai, kas slypi žodyje nusižeminimas. Ko nepadarėme 
		gyvendami žemėje, tenka atlikti po mirties. Šventųjų vėlės miršta 
		žemėje,  kaip šilkverpio kirminas iš Teresės palyginimo. Šventieji jau 
		mirė nusižeminimo mirtimi, ir todėl, pasak šv. Pranciškaus Asyžiečio,  
		antroji mirtis jiems nebaisi.
 Neseniai išgirdau keistą draudimą: esą žodis vėlė yra netinkamas 
		krikščionims. Bet tai jau žmogaus sampratos supaprastinamas, 
		redukavimas. Tokiu atveju vėlė niekur nedingsta, bet užima sielos vietą, 
		t. y. vėlę pradedame vadinti siela, o personą tikruoju žmogumi. 
		Nusižeminimas taip pat tampa nebereikalingas, nes nebėra kam mirti, 
		nebėra kam skaistėti, velėtis, o tikrosios sielos lyg ir nebelieka,  
		panašiai kaip Teresės palyginime,  nors Karalius tebėra centrinėje 
		buveinėje, bet tarsi jo ten ir nebūtų.
 Dvi sielos mano!
 Koks gyvenimas!
 Viena nuo antrosios
 Nori atsiskirti!
 Viena su gyvu gašlumu
 Kabinasi prie žemiškų skanybių,
 Antroji kyla su galingumu
 Link protėvių aukštybių. (Gėtė, vertimas Vydūno)
 Septintosios buveinės pirmame skyriuje Teresė rašo, kad siela atrodo lyg 
		pasidalijusi, o tos pačios buveinės antrame skyriuje,  jog siela tuo 
		pačiu metu jaučia sunkumus ir kančias, bet kartu yra ramybėje. 
		Septintosios buveinės trečio skyriaus pradžioje skaitome: Mažoji 
		peteliškė jau mirė  kupina džiaugsmo, jog pagaliau surado ramybės vietą 
		ir kad joje gyvena Kristus. Dabar pažvelkime, kaip ji gyvena ir kuo tas 
		gyvenimas skiriasi nuo ankstesnio.
 Atrodo, kad čia nėra logikos ir šventoji pati sau prieštarauja. 
		Prisimenant įvairius sielos lygius ir skirtingus jų pavadinimus, galima 
		bandyti aiškintis, kas miršta ir kas gyvena, tačiau tai mažai pagelbės, 
		nes viskas yra susiję. Geriau padės supratimas, kad sieloje, kuri gyvena 
		intensyvų dvasinį gyvenimą, nuolat kažkas miršta ir gimsta. Mirties, 
		kaip visiško išnykimo, apskritai nėra, tik mes dažniausiai to 
		nepastebime, nes gimstama naujoje kokybėje. Todėl Teresė, aprašiusi 
		mažosios peteliškės mirtį, toliau rašo apie poveikius sielai arba 
		malones, kurias gali atnešti tik peteliškės mirtis, kitaip sakant, jos 
		gimimas naujoje kokybėje.
 Nusižeminimas iš pradžių taip pat yra mirtis, bet jeigu išdrįstame 
		marinti savo ego arba personą, jis virsta gimimu, atsinaujinimu, 
		persikeitimu. Todėl nusižeminimas, kaip šventoji rašo savo knygoje 
		Gyvenimas, yra dvasinio gyvenimo esmė: Supratau, kad maldos pagrindas 
		yra nuolankumas ir kad Dievas iškelia sielą tuo aukščiau, kuo giliau ji 
		nusižemina maldoje. Aš neprisimenu nė vienos malonės iš tų ypatingųjų, 
		apie kurias dar kalbėsiu, kurias gavusi iš Dievo nebūčiau pasijutusi 
		sunaikinta.
 Sunaikinimas ir yra prisikėlimas naujoje kokybėje. Teresės palyginimas 
		apie šilkverpio vikšrą, kuris miršta, kad virstų balta peteliške, labai 
		tinka šiam vidiniam vyksmui paaiškinti. Penktojoje buveinėje ji daug 
		kartų primena, kad vikšras turi mirti, nes tik jam mirus gali atsirasti 
		baltoji peteliškė. Tą patį simbolizuoja ir sudegantis bei iš savo pelenų 
		prisikeliantis pasakų paukštis feniksas. Šventosios palyginimų simboliai 
		tapo jos gyvenimo tikrove. Ji įgyvendino mums sunkiai suvokiamus Jėzaus 
		žodžius: Kas nori išgelbėti savo gyvybę, tas ją praras; o kas pražudo 
		gyvybę dėl manęs, tas ją atras (Mt 16, 25).
 Sena legenda pasakoja apie du jaunuolius, atėjusius pas išminčių ir 
		norėjusius sužinoti, kas yra aukščiausioji būtis. Ilgai jie mokėsi, kol 
		pagaliau išminčius tarė: Tu pats ir esi aukščiausioji būtis. Bet jie 
		pagalvojo, kad jų kūnai ir yra aukščiausioji būtis. Mes pasiekėme savo 
		tikslą,  pamanė jie, sugrįžo pas savuosius ir pasakė: Mes viską 
		sužinojome: valgykite, gerkite ir linksminkitės, nes mes patys esame 
		aukščiausioji būtis ir nėra nieko aukščiau už mus.
 Vieno jaunuolio prigimtis buvo tamsi ir jam to pakako. Jį visiškai 
		patenkino mintis, kad kūnas yra aukščiausioji būtis. Jis valgė, gėrė ir 
		linksminosi,  pasak Avilietės,  liko už pilies sienų.
 Kitas jaunuolis iš pradžių irgi pasidavė saviapgaulei, kad jis yra kūnas 
		ir kad kūną reikia išlaikyti sveiką, gerai maitinti, rengti ir naudotis 
		teikiamais malonumais. Tačiau netrukus suprato, kad išminčius ne tai 
		turėjo omenyje, kad jo žodžiuose slypėjo kažkas kita. Sugrįžęs pas 
		mokytoją paklausė: Ar tiesa, kad kūnas yra aukščiausioji būtis, kad 
		jis negali mirti? Aš matau, kad visi kūnai miršta. Išminčius jam 
		atsakė: Surask ją. Tavyje yra tai, ko ieškai.
 Tada jaunuolis nutarė, kad tai, ką išminčius turi mintyje, yra kūne 
		veikiančios gyvybinės jėgos. Tačiau netrukus jis pastebėjo, kad 
		gyvybinės jėgos yra stiprios, jeigu jis valgo, o kai badauja,  jos 
		silpsta. Jis vėl grįžo pas mokytoją ir klausia: Ar tu galvoji, kad 
		gyvybinės jėgos yra aukščiausioji būtis? Ir vėl išgirdo tą patį 
		atsakymą: Surask ją pats. Tu pats esi, ko ieškai.
 Jaunuolis pagalvojo, kad aukščiausioji būtis yra protas, tačiau greitai 
		suprato, kad mintys būna labai įvairios  tai geros, tai blogos, kad 
		protas nuolat keičiasi, pernelyg nepastovus, kad galėtų būti aukščiausia 
		būtis. 
		Jis dar kartą grįžo pas mokytoją: Nemanau, kad protas galėtų būti 
		aukščiausioji būtis. Ne,  atsakė mokytojas,  ji yra tavyje, surask ją 
		pats.
 Jaunuolis įsigilino į save ir pagaliau suvokė, kad jame yra tai, kas 
		negimsta ir nemiršta, ko nei ugnis sudegina, nei kardas nesužeidžia, kas 
		niekada nekinta,  visažinanti ir visagalinti Tikroji Gyvybė. Šis 
		jaunuolis, anot Teresės, surado sielos pilyje gyvenantį Karalių.
 Maldai, o ypač vidinei maldai, viena iš didžiausių kliūčių yra mūsų 
		mintys, nepaliaujamai besisukančios mūsų protuose. Įkyrios mintys 
		sukelia daug nerimo, trukdo susikaupti. Apie jas šventoji rašo 
		ketvirtojoje buveinėje. Ši buveinė yra pusiaukelė į septintąją ir joje 
		sprendžiasi tolimesnis pasiryžusio keliauti į centrinę buveinę likimas: 
		ar jis įveiks įkyrių minčių užtvarą, ar jos sukliudys jam žengti toliau.
 Vakarų kultūroje, kurioje nėra gilesnių meditacijos tradicijų ir kuri 
		yra atsigręžusi į išorę, ši kliūtis labai rimta.
 Keisti gyvūnai klajūnės mintys
 Vienos maitina, o kitos minta.
 Elgetų rūbais, o rankos ilgos,
 Duosi skatiką  tuoj ir prilimpa...
 Keisti gyvūnai skrajūnės mintys.
 Ir kas jų galėjo tiek prigamint?
 Kyla į dangų, sklando, krinta,
 Akmeniu trenkia, suokia lakštingala.
 Dūzgia, spjaudo purvo putomis,
 Nenustoja įsiutusios,
 Visą naktį suka ir suka 
 Girnos tuščios, nei pelo, nei grūdo. (Elena 
		Rančienė)
 Teresė apie pašalines ir trikdančias mintis aiškina daug, nes: dėl to 
		daug kentėjau ir bijau, kad ir jums neatsitiktų panašiai. Dažnai būna, 
		kad žmogus ilgai kovoja su pašalinėmis mintimis, bet nepajėgdamas jų 
		įveikti kenčia, laiko save nevykėliu ar nesugebančiu. O pasirodo, kad 
		jis nežinodamas pasirinko netinkamą būdą joms įveikti. Kovoti su 
		mintimis nereikia, tiksliau sakant, reikia, tačiau pastangas būtina 
		nukreipti kita linkme.
 Su minčių užtvara kelyje į Dievą susiduria visų religijų išpažinėjai. 
		M. Buberis savo knygoje Chasidų istorijos pasakoja apie žmogų, kuris 
		kreipėsi į rabiną klausdamas patarimo, kaip atsikratyti įkyrių minčių. 
		Nė nemėgink,  atsakė rabinas,  nes tu kitokių neturi ir liksi tuščias. 
		Stenkis vieną po kitos įsigyti šviesių, naudingų minčių, ir jos 
		palaipsniui pakeis tuščiąsias.
 Gamta nemėgsta tuštumos,  šis išmintingas patarimas nurodo, kuria linkme 
		nukreipti savo pastangas, kad jos nebūtų bergždžiai eikvojamos. Noras 
		atsikratyti tuščių, bereikalingų minčių žadina mąstymo galią. Stumdami 
		šalin nuo savęs, maitiname jas savo dėmesiu. Išmintinga yra palikti 
		trikdančias mintis be maisto, kurį joms teikia mūsų dėmesys. Maitinti 
		reikia šviesias mintis, kurios negaudamos maisto  mūsų dėmesio  ilgai 
		pas mus neužsibūva.
 Teresė pataria: Leiskime malūnui suktis ir malti savo miltus, o mes tuo 
		tarpu nepaliaujamai veikime protu ir valia. Mąstymo galia arba minčių 
		malūnas tegu sau sukasi, o savo valią kreipkime į Dievą, ragina 
		šventoji. Ji griežtai pasisako prieš kai kuriose dvasinėse knygose 
		esamus patarimus dirbtinai stabdyti minčių tėkmę ir atidžiai stebėti, 
		kaip Viešpats veikia sieloje. Kol Viešpats nepradėjo skandinti mūsų 
		savyje,  rašo Avilietė,  negaliu suprasti, kaip galima sustabdyti 
		savo mintis, kad iš tokių pastangų neturėtume daugiau nuostolio nei 
		naudos. Pasak jos, ar siela vidinėje maldoje vienijasi su Dievu, 
		geriausiai parodo tobulas atsižadėjimas, nes žemė yra tokia vieta, 
		kurioje niekuomet nesijausime saugiai ir reikės kovoti iki mirties.
 Kartą garsaus cadiko (žydų tradicijoje - teisuolis, šventasis, 
		savo dorove ir religingumu iš kitų išsiskiriantis rabinas) Bal Šemo mokiniai panoro nueiti pas kitą rabiną ir 
		pasiklausyti jo mokymo. Išeidami jie paklausė mokytojo, kaip jiems 
		atpažinti ar jis tikras cadikas. Bal Šemas atsakė: Paprašykite jo 
		patarimo, ką daryti, kad maldos metu netrukdytų įkyrios mintys. Jeigu 
		jis duos patarimą, tai bus ženklas, kad jis nėra didis mokytojas. Nes 
		šiame pasaulyje žmogaus tarnystė yra iki pat mirties visą laiką kovoti 
		su netyromis mintimis, nuolat kelti save ir artėti prie dieviškumo.
 Nuo penktosios buveinės siela patenka į kokybiškai kitokią vidinės 
		maldos pakopą  susijungimo būseną. Susijungimo maldoje,  aiškina 
		šventoji,  siela yra visiškai budri Dievui, o pasaulio dalykams ir sau 
		visai nejautri. Tokio susijungimo metu siela tarsi netenka sąmonės, 
		todėl nors ir norėtų, negalėtų mąstyti.
 Tai iš esmės kitokia nei įprastinė žmogaus sąmonės būsena. Mokslui, 
		kuris palyginti visai neseniai pradėjo tyrinėti žmogaus sąmonės 
		reiškinius, tai dar beveik nežinoma sritis.
 Sankt-Peterburgo psichoneurologinio instituto laboratorijoje 1999 m. 
		buvo užrašytos besimeldžiančių žmonių elektroencefalogramos. Tyrime 
		dalyvavo septyni pravoslavų Dvasinės akademijos auklėtiniai. Tai, ką mes 
		pamatėme,  sakė tyrimo vadovas prof. V. B. Slezinas,  mus labai 
		nustebino. Matėme laipsnišką smegenų bioritmų retėjimą. Pagaliau liko 
		tiktai lėtasis delta ritmas 2-3 Hz dažnio. Į tokią sąmonės būseną 
		suaugęs žmogus patenka tiktai lėtojo arba giliojo miego metu.
 Vieno iš septynių giliai besimeldžiančių Dvasinės akademijos auklėtinių encefalograma rodė, kad jo smegenų žievė visiškai atsijungusi, nors 
		žmogus buvo sąmoningas! Po maldos jo smegenų žievės ritmai sugrįžo į 
		įprastinį alfa (8-12 Hz) ir beta (13-30 Hz) dažnį.
 Bandymo rezultatai,  sakė V. Slezinas,  nustebino: žmogus sėdėjo ir 
		meldėsi, bet encefalograma rodė, kad jo smegenų žievė visiškai nedirba, 
		kitaip sakant, stebėjome būseną, kai žmogaus smegenys išsijungę, bet 
		žmogus buvo aiškioje sąmonės būsenoje. Tokią būseną pavadinome 
		ketvirtąja sąmonės būsena. Iki šiol mokslas žinojo (pripažino) tris 
		sąmonės būsenas: budrioji būsena, lėtasis miegas ir greitasis  
		paradoksalusis miegas. Jos skiriasi smegenų virpesiais. Dabar tapo 
		žinoma dar viena sąmonės būsena: nėra jokių smegenų žievės veiklos 
		požymių, tačiau žmogus yra pilnoje sąmonėje.
 Pasirodo, kad ir lėtojo miego metu, ir gilioje vidinėje maldoje  
		meditacijoje  visiškai išsijungia smegenų žievė. Ar ši būsena nėra 
		panaši į būseną be smegenų, kitaip sakant, po mirties? Juk mirus smegenų 
		nebėra, o sąmonė išlieka. Ir prie tokios būsenos reikia priprasti: būti 
		sąmoningam be smegenų!
 Šios sąmonės būsenos paros bėgyje nuolat keičiasi: budrumas, lėtasis 
		miegas, greitasis miegas (sapnavimas) ir maldos (meditacijos būsena). Iš 
		to galima daryti išvadą, kad gilios maldos būsena žmogui yra būdinga ir 
		būtina kaip ir lėtasis miegas. Kaip rodo tyrimai, be lėtojo miego 
		psichinis poilsis neįmanomas. Gilios maldos būsena yra kažkuo panaši į 
		lėtąjį miegą. Ar ne todėl dvasinį gyvenimą gyvenančių, 
		besimeldžiančių žmonių miego poreikis yra mažesnis? Mistikai bei 
		šventieji, tame tarpe ir Teresė Avilietė, miegodavo 3-4 valandas per 
		parą.
 Kai žmogaus gyvenime trūksta jam būtinos ketvirtosios sąmonės būsenos, 
		tada vyksta neigiami procesai. Mūsų tyrimai parodė,  sakė V. Slezinas, 
		 kad nusiminimas, depresija ir roko muzika griauna žmogaus harmoniją, 
		sukeldami smegenų žievėje į epilepsiją panašius impulsus. Žmoguje turi 
		nuolat keistis visos keturios sąmonės būsenos. Jei bent vienos iš jų 
		trūksta,  ardomas harmoningas žmogaus vystymasis, atsiranda ligos, ir 
		žmogus ima pamažu degraduoti. Tikrai dvasingiems žmonėms yra būdinga 
		nurimusi ar rami sąmonės būsena. Ramybė jums,  sakydavo Kristus. 
		Galima sakyti, kad jis kviesdavo žmones į ketvirtąją sąmonės būseną.
 Kaip rodo tyrimai, ne kiekvieno besimeldžiančio sąmonė patenka į tokią 
		būseną. Gilios vidinės maldos metu žmogus atsijungia nuo tikrovės, nuo 
		fizinio pasaulio. Toks atsijungimas ardo patologinius ryšius. Išėjimas 
		iš pasaulio žmogui padeda sveikti. Štai kodėl ketvirtoji sąmonės būsena 
		yra kelias į harmoniją ir sveikatą, ji ne tik padeda išlikti žmogumi, 
		bet veda į dvasinį pasaulį, į dieviškumą.
 Šeštojoje buveinėje šventoji rašo apie ypatingas malones, kurias gauna 
		siela, įžengusi į šią buveinę. Kartu ji pastebi: skausmas auga kartu su 
		Viešpaties teikiamomis malonėmis (...) tas skausmas nesiliaus, kol 
		nebūsime ten, kur negali būti jokio skausmo. Kančios prasmę simboliškai 
		aprašo Libano poetas mistikas K. Džibranas: Jūsų skausmas  tai 
		aižėjimas kiauto, kuris gaubia jūsų sielą. Kaip vaisiaus kauliukas turi 
		skilti, kad jo branduolys atsivertų saulei, taip ir jūs turite pažinti 
		skausmą. Ir jei jūsų širdys nepaliaujamai jaustų kasdienius gyvenimo 
		stebuklus, skausmas jums atrodytų ne mažiau nuostabus kaip džiaugsmas; 
		ir ramiai priimtumėt savo širdies metų laikus, kaip visada priimate metų 
		laikus, einančius jūsų laukais. Ir giedrom akim žvelgtumėt tolyn pro 
		savo gėlos žiemas.
 Žemė yra prieštarų pasaulis, kur gėris ir blogis, šviesa ir tamsa, 
		liūdesys ir džiaugsmas, malonumas ir skausmas visada yra šalia. Gyvenant 
		žemėje mums niekada netrūks kryžiaus, tačiau, pasak šventosios, ir 
		žemėje galima ramybė, nors gyvenimo audros ir smarkiai šėltų.
 Teresė aiškiai mato žmoguje esančias prieštaras, tačiau ji sugeba jas 
		darniai apjungti. Abi seseris  Mortą ir Mariją  iš evangelinio 
		palyginimo (Lk 10, 38-42) ji randa savyje. Morta simboliškai reiškia 
		veikliąją žmogaus dalį, kurią mes vadiname persona, o Marija yra 
		aukštesnioji sielos dalis  Savastis, kuri jungiasi su Viešpačiu. Mes 
		svarstome, kam teko geresnioji dalis  Marijai ar Mortai, o šventoji 
		sako, kad jos turi būti kartu. Nors kartais ji ir skųsdavosi savo siela, 
		kaip ir Morta skundėsi Marijai [čia nėra apsirikimas, kaip galima būtų 
		pamanyti, bet sekimas šven-tąja, kuri šiame ir kituose evangeliniuose 
		palyginimuose veikiančius veikėjus randa savyje], kad ji visuomet gėrisi palaiminta 
		ramybe, o jai tenka daug vargti, šventoji perspėja, kad noras vien tik 
		gėrėtis dvasine palaima yra klystkelis. Tikėkite manimi,  sako ji,  
		norint suteikti pastogę Viešpačiui, gerai Jį pavaišinti ir visam laikui 
		pasilikti Jį pas save, Morta ir Marija turi būti kartu. Ką būtų galėjusi 
		duoti valgyti Marija, tik sėdėdama prie Viešpaties kojų, jei jos sesuo 
		nebūtų patarnavusi? Viešpaties maistas yra mūsų meilės darbai, kuriuos 
		atlieka simbolinė Morta.
 Kaip matyti iš anksčiau minėto tėvo Didako Zepeso liudijimo, Teresė 
		Avilietė sugebėjo apjungti savyje esančias prieštaras ir, būdama veikli, 
		išlikdavo susijungsi su centrinėje pilies buveinėje esančiu Karaliumi.
 
		
		Mirties išvakarėse ji paprašė šv. Komunijos. Nors buvo labai silpna ir 
		negalėjo pasiversti, tačiau, pasitikdama Komuniją, jei nebūtų jos 
		sulaikę, būtų išlipusi iš lovos. Jos veidas visiškai pasikeitė, tapo 
		nepaprastai gražus, lyg liepsninga šviesa spinduliuojantis. Jame švietė 
		didi pagarba ir jaunatviškas gaivumas. Sudėjusi rankas, jausdama 
		artėjančią mirtį, pilna vidinio džiaugsmo, spindėdama visa savo dvasios 
		galia, ji ėmė giedoti savo gulbės giesmę tokiu meilingu balsu, kokio dar 
		niekas negirdėjo. Paskendusi džiaugsme ir turėdama savyje didžiausią 
		gėrį, ji širdingai tarė tokius žodžius: Pagaliau atėjo išsiilgtoji 
		valanda, o mano Viešpatie ir mano Sužadėtini! Atėjo laikas, kai mes 
		pasimatysime! Prisiartino šios žemės apleidimo valanda. Viešpatie, 
		palaimink mano išėjimą, tebūnie Tavo valia! Pagaliau atėjo valanda, kai 
		būsiu išlaisvinta iš šios tremties ir mano siela tavo akivaizdoje galės 
		gėrėtis tuo, ko ji taip labai troško.
 Ji dažnai kartojo 50-tos psalmės žodžius: Manoji, Dieve, auka  tai 
		širdis sugrudus. Graudžios, nuolankios širdies tu neatstumsi. (...) 
		Neatstumki nuo manęs savojo veido, prarast tavo šventąją dvasią 
		neleiski! Sutverk širdį man tyrą, o Dieve, many nepalaužiamą dvasią 
		atnaujink.
 Ypatingai dažnai ji kartojo: Graudžios, nuolankios širdies tu 
		neatstumsi!
 Visą naktį praleido dideliuose skausmuose, nuolat kartodama šios psalmės 
		žodžius. Ryte, laikydama rankose nukryžiuotąjį, atsigulė ant šono taip, 
		kaip tapytojai piešia atgailaujančią Magdaleną. Šioje padėtyje išbuvo 
		iki mirties. Jos veidas spindėjo, nes dvasia buvo nuolatiniuose 
		vidiniuose regėjimuose. Kai ji buvo arti mirties, veido išraiškia buvo 
		tokia džiaugsmingai nuostabi, jog atrodė, kad su ja kalbasi Viešpats ir 
		jai nuostabius dalykus rodo.
 Taip ji išbuvo iki devintos valandos vakaro. Šią valandą jos skaisti ir 
		šventa siela ramiai ir švelniai atsiskyrė nuo kūno.
 
 *
 Visi minėti šv. Teresės raštai ir darbai aiškiai rodo, kad ji savyje 
		tobulai apjungė vidinę ir išorinę gyvenimo puses  Morta ir Marija joje 
		draugiškai sugyveno. Tai atnešė gražių vaisių  nesenstantį dvasinį 
		palikimą.
 Skaityti šventosios raštus, kaip ir gyventi dvasinį gyvenimą, nėra 
		lengvas dalykas. Šių tekstų skaitymui reikia pastangų, susitelkimo ir 
		drąsos. Ar išdrįsime nusižeminti, šventosios vedami per pirmąsias savęs 
		pažinimo buveines? Ženkime ir į tolimesnes buveines, leiskime sielai 
		užsiauginti sparnus. Jie labai reikalingi šiais laikais, kai didėjantis 
		gerbūvis gerokai padidino žemės trauką. Ar pajėgsime pakilti, jei 
		neauginsime sparnų dvasios skrydžiui?
 Pažvelk į savo dvasios rūbą:
 Koks laikinumas, blizgesys.
 Juk suskaičiuoti širdies dūžiai,
 Ar dar gyva tavy viltis?
 Tik ar aukštai kils tavo paukštė?
 Ar sparnuose turės jėgos,
 Jei tiek dienų laikei be maisto,
 Kūno kalėjime be šviesos. (Elena Rančienė)
 
		Aleksandras Žarskus
 
		2008 m. gegužė |