AŠ NEKLAUSIU AR REIKIA, BET DUODU
        
		Janinos 
		Inčiūrienės knygos 
		(317 psl.) sudarytojo įvadas: 
		 
		 
		   
		Knygą sudaro du sluoksniai. Pirmoje dalyje susitiksime su taurios sielos 
		žmogumi, jo gyvenimu bei darbais, o antroje ir trečioje dalyse 
		atsiskleidžia slėpiningoji būtis. Pristatyti skaitytojui šią knygą sunku 
		ne tik todėl, kad mes mažai žinome apie čia aprašomus reiškinius, bet ir 
		todėl, kad jie yra ignoruojami ir net draudžiami. 
		   
		Dalis skaitytojų šios knygos atsiradimo kaltininkę Janiną Inčiūrienę, 
		ko gero, išvadins sutrikusios psichikos, nenormalia ir panašiais 
		vardais, kuriais švaistomės į kairę ir į dešinę, kuomet susiduriame su 
		mums nesuprantamais reiškiniais. Kritikų tarpe bus ir tokių, kurie 
		išpažįsta mokslinę pasaulėžiūrą, ir tokių, kurie laiko save tikinčiais. 
		Tai visai natūralu, turint omenyje, kad mūsų pažiūros yra suformuotos 
		racionalaus, loginio mąstymo, pripažįstančio tik tai, ką galime patirti 
		savo penkiais pojūčiais. Racionaliai mąstantis žmogus nori viską 
		numatyti, valdyti, apskaičiuoti, prognozuoti. Reiškiniai, kurių 
		nepaaiškina mūsų žinios ir suvokimas, sukelia priešiškumą, pyktį ar net 
		baimę. Ar ne todėl nesuprantami (kol kas) reiškiniai yra neigiami ir 
		jais draudžiama tikėti? Tą patį galima pasakyti ir apie moksline 
		pasaulėžiūra besivadovaujančius, ir apie dvasiškius bei tikinčiuosius. 
		Juk krikščioniškąją teologiją,  būtent teologiją, o ne religiją,  kaip 
		ir materialistinį mokslą, suformavo ta pati racionali Vakarų pasaulio 
		dvasia ir logiškas, viską apskaičiuoti norintis mąstymas. Tiek moksle, 
		tiek teologijoje viskas yra prognozuojama, apskaičiuojama, reguliuojama. 
		Ir mokslas, ir teologija draudžia tikėti reiškiniais, 
		kurie prieštarauja mokslo postulatams ar teologijos dogmoms.  
		   
		Natūralu, kad knygoje aprašomi reiškiniai sukels ne tik moksline 
		pasaulėžiūra besivadovaujančių, bet ir dvasiškių bei teologų 
		priešiškumą. Ko gero, priešiškai nusiteikusių tarp dvasiškių santykinai 
		bus daugiau. Viena vertus todėl, kad aprašomi reiškiniai dažniausiai yra 
		susiję su religija bei dvasiškiais, o kita vertus dėl to, kad mokslas 
		šiandien jau atvirai tyrinėja sąmonės reiškinius ir yra ne toks 
		konservatyvus, kaip teologija.  
		   
		Teologija, kuria pagrįstas mūsų tikėjimas, yra labai racionalus mokslas 
		ir su tikruoju religingumu turi mažai ką bendra. Teologas tariasi žinąs, 
		kaip veikia dieviškos jėgos ir kaip jas paveikti, kad gautųsi vienoks ar 
		kitoks rezultatas, jis pramato, kas laukia žmogaus. Pasak kai kurių 
		teologų, Dievas jau viską apreiškė ir nieko daugiau negali pasakyti. 
		Jeigu kažkada pranašai ar kiti žmonės sapnavo pranašiškus sapnus, tai 
		šiandien tokių Dievo įkvėptų sapnų nebegali būti. Ir jeigu eisime iki 
		logiškos tokio mąstymo pabaigos, tai pastebėsime, kad tikėjimas 
		išprotautu Dievu, o tiksliau sakant  Dievo įvaizdžiu virsta tikėjimu 
		teologija ar teologu.  
		   
		Yra du būdai Dievui pažinti: aprašomasis arba žodinis ir betarpiška 
		patirtis. Pirmuoju atveju kuriamas Dievo įvaizdis mažai ką bendra turi 
		su tikruoju Dievu. Antruoju atveju  per betarpišką patirtį 
		susitinkame su gyvuoju Dievu, kurio veikimo neįmanoma nuspėti ar 
		racionaliai aprašyti. Todėl galima išgirsti keistai atrodantį teiginį, 
		kad yra du Dievai: išprotautas arba dogminis ir gyvasis Dievas. Apie 
		dogminį Dievą moko teologai, o gyvasis moko mus. Apie pirmąjį Dievą 
		kalba žmonės, o antrasis kalba su mumis. Tikėjimas išprotautu Dievu, ko 
		gero, yra pirmesnis, ir juo tikėti yra lengviau, nei tikėti gyvuoju 
		Dievu, kuris gali apsireikšti bet kada ir bet kaip. Gyvasis Dievas yra 
		nenuspėjamai gailestingas arba grėsmingas. Aš neklausiu ar tau, žmogau, 
		reikia, bet duodu,  tai su mumis kalbančio Dievo žodžiai, kurie labai 
		tinka šios knygos pavadinimui. Einant tikėjimo ir Dievo pažinimo keliu, 
		anksčiau ar vėliau ateina laikas, kai protas turi pasiduoti ir tarti: 
		nežinau, nepajėgiu. Tai posūkis nuo Dievo, kurį mes žinome, į Dievą, 
		kurį patiriame ar kuris pats apsireiškia. 
		Šventajame Rašte yra daug nuorodų į tai, kad vidinė tikrovė yra 
		svarbesnė ir nepalyginamai didesnė už išorinę, kurią dažniausiai 
		tepripažįstame. Dievo karalystė yra jumyse,  sakė Jėzus (Lk 17, 21). 
		Tasai, kuris jumyse, didesnis už tą, kuris pasaulyje (1 Jn 4, 4). Esame 
		išmokyti, kad išorinis pasaulis svarbesnis už vidinį, tačiau 
		besiformuojanti nauja mokslinė pasaulėžiūra ir sena išmintis teigia, kad 
		tai, kas yra mūsų viduje, nulemia tai, kas yra išorėje.  
		   
		Tikrai religingas žmogus žino ir jaučia, kad jis priklauso nuo jėgų, 
		kurių pats nesuvokia ir negali valdyti. Savo gyvenimą jis atiduoda į tų 
		nesuvokiamų jėgų, paprastai sakant,  į Dievo rankas. Teologas apriboja 
		Dievo veikimą ir supančioja Jam rankas, o tikrai religingas žmogus 
		leidžia Jam veikti, atsiduodamas nenuspėjamai Jo valiai. Nereikia tokio 
		didingo ir taip dosniai dalijančio savo malones Viešpaties riboti,  
		sako Bažnyčios daktarė, mistikė, šventoji Teresė Avilietė.  
		Pilname tikėjimo išpažinime sakoma: Tikiu į Dievą, regimojo ir 
		neregimojo pasaulių sutvėrėją. Nors ir tikime į neregimąjį pasaulį, 
		tačiau jo vengiame, nepripažįstame jo pasireiškimų, nukeliame jį kažkur 
		ar būsimam laikui. O iš tikrųjų nematomoji, slėpiningoji būties pusė yra 
		nepalyginamai didesnė, ir ji nuolat veikia mus bei regimąjį pasaulį. Kai 
		pradeda veikti slėpiningoji būtis arba, paprastai sakant, Dievas, proto 
		argumentai mažai padeda, juos reikia atmesti ir nuolankiai, su pasitikėjimu atsiverti tam, kas apsireiškia ar vyksta, nors protu tai 
		gali būti nesuprantama ir netgi baisu. Tuo tarpu teologija iš esmės yra 
		pagrįsta racionaliu protu, kuris Vakarų pasaulio krikščionišką kultūrą 
		dėsningai baigia paversti materialistine, vartotojiška, sakant 
		užmaskuotai,  gerbūvio kultūra. Dievo veikimui tokioje kultūroje 
		nepaliekama vietos, nes Jo veikimas yra nenuspėjamas, ir dažniausiai 
		Viešpats duoda žmogui tai, ko žmogus, švelniai tariant, nenorėtų. Tuo 
		lengva įsitikinti skaitant ne teologų išvedžiojimus, o Šventąjį Raštą.
		 
		   
		Šv. Teresė Avilietė apie Dievo veikimą rašė: O dieviškos paslaptys! Čia 
		reikia atmesti savo protą ir manyti, jog jis nepajėgia stebuklingų Dievo 
		darbų suprasti. Tinka prisiminti ir Švenčiausios Mergelės, mūsų 
		Valdovės, laikyseną. Būdama tokia išmintinga, ji paklausė angelo: Kaip 
		tai įvyks? Tačiau kai šis atsakė: Šventoji Dvasia nužengs ant tavęs, ir 
		Aukščiausiojo galybė pridengs tave savo šešėliu (Lk 1, 34-35), ji 
		nesirūpino dėl tolesnio supratimo. Savo tvirtu tikėjimu ir didele 
		išmintimi Ji tuojau pat pažino, kad nebereikia daugiau nieko žinoti ir 
		daugiau neabejojo. Ji nedarė taip, kaip kai kurie mokyti vyrai, kurių 
		Viešpats neveda šiuo maldos keliu ir kurie nieko nėra patyrę dvasiniame 
		gyvenime. Jie nori viską pasverti ir išmatuoti tik savo protu. Neretai 
		net atrodo, jog stebuklingų Dievo darbų suvokimui jiems nieko daugiau 
		nereikia, tik jų mokslo. O, kad jie nors kiek pasimokytų nuolankumo iš 
		Švenčiausiosios Mergelės! 
		   
		Iš tiesų, nuolankumo mums labai trūksta. Šios knygos herojė nuolankumo 
		turi daugiau už daugelį iš mūsų. Ji tų reiškinių nenori. Ji nelaiko 
		savęs nei aiškiarege, nei ekstrasense ir nuolat prašo Viešpatį, kad šie 
		reiškiniai, jeigu galima, būtų atitolinti. Beveik 15 metų įkalbinėjau Janiną atspausdinti jos pačios surašytus regėjimus, tačiau ji vis 
		nesiryžo, nenorėdama nieko užgauti ar pakenkti kieno nors vardui. Juk 
		herojės regėjimuose minimi asmenys neretai yra gerai žinomi visuomenėje. 
		Ji vis laukė ženklo. Galų gale pasiryžo spausdinti, bet su sąlyga, kad 
		bus minimos pavardės tik jau mirusiųjų asmenų, dažniausiai dvasiškių, ir 
		tų, kurie patys neprieštaraus. Tačiau ją pačią kiti žmonės ne kartą 
		smerkė ir pravardžiavo įvairiais vardais, o ypač už tas regmes, kurios 
		atskleisdavo nedorus darbus.  
		   
		Per J. Inčiūrienę ateidavo ir ateina perspėjimai apie būsimas nelaimes, 
		įvykius ar pavojus. Kai kurie perspėjimai būna skirti konkretiems 
		žmonėms. Atrodo, kad gavus perspėjimą lengva išvengti pavojaus ar 
		nelaimės. Tačiau, kaip rodo gyvenimas, žmonės dažniausiai nepaiso 
		perspėjimų, o dažnai ir šaiposi iš to. Janinai ne kartą teko patirti 
		pašaipas tų, kuriems perspėjimai būdavo skirti. Norint išvengti 
		nelaimės reikia paklusti, o norint paklusti reikia nuolankumo. 
		Perspėjimų paiso tik tikrai religingas žmogus, kuris žino ir jaučia, kad 
		gyvenimas priklauso ne tik nuo jo paties, bet ir nuo paslaptingojo 
		Dievo, galinčio perspėti ar apsireikšti labai įvairiai.  
		Regmėje (III, 94) aprašytas atvejis, kai perspėjimas buvo skirtas 
		keturiems, tačiau pakluso (nusižemino) ir nelaimės išvengė tik vienas. 
		Dažniausiai pritrūksta tikrojo religingumo ir iš jo kylančio 
		nusižeminimo. Knygoje neaprašyti tie nepaklusimo atvejai ir tų žmonių 
		likimai, kurie buvo ir tebėra labai skaudūs.  
		   
		Kai kurie J. Inčiūrienės regėjimai yra vertingi istoriniu požiūriu, nes 
		juose atsispindi sovietmečiu priespaudą kentusios Lietuvos katalikų 
		Bažnyčios kova už tikėjimo laisvę. Juose galima pastebėti beveik 
		neaprašytą Aukštybių pagalbą kovojančiai Bažnyčiai. Aiškiai matome 
		tamsiųjų ir šviesiųjų jėgų susidūrimą. Šiuo požiūriu ypač išsiskiria regmė
		Per kun. A. Liesį pasakyk Petrui. Pati regmė yra labai trumpa, su 
		konkrečiais, bet gana mįslingais ir įsakančiais nurodymais, kuriuos 
		išpildyti būtinai turėdavo. Bet įdomiausia yra tokioje įsakančioje 
		regmėje gautų paslaptingų nurodymų išpildymas. Kol regmėse gautų 
		nurodymų neišpildydavo, J. Inčiūrienė negalėdavo rasti ramybės. 
		Įsidėmėtina, kad gauti nurodymai išsipildydavo ir pasitvirtindavo iki 
		smulkmenų.  
		   
		Knyga sudaryta iš trijų dalių. Kiekvienos dalies pasakojimai yra 
		sunumeruoti. Nuorodose romėniškas skaitmuo reiškia knygos dalį, o 
		arabiškas  eilės numerį. Pirmoje yra sudarytojo surašyti Janinos 
		pasakojimai apie savo gyvenimą nuo gimimo. Jau vien iš gyvenimo 
		vaizdelių matyti, jog tai ne eilinis žmogus. Paklauskime savęs: ką aš 
		prisimenu iš kūdikystės? Jeigu neprisimenu savęs vienerių metų, ar tai 
		reiškia, kad manęs nebuvo? Šioje knygoje mes nuolat susidursime su 
		panašiais ir dar keistesniais reiškiniais, kurie kartais nors ir lieka 
		be tikslaus atsakymo, bet žadina troškimą giliau pažinti gyvenimą. 
		   
		Nuo pat vaikystės Janina pasižymėjo ypatinga teisingumo pajauta (...), kurios kartais taip trūksta mums. O jos ypatingą 
		vidinį gyvenimą rodo kone kiekvienas pasakojimas. Vidinis sielos grožis 
		atsiveria ir per dailės bei poezijos kūrinius. Skaitant kai kuriuos 
		gyvenimo vaizdelius (...) susidaro įspūdis, kad ne kartą norėta Janiną 
		sužaloti ar sunaikinti, bet kažkas vis išgelbėdavo. 
		Gyvenime J. Inčiūrienė  normali moteris, gal šiek tiek uždaro būdo, bet 
		greitai ir gerai suprantanti žmogų. Ji yra labai darbšti, niekad nebūna 
		be darbo. Net žiūrėdama televizorių (kas būna retai), ji nesėdi rankas 
		sudėjusi, bet, pavyzdžiui, gliaudo sėkleles savo augintiniams 
		paukšteliams. Sunku būtų suskaičiuoti, kiek vaikų sunkiu Atgimimo laiku 
		jos rūpesčiu ir darbu buvo valgydinami ar aprengiami.  
		   
		Knygoje menkai atsispindi didelė Janinos meilė visam, kas gyva. Jos bute 
		 ištisas rojus, per paukščių čiulbėjimą kartais sunku susikalbėti. Iš 
		paukštelių balsų ji supranta, ko jiems reikia ar kas jiems atsitiko. Be 
		egzotiškų paukščių dar ji augina žuvytes ir vėžlį. Čia paminėjau tik 
		tai, kas neaprašyta knygoje. Tiesioginis darbas Panevėžio apželdinimo 
		treste, Lietkabelio gamyklos bei Cukraus fabriko šiltnamiuose, mokslai, 
		dailės darbai (daugiau nei 2200 įvairaus žanro kūrinių) bei 127 parodos 
		(69 personalinės ir 58 bendros) yra smulkiau aprašyti knygoje.  
		Antroji knygos dalis yra skirta išryškinti ypatingas J. Inčiūrienės 
		sąmonės savybes. Ši dalis padeda geriau suprasti trečioje dalyje jos 
		pačios užrašytas regmes bei naktines keliones. Žodis regmė skaitytojui 
		tikriausiai bus neįprastas. Jį savo užrašuose vartojo Janina. Žodis 
		gražus ir skambus, panašus į regėjimas, tačiau jos regmės skiriasi nuo 
		to, ką mes paprastai vadiname regėjimu. Sunku trumpai paaiškinti, ką 
		šiuo žodžiu norima pasakyti, bet galbūt aiškiau pasidarys, skaitant 
		pačias regmes. 
		   
		Antrąją dalį sudaro atsakymai į J. Inčiūrienei pateiktus klausimus. Į 
		knygą pateko tik kai kurie klausimai, ir jie yra išskirti kitokiu 
		šriftu. Klausimus stengiausi pateikti taip, kad išryškėtų tai, kas 
		atpasakojant regmes ar sapnus paprastai lieka nepasakyta. Šioje dalyje 
		yra ir keletas regmių, kurių prisiminimą išprovokavo pateikti klausimai, 
		todėl jos liko antroje, bet ne trečioje dalyje, kur sudėtos pačios J. 
		Inčiūrienės užrašytos regmės.  
		   
		Antroje dalyje sudėti ir tie reiškiniai, kurių J. Inčiūrienė nesuprato 
		ir kurie jai kėlė baimę. Čia yra ir sudarytojo aiškinimai skirtingu 
		šriftu. Aiškinau remdamasis užasmenine (transpersonaline) psichologija 
		ir kitų žmonių, išgyvenusių panašias patirtis, suvokimu. Norėjosi, kad 
		skaitytojas kuo daugiau sužinotų apie sąmonės reiškinius, žmogaus 
		galimybes bei slėpiningąją būtį, kad jam būtų aiškiau, kuomet teks 
		susidurti su savo ar kitų žmonių sapnais, regėjimais bei kitokiais 
		sąmonės reiškiniais. Mūsų laikais, kai, viena vertus, vis daugiau žmonių 
		patiria nepaprastus sąmonės reiškinius, o antra vertus  vis daugiau 
		naudojama psichotropinių (raminančių) vaistų, tokios žinios tampa jau 
		beveik būtinybe. Nereiktų tiek daug raminamųjų chemikalų ir 
		psichiatrinio gydymo, jei daugiau žinotume apie nepaprastas žmogaus 
		sąmonės galimybes bei sugebėtume jas geriau suprasti ir galbūt jomis 
		netgi pasinaudoti.  
		   
		Ilgiausioje, trečioje knygos dalyje sudėtos pačios J. Inčiūrienės 
		užrašytos regmės ir jose gautų nurodymų išpildymai ar išsipildymai. Į 
		šią knygą pateko toli gražu ne visos regmės. Dauguma jų yra užmirštos, 
		nes užrašinėti Janina pradėjo tik raginama kunigo A. Liesio, su kuriuo 
		ji susitiko 1982 m. Kunigas A. Liesis buvo uoliausias J. Inčiūrienės 
		regmių tyrinėtojas, tačiau jo darbas buvo prievarta nutrauktas, 
		tyrinėjimo medžiaga iš jo stalčiaus buvo paimta, o jis pats netikėtai 
		mirė 1991 m. kovo mėnesį. Neprisistatydamas J. Inčiūrienei, tyrinėjimus 
		toliau tęsė kunigas P. Račiūnas, kuriam A. Liesis buvo pavaldus. 
		Nežinia, kur dabar yra kunigo A. Liesio kruopščiai surinkta tyrinėjimų 
		medžiaga.  
		   
		Regmės sudėtos chronologine tvarka. Regmių tematika labai įvairi, jos 
		apima įvairias gyvenimo sritis. Didesnę pusę trečios dalies regmių 
		galima suskirstyti į atskiras temas:  
		   
		1. Apie mirtį: mirštančių ir mirusiųjų prašymai padėti. 
		   
		2. Apie gimimą: gimstančių sielų prašymai padėti. 
		   
		3. Persekiojamos Bažnyčios reikalai ir pagalba jai. 
		   
		4. Perspėjimai apie nelaimes. 
		   
		5. Apie gyvenimo knygą. 
		   
		6. Apie regmių tyrinėjimą.  
		   
		Atkreipiu dėmesį į pasikartojančias regmes, kuriose ankstesnes regmes 
		tarsi pratęsia ir papildo vėlesnės. Bene žymiausias sapnų tyrinėtojas K. 
		Jungas ypatingą dėmesį skyrė pasikartojantiems sapnams. Jo nuomone, 
		pasikartojantys sapnai yra ypač svarbūs žmogaus individuacijai, o sakant 
		paprastai, juose simboliškai atsispindi dvasinis žmogaus augimas ir jo 
		pašaukimas. Ypač reikšminga tai, kad pasikartojančiuose sapnuose matosi 
		pasikeitimai. (...)
		Pirmosios pasikartojančios regmių grupės nesiimu aiškinti. Lengviau 
		suprantama yra antroji regmių grupė, kurioje pagrindinis simbolis yra 
		statomas namas. Atidžiai skaitydami šias pasikartojančias regmes 
		matysime, kaip kyla namo sienos ir kad į statomą namą renkasi kūdikiai, 
		kuriuos Janina globoja. Jeigu dar prisiminsime regmes, kuriose 
		gimstantys kūdikiai prašo pagalbos (...), nesunkiai 
		suprasime J. Inčiūrienės pašaukimą  globoti gimstančią gyvybę. Jo 
		vaisiai atsispindi paskutiniame knygos skyrelyje sudėtuose pasakojimuose 
		apie regmių ir Janinos veiklos poveikį žmonėms bei gimstantiems 
		kūdikiams.  
		   
		Daugkartinis atrodytų neįmanomų dalykų išsipildymas suteikė Janinai 
		dvasinę stiprybę ir pasitikėjimą Dievu, tačiau, kaip ir kiekvieną žmogų, 
		taip ir ją, kartais aplanko silpnumo valandėlės. Į priekaištą, kad ji 
		tikinti sapnais, J. Inčiūrienė atsako: Aš netikiu sapnais, bet tik 
		išpildau gautus nurodymus.   
		   
		Žmogui daug kas neįmanoma, bet Dievas veikia įvairiais būdais, ir Jam 
		neįmanomų dalykų nėra. Tepraplečia ši knyga mūsų požiūrį į gyvenimą, į 
		žmogaus likimą bei Dievo veikimą. 
		 
      
      
      Aleksandras Žarskus 
      
		Petro 
		Plumpos atsiliepimas apie knygą 
         |