Dabar, šventosios 
		Teresėlės relikvijoms keliaujant per Lietuvą, kyla daug klausimų dėl šio 
		garbinimo prasmės, o ypač - dėl mūsų santykio su mirusiu žmogaus kūnu. 
		Rimtų abejonių kyla ne tik senųjų papročių besilaikantiems lietuviams 
		arba netikintiesiems, bet ir krikščionims. Daugumai mūsų, kuriems nuo 
		senovės į sąmonę bei pasąmonę yra įsirašę: Netrikdykite mirusiųjų 
		ramybės, Duokite ramybę mirusiųjų kaulams ir panašiai, ypač sunku 
		suvokti negyvo kūno dalelių kelionę per pasaulį... Tad perspausdiname 
		mūsų bičiulio Beno - etnologo, 
		indėnų kultūros tyrinėtojo, roko muzikanto, teologijos daktaro, VDU 
		Teologijos fakulteto prodekano 
		- paaiškinimus. Šios mintys apie tikrąją mirtį ir tikrąją gyvybę, ir 
		apie tikrąjį krikščioniškumą (t. y. kristiškumą, panašumą į Kristų) 
		galėtų būti įdomios ne tik krikščionims.
		
		R. A.
		Įvadui - Beno 
		komentarai:
		Straipsnio tikslas 
		yra atskleisti, kokia logika pagristas relikvijų gerbimas 
		Bažnyčioje. Logika paprasta: a) mus išgano tik vienijimasis su Dievo 
		Sūnumi; b) šis vienijimasis TIKRAS - mums atitenka Kristaus prigimtis, Jo 
		DNR; c) tai kas kita, nei teisminis nuodėmių atleidimas. Krikščionis 
		jau nėra Dievo toleruojamas nusikaltėlis, kuriam Dievas atleido, nes 
		nustojo rūstauti. Krikščionis - Kristaus prigimties nešiotojas, Dievo 
		prigimties konteineris. Dievo prigimtimi permirkęs ir jis, ir netgi jo 
		drabužiai. Viskas visai kaip Jėzaus gyvenime...
		Tai nuostabu, neįtikėtina, puiku ir gera. Neteigiu, kad relikvijų 
		gerbimas - GERIAUSIAS BŪDAS visa tai pripažinti ir švęsti. Tačiau šis 
		būdas - bibliškas, logiškas, suprantamas ir teisėtas. Kiek jis mums 
		artimas ar svetimas - kitas klausimas. Štai vienam pasirodo svetimi 
		lotyniški žodžiai Bažnyčioje, kitam - graikiški, trečiam nepatinka, kad 
		Jėzus buvo žydas, dar kažkam - kad Senajame ir Naujajame Testamente 
		pilna graikišku idėjų. Vieniems atgrasi Bažnyčios prasčiokiška liaudis 
		ir jos prietarai, kitiems - išsilavinę, aukštomis frazėmis kalbantys 
		teologai; vieni piktinasi save kamuojančiais asketais, kiti - 
		valgančiais ir geriančiais vienuoliais. Visiems mums kažkas Bažnyčioje 
		atrodo svetima. Pirmieji krikščionys jautėsi taip pat. Prisiminkime žydų 
		krikščionių santykius su helenistiniais krikščionimis. Vis dėlto 
		Bažnyčioje įvairovė neišvengiama. Praktikos buvo ir bus įvairiausios, 
		vieniems priimtinos, kitiems keistos. Mat skiriasi žmonės, 
		temperamentai, kultūros, soc. grupes. Niekada Kristus nebus garbinamas 
		ir išgyvenamas visur ir visada vienodai. Nebent mažose sektelėse, 
		grupelėse, kurios, įsikabinusios į tris savaip suprastas Biblijos 
		eilutes, užsimerkusios tvirtina savo teisumą. Bažnyčia didelė ir marga. 
		Pripažinkime tai. Beje, relikvijų atžvilgiu katalikų Bažnyčios pozicija 
		ir yra tokia: nei vienas neprivalo gerbti relikvijas; kita vertus nei 
		vienam nevalia burnoti prieš brolį, kuris relikvijas gerbia... 
		Štai 
		nuolat kalbama apie kažkokį stabmeldiškumą. O kas turi dviašmenio 
		kalavijo dovaną, kad taip puikiai geba atskirti, kur brolio maldos tampa 
		stabmeldiškos? Ar negali vienas liestis prie relikvijų tyriausioje 
		Dvasios pagavoje, su ašaromis dėkodamas Kristui už nuostabius jo darbus 
		tikėjimo didvyriuose, o kitas - skaityti Bibliją juodžiausio 
		išskaičiavimo, dvasinio verteiviškumo ir godumo bei puikybes pagautas? 
		Viskas įmanoma, pats žinau savo kailiu :) O širdis tiria vien Dievas. 
		Jis nesikabinėja prie žmogaus, remdamasis Raštu. Jis siekia, kad mes 
		visi taptume panašūs į Kristų. /.../ 
		Tvirtai tikiu, 
		jog visų pamaldumo formų, atvaizdų, ritualų, bažnytinių papročių, žvakių, 
		klūpėjimų, vaikščiojimų ratais aplink bažnyčias, laiminimų, gestų ir tūkstančių panašių 
		dalykų krikščionybėje TIKSLAS VIENAS: priminti žmogui 
		Kristų ir su Kristumi suvienyti. Jei neprimena, jei nevienija - tuomet 
		ir galime kalbėti apie stabmeldystę; jei primena ir vienija - kalbame 
		apie turtingą krikščionišką garbinimo ir gyvenimo tradiciją. Argi ne tas 
		pats ir su Šventuoju Raštu? Be abejo, tas pats ir su relikvijomis.
		Taigi tiems, kuriems relikvijų gerbimas atrodo labai atgrasus, siūlau 
		mąstyti taip: Greičiausiai šiame veiksme glūdi evangelinė prasmė, nors 
		man ją nelengva įžvelgti. Tiems, kuriems relikvijų gerbimas priimtinas, 
		straipsnis padės pasitikrinti: ar relikvijos priartina mane prie 
		Kristaus ir Jo Gerosios Naujienos? 
		Bažnyčia, pripažindama relikvijas, viliasi, jog žmogus pajėgs žvelgti ne 
		Į RELIKVIJAS, bet PRO JAS į Kristų ir šventojo pavyzdį. Tokiu pasitikėjimu pagrįstos visos garbinimo praktikos. Tiesa, kai kurios 
		šiandien mums gali atrodyti keistos. Visuomet stengiuosi išlaikyti tokią 
		poziciją: jei koks nors garbinimo būdas visuotinai paplitęs Bažnyčioje, 
		privalau jį gerbti. Jis gali būti nesuprantamas man, tačiau būti 
		daugybės kitų žmonių atsivertimo priežastimi. Antras žingsnis - klausti, 
		iš kokios evangelinės minties ši praktika plaukia? O gal iš žmogaus 
		prigimties poreikių? Juk mūsų Dievo garbinime dalyvauja visa mūsų žmogiškoji prigimtis. Na, o tuomet kai kurios garbinimo formos ima ir 
		prabyla. Pro jas nušvinta Dievo mintis ir Kristaus Evangelija...
		
		 
		
		 Apie 
		ŠVENTŲJŲ RELIKVIJAS
		
		Benas Ulevičius
		
		Nuo ko 
		derėtų pradėti kalbėti apie relikvijas bei jų gerbimą?
		Pradėkime nuo 
		pagrindinių terminų apžvalgos. Žodžio relikvija prasmė paprasta. Tai 
		lotynų kalbos žodis, reiškiantis liekanas arba palaikus. 
		Krikščionybė pripažįsta trijų rūšių relikvijas. Labiausiai gerbiamos 
		vadinamosios I laipsnio relikvijos  paties šventojo palaikai ar jų 
		dalys. II laipsnio relikvijomis laikomos šventojo drabužių dalys ar 
		kiti jam artimi daiktai. Pagaliau III laipsnio relikvijų garbingumas 
		kyla dėl jų sąlyčio su I laipsnio relikvijomis. Tai įvairūs daiktai 
		(pvz., audeklo gabalėliai), kuriais buvo tiesiogiai paliesti šventojo 
		palaikai.  
		Kalbėdami apie 
		relikvijoms reiškiamą pagarbą, susiduriame su kalbos problemomis. Ar 
		relikvijas gerbiame, ar garbiname? Nė vienas iš šių žodžių 
		neišreiškia to, kas teigiama lotyniškuoju veneratio. 
		Teologine prasme tai gerbimas, esantis tarp garbinimo (adoratio) 
		ir paprastos pagarbos (respectus). Be to, savo kilme 
		žodis siejasi ir su aistringu mylėjimu (venerius, Venus). 
		Tokia schema dirbtinoka, tačiau ji gerai atskleidžia, jog lietuvių 
		kalboje gerbimo terminas nėra tinkamiausias išreikšti relikvijoms 
		rodomą pagarbą. Turėtume išradingai ieškoti tikslesnio žodžio. Toks 
		žodis turėtų reikšti kupiną meilės šventą pagarbą, kuri pranoksta 
		paprastą gerbimą, tačiau netampa absoliučiu, vien Dievui teikiamu 
		garbinimu. 
		Kiek 
		žinau, šis klausimas ne kartą karštai gvildentas Bažnyčios teologinėje 
		tradicijoje? 
		Gvildentas ir 
		puikiai išspręstas. Bažnyčia nuo pačių ankstyviausių laikų skiria 
		skirtingus garbinimo laipsnius. Esama garbinimo, kuris teikiamas vien 
		trivieniam Dievui. Tai vadinamasis latria garbinimas. 
		Šventiesiems teikiamas kito laipsnio garbinimas, arba gerbimas 
		dulia. Beje, Mergelė Marija tarp šventųjų gerbiama 
		aukščiausiu  hyperdulia būdu. Na, o 
		relikvijoms teikiama pagarba įvardijama kaip santykinis dulia
		gerbimas. Taigi nei šventųjų relikvijos, nei patys 
		šventieji nėra gerbiami vien dėl jų pačių, bet skiriant visą pagarbą 
		Dievui. Relikvijos gerbiamos tik dėl jų santykio su 
		šventuoju; tuo tarpu šventasis gerbiamas dėl jo vienybės su Kristumi, 
		kuris vienintelis pašventina žmogų. Taip šventa pagarba, teikiama 
		šventiesiems ir jų relikvijoms, neklaidžioja, bet tarsi pakopomis 
		(relikvijos  šventasis  Kristus  Tėvas) kryptingai teka į Dievą. Tai 
		pabrėžė jau ankstyvieji krikščionys. Antai šv. Jeronimas teigia: Mes 
		negarbiname relikvijų, bijodami, kad nesilenktume prieš kūrinį, tačiau 
		gerbiame kankinių relikvijas, kad geriau garbintume Tą, kurio 
		kankiniai jie yra - Kristų. Ką pirmiesiems krikščionims reiškė toks 
		gerbimas dėl santykio su Kristumi, netrukus pamatysime.   
		Kokių 
		nuotaikų sukelia pasirengimas šv. Teresėlės relikvijų apsilankymui 
		Lietuvoje?
		Nuotaikos 
		prieštaringos. Be abejo, pirmiausia išgyvenu pakilų ypatingo susitikimo 
		laukimą. Šv. Teresėlė  ypatinga šventoji, be galo aktuali mūsų laikams. 
		Gyvendama uždarą kontempliatyviosios vienuolės gyvenimą, aistringai 
		svajojo apie misionierės pašaukimą. Štai ir susitiksime su Teresėle jos 
		misijų metu. Regėsime ypatingą piligrimystės formą - 
		atvirkštinę piligrimystę. Paprastai tikintieji plūsta prie šventųjų 
		relikvijų. Šiuo atveju pati šventoji keliauja po pasaulį, lankydama 
		tikinčiuosius. Mūsų tikrai laukia ypatingas susitikimas bei gausios 
		Dievo malonės.
		Kita vertus, 
		liūdesį kelia didelis tikrosios relikvijų svarbos neišmanymas Lietuvoje. 
		Teko girdėti, jog Teresėlės piligrimystės organizatoriai nuolat 
		susiduria su dideliu ne tik tikinčiųjų, bet ir kunigų nesupratimu. Kyla 
		pavojus, jog Teresėlės relikvijoms esant su mumis, taip ir liksime 
		nepaliesti Dievo malonės, teikiamos per šią didžią šventąją tokiu 
		ypatingu būdu.   
		Jūsų 
		nuomone, kas labiausiai trikdo Lietuvos tikinčiuosius, kai kalbame apie 
		relikvijas? Pirmiausia 
		klausiama, kodėl apskritai relikvijoms turi būti teikiama tokia ypatinga 
		pagarba. Antra, dažnai piktinamasi šventosios palaikų perkėlimu, ypač 
		padalijimu į dalis ir išsklaidymu po pasaulį. Abi praktikos vertinamos 
		kaip stabmeldiškos ir barbariškos. Geriausiu atveju jos laikomos 
		pagoniškų prietarų liekanomis, kurias Bažnyčia ligi šiol toleruoja, bet 
		ne pamaldumu, plaukiančiu iš tikros krikščioniškos pasaulėžiūros.   
		Kaip yra 
		iš tikrųjų? Turime pripažinti, kad šiandienos tikintysis labai skiriasi 
		nuo viduramžių krikščionio. Jis, rodos, daug geriau išmano gamtos 
		mokslus, yra laisvas nuo daugybės prietarų ir stereotipų. Ar tokiam 
		žmogui pagarbumas šventųjų relikvijoms vis dar gali būti svarbus?
		Čia ir susiduriame 
		su vienu iš didžiausių nesusipratimų. Dažnai manome, jog nusiskundimai 
		dėl relikvijų barbariškumo rodo pasikeitusį šiandienos žmogaus 
		mąstymą. Iš tikrųjų taip nėra. Šie nusiskundimai seni kaip pati 
		krikščionybė. Nuo pat krikščionybės atsiradimo krikščionių požiūris į 
		mirusiuosius tikėjimo didvyrius piktino nekrikščionis, atrodė jiems 
		keistas ir neleistinas. 
		Anuometiniame 
		romėniškajame pasaulyje paliesti mirusįjį ir net jį pamatyti buvo 
		laikoma bloga lemiančiu ženklu; tuo tarpu krikščionys siekė paliesti 
		kankinių palaikus, nešiodavo juos procesijose gatvėmis, statė altorius 
		kapinėse, tiesiai ant mirusių tikėjimo didvyrių kapų. Kapinės Romos 
		imperijos gyventojui buvo savaip grėsminga vieta, griežtai atskirta nuo 
		gyvųjų miesto; tačiau būtent kapinėse krikščionys statė savo šventoves 
		ir altorius  kapinės virsdavo savotiškais krikščionių miestais ir 
		liturginiais centrais. Žymaus ankstyvosios krikščionybės tyrinėtojo 
		žodžiais tariant, kur tik sklido krikščionybė, su savimi ji nešėsi 
		šventoves ir šventųjų palaikus. Religinį pasibjaurėjimą, kurį 
		tuometinei visuomenei kėlė krikščionių meilė kankinių palaikams, gerai 
		išreiškia pagonio imperatoriaus Julijono žodžiai: Krikščionys užtvindė 
		visą pasaulį kapais ir kapavietėmis. Susirinkus daugybei žmonių, minioms 
		spaudžiantis, jie nešioja numirėlių kūnus, ir visi savo akis susiteršia 
		bloga lemiančiu mirusiojo reginiu. Argi diena, taip mirties paženklinta, 
		gali būti laiminga? Kaip po tokių apeigų galima artintis prie dievų ir 
		šventyklų?. Julijonui net mirusiojo vaizdas atrodo pikta lemiantis ir 
		suteršiantis. Akivaizdu, jog taip nemanė krikščionys, entuziastingai 
		nešioję palaikus gatvėmis arba, kito pasibaisėjusio pagonio žodžiais 
		tariant, nuolat slampinėjantys aplink kapus. 
		Taigi mes linkę 
		piktintis relikvijų gerbimu ne todėl, kad esame modernūs. Atvirkščiai, 
		esame panašūs į senovės pagonis. Kaip ir jie, šiuo požiūriu esame vis 
		dar neatsivertę, dar netapome tikrais krikščionimis. Mums vis dar 
		būtinas mąstymo pasikeitimas, žvilgsnio sukrikščionėjimas. Bažnyčios 
		požiūris į šventųjų relikvijas pagrįstas pagrindiniais krikščioniškos 
		pasaulėžiūros teiginiais. Tai, kad relikvijų nevertiname, rodo, jog ne 
		ligi galo perpratome pagrindinę Evangelijos žinią. 
		Tai 
		provokuojantis pastebėjimas. Ką konkrečiai turite omenyje?     
		
		Graikiškame-romėniškame pasaulyje žmogaus kūnas nebuvo laikomas 
		neabejotinai geru Dievo kūriniu. Buvo tikima, kad kūnas atsirado dėl 
		kažkokios klaidos tvėrimo metu arba jį sutvėrė žemesniosios dievybės. 
		Kūnas buvo laikomas sielos kalėjimu, atitraukiančiu sielą nuo 
		dieviškojo dvasinio pasaulio. Tarp Dievo ir kūno negalėjo būti nieko 
		bendro. Jei kas galėjo tikrai vienytis su dievybe, turėjo palikti kūną 
		nuošalyje. Mat pastarasis  mirtingas, o į mirusį kūną dievams, pasak 
		Euripido, net pažvelgti nevalia. Kodėl nevalia net pažvelgti? Kad 
		nesusiteptų mirtimi, kad ja neužsikrėstų.
		Bet štai pasirodo 
		krikščionybė. Pirmiausia ji skelbia, jog ne kas kitas, bet Dievas 
		sutvėrė materiją ir žmogaus kūną  taigi jie geri. Maža to, Dievas pats
		įsikūnijo, tapo kūniškas, apčiuopiamas, materialus. Jis 
		nepabijojo užsikrėsti mirtimi, atvirkščiai  jis prisiėmė kūno mirtį, 
		kad pats ją užkrėstų savimi, savo dievyste ir gyvastimi! Tai labai 
		svarbi naujiena. Ligi tol mirusiojo vaizdas tereiškė, jog gyvenimas buvo 
		užkrėstas mirtimi; dabar tas pats vaizdas priminė, kad ant Golgotos 
		mirtis buvo užkrėsta gyvenimu. Ligi tol mirusiojo palaikai skelbė, jog 
		mirtis prarijo gyvenimą; dabar jie galėjo skelbti, kad gyvenimas, 
		laikinai pasidavęs mirčiai, pats ją prarijo. Miręs kūnas jau nėra 
		bloga lemiantis, suteršiantis, jis nereiškia vien mirties pergalės. Jis 
		tampa prisikėlimo vilties šaukliu. Jei žmogus, gyvendamas žemėje 
		susivienijo su Kristaus mirties ir prisikėlimo slėpiniu, jo paties 
		mirtis tebus laiptelis į gyvenimą ir prisikėlimą. Juk toks žmogus tapo 
		Kristaus likimo dalininku! 
		Toks krikščionybės 
		požiūris į Dievą, žmogų, gyvenimą ir mirtį išskyrė ją iš aplinkinio 
		pasaulio, darė ją provokuojančią, egzotišką ir naują.  
		Būtent iš 
		šio požiūrio į kūną ir plaukė ankstyvųjų krikščionių pagarba 
		relikvijoms?  
		Kaip minėjau, 
		žvelgiant krikščionių akimis, Dievo nemirtingumas atiteko ne vien 
		žmogaus sielai, bet ir kūnui. Dievas ne tik nebijo pažvelgti į 
		mirusįjį, jis pats buvo miręs Jėzuje Nazarietyje ir pavertė mirties 
		patirtį nuostabiu dalyku  gyvybės pergale! Jis prisikėlė su kūnu, kuris 
		buvo įgavęs naujų dieviškų savybių. Prisikėlęs Kristus parodė, kas 
		laukia mirusio kūno, kuris priklausė Dievo gyvastį turinčiam žmogui. 
		Toji Dievo gyvastis, galime netgi sakyti Dievo genai, galingai prikels 
		tokį kūną, jį atnaujins, sudievins. 
		Todėl mirę 
		tikėjimo didvyrių kūnai ypatingi. Jie tartum užprogramuoti 
		prisikėlimui, neabejotinai pažymėti Kristaus gyvasties programa. Jie  
		Šventosios Dvasios buveinė. Tiesa, visuose mumyse, kurie esame suvienyti 
		su Kristumi, veikia dieviškoji gyvastis. Juk esame christianoi 
		 krikščionys, taigi tokie kaip Kristus arba antri Kristūs. 
		Tačiau kiek Dievo gyvybei leidžiame mumyse išsiskleisti? Kiek esame 
		tikri, jog tas, kas paliečia mūsų kūno sienas, paliečia mumyse 
		galingai įsigalėjusią Kristaus prigimtį? Dažniausiai dėl mūsų vangumo 
		Kristaus genai lieka sukaustyti kažkur sielos gelmėse. Jie beveik 
		nepajudėjo nuo to laiko, kai buvo mums įdiegti krikšto metu. Kitaip 
		yra su žmonėmis, kurie visą savo gyvenimą pašventė vienybei su Kristumi. 
		Juose galingai gyvena ir skleidžiasi Dievo Sūnaus prigimtis, kuri ir 
		prikėlė Jėzų iš mirusiųjų. Tokie žmonės sukristėja tikrąja žodžio 
		prasme. Svarbu suprasti, kad jų kūnai nelieka šio proceso nuošalyje. 
		Dažnai jau šioje žemėje juose pasireiškia prisikėlusio Kristaus savybės. 
		Visi esame girdėję apie šventųjų kūnus, kurie švytėdavo, maldos metu 
		pakildavo nuo žemės, gebėdavo pasirodyti skirtingose vietose tuo pačiu 
		metu, nebuvo kaustomi erdvės ir laiko dėsnių. Taip pat žinome, jog kai 
		kurių šventųjų kūnai dėl moksliškai nepaaiškinamų priežasčių po mirties 
		išliko nesugedę, skleidžia malonų aromatą ir panašiai. Tokie reiškiniai 
		tebėra galvosūkis mokslininkams, tačiau krikščionys juose atpažįsta 
		prisikėlusio Kristaus kūno požymius. Šventasis jau žemėje tapo kone 
		kitu Kristumi. Kodėl tai negalėtų vienaip ar kitaip pasirodyti ir jo 
		kūne? 
		Tai ir 
		daro šventojo kūną ypač gerbtiną po mirties?
		Tai jau beveik ne 
		šventojo, bet paties Kristaus kūnas. Kaip tvirtina apaštalas Paulius, 
		mes, krikščionys, esame Kristaus kūno nariai. Tik ne visi esame sveiki 
		nariai, ne visi esame visiškoje vienybėje su Kristaus kūnu, ne visuose 
		mumyse Kristaus prigimtis viešpatauja. Šventasis  tai Kristaus narys, 
		kuriame Kristaus prigimtis ryški, netrikdoma, nepritemdyta. Ar liesdami 
		tokį narį, neprisiliečiame prie paties kūno šeimininko  Kristaus? Ar 
		paliesdami šventojo kūną, nepaliečiame paties Kristaus, tokio, koks jis 
		buvo atsimainymo ant Taboro kalno akimirką ir prisikėlimo metu?
		Tą patį galime 
		pasakyti ir kitaip. Ligi atpirkimo dramos Dievas teturėjo savąją 
		dievišką prigimtį, žmogus  žmogiškąją. Tai dvi skirtingos prigimtys, 
		intymiai nesuartėjančios ir veikiančios kiekviena savaip, tarsi ugnis ir 
		ledas. Tačiau įsikūnydamas Antrasis Trejybės asmuo prie savo 
		dieviškosios prigimties prijungė dar ir žmogiškąją. Taip atsirado 
		visiškai nauja, unikali, naujų galimybių turinti esybė. Tai dieviškas 
		asmuo, turintis jau ne vieną, bet dvi prigimtis, ne Dievas, bet jau
		Dievažmogis. Būtent tokią dievažmogystę 
		Kristus siūlo mums, kviesdamas susivienyti su juo, gimti iš naujo, tapti 
		naujais kūriniais. Tik mūsų atveju viskas prasideda iš apačios ir 
		vyksta atvirkštine tvarka. Ligi tol teturėję savo žmogiškąją prigimtį, 
		pakrikštytieji įgyja dar vieną  dieviškąją, tapdami dviejų 
		prigimčių turėtojais. Juos turėtume pavadinti žmogadieviais, mat, 
		net įgiję dieviškosios prigimties pradmenis, jie lieka žmonėmis. 
		Panašiai Kristų vadiname Dievažmogiu, nes jis, net įgijęs žmogiškąją 
		prigimtį, išliko Dievas. Tačiau abiem atvejais susiduriame su neapsakoma 
		naujiena. Čia ir glūdi Gerosios naujienos esmė: žmonės, ligi tol buvę 
		tik Dievo kūriniai, Kristaus dievažmogio dėka gali tapti
		Dievo vaikais  Dievo prigimties paveldėtojais. 
		Tiesa, ši 
		dieviškoji prigimtis mumyse pasėjama kaip grūdas. Tiek, kiek leidžiame 
		jam mumyse išsiskleisti, tiek tampame panašūs į Dievo Sūnų Kristų. 
		Šventieji  tai tie, kuriuose šis grūdas virto žydinčiu medžiu, 
		duodančiu gausių vaisių. Jie viskuo panašūs į Kristų, nes virto Kristaus 
		broliais ir seserimis tikriausia žodžio prasme. Tad ne gėda trokšti 
		paliesti jų palaikus  juk liečiame vieną ir tą pačią Kristaus prigimtį, 
		Jo genus, Jo gyvastį. 
		Apie visa 
		tai nedažnai girdime per sekmadienio pamokslus...
		Todėl ir vyrauja 
		nuomonė, jog krikščionybė tėra draudimų ir įsakymų rinkinys, o 
		krikščionis  tik geresnis žmogus. Iš tikrųjų kiekvienas krikščionis  
		neapsakoma naujiena, naujas kūrinys. Tai Kristaus prigimtis, 
		vaikščiojanti tarp mūsų! Vienybė su Kristumi perkeičia žmogų ne 
		perkeltine, bet pačia tikriausia žodžio prasme. Būtent tai ir ne ką kitą 
		mums žada Viešpats, būtent apie tai kalba apaštalai savo laiškuose. 
		Prisiminkime kad ir ap. Petro laišką, kuriame tikintieji vadinami 
		dieviškosios prigimties dalininkais, ap. Jono tvirtinimus, jog mums 
		atiteko Kristaus dieviškoji šlovė, daranti mus vis panašesnius į Jį, ap. 
		Pauliaus raginimus gyventi pagal mumyse veikiančią Kristaus prigimties 
		programą. Tokią mintį patvirtina ir naujasis Katalikų Bažnyčios 
		Katekizmas, pvz., čia krikštu suteikiama Kristaus malonė vadinama ne 
		vien pašvenčiamąja, bet ir sudievinančiąja. 
		Vis 
		dėlto, kodėl tiek nedaug žmonių tampa iš tikrųjų visapusiškai panašūs į 
		Kristų? 
		Kaip jau minėjau, 
		dieviškoji prigimtis mumyse pasėjama kaip grūdas, kaip pradmuo, turintis 
		išsiskleisti. Vaizdingai tariant, tai tartum neišarchyvuota programa 
		kompiuteryje: visa programa jau yra, tačiau ji lieka nematoma ir 
		neveiksminga, nes tebėra suspausta, neišpakuota. Taip ir mes po 
		krikšto jau esame Dievo vaikai, bet vis dar 
		nesame ligi galo laisvi nuo savo senų įpročių. Kaip greitai dieviškoji 
		programa mumyse išsiskleis, labiausiai priklauso nuo mūsų pačių. Vieni 
		uoliai leidžiasi į šį ypatingą nuotykį, kiti įstringa savo ydose arba 
		yra neryžtingi, ne tokie sąmoningi ir juda lėtai.      
		Savaime 
		peršasi klausimas, kodėl Dievas negalėtų suteikti savo prigimties iš 
		karto, be ilgo ir varginamo proceso?
		Paprastai 
		įsivaizduojame, jog galėtume nesunkiai bendrauti su Dievu tiesiogiai, 
		patirti jo begalinį gėrį ir meilę. Tačiau visi kada nors aprašyti 
		galingi Dievo prisiartinimai prie žmogaus nusakomi kaip žmogui vargiai 
		pakeliami, gniuždantys. Prisiminkime kad ir Jėzaus atsimainymą ant 
		Taboro kalno. Vos Kristaus dievystės šviesa kiek labiau prasiskverbia 
		pro jo žmogystės šydą, apaštalai praranda sugebėjimą normaliai 
		funkcionuoti šioje žemėje. Jie puola žemėn, jų mintys tampa nerišlios. 
		Čia tinka palyginimas: saulės šviesa gera, tačiau ji kelia skausmą 
		pelėdos akims. Panašiai dieviška prigimtis negali būti staiga suteikta 
		žmogui visiškai išsiskleidusi, niekaip nepritaikyta, nesuarchyvuotu 
		pavidalu. Toks dieviškos šviesos ir gėrio perteklius neperkeistai 
		žmogaus prigimčiai būtų nepakeliamas, ją sugniuždytų ir greičiausiai 
		visai sunaikintų.  
		Visa tai 
		išties nuostabu. Grįžkime prie relikvijų klausimo. Jeigu teisingai 
		supratau, krikščionys, gerbdami relikvijas, iš tikrųjų pagerbia Kristų?
		Būtent taip! 
		Šventasis tapo tiek panašus į Kristų, kad jo kūną galime laikyti tartum 
		Kristaus kūno skeveldra. Mintis labai bibliška. Prisiminkime apaštalą 
		Paulių, kuris tvirtina, jog jau ne jis gyvena, bet Kristus gyvena 
		jame. Biblija pateikia aiškių įrodymų, jog šiuos žodžius turime 
		suprasti pačia tiesmukiausia prasme. Pauliaus kūnas pasižymi 
		Kristaus kūno savybėmis. Pvz., jį palietusios skepetos prisipildo 
		išganingos gydomosios galios.[1] 
		Prisilietimas prie tokio žmogaus kūno  prisilietimas prie prisikėlimo 
		jėgos, kuri plaukia iš Kristaus. Dėmesys šventųjų relikvijoms iš tikrųjų 
		yra dėmesys Kristaus gyvasčiai, kuri daro mus šventus. Tai pagarba 
		Šventajai Dvasiai, kuri paverčia mus Dievo šventovėmis. Mes gerbiame šv. 
		Teresėlės palaikus, džiūgaudami ne vien dėl pačios Teresėlės šventumo, 
		bet garbindami Kristų, galingai veikusį ir tebeveikiantį joje. 
		Net jei 
		Teresėlės kūnas neišsiskyrė tokiomis dovanomis kaip švytėjimas ar 
		levitacija?
		Teresėlė per savo 
		labai trumpą gyvenimą neabejotinai tapo tikra Kristaus nešiotoja šioje 
		žemėje. Ji visiškai pasišventė šiai misijai. To užtenka, kad 
		pagarbintume joje Kristaus prigimtį bei pagerbtume jos neribotą meilę 
		Dievui.  
		Ar turite 
		omenyje, kad greta minėtų stulbinamų fenomenų esama ir kitų požymių, jog 
		žmogus tikrai tapo antruoju Kristumi ir dėl to yra vertas ypatingo 
		tikinčiųjų dėmesio ir netgi gerbimo?
		Būtent tai turiu 
		omenyje. Paminėjau kūno negendamumą, švytėjimą ir panašius reiškinius, 
		norėdamas pailiustruoti žmogaus sudievėjimo galimybės tikrumą. Tačiau 
		tokie reiškiniai niekada nebuvo laikomi pagrindiniu tikro šventumo 
		požymiu. Pvz., krikščionių persekiojimų laikais pagrindiniu tikro 
		kristiškumo požymiu buvo laikoma kankinystė. Beveik be 
		išimčių visi pirmųjų krikščionių gerbiami šventieji  kankiniai.  
		Kuo 
		kankinystė atrodė ypatinga ankstyvajai Bažnyčiai?
		Kankinio mirtis 
		aiškiai įrodo, jog kankinys priėmė visą Kristaus likimą. Dievo Sūnaus 
		gyvenimo ir tarnystės kulminacija buvo mirtis nuo persekiotojų rankos. 
		Tik po jos įvyko prisikėlimas. Pats Viešpats tvirtino, jog tikrieji jo 
		mokiniai bus persekiojami, panašiai kaip jis, tuomet žadėjo jiems panašų 
		į savo prisikėlimą. Ankstyvieji kankinių teismo procesų bei mirties 
		aprašymai nuolat pabrėžia kankinio panašumą į kenčiantį Kristų. Vienas 
		iš garsiausių kankinių - Ignotas Antiochietis, atiduotas sudraskyti 
		žvėrims, prieš mirtį džiaugiasi, kad pagaliau taps tikru Kristaus 
		mokiniu. Kankiniai, kaip ir Kristus, yra išpirka už žmoniją, siekia 
		išganyti ne tik save, bet ir brolius. Jie išduodami kareiviams kaip 
		Kristus, jų išdavėjai lyginami su Judu; jie išstatomi minios pajuokai, 
		kenčia viešai, išrengti nuogai kaip Viešpats ant kryžiaus. Antai 
		vyskupas Polikarpas surištomis rankomis arenoje yra tartum ypatingas 
		avinėlis, atrinktas aukai iš didelės kaimenės, tartum Dievui paruošta 
		miela atnaša. Laužo liepsnose jis atrodo ne kaip degantis kūnas, bet 
		kaip kepama duona ar žaizdre žėrintis auksas. Nuo jo sklinda gardus 
		kvapas tartum smilkalai ar brangūs kvepalai. Netgi po mirties 
		Polikarpo kūno likimas panašus į Kristaus: žydai kreipiasi į romėnų 
		valdytoją, kad neatiduotų kūno krikščionims, mat tie imsią jį 
		garbinti. Siekdamas išvengti žydų ir krikščionių kivirčo, valdytojas 
		kūną sudegina.[2]
		
		Tokia kankinystė 
		yra kone tikslus Kristaus kančios ir mirties atkartojimas. Senovės 
		krikščionių rašytojo žodžiais tariant, visi geidžia tokia kankinyste 
		pasekti, nes ji atitinka Kristaus Evangeliją, t. y. daro 
		kentėtoją panašų į Kristų. II a. krikščionys tikėjo, jog kankinys - jau 
		nebe žmogus, bet tartum pats Kristus. Jis gauna Kristaus dalią, ir iš 
		tikrųjų kenčia ne jis, bet Kristus jame. Štai kodėl su kankinių 
		palaikais elgiamasi tarsi su paties Viešpaties kūnu. Krikščionys siekia 
		prisiliesti prie jų šventų palaikų, rūpestingai surenka nukankintų ar 
		sudegintų kūnų liekanas. II a. krikščionis, vyskupo Polikarpo 
		kankinystės liudininkas, rašo: Todėl vėliau mes, surinkę jo kaulus, 
		brangesnius už puošniausius brangakmenius ar auksą, palaidojome, kur 
		derėjo. Ten susirinksime ir su džiaugsmu švęsime jo kankinystę  jo 
		dangiškojo gimimo dieną.
		Tačiau 
		netrukus persekiojimai baigėsi, o šventųjų ir relikvijų vis daugėjo...
		Paliovus 
		persekiojimams, buvo ieškoma naujų būdų gyventi ir mirti Kristaus 
		būdu. Vienu iš tokių kelių tapo pasitraukimas į dykumą, atsiskyrėliškas 
		gyvenimas, vėliau  bendruomeninis vienuoliškas gyvenimas. Santuoka taip 
		pat buvo suprantama kaip savotiška mirtis sau ir pasauliui, taigi  
		kankinystė. Ligi šiol Rytų krikščionių apeigose sutuoktiniams ant 
		galvų uždedamos karūnos. Jos reiškia ir krikščionio garbę, ir kankinio 
		vainiką. Taigi krikščionio kelias, nepaisant luomo ir profesijos, visada 
		yra mirimas ir prisikėlimas Kristaus būdu, visapusiško panašumo į Kristų 
		įgijimas.     
		Ne kartą 
		minėjote ankstyvųjų krikščionių troškimą paliesti kankinių ir tikėjimo 
		didvyrių palaikus. Kodėl svarbu relikvijas paliesti? 
		Fizinis relikvijų 
		artumas krikščionybėje visada buvo labai vertinamas. Relikvijos 
		privalėjo būti bažnyčiose ir altoriuose, buvo nešamos procesijose, jomis 
		buvo laiminami tikintieji. Kaip liudija evangelijos, žemiškojo gyvenimo 
		metu visi stengėsi paliesti Jėzų, nes iš jo ėjo galia, triuškinanti 
		piktąsias dvasias ir gydanti ligonius.[3] 
		Jėzaus fizinis kūnas buvo jo dieviškos galios įrankis, tarpininkas, 
		laidas. Gydanti galia buvo persmelkusi netgi Jėzaus drabužius  žmonės 
		maldaudavo, kad jis leistų palytėti bent savo drabužio apvadą, ir kas 
		tik jį paliesdavo, išgydavo.[4] 
		Taip pat prisimename istoriją, kai moteris pasveiko, vien palietusi jo 
		drabužio apvadą.[5]
		Jėzui pasitraukus 
		pas Tėvą, jo kūnas toliau esti tarp mūsų bent dviem ypatingais būdais. 
		Pirmasis  Eucharistija (prisiminkime Kristaus ištartą tai mano 
		kūnas). Antrasis  visi, kurie krikštu priėmė Kristaus prigimtį ir tapo
		Kristaus nariais. Prisilietęs prie tokio Kristaus nario, 
		savaime prisilieti prie Kristaus. Jau minėjau, kad ne visi 
		christianoi  kristiečiai yra tikrai kristiški. Apie tuos, kurie 
		tokie yra, pasakoja Naujasis Testamentas. Skaitydami apie apaštalų 
		veiklą tartum išgyvename deja vu. Prieš mus atsiskleidžia 
		kone tiksli Jėzaus veiklos kopija. Čia gausu išgydymų bei piktųjų dvasių 
		sutramdymų. Iš apaštalų kūnų akivaizdžiai eina galia, panaši į 
		Kristaus: netgi šešėlis, kritęs nuo Petro kūno ant ligonių, juos išgydo, 
		Pauliaus kūną lietusias skepetas bei prijuostes žmonės deda ant ligonių, 
		ir tie pasveiksta arba yra išvaduojami iš piktųjų dvasių priespaudos ir 
		pan.[6] 
		Tad į jūsų klausimą atsakau klausimu: kodėl svarbu buvo 
		paliesti Kristaus apaštalų ir mokinių kūnus? Atsakymas akivaizdus  
		tie kūnai skleidė išganingą Kristaus galią. 
		Minite 
		pavyzdžius iš Šventojo Rašto. Tuo tarpu broliai protestantai teigia, jog 
		relikvijų gerbimas  nebibliška, Šventajame Rašte pagrindimo neturinti, 
		Bažnyčios vėliau išgalvota praktika...
		Kad ši praktika 
		nėra Bažnyčios vėliau išgalvota jau įsitikinome. Tuo tarpu Šventojo 
		Rašto liudijimai apie relikvijų galią negausūs, bet iškalbingi. Tik ką 
		nurodžiau į labai aiškų antrojo laipsnio relikvijų  Pauliaus kūną 
		lietusių skepetų paminėjimą Naujajame Testamente. Panašų II laipsnio 
		relikvijų galios paliudijimą randame 2 Karalių knygoje. Čia teigiama, 
		jog Eliziejus daręs stebuklus pranašo Elijo skraiste.[7] 
		Senajame Testamente randame ir kitą ryškią istoriją, susijusią su 
		pranašo Eliziejaus relikvijomis. Eliziejus mirė ir buvo palaidotas. 
		Tais laikais metų pradžioje kraštą užpuldinėdavo moabitų gaujos. Kartą 
		laidojant vieną vyrą, žmonės pastebėjo tokią gaują. Jie įmetė jo kūną į 
		Eliziejaus kapą. Vos nukritęs ant Eliziejaus kaulų mirusysis atgijo ir 
		atsistojo.[8] 
		Įkvėptas šių Šventojo Rašto liudijimų, šv. Ambraziejus IV a. sušunka: 
		Jei audeklai, skepetos, šventųjų šešėliai, dar jiems esant žemėje, 
		išvijo ligas, kas drįstų neigti, jog Dievas stebuklingai veikia per 
		šventųjų pelenus, kaulus ir kitas relikvijas!.   
		Galime pastebėti, 
		jog minėtose Šventojo Rašto istorijose visai neužsimenama apie tikėjimo 
		vaidmenį. Ypač įsimintinas mirusio vyro atgijimas, nukritus ant 
		Eliziejaus kaulų. Galime įsivaizduoti chaotišką situaciją: artinasi 
		netikėtai pasirodę priešai, deramas mirusiojo palaidojimas jau niekam 
		nerūpi, tad kūnas tiesiog įmetamas į Eliziejaus kapą. Apie dalyvių, 
		juo labiau paties mirusiojo tikėjimą Dievo ar Eliziejaus palaikų galia 
		negali būti nė kalbos. Nepaisant to, įvyksta prikėlimo iš numirusiųjų 
		stebuklas! Nenoriu sumenkinti tikėjimo vaidmens. Tačiau turime 
		pripažinti, jog Dievas veikia daugybe būdų. Nei tikėjimas, nei 
		relikvijos šių būdų neišsemia, tačiau yra kiekvienas savaip veiksmingi.
		Kaip matome, Dievo 
		veikimas per relikvijas patvirtintas Šventajame Rašte. Jei kam nors šių 
		įrodymų maža, priminsiu, jog relikvijų ypatingumas tiesiogiai plaukia iš 
		Kristaus įsikūnijimo fakto. Dievui nepakako veikti vien dvasiniu būdu, 
		kreipiantis į žmogų per šventus tekstus, ar prabylant jam tiesiai į 
		širdį. Jei to būtų užtekę, Dievas būtų pasilikęs raštuose, pranašų 
		ištarose ir mūsų įkvėpimuose. Vis dėlto veiksmingiausias jo kontaktas su 
		žmogumi buvo kitoks: per kūnišką Jėzaus prigimtį, per
		fizinį kontaktą. Įsikūnijęs Dievas išgydė neregį, 
		patepdamas jo akis tikru purvu, o savo gyvastį tiesmukai pažadėjo teikti 
		per tikros duonos valgymą ir tikro vyno gėrimą.[9] 
		Apaštalas Paulius tokią Jėzaus programą priėmė rimtai. Laiške 
		korintiečiams jis tvirtina, jog nepagarbus eucharistijos priėmimas turi 
		labai apčiuopiamas pasekmes: Todėl tarp jūsų daug silpnų bei ligotų ir 
		nemaža užmigusių.[10] 
		Visa tai ir vėl labai kūniška. Pagaliau, atpirkimas įvyko per 
		tikro, materialaus, šilto, spalvą, kvapą ir skonį turinčio kraujo 
		praliejimą bei tikro kūno mirtį ir prisikėlimą. Viešpats 
		pažadėjo, jog žmonės su jo kūniška mirtimi ir prisikėlimu 
		bus sujungiami per kūnišką panardinimą į tikrą 
		vandenį. Matome, jog po įsikūnijimo Dievas veikia nauju būdu  per 
		apčiuopiamus dalykus. Tai vienintelis tikrai biblinis požiūris. Tad jei 
		nenorime klastoti Kristaus Evangelijos, turėtume rimčiau vertinti 
		šventųjų relikvijas. Žvelgdami į jas, atpažįstame naują  kristišką, 
		t. y. paties Kristaus įsteigtą Dievo veikimo būdą.
		Mano 
		manymu, liko nepaminėtas labai svarbus aspektas  relikvijų ryšys su 
		Eucharistija...
		Tai pernelyg 
		svarbus aspektas, kad pasitenkintume jį tik paminėdami tarp kitų 
		klausimų. Gerai žinome, jog nuo ankstyviausių laikų krikščionys siekė 
		sujungti duonos laužymo altorių su šventųjų palaikais. Pradžioje 
		altoriai buvo statomi tiesiog ant kapų, kapinėse, vėliau, altorių 
		skaičiui išaugus, šventųjų palaikai ar jų dalys buvo perkeliami į 
		bažnyčias ir įdedami į patį altorių. Net ir šiandien relikvijos yra 
		neatsiejama altoriaus dalis. Taigi kiekvieną kartą altorių bučiuojant, 
		smilkant, jam nusilenkiant, pagerbiamos ir jame esančios šventųjų 
		relikvijos. Rytų krikščionybės praktikoje relikvijos nededamos į 
		altorių, bet įsiuvamos į specialų altoriaus užtiesalą, be kurio 
		Eucharistija negali būti švenčiama. Beje, paprastai šiame užtiesale 
		pavaizduota Kristaus kūno laidojimo scena. Tai nuoroda į šventojo ir 
		Kristaus kūnų esminį panašumą.      
		Vadinasi 
		Eucharistija ir šventųjų relikvijos - neatsiejami? Kokia šio ryšio 
		prasmė?
		Galime kalbėti 
		apie kelias pagrindines prasmes. Pirmoji  žemiškosios ir dangiškosios 
		Bažnyčios ryšys. Relikvijos altoriuje simbolizuoja ir priartina prie 
		mūsų šventąjį, kuris jau yra danguje su Viešpačiu. Taigi Eucharistiją 
		švenčiame ne vieni, bet kartu su dangaus šventaisiais. Kita prasmė  
		Eucharistijos sudievinančios galios priminimas. Būtent vienybė su 
		Eucharistiniu Jėzumi pavertė šventąjį dar vienu Dievo sūnumi (ar dukra), 
		turinčiu Kristaus  pirmagimio tarp brolių prigimtį, savybes ir širdį. 
		Čia dera prisiminti, jog valgymo veiksmas Šventajame Rašte kone visada 
		susijęs su vienijimusi bei gilia bendryste. Pagaliau yra ir trečioji 
		prasmė  jau minėtas šventojo ir Kristaus esminis panašumas. Susidūrę su 
		šventojo kūnu, susiduriame su paties Kristaus kūnu. Šventasis savo 
		gyvenimu, mirtimi ir nuspėjamu išaukštinimu taip panašus į Kristų, jog 
		yra pavirtęs Kristumi. Tikintieji, susirinkę prie šventojo kapo, 
		prisiliečia prie tikslios Kristaus gyvenimo kopijos, regi nedrumsčiamą 
		Viešpaties atspindį, patiria džiugią prisikėlimo nuojautą. Beje, mano 
		nuomone, kankinio kūno ryšys su Eucharistija atveria mums vienintelę 
		galimybę įtikinamai paaiškinti, kodėl šventųjų palaikai dažnai 
		padalijami į daugybę dalių, išsiuntinėjamų po visą pasaulį. 
		Ką turite 
		omenyje? Tenka pripažinti, jog relikvijų padalijimo praktika dažnai 
		susilaukia tikinčiųjų nepritarimo, o netikintiesiems sukelia tikrą 
		pasibaisėjimą...
		Tokia reakcija 
		visiškai suprantama. Ji kyla dėl nepakankamo įsigilinimo į pagrindinę 
		Evangelijos žinią. Dievas nusižemino, kad žmogus būtų išaukštintas; 
		Dievas tapo žmogaus atžala, kad žmogus taptų Dievo atžala; Dievas priėmė 
		žmogišką prigimtį ir sužmogėjo, kad žmogus priimtų dievišką prigimtį 
		ir sudievėtų. Bažnyčios Tėvų kalba kalbant, Dievas tapo žmogumi, kad 
		žmogus taptų dievu  antruoju Kristumi. Na, o Kristus tarp mūsų 
		šiandien yra Eucharistijoje. Tokiu pavidalu esančio Kristaus siekis  
		būti sulaužytam ir išdalytam, pasiekti kiekvieną, trokštantį jo 
		gyvasties. Pažvelkime į pirmuosius krikščionybės šventuosius  
		kankinius. Jie tvirtai tikėjo, jog yra panašūs į eucharistinį savo 
		Viešpatį. Štai ką savo kankinystės išvakarėse tikėjimo broliams rašo šv. 
		Ignotas Antiochietis: Leiskite, kad būčiau paaukotas Dievui, kol 
		paruoštas altorius. Aš esu Dievo kviečiai ir būsiu sumaltas žvėrių 
		dantimis, idant tapčiau gryna Kristaus duona. Galime prisiminti ir šv. 
		Polikarpą, kuris liepsnose atrodė ne kaip degantis kūnas, bet kaip 
		kepama duona. Kankinio kūnas viskuo atitinka Eucharistiją: jis 
		malamas, kepamas, tuomet aukojamas Dievui už Bažnyčią ir pasaulį. 
		Kas vyksta po to? Eucharistija laužoma ir išdalijama, kad joje esanti 
		Kristaus gyvastis pasiektų kiekvieną trokštantįjį. Lygiai taip pat 
		kankinio kūnas padalijamas Eucharistinės duonos pavyzdžiu ir siunčiamas 
		į pasaulyje pasklidusią Bažnyčią. Jis pasiekia labiausiai nutolusias 
		tikinčiųjų bendruomenes, atnešdamas jame glūdinčią Kristaus gyvastį. Šv. 
		Grigalius Nysietis IV a. rašo apie kankinius, kurių kūnai po kankinimo 
		buvo sudeginti: Jų pelenai ir visa, ko ugnis nesunaikino, buvo išdalyta 
		po pasaulį, taip kad beveik visi kraštai gavo savo palaiminimo dalį. Ir 
		aš turiu šios dovanos dalį, ir savo tėvų palaikus paguldžiau greta šių 
		karių relikvijų. Prisiminkime mirusį vyrą prikėlusius Eliziejaus 
		kaulus. Įsivaizduokime, jog įvykio liudininkai, sukrėsti regėto 
		stebuklo, su didžiausia pagarba perkėlė Eliziejaus kaulus į aukso indus 
		ir nešėsi juos su savimi, o vėliau ypatingą malonę skleidžiantys 
		palaikai buvo padalyti į skirtingus indus ir keliavo po Izraelį, nešdami 
		išlaisvinimą iš ligų ir mirties. Tokia atomazga logiška, tačiau sunkiai 
		įsivaizduojama dėl Senojo Testamento griežtų draudimų liesti mirusiojo 
		kūną: kas paliečia bet kokio žmogaus lavoną, bus nešvarus septynias 
		dienas... Kas paliečia numirėlio kūną ir neapsivalo, išniekina 
		Viešpaties padangtę  toks žmogus bus pašalintas iš Izraelio.[11] 
		Krikščionys tokių draudimų nepaisė. Juk Dievas, prisiėmęs kankinio 
		mirtį, ją pašventino ir pavertė išganymo įrankiu! Juo labiau kankinių 
		aukos panašumas į Eucharistinę auką suteikė jų palaikų padalijimui gilų 
		teologinį pagrindą. 
		Vis dėlto 
		toks relikvijų padalijimas atvėrė kelią daugybei abejotinos vertės 
		relikvijų bei paskatino prekybą autentiškomis ir suklastotomis 
		relikvijomis...
		Visos geros 
		Bažnyčios praktikos gali būti įtrauktos į piktnaudžiavimo ir pasipelnymo 
		liūną. Priežastis paprasta: kol Bažnyčia tebėra žemėje, joje vyksta 
		nuolatinė kova su nuodėme. Vienuose savo nariuose Kristus spindi tartum 
		žėrintis auksas, kituose jis temdomas neišmanymo, kietaširdiškumo ir 
		godumo. Tai turėtų būti savaime suprantamas faktas. Žmogus, ieškantis 
		Bažnyčioje visiško tobulumo, panašus į muzikos mėgėją, kuris, išgirdęs 
		prastą atlikėją, griežiantį nesuderintu smuiku, paniekinamai nusigręžia 
		nuo Mocarto. Manau, tai geras palyginimas. Krikščionis, atmetantis 
		relikvijų svarbą vien dėl su jomis susijusių piktnaudžiavimų, panašus į 
		tą, kuris atmeta didingą muzikos kūrinį vien todėl, kad jam teko 
		susidurti su prastais atlikėjais. 
		Tad jūs 
		vis dėlto tvirtinate, jog relikvijų gerbimas šiandienos krikščioniui 
		tebėra aktualus?
		Be jokios 
		abejonės. Evangelijos žinia nepakito. Nepakito ir tai, ką Dievas vykdo 
		žmoguje per Kristų. Krikščionybės požiūris į Dievą, pasaulį, žmogų ir 
		išganymą pagrįstas amžinomis Evangelijos tiesomis. Būtent šiomis 
		nekintančiomis tiesomis ir remiasi šventųjų bei jų relikvijų gerbimas 
		Bažnyčioje.  
		Kalbino 
		D. U.; Bernardinai.lt, 2007
		
		
		
		[1] Apd 19,12
		
		
		[2] Šios ir kitos citatos apie 
		kankinius paimtos iš II a. kankinysčių aprašymų, kuriuos galite rasti 
		rinkinyje Bažnyčios Tėvai: antologija (sudarė D. Alekna ir V. 
		Ališauskas, išleido Aidų leidykla 2003 m.).  
		
		
		[3] Lk 6,18[4] Mk 6,56
		
		
		[5] Lk 8,44
		
		
		[6] Apd 5,15; Apd 19, 12
		
		
		[7] 2Kar 2,13-15
		
		
		[8] 2Kar 13,20
		
		
		[9] Jn 6
		
		
		[10] 1Kor 11
		
		
		[11] Skaič 19,11-13